Nem csak a Sony akar hangsúlyosan (de nem kizárólagosan!) történetvezérelt játékokra koncentrálni, mert a Microsoft is lát ebben rációt.
Phil Spencer, az Xbox-vezér, illetve Matt Booty, az Xbox Game Studios vezetője lett a The Guardian által meginterjúvolva. Itt Spencer kimondta, hogy a Microsoft egy alkotók által vezetett cég volt mindig is, már a nyolcvanas évek során is. A DOS-on szerinte bárki képes volt egy appot felépíteni, és Spencer emiatt azt mondta, hogy bárki játékkiadó lehetett, ha rendelkezett egy compilerrel (programkódoláshoz szánt eszközzel) és egy floppy-meghajtóval.
Csak fel kellett építeni a játékot (ehhez kell a compiler), amit aztán át lehetett másolni egy floppyra (3,5″ vagy 5,25″), azt be lehetett tenni egy Ziplocba (egy kis tároló zacskóba), aztán lehetett is értékesíteni a terméket. Ezért nevezte Spencer a múltban ezt a folyamatot végrehajtó embereket játékkiadónak, és neki tetszik ez a megközelítés, és azt akarja, hogy a játékipar ehhez visszatérjen.
Booty hozzátette, hogy sok játékot láthatunk majd, amiben a dolgokat szkriptelés köré írták, plusz bővíthetőséggel rendelkeznek. A Forza Horizon 5-ben akadálypályákat és kihívásokat is lehet tervezni. A Halo Forge-ban saját multiplayer pályákat lehetett csinálni. A Flight Simulatorban pedig ez sokkal összetettebb. Szerinte a jövőben az emberek elvárják majd, hogy a szkripteléssel és a modokkal bővíthessék a játékokat, és a Bethesda csatlakozásával ebből is tanulhatnak (itt a The Elder Scrolls V: Skyrimot említette példaként).
Spencer szerint több történetvezérelt játékokból az Xbox történelme során eddig nem látott mértékű fog érkezni tőlük. Kiemelte, hogy a kockázatosabb projekteket támogatni kell, amik a szélesebb demó elérhetőség, az Xbox Game Pass és az Xbox Cloud Gaming révén (ezek korai hozzáférést is biztosítanak) támogatottak lesznek.
Booty szerint nincsen bármilyen döntés vagy direktíva arról, hogy minden játéknak egy bizonyos típusból kellene állni. Psychonauts 3? Az is lehetséges, de ő nem fogja megmondani Tim Schafernek, hogy csinálja meg. Az ő történelmét ismerve inkább egy olyan játékot képzel el tőle, ami szezonokból áll, és öt éven át fog tartani. Spencer pedig azt mondta, hogy meglepődne, ha a tradicionálisan nem játékfejlesztői régiók (India, Afrika, Dél-Amerika) nem kapnának a jövőben szerepet. A tehetséget, a fejlesztői készletet (Unreal Engine, Unity) ismerve a következő 3-5 évben szokatlan helyekről fogunk szerinte stúdiókat felbukkanni.
Magyarország sem nagyon erős a játékfejlesztésben, de vannak ígéretes csapatok (NeocoreGames).