Gondoljunk csak vissza az elmúlt nyáron lezajlott GamesComra. A Sony elkottyantott néhány nagyon titokzatos, a közeljövőben megjelenő exkluzív címet. Köztük az egyik a The Tomorrow Children, ami a Japanese Studio PixelJunk sorozataihoz hasonló nagy remekmű lehet.
Megmondom őszintén, nem igazán tudom hova tenni ezt a játékot. A bevezető trailerből annyi derül ki, hogy a szovjet aláfestő zene és a vizuális megjelenítés egy remek egészet alkot. Ettől függetlenül ez a játék nem lesz más, mint egy újabb Minecraft klón. Pedig annyira kíváncsi voltam, hogy a Q-Games a GamesCom után mit süt ki a Kyotoi bázisán. A jó hír az, hogy nem kellett sokáig várnom a fejleményekre. Sikerült elcsípnem egy videobeszélgetést Dylan Cuthberttel, aki a Q-Games alapítója, amiben segít jobban megérteni, miről is szól majd ez a játék.
Minecraft 2.0?
A történet, ami a The Tomorrow Children körül szövődik, három éve kezdődött. A Q-Games több éve már a legmegbízhatóbb felesztőcsapa a Playstation játékoknak, így nem volt nehéz kitalálni, mi fog történni akkor, ha piacra kerül aPlaystation 4 konzolja. Cuthbert gondolata megszületni látszik, mivel így már megvan a technikai lehetőség a kezében, amivel ki tudja fejleszteni régi nagy álmát a „társadalmi akció” játékát. Ez idáig még nem látott, teljesen új műfaj lesz.
„A Playstation a megosztásról és a közösségről szól. Nem igaz? Máskülönben mire használnánk manapság az internetet? Ezért a játékot ezeknek a feltételeknek a megfelelésére tervezzük”, nyilatkozta Chutbert. Csapata számára legfontosabb, hogy létrehozzanak egy együttműködésen alapuló játékot, ami teljesen kihasználja a PS4 közösség összekapcsolhatóságát. Vagyis a játék működése szorosan ki fog hatni a többi játékos együttműködésére, egy új divatot teremtve, de nem egy szokványos multiplayerként, hanem azokat is megpróbálják majd rabul ejteni, akik kimondottan az egyjátékos játékokra kattannak rá. Na, majd ezt meglátjuk hogyan fog nekik sikerülni.
Vagy igazi továbblépés?
„A The Tomorrow Children alapötlete Mojang Minecraftjából származik, de azt csak referencia pontnak tekintettük”, hangsúlyozza Cuthbert. „Mi azt a technológiát kezdtük el továbbfejleszteni, ahol a Minecraft véget ért, és úgy illesztjük be saját játékunkba, hogy ez lesz az egész alap”, folytatta Cuthbert. „Sokkal nagyobb hangsúlyt fog kapni a közösség fogalma, és a kooperáció léte. Mi kimondottan egy hatalmas virtuális közösséget szeretnénk létrehozni, ahol a tagok jól fogják érezni magukat. Fontos, ez a közösség nem olyan lesz, mint a Sims esetén, ez sokkal inkább az együttműködésre fog nagyobb hangsúlyt helyezni.”
Az interjúból még az is kiderül, hogyan dolgozik a Q-Games azon a technológián, ami a játékba beültetnek. Természetesek lesznek a deformálható tájak, nagy hangsúlyt fog kapni a bányászás, de nem olyan mértékben, mint ahogy az a Minecraft esetében tapasztalhattuk. Nem az a lényeg, hogy szétfúrjuk a környezetünket és haszontalan dolgokat építsünk a nyersanyagokból, hanem egy közösség szükségleteit kielégítő fontossági sorrend alapján kell építkeznünk.
Építjük a szocializmust?
Nem meglepő, az építő közösséghez kapcsolható aspektusa a The Tomorrow Childrennek az a szovjet korszak vizuális megjelenítése. Ehhez kapcsolódik a zene is, ami erősen emlékeztet majd minket bizonyos elmúlt idők indulóira, de mindez nem lesz zavaró, mert nagyon jól illeszkedik a játékélmény központjába. „Az ötlet, hogy a szovjet éra felé haladjunk, a játék elkészítése közben tört ránk”, magyarázza Cuthbert. „Elkezdtük letenni az alapokat, hogyan kellene használni a szociális hálót, együttműködést, és pontosan olyan szocialista eszméket láttunk megszületni, mint ahogy a Marxizmusról olvastunk a könyvekben.
Ezek után egy kicsit merészebb gondolataink támadtak, és megalkottunk egy hidegháború paródiát. Elképzeltük, milyen lenne az élet a saját vasfüggönyünk mögött.”
„Természetesen nem tudjuk pontosan mi is történhetett azokban az időkben, hiszen Oroszország akkor egy igen titokzatos, és veszélyes hely volt. Számomra egy igen érdekes és misztikus atmoszférát jelentett, viszont egyik játékban sem dolgozták fel pontosan a háttérben zajló eseményeket. Ezért gondolom azt, hogy a The Tomorrow Children témája a mi elképzelésünkben így működhetne”, nyilatkozta Cuthbert.
Gyűjtögető életmód
És hogy milyen lesz a játékélmény? Nyersanyagokat kell gyűjtögetnünk, hogy felépítsünk egy várost, ahol a közösségünk élni szeretne, de nem kötelező mindig csak ezen dolgoznunk. A játék sokkal lazábban kezeli ezeket az eseményeket, hiszen sandbox alapokon nyugszik, vagyis eléggé nyitott. Tulajdonképpen a játékon belül azt tehetünk, amihez kedvünk tartja. Ha akarjuk, akkor kiülünk a dombtetőre és csodálhatjuk a naplementét, vagy barangolhatunk a hatalmas világban, vagy éppen nem csinálhatunk semmit sem. Nincsenek kötelezően elvégzendő feladatok, ebből adódóan nincs retorzió, nincs nyomás rajtunk, pontosan azért, hogy élvezetes legyen maga a játékélmény.
De a látott trailer alapján még mindig ködös az egész játék számomra. Nem tudom, lehet, ebben én vagyok a hibás. Erre szerencsére az interjúban találtam némi magyarázatot.
„Először is egy városban kezdünk. Mit tesz ilyenkor egy játékos? Alaposan körülnéz és láthatja, rengeteg AI karakter veszi körbe. Azok pontosan őrá hasonlítanak, ámde egyszer csak megpillantunk egy átlagos buszsofőrt. Ha beszélünk vele, akkor elmondja nekünk az aktuális állapotát a városnak, ráadásul még egy aprócska küldetést is a nyakunkba sóz. De ezt a küldetést természetesen nem kötelező teljesítenünk, teljesen ránk van bízva, mit teszünk.
A játék kulcsa egy nagyon egyszerű kis munkakönyvecske lesz, amiben az elvégzendő küldetéseinket láthatjuk felsorolva. Ha meglátogatjuk a városban található Ministry of Labort, akkor az összes tevékenységünk fel lesz sorolva a könyvben. Vagyis, ha az a küldetésünk, hogy vigyünk el egy fogpiszkálót 10 méterre odébb, akkor az is látható lesz, sőt még az érte járó pontokat is megkapjuk. Ha ezek a pontok egy bizonyos mennyiségben összegyűlnek, akkor kapunk érte pénzt. Egyszerűbben mondva, ez a munkánk utáni fizetség. A pénzből azt veszünk, amit csak akarunk. Egyéb tárgyakat, jobb ruhákat, fegyvereket, páncélokat, azért ne feledjük, nem lesz veszélytelen ez a világocska ahol élünk, ugyanúgy kell majd szörnyetegek ellen harcolnunk, mint máshol.”
A fiúk a bányában dolgoznak!
Egyszóval kimehetünk a bányába dolgozni egypár órácskát, ha megunjuk, akkor visszamegyünk a városba, elmegyünk a Labor Officéba, ahol kilistázódik mit is sikerült idáig csinálnunk. Mondjuk, ez sokkal kevesebbnek látszik, mint ami valójában, azért ennél sokkal összetettebb lesz ez a játék. Azért kíváncsi voltam, hogy a játéknak van-e győzelem/veszteség lehetősége, erre a kérdésre Cuthbert egyszerűen válaszolt, úgy képzeljük el az egészet, mint a Nintendo nagy sikerű játékánál az Animal Crossingnál. A játék erősen alpha fázisában van, és talán október végén fogják a publicitás elé tálalni. Ezért a Q-Games megpróbálja felgyorsítani a játék elkészítési idejét, sőt minden extrát is bele szeretnének gyömöszölni az indulásra, de az biztos, hogy a piacra kerüléskor már minden ígért dolog megtalálhatunk majd benne.
A játék végső célja az lenne, hogy minden egyes társadalomnak meg kell védenie saját városkáját a különböző veszedelmektől. Körülbelül 50 és 100 játékos élhet egy városban, de ha ez a szám lecsökken, akkor a rendszer automatikusan átköltöztet egy nagyobb településbe. Ez teljesen normális lesz, hiszen kis létszámmal településünk védhetetlenné válik a különböző szörnyek támadásaitól. Vagy megpróbálhatunk több embert becsábítani kis városunkba. Érdekesség még, hogy minden egyes városkára úgy utalt Cuthbert mintha egy kis „szilánk” lenne. Minden egyes település a saját környezete alapján fog alakulni, ahogyan a lakók bánnak vele. Így válnak egyedivé, és ez alapján fog eldőlni, hogy a városnak jobb illetve rosszabb sorsa lesz a későbbiek során.
A Sony nem szól bele
Felmerült még az a kérdés is bennem, hogy a Sony mennyire szeretne beleszólni a játék fejlesztésébe, vagy mennyire akarja majd átvenni az irányítást egy bizonyos ponton. Nyilvánvaló, hogy a Q-Games gyümölcsöző kapcsolatot épített ki a Sonyval, ez játék PlayStation 4 exkluzív megjelenéséből is kitalálható. Cuthbert megnyugtatott mindenkit, a Sony nagyon könnyű eset, minimális résszel szállt bele a projektbe, és nem az a típus, aki mindenbe bele akarja ártani magát. A Q-Games teljesen PixelJunk úton intézni ezt a fejlesztést, vagyis megtartja saját szabadságfaktorát a fejlesztés során. Ezt eddig mindenki tiszteletben tartotta.
Jelenleg a The Tomorrow Childrennek egyetlen gyenge pontja van, a megjelenés. Sajnos ez a dátum még teljesen bizonytalan. Amint a zárt alpha fázis lezárult, Q-Games tudni fogja milyen javításokra lesz még szükség, és mindez mennyi időt fog majd igénybe venni. Jelen pillanatban a megjelenést 2015. elejére tervezik. Elsőre csak digitális verzió lesz, de még ez is alakulóban van. Én mindenesetre már kíváncsian várom, milyen lesz majd ez a játék.
-Malachit-
Ezért érdemes rá figyelni:
+ Egészen eredeti stílus és hangulat
+ Minecraft elemeit dolgozza fel, amely jó kiindulópont lehet
+ Szuper addiktív játékmenetre számíthatunk
Emiatt lehet csalódás:
– Egy újabb Minecraft klón – benne van a pakliban
– Ki tudja, mikor jelenik meg?