TESZT – A RIDE a Milestone legújabb játéka. Ezúttal nem egy világbajnokság licenszével, hanem többféle motorral támadnak. Kár, hogy az alapokra szinte egyáltalán nem tudtak építeni…
Már korábban is sejtettem, hogy nem lesz egyszerű dolgom a legújabb Milestone alkotással. Sajnos félelmeim beigazolódtak, ráadásul türelmemet is próbára tette a RIDE és nem éppen úgy, ahogy az elvárható volna. Számomra a WRC3 óta egyik Milestone játék sem lett remek, de miért is csalódtam a motormániában?
Kategóriák, meg gondolataim között kalandozom – főleg, míg tölt…
A legelső gondolatom ez volt: „ez a játék sokat tölt…” Megnyomom az Options gombot, töltőképernyő. Betölti a Yamaha DLC-ket (első napos DLC-k, remek…), még egy töltőképernyő. Több, mint egy percet töltött a játék! És ez még semmi, a versenyek előtt még hajtépőbb. Kiválasztod a motort, töltőképernyő. Betölti a motorodat, nyomj egy gombot, tölt megint. Ennek mi értelme is van…? Sokat tölt, maradjunk ennyiben.
Aztán amikor megláttam, hogy ugyanúgy első alkalmas narrátor mondja el röviden, hogy mikor mit látok, már ott tudtam, hogy itt a menürendszer felépítése már megint ugyanaz, mint ami két éve van. Hozzam létre a motorosom megadott presetek közül, ráadásul hihetetlenül botrányos kinézetű hajakkal. Lol, jól van. Kérdés, hogy hozza-e be a tutorialt – a MotoGP14 után félelemből elnyomtam. Bejön a főmenü, na igen, ez kottára ugyanazt hozza, amit eddig. Persze nem ebben van a lényeg.
Kategóriák, na ebben viszont elismerően bólintok. Naked bike-ok közép-, és nehézsúlyban, supersport, régebbi és modern superbike, pro circuit (ezen belül endurance, Grand Prix, utcai versenyek és még folytathatnám), prémium események (párbajok, egzotikus és elektronikus motorok, kétütemű vs. négyütemű, stb.), meg nyílt kategória lóerőkre, meg még márkákra is lebontva. Nagyon sok verseny van, de…
Könnyen a csúcson
…de bizony abszolút nincs szükség mindenbe belemenni. Személyes tapasztalatom, hogy CSAK a középsúlyú naked bike-okban az összes alkategóriát (mert minden fő csoportban van ám alcsoportonként 5 vagy 7 rendezvény!) megnyerve elértem a játék ranglétrájának első helyéhez szükséges 500 ezer reputációpontból úgy hmm, 450 ezret. Vagy még többet. Ezeken felül vannak „elit trófea” futamok, amelyek csak akkor nyílnak meg, ha a ranglétrán egy adott pozíciót elérünk, meg ha az előző elit versenyen dobogósak leszünk. Ezeken ha nyerünk, választhatunk egy ingyen motort a kettőből, a másik pedig megvásárolhatóvá válik. Na ezekből van nyolc összesen, a nyolcadik csak az első helyen állva nyílik meg, megnyertem azt és ott helyben abbahagytam a tüzetesebb játékot.
Miért? Mert ez, hogy így, a játék jelentős részét nagyítóval nem vizsgálva elértem a játék fő célját, ez kérem szépen nevetséges.
Az is, hogy semmilyen történet nincsen a játékban. Annyi, hogy legyünk mi a legjobbak. És ha az megvan és a nyolcadik elit futamon nyerünk? Nincs stáblista, hanem ennyi, lehet menni vissza versenyezni. Viszont az nem éppen motiváló, hogy folytassam, hogy mindent megnyerjek. Sőt, odáig eljutni is néha inkább házimunkának érződik, nem pedig kikapcsolódásnak. Ezen a téren a Milestone egy picit eltévedt. Másutt még komolyabban…
Az alapok jók
De ahol a Milestone azért korrektül produkálja a művét, az maga a fizika. Ugyanúgy beállítható, hogy a helyes ívet felfesse-e nekünk, egyszerre kezelhessük az első- és hátsó féket, fékezésrásegítés is legyen, a nehézségi szintet és a visszatekerések számát is megadhatjuk minden egyes futam előtt. Így ezen a téren továbbra is megnevezhető pozitívumnak az, hogy bárki sikereket érhet el.
De milyenek a versenyek? Ha nincsen kimaxolva a motorunk (újabb újítás… ami azért nem nagyon újítás, mert khm khm, WRC3, abban már láttam ezt – és most a MotoGP15-be is ezt fogják majd nyomni), akkor nincs egyszerű dolgunk, de ha megtaláljuk a pályák ritmusát – és itt nem kizárólag Grand Prix-pályákra tessék gondolni! -, akkor lassan, de biztosan a miénk lesz a trófea. Levágni a pályákat ne nagyon tegyük – a játék könyörtelenül felírja, ha egy sikánt levágtunk, néhol fél, néhol egy másodperccel megnyújtva a teljes futamidőnket. Az mondjuk poénos volt, ahogy egy sikán előtt eltanyáltam, majd a játék azt hiszi, hogy levágtam a kanyart, amikor csak a motorom szántott át a kanyaron!
De micsoda, tuning? Így van, ez egy visszatérő motívum két és fél év után. A felfüggesztéstől a versenygumikon át a fékeken keresztül a motortuningig szépen felnyomhatjuk a motorunk teljesítményét. Ám szerintem nem reális az, hogy egy naked bike tuningja ugyanannyiba kerül, mint egy régebbi superbike-é. Minden alkatrész kategóriák között egyenárú, fura – jó, lesznek 100 ezer kredites motorok, amiken csak max az olajt cserélhetjük, de akkor most már azokról az árakról is beszélni kellene…
Kredit Edit tömi a zsebem
A legdrágább motor alig lépi át a hat számjegyet. Egy verseny általában 10 ezer kreditet ad. Ha már megnyert futamon megyünk újra, akkor ötöd-tized annyi pénzt és reputációt kapunk – ez jó megoldás, mivel így a grindolást küszöböli ki, de a korábban már említett ranglétrás gondolatom után ez sokat nem ér… Nagyon gyorsan összejön egy új járgányra a pénz, és eladni nekem konkrétan egyetlen egy motoromat sem kellett, sőt vennem sem nagyon kellett. Pénzhiány nem nagyon lesz, csak a játék elején.
Nem csak verseny
Újabb pozitívumot mondanék, mégpedig azt, ahogy üdítő módon más műfajokat is beraktak nekünk a játékba. Jó, többnyire azért versenyekből áll majd feladataink listája, de néhol egy három fordulós gyorsulási bajnokságba, egy három versenyes bajnokságba (tripla annyi díjért), párbajra, időfutamra, vagy előzési adrenalinrohamra is számíthatunk. Ezek közül a kedvencem az előzéses feladat. Adott időn belül fix számú versenytársunkat kell leelőzni, de minden sikeres előzés után három extra másodpercet kapunk, hogy tovább tudjunk körözni. Tetszetős megoldás.
A csapatos versenyek is érdekesek. Itt bizony nem csak rajtunk áll, hogy nyerünk-e. A futamok végén pontszámaink összege alkotja a csapat pontszámát. Tök jó, hogy csak az elit futamok megnyerése után választhattam jobb csapattársak közül – az alap kettős szinte csak a szerencsének köszönhetően tud a top 10-ben végezni. Nagyon jó érzés volt, amikor én megnyerem a futamot 7-8 másodperccel, de a kollégám a tizenkettedik helyen kullog be. Ez 29 pont. AI csapat második és negyedik helyen ér be, ez 33 pont. Köszi szépen…
Szép is, meg nem is…
A játék maga érdekes grafikailag. Néhol PS2–PS3 közötti szinten van (az a szép, amikor a hirdetőtáblák a szemem láttára töltődnek be a pálya intróanimációjában), de ezek ellenére a motorjaink kidolgozottsága valami brutális. Ez egy furcsa összképet eredményez, hiszen miközben motorunk szép, de a környezet nem valami nagy durranás. Szerencsére nem nagyon fogunk körülnézni, max ha zakózunk.
Hibák tömkelege
Akkor most jöjjön a feketeleves. Amíg a Milestone nem patcheli meg a játékot, abszolút NEM AJÁNLOM A MEGVÉTELÉT. Abszolút nem utálatból mondom, de szerintem az olvasónak sem jönne jól, ha játszik két órát, kikapcsolja a PS4-ét, majd a következő indításnál az elmentés tönkre vágja magát és vagy törölhetjük az addigi eredményeinket, vagy mentés nélkül játszhatunk. Nem mondok hülyeséget, itt egy videó róla, hogy más is pórul járt ezzel…
És ez nem csak PS4-en bukkan fel, hanem PC-n is. Steam-en egy halom panasz jött, hogy az eredményeik kárba vesztek. Na ne kelljen már backupolni az elmentéseket, hogy rendesen lehessen játszani. Ez kérem szépen szánalmas, hogy így került kiadásra egy játék. Abszolút váratlanul képes lesújtani – komolyan, mintha a RIDE maga Damoklész kardja lenne eredményeink felett. Nagyon szomorúan konstatáltam, hogy az első helyem elérése után már a DLC-s töltőképernyőnél hibásnak mondja az elmentésem. Buktam az eredményeim és a reputációm, más maradt, LOL!
A hangok is hibáznak. Néhol szinte érthetetlenül hangosan hallottam az AI motorjának a hangját, de volt, amikor meg nem volt hangja és nem nyomta el az amúgy üdvözlendő újításként megjelenő háttérzene sem. Na ja, hangok – a motorok hangja átlagos. Nem rossz, de nem egetverő. Ez a háttérzenére is vonatkozik – nincs meg benne semmi, ami megragadna bennem órák múltával. Szóval itt a mosolyom nem valami őszinte.
A zakóknál még mindig ugyanúgy unrealisztikusan három másodperc után visszateleportálunk a motorunkra és ez az AI esetében is ugyanígy látható. Road Rash, Electronic Arts, 1991 – már itt is nekünk kellett a motorunkhoz visszarohanni. Itt miért nem? Ja, ott a motorunk néhány baki után totálkárosra törik – itt nincs sérülés. Eshetünk, nem lesz semmi.
Csak ha kijavításra kerül
Az már csak poén, hogy az online elérése nálam annyiban merült ki, hogy próbálkozzak később. Ez a RIDE játék több sebből is vérzik. Az elmentéseinket felzabálja, látványra átlagos, audióban átlagos, a karriermód inkább kényszernek tűnik egy kis idő után, továbbá sok futamon nem is kell résztvenni az első helyig. Nincsen történet. Nincsen sérülés. A csapattársaink kidolgozatlanok és alacsony tabellapozíció esetén szerencsénken múlik, hogy nyerünk és nem a tudásunkon. Ez így összességében félelemkeltő – nem tudom, hogy mit fognak a MotoGP 15-re összehozni, mert alapjaiban véve ez egy MotoGP 14-nek érződik, semmi másnak. Hiába van sikerélmény itt mindenkinek, hiába van nem kevés pálya és versenymód, de egyszerűen ez a játék is befejezetlenül került ki a boltokba. Így nem lenne szabad kiadni egy játékot, de a Ubisoft is meglépte az Assassin’s Creed: Unity-vel. Úgyhogy azt mondom, hogy ha 20 euró körül dobálják, akkor esetleg érdemes megvenni, addigra talán már nem tünteti el az elmentéseinket. Így, jelen állapotában ez egy katasztrófa, egy frusztráció. Ha nem lenne az elmentések körüli bug, akkor hatossal kezdődne a végeredményem, nem pedig egy ötössel…
-V-
Pro:
+ Új, tuningolható motorok és új pályák
+ Alapjában véve van stílusa a RIDE-nak
+ Sikerélményt mindenkinek
Kontra:
– A karriermód kidolgozottsága
– Súlyos hiba az elmentések tönkremenetele
– Sajnos a játék befejezetlennek tűnik jelen állapotában
Kiadó: Namco Bandai Games
Fejlesztő: Milestone S.r.l
Stílus: Motorverseny
Megjelenés: 2015 Március
RIDE
Játékmenet - 4.8
Grafika - 6.1
Zene/Audio - 6.7
Fizika - 7.2
Hangulat - 4.5
5.9
KÖZEPES
Nem tudom, hogy mit fognak a MotoGP 15-re összehozni, mert alapjaiban véve ez egy MotoGP 14-nek érződik, semmi másnak. Hiába van sikerélmény itt mindenkinek, hiába van nem kevés pálya és versenymód, de egyszerűen ez a játék is befejezetlenül került ki a boltokba.