MOZI HÍREK – Nem szokásom nagyon hollywoodi remake-eken pörögni, illetve azon sopánkodni, hogy minek kell az amerikai filmiparnak kontár módon eredeti (nagyrészt európai) filmekhez hozzápiszkálnia, na de ez remake azért nálam is kiverte a biztosítékot!
Hogy miről van szó? Adva vagyon Jacques Deray 1968-as, zseniális pszichológiai thrillerje, egy pályája csúcsán lévő Alain Delonnal, és egy elképesztően erotikus kisugárzású Romy Schneiderrel, akivel ebben a filmben olyan lehengerlő kémia volt egykori párja, Delon és közte a filmvásznon (is), amelyet azóta szerintem egyetlen filmes (ex-)pár sem volt képes filmvásznon megjelentetni.
Az úszómedence sztorija szerint Alain Delon egy macho, de sikertelenségében mégis frusztrált és alkoholizmusát nehezen legyűrő író, Jean-Pault karakterét alakítja, aki párjával, Marianne-al (Romy Schneider) egy barátjuk nyaralójában ejtőznek. Egészen addig idillikus a kapcsolat köztük, amíg meg nem érkezik Marianne egykori pasija, Harry (Maurice Ronet), aki dinamikus személyiségével, állandó nyüzsgésével felborítja a nyugalmat Jean-Paul és Marianne között, ráadásául állandóan beszólogat Jean-Paulnak és még durván rá is nyomul Marianne-ra.
Persze az egész csak egy játszma, a tekintetek, a dialógusok adják az igazi feszültséget. A negyedik karakter pedig nem más, mint Penelope (Jane Birkin) Harry lánya, egy magába forduló, szűzies, értelmiségi lány, akit néha nagyon fáraszt az apja harsánysága. A négyük között egyre forró feszültség (amelyben az erotika, a féltékenység és a gyilkos indulatok végül várhatóan tragédiába torkolnak) révén volt – többek között – annyira pszichológialag kőkeményen kidolgozva Az úszómedence, mind a forgatókönyv, a rendezés, a kameramunka tekintetében.
És hogy mit kapunk a remake-ben? A nyáron moziba kerülő „Bigger Splash”-ban a hihetetlenül erotikus kisugárzású Romy Schneidert felváltotta a nem túlságosan vonzó női karakterszínész, az 56 éves (!) Tilda Swinton, aki ugyan remek színésznő, de szépségben, nőiességben az 1969-ben 32 éves Romy Schneider közelébe sem ér. Ráadásul némileg összevonták karakterét az eredeti Jean-Paulével, ugyanis itt ő a művész (egy rocksztár, hangszálműtét után) a vele lévő fiatalabb férfi (Matthias Schoenaerts, aki egyébként hasonlít a fiatal Vlagyimir Putyinra) az előzetes információk alapján egy eléggé niemand fickót alakít, aki csak ápolgatja és dugogatja Marianne-t.
Továbbá Ralph Fiennes úgy ugrándozik és táncolgat, mint egy idióta ripacs, Maurice Ronet eredeti karakterével és színészi alakításával köszönőviszonyban sincs. Ráadásul a trailerekben az eredeti film nagyszerűen eltalált fülledt, feszült hangulata helyett itt harsány, idegesítő jeleneteket, képsorokat láthatunk csak.
És a hab a tortán: az eredeti Penelope Lanniert, Harry lányát a fiatal Jane Birkin által kiválóan megformált eleinte gátlásokkal teli, szűzies, félénk, majd fokozatosan kivirágzó lányából, itt Dakota Johnson (A szürke ötven árnyalata) egy egyszerű kis szexéhes, nyomulós csajszit alakít – legalábbis az eddigi infók alapján.
Summa summarum: aki még nem látta az eredeti Jacques Deray filmet: Az úszómedencét, és szereti a pszichológiailag profin kidolgozott bűnügyi filmdrámákat, az mindenképpen nézze meg inkább azt, ez az ócska remake-et meg messziről kerülje el, aki pedig már látta, annak ezt talán le sem kell írnom.
PS: még sikerült a menekültválságot is beleerőszakolni ebbe a remake-, mert ugye „aktuálisnak” kell lenni. Brávó!