TESZT – Bár a WRC 8-nak (itt is igyekszem elkerülni a teljes cím leírását) megvannak a hibái a korábbi három részből, talán végre elkezdődött valami fejlődés, ami igazán a karriermódban mutatkozik meg, de cserébe egy olyan játékot kaptunk, amit komolyan be kell tanulni.
Szerdán zuhant rám az email egy kóddal. „PC Epic” – nos, ezt a témát később részletezzük, mert ez önmagában is megérdemel egy oldalt -, amihez az a szöveg volt hozzáírva, hogy és ezt most idézem, mert ez is megadta az alaphangot: „reméljük, ez egy fokkal jobb lesz mint az előző részek”. Csütörtökre sikerült is lehúzni a WRC 8 Press néven futó kiadást (érdekes, hogy szó szerint csináltak az Epic Games Store-on egy sajtóváltozatot…), és most vasárnap reggel kezdem el ezt a valószínűleg újabb 8 ezer karakteres (ha nem hosszabb) mondókát róla, miután lehúztam egy teljes szezont, mert kellett egy kis idő átgondolni, hogy mit is írjík róla…
Nincs segítség
A játék elindítása után alapból feltesz egy kérdést: kezdő, középhaladó, vagy profi szinten játszunk-e? Mivel tapasztalataim szerint az előző Kylotonnos részek (főképp a 6 és a 7) egy keményebb, mondhatni dobozos vezetési fizikával rendelkeztek (ezt a leginkább úgy tudnám szavakba írni, hogy nagyon steril, hibát meg nem engedő vezetési stílus), a kezdőre állítottam, pláne azért, mert valljuk be, egy billentyűzeten nem éppen lehetséges komolyabb szinten rally-zni. Aztán bedobott egy tesztpályára a játék, és tessék, menjél rajta végig egyedül. Még a navigátor is némább volt mint Helen Keller. Ez igencsak… furcsa kezdet volt. Utána három opció volt segítésként (ABS, TCS, rajtolás), és van négy nehézségi szint (easy, medium, hard, authentic), és a fizikai sérülésből is öt van (csak vizuális, low, medium, hard, realistic), továbbá a permacrash opció (egy zakó = vége a rallynak). Aztán döntés, hogy a Junior WRC vagy a WRC 2 privát irányába megyek – az utóbbi lett, de előre elmondhatom: ez a játék nem fog azonnal sikereket hozni, ugyanis sim-cade stílusú. Nem teljesen érződik szimulátornak és nem is teljesen árkád. Az eltérő típusú talajok között érezhető, hogy másképp reagál ránk az autó, és bizony az autó felett könnyedén elveszíthetjük az uralmat egy szép pörgéssel, vagy akár a tócsákba hajtás során is kiszámíthatatlanná válik a járgány, amit bár lehet tuningolni, nem tűnik annyira stabilnak a vezetési modell, ám fejlődést lehet tapasztalni itt.
Mindegy, szóval a csapatok között specializáció is van. Teljesítmény, csapat, megbízhatóság, vagy a kocsi kitartó ereje. (Az egyikben lehet, hogy tévedek!) Attól függően, hogy melyiket választjuk, a skillfán alapból lesz pár opció, ami már ott lesz nekünk. A karriermód elképesztően mély lett – itt nincs az, hogy beülünk az autóba, aztán hozzuk haza a trófeát. A naptáron nekünk kell megszabnunk, hogy mit csinálunk. A training során több XP-t szerezhetünk, amivel R&D pontot szerezhetünk (erre még visszatérek), és a Gran Turismo stílusához hasonlóan arany, ezüst és bronz van a rövid, de velős körpályákon. A resting opcióval a csapatunk pihen, így távolabb kerülnek csapattagjaink az elfáradástól (ha ez bekövetkezik, akkor tartalékba mennek). Az extreme conditions eventek során egy rövid pályaszakaszt kell egy nagyon leharcolt kocsival végigvezetnünk borzalmas időjárásban (XP-t, pénzt, morált ad), ami szerintem nettó hülyeség, de legalább változatosságot ajánl. A manufacturer challenge segítségével a többi gyártó figyelmét hívhatjuk fel egy futamon, a manufacturer tryout révén pedig az éppen használttal javíthatjuk a kapcsolatunkat. A WRC 2 Pro esetében már a maintenance esemény is ott van, ahol a kocsink állapotát javíthatjuk úgy, hogy végigmegyünk egy pályán navigátor nélkül.
A csapatunk hat főből állhat: szerelő, ügynök, pénzügyi főnök, fizikoterapeuta, időjós és mérnök. A szimbólumaik révén perk bónuszok jöhetnek, perk kártyákat rally-k után kaphatunk (pl. 3%-kal jobb tapadás havon, jegen – ezek csak egyszer használhatóak), és mindenkinek külön szintje és életereje van, fizetésük is eltérő, de a képességeik jobb lehetnek, ha nagyobb számuk van, és lehet többet is elrakni tartalékba, és mivel kártyák vannak, jaj, de jó, gyűjtögető játékban vehetünk részt. A felbérelésük egyszer kerül a fizetésük 200%-ába, de utána akkor lehet rájuk számítani, így ha kimerül egy meteorológusunk (aki rossz előrejelzést is adhat), akkor a következő rally előtt hívhatjuk a másikat. Mikromenedzsment. Aztán a skillfa, ahol egy rakat dolgot javíthatunk (például olyasmit, hogy stabilabb legyen az autónk a tócsákon való áthajtáson), vagy javíthatjuk a csapatunk kitartását, esetleg több pénzt szerezhetünk, és általában futamonként egy R&D pontunk lesz is a szintlépésekből. Ott vannak az emailek is, ahol van olyan, amire kötelező válaszolni, ami konkrétan egy enter gomb lenyomásából áll – itt a javítási költségeket kell nekünk fedeznünk például. Aztán ott van még az objectives menüpont is. Van egy WRC-exkluzív (de ahhoz legalább két szezon, hogy oda eljussunk!), van egy rövid távú (pl. ne használjunk kemény gumit két rally-n keresztül), és egy középtávú (pl. a csapatunk pihenjen kétszer hat hét alatt). A teljesítésük javítja a kapcsolatunkat a gyártónkkal és több pénzünk lesz.
Pája (Lyally!)
Aztán a pályára jutva megfigyelhetjük, hogy a gumijaink bizony kopnak rendesen és kerekenként láthatjuk, hogy mennyi van még bennük. Ez jó. A mitfahrerünk, nos, bár részletes és jó hangja van, talán egy picikét lassú, és egyszer, a finn rally negyedik pályájának elején elég gyorsan eltüntette az előttem álló kanyarokat, ami nagyon jó volt. A pályák viszont még mindig eléggé szűkek – nem nagyon van lehetőség hibára, és a hibát gyorsan bünteti a játék. Lerepülünk a szakadékba? 9 másodperc időbüntetés. Beakadtunk egy fa mögé? Respawn gomb? 5 másodperc. Volt arra példa, hogy felborultam, majd respawn után felborítva rakott vissza a pályára, így dupla időbüntetést kaptam. A sérülési modell nem tökéletes, de fejlődött, így elég sok minden gyorsan lerongyolódhat egy kezdő kezei alatt. Aztán ha eljutunk a szervíz területére, automatikusan is javíthatjuk a kocsit. Van, ahol egy alkatrészt egyszerűen cserélni lehet csak (felfüggesztés, fékek, spoiler, első lámpa, lökhárítók), de van, amit százalékosan is javíthatunk, így pedig nem muszáj túlórázni a szervízzel, ami szintén időbüntetéssel jár. A kezdők számára még felhívnám a figyelmet a Power Stage pályákra (ez általában az utolsó szakasz szokott lenni), ahol az első öt helyezett plusz pontokat kap a pályán elért helyezéstől függően. A győzelmi animációból – és zenéből – is mindössze egy van, de szerencsére a Shiftet lenyomva tartva el lehet nyomni ezt (ahogy a játék bebootolásakor a logókat is, köszönöm).
Szóval a fizika jó, de szerintem még nincsen a DiRT Rally szintjén. Közelít hozzá, de még nincsen ott. A kezdőknek nincsen fékrásegítés mint a Milestone játékaiban, úgyhogy érdemes a navigátorunkat hallgatni, és úgy viszonylag talpon lehet maradni, ha a kanyarok szintjéhez képest eggyel alacsonyabb fokozattal vesszük be a kanyarokat (Left 6 – balos kanyar ötös sebességgel, például.) A hangok… na, az szerintem nem kiemelkedő. A háttérzenék (versenyek alatt nincs) szintén csak átlagosak. De legalább itt az összes autó, csapat és pilóta, és – ahogy a WRC 7 esetében – úgy itt is külön eSport mód van, és az onlineról nem nagyon tudok sokat mondani, mert türelemjáték a lobbykban. Rétegjáték lenne a WRC 8 The Official Game? (A főmenü előtti képernyőn, ahol is egy autó körül forog lassan a kamera, ezen a néven fut a játék – nem tudja eldönteni, hogy mi legyen a neve…) És még valami: a változó, dinamikus időjárás nagyon is jó lett! Ezzel bizony a Kylotonn alkotása felveszi a versenyt a Codemastersével – nem egyszer lesz arra példa mondjuk, hogy száraz pályán kezdünk, ám az etap végére már szakadó esőben kell suhannunk.
Sarkonfordulás
Még augusztus 26-án írt a WCCFTech arról, hogy három játék lett Epic Games Store-exkluzív. És ezek közé tartozik a WRC 8 is. Az a WRC 8, ami szeptember 5-én jött ki. Szóval most, szerintem ez egy oltári nagy hátfordítás a Steameseknek, mert azért ilyesmire talán nem volt példa, hogy kevesebb mint két héttel (!) a megjelenés előtt gondolta úgy a Bigben Interactive, a kiadó, hogy akkor most egy évig Epic Games Store-exkluzív lesz a játék. Márpedig ez szerintem fogyasztóellenes, és tudom, hogy én ingyen kaptam a kódot a játékhoz, azért biztosan van pár olyan olvasó, aki elutasítja az EGS-t a feltételezett kínai kapcsolatok és a megfigyelés lehetősége miatt. Ha igaz, ha nem, pofátlanság ilyen közel a megjelenéshez eldobni a Steamet egy halom pénzért. Mégpedig piszkos pénzért. Valami szabályozás, reguláció kellene ez ellen, mivel úgy vélem, hogy aki előrendelte már a Steamen a játékot, akkor rendelkezzen az ottani hozzáféréssel, és ne legyen már átlökve a palánkon, mert Tim Sweeney „lefizette” a Bigbent, aki rövid úton kezd az egyik antagonisztikus kiadó lenni a szememben az ilyen húzásaival. (Nemsokára a Focus Home Interactive is ide jut, ha a The Surge 2 véglegesben is Denuvo lesz, a zárt bétában használták, de azt mondja a Deck 13, hogy kiveszik – ez egyrészt felesleges pénzkidobás, másrészt hiszem, ha látom).
Ennek viszont van egy jó hozadéka is: a WRC 8 nem rendelkezik Denuvóval! Talán erre korábban is rájöhettek volna (az F1 2019-nél is felhoztam, hogy felesleges, és ott még egy ini fájlt is buherálnom kellett, hogy rendesen fusson…), ugyanis a WRC 6 és 7 is ezzel a kéretlen, egyre inkább nagyobb méretet magára öltő DRM-mel rendelkezett. (A Ghost Recon Breakpoint exéi 600+ MB méretűek. Mennyi felesleges kód van a Denuvo miatt abban? Te jó ég… ja és az egy always-online játék. minek bele DENUVO?) A D hiányának köszönhetően korrekt teljesítménnyel futott a játék, ami bár nem nézett ki olyan szépen (motion blur kikapcsolása javallott?), de a számomra megfelelő frame rate miatt nem volt ez gond. (Mondjuk én 2005 környékén 6-8 FPS-sel, egy FX 5200-on játszottam a Need For Speed: Underground 2-t…)
Még egy dolog, amit mindenféleképpen ki kell emelnem: már a megjelenés napján 6 DLC van a játékhoz!? Jó, ott a Deluxe kiadás 60 euróért (szerintem több is lesz az, mivel a kezelési költségeket ránk tolja az Epic, a Balkánon pedig tuti többet fizetünk), de nézzük, mik vannak. Legendary Car Pack (Alpine A110, Ford Escort MkII 1800, Lancia Delta HF Integrale Evoluzione; 10 euró), illetve ez a három kocsi egyenként (4 euró/autó), aztán RWD Legends (Lancia 037, Porsche 911 GT3 RS RGT, 5 euró), továbbá Senior Staff Members Unlock (3 euró). Nos, ez az utóbbi elképesztő: jobb csapattagokkal kezdjük a karriert. Akkor itt most kijár egy nagy ejnye a Bigbennek, ugyanis a forgalmazónak (akiktől a kódot kaptam) nem a játék teljes kiadását tették elérhetővé a sajtókiadásban, így pedig nekem 18 eurót (10+5+3) kellene fizetnem, hogy ezekről írni tudjak?! Sorry, de nem fizetek érte… Úgyhogy a Milestone után a Bigben is kap egy elmentek a csudába…, ugyanis a Codemasters megtette, hogy az F1 2019 teljes kiadását biztosítsa több nappal a megjelenés előtt számomra. Ez a két kiadó nem. Lenne mit tanulni… elvégre a tesztek alapján döntheti el a fogyasztó, hogy megveszi-e a játékot vagy sem. Direkt megnéztem az autóim listáját és egyik sincs ott az ötből…
Nem 8
A WRC 8 FIA World Rally Championship (vagy WRC 8 The Official Game?) fejlődött, ez tagadhatatlan. Emiatt egy hetest kap tőlem, de már-már frusztráló néhol az, hogy egy autó is alig fér el az úton. Ha sikerül megszelídíteni a paripát, akkor igencsak korrekt porolás vár ránk, és bár az online nem olyan jó (legalább vannak heti kihívások, illetve osztott képernyős helyi multi is!), egy nagyon mély karriermód vár ránk, aminek végigjátszása legalább 15 óra (szerintem több is, ha három szezonnal kell számolni). Jó lett ez, de szerintem a DiRT Rally szintjétől még elmarad. Ha kicsit nyitottabb lenne a kezdők felé, akkor a Milestone WRC 3-jával is felveheti a versenyt. Úgyhogy maradjunk ennyiben – ez egy korrekt cím, de eleinte meg kell szokni az egészet. Egy pályatervező még talán elfért volna benne, de mivel egy licenszelt játékról beszélhetünk, erre talán nem volt lehetősége a Kylotonnak (mondjuk a Milestone a két motokrossz játékával megtehette…). Köszönjük a Magnewnak a tesztkód biztosítását.
-V-
Pro:
+ Ilyen mély karriermódot nem nagyon láthattunk még
+ Változatos pályák, osztott képernyős helyi multiplayer
+ Dinamikus időjárás!
Kontra:
– A kezdőknek eleinte küzdelem lesz (szűk pályák)
– Talán egy picit lassú a navigátorunk…?
– Az online-ba egy kicsivel több élet kéne
Kiadó: Bigben Interactive
Fejlesztő: Kylotonn (KT Games)
Stílus: rally-világbajnokság hivatalos játékadaptációja
Megjelenés: 2019. szeptember 5. (Epic Games Store), 2020
WRC 8 FIA World Rally Championship
Játékmenet - 7.7
Grafika - 6.4
Fizika - 7.1
Zene/Audio - 6.6
Hangulat - 7.8
7.1
JÓ
Ezzel a játékkal nagyon sok időt el lehet tölteni... ha megszokjuk.