Bár nem nevezték meg pontosan, hogy kiről is van szó, könnyű kitalálni, hogy a Platform X a PlayStation Store-t takarja…
A Neon Doctrine társalapítója, Iain Garner a Twitteren leírta, hogy mi is a baja „azzal a nagyon sikeres konzollal, ami nem rendelkezik [az Xbox] Game Passzal”. Úgy a korrekt, ha összefoglaljuk, mit írt. Garner szerint a Sony nem ad lehetőséget a fejlesztőknek, hogy kezelhessék a játékokat. Több karikán is át kell ugrani és könyörögni kell, hogy bárminemű promóciót kapjon a játékuk, és szerinte messze nem olyan jó egy blogposzt mint aminek a Sony gondolja. Ha ők nem szeretik a játékát, akkor teljesen figyelmen kívül hagyja a cég a terméket, és ez ellen semmit sem lehet tenni.
A kívánságlistának semmi hatása sincs, a személyes marketing meg semmit sem számít a Sony-nak. Minden az ő kiértékelésükön múlik, és erről semmit nem osztanak meg. A megjelenés előtt a PlayStation platformra kell fejleszteni, majd három generációnyi backend-sozftver ellenőrzésen is át kell esni, aztán egy PlayStation-exkluzív trailert kell beadni, amit egy PlayStation Blog bejegyzés megírása követ, végezetül több közösségi médiafelületre több dokumentumot kell benyújtani. A trailer-blog pároshoz egy fiókkezelő szükségeltetik, és őket az erőforrások alapján osztja ki „a kék cég”, és persze a fejlesztőnek semmi fogalma nincs arról, hogy „milyen lapot” osztott neki a Sony.
A játék megjelenésekor a Sony erősen korlátozott beleegyezése nélkül nem lehet olcsóbban értékesíteni a játékot, holott minden más platform (Microsoft Store, Steam, talán még a Nintendo eShop is) ezzel próbálkozik, így a PlayStationön húzza a játékos az ár tekintetében a legrövidebbet. Lehet persze fizetni azért, hogy kiemelje a játékot a Sony, ami minimum (!) 25 ezer dollár (7,5 millió forint!), plusz ezután minden jövedelem 30%-a a Sony markába vándorol.
És miután már a PlayStation Store-on van a játék, még össze sem lehet hangolni a leárazást (ha multiplatform játékról van szó), ugyanis a leárazás meghívós rendszerben működik, és a meghívók száma is erősen korlátozott. Garnernek több éve nem volt lehetősége levágni a PlayStation Store-os árat, és több népszerű fejlesztő is ugyanezt mondta neki, így lehet, hogy mondjuk Xbox Seriesen és PC-n szárnyal egy játék, a Sony mégsem ad lehetőséget a PlayStation 5-ös leárazásra.
Garner nagyon sikeresnek nevezte a Sony-t a hardver tekintetében is, de a backend és a folyamatrendszer esetében a 2000-es években ragadtnak tekinti őket. Fogalma sincs, hogy miként lehet valaki sikeres ezen a platformon, és a Sony sem böki ezt ki neki. Ha sikeres is lenne, szerinte a Sony megtalálná a módját, hogy átlökje a palánkon. Ezért azt javasolta a játékosoknak, hogy ha nem örülnek a PlayStation Store-on sosem látott leárazásnak, vagy ha valami nem jön ki erre a platformra, akkor a Sony-nak mobdják el a panaszukat.
Egy másik komplett Twitter-témát át lehetne magyarra ültetni Matthew White-tól, a Whitethorn Games vezérigazgatójától, de akkor már könyv formájában kellene publikálnunk. Lebontotta, hogy „a teljesen feltételezett és nem valós jövedelem lebontása” során arra jutott, hogy a cég értékesítéseinek kevesebb mint 3%-a történik a „Nolan Northon” (azaz a PlayStation Store-on: North adta a hangját Nathan Drake-nek az Unchartedben).
Hozzátette, hogy az emailekre csak HÓNAPOK múlva válaszolnak, az értékesítési jelentések megszerzése is időigényes és elavult, továbbá a fejlesztők nem kapnak marketinggel, analitikával vagy a hirdetésekkel kapcsolatos eszközöket. Ezért White szerint „a jól ismert vízvezeték-szerelő” (Nintendo) és „szuperkatonával kapcsolatos” (Microsoft) platformjaihoz képest a Nolan North a legrosszabban teljesítő platform számukra, de még a DRM-mentes platformok (GOG, Itch.io, stb…) is felülmúlják a PlayStationt. Sőt, még a Google Admobon is több pénzt termelt a cége.
A RedThread Gamesnek dolgozó Ragnar Tørnquist is retweetelte Garner mondanivalóját, és ő is hasonlót tapasztalt. A Draguen több mint egy éve jött ki konzolokra, és meg is kérdezte, hogy mikor is volt egy leárazásban, vagy kiemelt akcióban. Ők próbálkoznak, de csalódott, mert a stúdió jól szituált, de fogalma sincs, hogy kit keressen fel a konzoloks értékesítésért. Olyan, mintha egy légüres térben kellene a hangját hallatnia.
Jay Tholen, a Hypnospace Outlaw fejlesztője nevén is nevezte a Sony-t: szerinte az indie fejlesztőknek nem jó a PlayStation, mert a többi nagy konzolhoz képest alig mutattak fel eladásokat, és biztos benne, hogy még az Itch.io-n is több értékesítést hoz össze mint a PlayStatio Store-on.
És ki tudja, hányan vannak csendben? És tényleg van benne valami: nagyon ritkán látunk indie játékok esetében leárazásokat a PlayStation Store-on.
Forrás: Gamesindustry