TESZT – Új résszel gyarapodik a Batman széria, a Batman: Arkham Knight személyében. Az Arkham City végén Joker meghal, így egyéb fő gonosz lévén Madárijesztő jelenti majd a legfőbb veszélyt Gotham városára. A folytatás az új sztorin felül, új játékmechanikai elemmel bővül, végre irányításunk alá vonhatjuk a Batmobil-t is.
A Rocksteady Studios igazán ezzel a szériával lett híres, a Batman játékokon kívül egyetlen, könnyen felejthető címet adott ki, az Urban Chaos: Riot Response-t. Ez még egy nagyon egyszerű, FPS volt 2006-ban, ahol egy különleges osztagos rendőr történetét követhettük nyomon. Azóta rengeteget fejlődött a technika és vele együtt a Rocksteady Studios is. Ha egymás mellé tennénk a két játékot, nehéz lenne elhinni, hogy az Urban Chaos és az Arkham széria egyáltalán ugyanazon a Föld nevű bolygón készült-e.
Marad ugyanaz
Az Arkham sztorija 2009-ben kezdődött a Asylum-mal, azóta szinte minden megváltozott, a környezet, a fő gonosz felhozatal, Batman külseje, a környezet, de mégis elmondhatjuk, hogy az egész Arkham történet ugyanaz maradt. Még mindig Bruce Wayne alteregojaként üldözzük a bűnt, verjük a rosszfiúkat, oldjuk meg Riddler rébuszait. Mégis máshogy tesszük mindezt, mint annak idején.
Mi változott a Batman: Arkham Knight-ban?
Szinte minden. A legnagyobb újdonság talán az, hogy a Batmobil is a képbe került. Ennek köszönhetően Gotham-nek is át kellett alakulnia kicsit. Képzeljük el, hogy az előző részben lévő, Arkham City-ben megismert Gotham-ben kellett volna autóval kóvályognunk. A Rocksteady tett erre egy próbát és betették hősünk ikonikus járművét a régi térképre. Ebben a pillanatban jöttek rá a fiúk, hogy a városnak gyökeresen (szó szerint) át kell alakulnia, hogy autóval is bejárható legyen. Persze az előző részből már ismert köpenyes repkedés is megmaradt, sőt, hosszabb távon talán még gyorsabb is, mint a Batmobil.
Minimális szinten átalakult a főhős kinézete is. Az új ruházat jobban illik a Batmobil-hoz és szigorúbb kinézetet kölcsönöz a világ legjobb fiktív detektívének. Öltözet szempontjából változtak a fő gonoszok is. Madárijesztő például már rég nem csak a madarak riogatására alkalmas, ellenben biztosan sikeresen vizsgázna egy keményebb horrorfilm főellenség válogatásán.
Pingvinen már kevesebbet variált a Rocksteady, elhagyta az Arkham City-ben viselt télikabátot, de lényegében ugyanaz az undorító fegyvercsempész öregember maradt, mint aki volt. Riddler szerintem hátrányára változott, megöregedett, levette a cilinderét, cserébe kapott egy új szemüveget, amiért szegény, megboldogult John Lennon simán perre mehetne. Sajnos a talányok minőségén is meglátszik, hogy Rébusz öregebb lett, különösebb matekozást már nem igényelnek a tőle kapott feladatok. Kétarc maradt ugyanaz a pénzéhes klasszikus bűnöző karakter, aki eddig is volt.
Sokan panaszkodtak arra is, hogy a szövegek túlzóan sablonosak, porosak. Én erre annyit mondok, hogy szerintem ezek a szövegek (mégha néhol valóban kicsit gagyik is) kiválóan megteremtik azt a bizonyos Batman atmoszférát, amit minden rajongó át akar érezni, amikor súlyos pénzeket kiad egy ilyen játékért. Nincs ezekkel semmi baj.
Történet
Ez az a része a játéknak, amit spoiler nélkül nehéz elmesélni, így különösebben nem is szabad belemennem, ezt éljétek meg ti is, érdemes rá időt fordítani. Joker meghal az Arkham City végén. Ez ugye vegyes érzelmeket táplál mind Batman-ben, mind a rajongók közt, végre sikerült megszüntetni az általa jelentett veszélyt, viszont a főhős elveszti a legfőbb ellenségét, ezzel együtt egy szinten a motivációját is. Az Arkham Knight ezzel a jelenettel nyit, pontosabban azzal, ahogy Joker elég egy krematóriumban, Frank Sinatra, Under my skin című örökzöldjére. Imádom ezt a számot, de életemben nem hittem volna, hogy még egy hamvasztást is ennyire stílusossá tud tenni.
Kilenc hónap telt el békében azóta, hogy Joker meghalt, a bűnözés visszaszorult, a denevérember szinte munka nélkül maradt. Azonban ez az idő arra kellett, hogy Joker helyére új fő gonosz álljon, most Madárijesztő személyében. Ő, mint tudjuk, egy olyan méreggel dolgozik, amit belélegezve mindenki szörnyű rémálmokat él át, aztán az első állomás a pszichiátria, második a temető. Ez a méreg fenyegeti a gothami lakosokat, ismét az égre vetül a Batmant hívó jel.
Meseautó?
Játékmenet és design szempontjából abszolút telitalálat a Batmobil bevezetése. DE. Ok, hogy nem ez a fő eleme a játéknak viszont iszonyatos, hogy mennyire logikátlan a kezelése. Egy autós játékokat valamennyire ismerő gamer tudja, hogy a gáz és a fék vagy az R2 és L2 vagy az X és a négyzet. Na itt ez borul, mert a gáz az R2 a fék a négyzet. Az X és egy adott irány az evade funkciót látja el, az L2-vel állunk át az úgynevezett harci módba, ezt viszont nyomva kell tartani, amíg tankként akarjuk használni a Batmobilt. Az ezzel való célzás egyébként rendben van, de nem értem, hogy miért nem elég, ha egyszer meghúzzuk azt a szerencsétlen L2-őt és így válthatnánk autó és tank módok közt. A másik fele, hogy ok, nem egy autóversenyről beszélünk, de kocsi módban a Batmobil elég nehézkesen kezelhető. Megszokható, de kell pár átszáguldozott óra, hogy hozzászokjon az ember keze.
Mesehős?
Bruce úrfi kezelhetősége viszont ugyanolyan, mint amilyen az Arkham City-ben volt. Kicsit nehézkes, ismételten szoknivaló, de ha elkapjuk a ritmust és az agyunk is rááll, akkor látványos mutatványokat tudunk végrehajtani. Egyetlen dolog, amit már a kezdetektől sem tudtam megszokni, hogy harc közben szinte semmit sem látunk a mozdulatokból. Tegyük fel, hogy van egy tíz főből álló csapat, aki tíz felé repül szét úgy, hogy csak az utolsó ellenfél kiütésénél váltó kamera és lassítás jelzi, hogy vége a bunyónak. Közben nemhogy az ellenfelek, de még Batman mozdulatait sem látom, egyrészt mert annyira nyakatekertek, másrészt mert az a hatalmas köpeny nagyon sokat takar. Ezt leszámítva a Sötét Lovag eléggé kezelhető, a város felett órákig el lehet repkedni minden nehézség nélkül, sőt, ha kicsit tuningoljuk a képességeinket, igazán kényelmes és segítőkész játékot kapunk.
Apropó, segítőkészség. A HUD végig a segítségünkre lesz, átlátható, egyszerű módon lesz kiírva vagy a képernyő közepére vagy a jobb alsó sarokba, hogy az adott helyzetben melyik gombbal milyen akciót/mozdulatot hajthatunk végre.
Egyedül nem megy
A történet során nem kell teljesen egyedül megbirkóznunk a rengeteg bűnözővel, időnként társat is kapunk magunk mellé. Először is ott vannak Bruce úrfi főbb fegyverhordozói, Nightwing és Robin. Akinek nem lenne ismerős az előbbi név, ő volt az előző Robin, polgári nevén Dick Grayson. Ő viszont elhagyta a Wayne házat, megelégelve, hogy Batman árnyékában él. A Gotham-et fenyegető helyzet, azonban ismét a denevérember mellé sodorja. A jelenlegi Robin pedig Tim Drake néven ismert.
Ő leginkább a Joker vére által elterjedt vírus ellenszerén dolgozik, de időnként be fog segíteni a rosszfiúk ellen. Azonban kettőjükön kívül időnként együtt dolgozhatunk majd Méregcsókkal és a Macskanővel is. Valamint segítségünkre lesz az örök komornyik, Alfred és a Wayne Enterprises igazgatója és feltalálója, Lucius Fox. Velük általában csak telefonon fogjuk tartani a kapcsolatot, de mindketten szerves részei a sztorinak, Batman és a Batmobil fejlesztésének, valamint a túlélésünknek.
Végül nem hiányzik Batman: Arkham Knight-ból az „Oracle” most sem, aki ugye nem más, mint Barbara Gordon, a rendőrfőnök lánya.
Te vagy az Batman?
Igen, ez már nem a Tim Burton féle, „a nagyon jó Batman ejnye-bejnye módban móresre tanítja a kevésbé jó, csintalan rosszfiúkat, POW-PUF-BOOM” stílusú bőregér kalandja. Ez sokkal inkább „a nagyon mérges Batman, nagyon mérgesen agyonver mindenkit, miközben a rettegett fő gonoszok vérben fürdenek és örülnek neki” stílust gyarapítja. Kinek többet, kinek kevesebbet ad ez az új felfogás. Személy szerint nekem jobban tetszik így, annak ellenére, hogy már nagyjából háromszor akartam eldobni a kontrollert ijedtemben.
Summázva
Szerintem egy nagyon jó, akciódús, tartalmas kalandot tett le a Rocksteady Studios az asztalra a Batman: Arkham Knight személyében. Minden percében látványos, nem szürkül be, nehezen lehet letenni. Minden hibájával együtt szerethető játék, amennyiben PlayStation 4-re szerezted be.
-Dazo911-
Pro:
+ Rajongóknak kötelező
+ Félelmetesen jó hangulat
+ Tartalmas
Kontra:
– A Batmobil még finomhangolásra szorul
– Riddler már nem izzaszt meg
– Szoknivaló kezelés
Kiadó: Warner Bros Interactive Entertainment
Fejlesztő: Rocksteady Studios
Stílus: Akció-kaland
Megjelenés: 2015. június 23.
Batman: Arkham Knight
Játékmenet - 8.6
Grafika/zene/audio - 9.6
Sztori - 8.6
Fizika - 7.9
Hangulat - 9.3
8.8
KIVÁLÓ
Szerintem minden forintját megéri ez a rész is, egy nagyon jó, akciódús, tartalmas kalandot tett le a Rocksteady Studios az asztalra. Minden percében látványos, nem szürkül be, nehezen lehet letenni. Minden hibájával együtt szerethető játék, amennyiben PlayStation 4-re szerezted be.