Néha a múltba nyúlás nem jár sikerrel – vagy azért, mert szinte egy az egyben egy adott stílus kerül sikertelenül lemásolásra, vagy épp azért, mert a játék nem lesz összhangban az inspirációjával. Ezt a The Swapper szerencsére elkerülte. Sci-fi puzzle-platformer játékként a jövőbe tekint, de valahogy mégis a jelenben van. PS Plus címként javallott megtekintése…
A menekülés egy űrállomásról történetet mintha már hallottam volna valahol. Hm, mintha a Super Metroid – ez már két évtizede, hogy megjelent? Hogy repül az idő… – legeleje játszódna le előttem, de mégsem!
Miért is ez az ellentmondás? Egyszerű: bár a történet egy faéknek tűnik, a játékmenet nem az – igaz, hogy Metroidvania-szerű elemeken alapul (oda-vissza történő mászkálás? pipa), mégis újító hatással áll elénk, becsületesen meghajolva a játékos előtt…
Hobbiprojektként indult
Hihetetlen, hogy mennyire kifinomult ötlettel álltak elő a finn srácok a Facepalm Games-nél, akiknek semmi okuk a facepalmra – még a portra sincs, hiszen azt a brit Curve Studios végezte el. Ami kemény az alapötletben, az nem más, mint a fejlesztők egyetemi hobbiprojektje – ebből jött létre a játék, amely végül az Indie Fund segítségével kapott annyi anyagi támogatást, hogy végül megvalósuljon.
Ez legyen egy méltó példája minden kreatív elmének – néha egy kis szikra is oltári nagyot tud vágni, ezt bebizonyította a The Swapper is.
Nomen est omen
Legtöbbször a játék főszereplőjéről nevezik el a játékokat, de van példa arra, hogy épp az általa használt eszköz áll az elnevezés mögött. Erre példa a tavalyi zseniális Transistor és jelen iromány tárgya is. A The Swapper nevével ellentétben klónozásra képes. Igen, menekülő hősünkből másolatokat készíthetünk, hogy végül egyedül – vagy együtt?! – megoldjuk az előttünk tornyosuló puzzle-ket.
Váltogatni kell… közöttünk ahhoz, hogy tovább tudjunk menni, ezt alátámasztja a narratíva is, amely a feladatok megoldása közben is folyamatosan halad előre, miközben mi is a célpontjaink felé vándorlunk. Vagy vándorlok. (Ez a klónozás megtévesztő, na!)
Beleköphet a levesünkbe a klónjaink élettartama. Nem sokáig bírják (vagy bírjuk?), ami három gondolatot dobott fel bennem a játék közben. Először is az merült fel, hogy nem perverz egy kicsit a The Swapper? Hiszen folyamatosan meghalunk és meghalunk és meghalunk, ami felveti a második gondolatot: gondoljunk bele, morálisan miféle elképzelés állhatott a Facepalm Games fejeiben?
Talán épp a jövőbe látás egy árnyaltabb elképzelését próbálták tálalni egy amúgy finom játék formájában… vajon tényleg ilyen lesz a jövőnk? Sosem tudni. A harmadik gondolatom pedig az volt, hogy a hibáinkat elég erősen a képünkbe nyomja a játék, amely talán felettébb zavaró tud lenni hosszú távon.
Mindig a fénybe nézz…
Na azért nem olyan egyszerű a játék, mint ami eddig taglalásra került! Vegyük figyelembe a fényeket is, amelyek korlátozni fogják a képességeinket. Három színt jegyezzünk meg: kék fényekben nem klónozhatjuk magunkat, a piros szín megtiltja, hogy másik klónra váltsunk, míg a lila szín vegyíti a két tiltást, de mire a lilához érünk, már elgondolkodtatott, hogy miként prezentálja a játék magát: sikeresnek érezzünk továbbjutásunkat, ám szánalomra méltó érzés a sokszori ismétlés. Ilyet legutóbb talán a Rogue Legacy esetében éreztem, bár ott hozzá kell tennem, hogy a játék nem vette komolyan magát, főleg a képességeink szempontjából…
Agyagatya!
Komoly látványt tár elénk a The Swapper, amely grafikája agyagmodellek bedigitalizált elemein épül. A kilencvenes évek Skullmonkeys-a jut eszembe erről, ám a TS ettől nagyon is eltér. Egyedien fest, sci-fi designnal él és mindeközben még kidolgozottnak is tűnik az audió terén is. Fantasztikus az egyveleg.
Mivel PS Plus ingyenes játék eme hónapban a The Swapper, csak ajánlani tudom. Ne zavarjon az eredetileg 2013-as PC megjelenés, ez egy művészi játék egy elgondolkodtató alapsztorival és jövőképpel. Talán túlzottan művészi lett, de ez ne tévesszen meg. 2015 egy finom platformerrel nyit…
-V-
Pro:
+ Művészi látvány, agyagdigitalizáció!
+ Elgondolkodtató
+ Játékmenet: váltás, fények, akció!
Kontra:
– Aki nem szereti a sci-fi-t
– Itt-ott azért büntet
– A történet kidolgozatlan
Kiadó: Facepalm Games
Fejlesztő: Facepalm Games
Stílus: 2D, platformer, akció
Megjelenés: 2015 január