Új hét, újabb csapat esetében hallunk arról, hogy az angolul crunch névre hallgató erőltetett menet áldozatai lettek. Mostani alanyunk a NetherRealm Studios (NRS).
„Alig alszom. Otthon zsémbes vagyok. Nincs erőm elmenni otthonról. Hatalmas eredmény, ha egy hétvégére elszabadulhatok a munkától. Ha kiveszek egy szombatot, bűnösnek érzem magam. Nem vagyok kényszerítve arra, hogy így dolgozzak, de ha nem teszem meg, a munka nem készül el. Ez nyolc éve volt, és tisztán kimondták, hogy persona non grata, egy el nem fogadott személy vagyok, úgyhogy b_sszák meg: a NetherRealmnál a Mortal Kombat 9-en való munka majdnem megölt engem. Hónapokon át nem aludtam több mint négy órát. A 2011 januárja és áprilisa közötti időben több mint 50%-ban többet dolgoztam,” mondta James Longstreet, aki két évig volt szoftvermérnök a NetherRealmnál a Twitteren.
„Ez valószínűleg feketelistára fog tenni engem, de beszélni akarok arról a sok nevetséges élményről, amit a NetherRealmnál eltöltött öt hónapom alatt láttam. Az NRS-t fel kell fedni a kihasználó, rabló viselkedéséért, ami az Riot Gamesre, az Epic Gamesre, és a Telltale Games-re [volt] jellemző. Az összes szerződéses művésszel egy hátsó szobában voltam, tele munkaállomásokkal, hogy a lehető legtöbb ideiglenes embert bezsúfolják. Naponta hallottam teljes munkaidősektől, hogy a crunch ciklusban mennyi szerződésest zsúfoltak be abba a szobába. A munkám második vagy harmadik hete során egy új ideiglenes környezetes művész leült mellém felállítani az asztalát, és az első dolog, amit egy teljes munkaidős mondott neki: „készen állsz meghalni a crunchtól?” – ezt sosem fogom elfelejteni. Én, és a legtöbb szerződéses – néhány legtehetségesebb junior-szintű munkás a játékoknak – óránként 12 dollárt kapott azért, hogy egy AAA-játékon dolgozzon… kivéve, ha nő voltál, ahogy én is, mert akkor csak 11 dollár járt. Emiatt az NRS szerződéseseinek túlóráznia kell a túlélésért. A lakbérért másfélszer annyit kell dolgozniuk. A chicagói tehetségek legtöbbje olyan kevés fizetést kap, hogy hitelkártyás tartozásba esnek, csak hogy ételt vehessenek, és emiatt 60+ órás munkaheteket vállalnak, hogy fizessék a számláikat. Tudom, hogy a nők nem voltak érintettek a scrum (napi megbeszéléses) összejöveteleken, mert „zavaróak” voltak a pasiknak,” tette hozzá több tweeten keresztül Beck Hallstedt, aki az Injustice 2-n szerződéses koncepciós művészként dolgozott a NetherRealmnál. „Szerződésesként voltam az NRS-nél, és mindent megerősíthetek azzal kapcsolatban, amit Beck mondott. Sok kiváló ember dolgozik ott, de vannak komoly, rendszerbeli problémák, amikről beszélni kellene,” mondta Rebecca Rothschild, egy korábbi, szerződéses minőségellenőr-elemző.
„Kb. négy hónapon keresztül folyamatosan erősen túlóráztam… folyamatosan 90-100 órás munkaheteket toltam le, és minden nap dolgoztam. Állandóan fáradt voltam. Kb. 30-45 percembe tartott hazajutni, mert buszoznom kellett. De tudom, hogy valaki az irodában a kanapén maradt, mert attól félt, hogy elalszik vezetés közben. Jóformán hónapokon át nem volt életem. Nem volt egyszerűen időm. Kb. 9-10-kor értem be, és hajnali 2-3-kor mentem haza, és ez a folyamat gyakran megismételte önmagát. Őszintén fogalmam sincs, hogy miként hoztam ezt össze. Biztos vagyok benne, hogy három hónap alatt 20 évet öregedtem,” írta Isaac Torres, aki az Injustice-on dolgozott minőségellenőrként, de most az Iron Galaxy-nél tervező. A Warner és az NRS persze nem nyilatkozik.
Ezek után a NetherRealmot nehéz védeni – korábban már volt arról szó, hogy mennyi pénzbe kerülne minden kosztümöt megvenni. Most a Redditen írták, hogy a Towers of Time játékmódba belenyúlnak, mert a játékosok unfairnek találják. Kiadnak fél millió koint, 500 heartot, 1000 soul fragmentet, és 1000 time krystalt, hogy segítsenek a játékosoknak. Csökkentik a mesterséges intelligencia nehézségi szintjét (vannak olyan buffok, hogy lövedékeket használhatnak pl…), és több jutalmat adnak. A patch napokon belül megjelenik PlayStation 4-re és Xbox One-ra. (A PC-re már meglépték, és a Nintendo Switchre is hamarosan jön egy másik, stabilizáló patch-csel.)
A Mortal Kombat 11 az Egyesült Királyságban – legalábbis lemezes kiadásban – a PlayStation 4-en fogyott a legjobban. Az ottani vásárlók 73%-a válaszotta PS4-re az NRS játékát.
Forrás: DualShockers, DualShockers, Gamesindustry