Lehet, hogy pont Tim Sweeney felvetése miatt ejtette a Microsoft az Xbox Live Gold-előfizetés szükségességét a free-to-play játékok online multiplayerénél?
Zajlik az Epic Games és az Apple közötti per az Egyesült Államokban, és így több dokumentum is napvilágot látott az utóbbi napok során. Itt van például ez az email tavaly augusztus 5-éről, amiben Sweeney, az Epic Games vezérigazgatója és Phil Spencer, az Xbox-vezér optimistán beszélt az Xboxon történő, előfizetést nem igénylő multiplayerről. Az Epic főnöke arra kérdezett rá, hogy nem tudnák-e egy időpontra tenni a Fortnite 14. szezonjával (ami augusztus 27-én, egy Marveles eseménnyel kezdődött), és említett egy augusztus közepi árvágást is. Sweeney azt írta, hogy augusztusra komoly terveik voltak, hogy a konzolok és PC-k értékéről szó legyen, ellentétben a mobilos platformokkal, és így az új konzolos felhasználókat is köszönthetnék.
Részleteket nem említett, de megerősítette, hogy az Epic erőfeszítései a Microsoft/Xbox/Windows brandek számára pozitív, támogató lesz, végül arról tájékoztatta Spencert, hogy a hónap folyamán olyan események történnek, amivel a figyelem középpontjába juthat a téma. Ez ugye augusztus 13-án indult el, amikor is az Epic Games közvetlen mikrotranzakciókat vezetett be iOS-en és Androidon, megkerülve az Apple és Google 30%-os haszonkulcsát. Ebből következett a Fortnite mobilos lelépője, és ebből alakult ki az Epic-Apple per.
Spencer augusztus 6-án válaszolt, és bocsánatot kért a kései válasz miatt, mert nekik is huzavonájuk volt az Apple-vel (ez pedig egyértelműen arra utalt, hogy az xCloudot fel akarta vinni az iOS-re, amit jelenleg csak böngészőből lehet megvalósítani!), de megerősítette Sweeney-t arról, hogy a Microsoft elkötelezett a terve iránt, majd hozzátette, hogy nem adta még fel, hogy más konzolokon is lehetőségünk legyen az Xboxos streamelésre. Erre pedig Sweeney 7-én azt írta, hogy Spencer nagy eséllyel élvezni fogja a tűzijátékot. (Ezt a kommentet a Wall Street Journal is idézte áprilisban, és a bíróságon is felhozták.) Emiatt állt ki eléggé korán a Microsoft az Epic Games mellett. (Hiszen az Unreal Engine-t épp az Xbox Game Studios is alkalmazza, és az, hogy az Apple megpróbálta kitiltani az Epic fejlesztői fiókjait iOSen és Macen, csak hátráltatta volna a redmondiak stúdióit!)
Sweeney amúgy tényleg kiállt a bíró elé tanúvallomást tenni. Yvonne Gonzalez Rogers és Sweeney dialógusáról a Reuters tudósított. A bírónak egy eléggé éles kérdése volt, amit jobb, ha szó szerint lefordítunk: „Szóval fogalma sincs arról, hogy amit kér, az milyen mértékben hatna a más kategóriájú appok fejlesztőire, ugye?” Az Epic azt akarja, hogy az Apple lehetővé tegye a third-party, külsős programok jelenlétét az ökoszisztémájában (azaz ne menjen minden mikrotranzakció át az Apple kezein, hogy az almás cég lecsapolja belőle a haszonkulcsot). Sweeney válasza? „Személy szerint nem tudom…”
Ne feledjük: Rogers pont ugyanaz a bíró, aki korábban már figyelmeztetett mindenkit: a per végkimenetele más platformokra (Sony, Nintendo, Microsoft) is súlyos hatással lehet! (Erről régebben írtunk.) És az, hogy Rogers bírónő most ilyen éles (és nem csak a videojátékokhoz köthető) kérdést tett fel, még inkább alátámasztja, hogy mekkora mértékben rengetheti meg az appos piacot az Epic-Apple ügy. Az Epic Games az appok fairségéért törekvő szövetség (Coalition or App Fairness) egyik tagja, és ez a szervezet elítéli az Apple 30%-os haszonkulcsát és az Apple App Store exkluzivitását is.
Ez az ügy egyre komolyabb témákat kezd felvetni.
Forrás: Gamesindustry, Gamesindustry