TECH HÍREK – A Microsoft nem vacakolt: a jelenleg a piacon levő legerősebb konzolhoz egy hasonlóan erős hardveres fejlesztőmasinát készített.
Ugye az Xbox Series X-ben 16 gigabyte megosztott rendszermemória van. A GDDR6 memória két szegmensből áll. Van egy gyorsabb, 10 GB-os szegmens 560 GB/s sebességgel (14 gigabit/másodperc 192 biten), és egy lassabb, 6 GB-s rész 336 GB/s sebességgel. Nem kevés, de ahogy fejlődik a technológia, később majd az lesz. De a fejlesztőkészletben ennél komolyabb hardvert találhatunk.
10 Samsung GDDR6 memóriachip van a gépben elől, és hátul is ugyanennyi van. Az áramkörök K4ZAF325BM-HC14 névre hallhatnak, és 16 gigabit, azaz 2 GB-os kapacitásuk van. Ebből ki lehet számolni, hogy a fejlesztőknek 40 GB (!!!) GDDR6 memória áll rendelkezésre akár 14 gigabit/másodperc sebességgel, 320 bites interfészen, maximum 560 GB/s sávszélességgel. Ez bár megegyezik a bolti konzol sávszélességével, itt meg lett osztva az összes memóriás áramkör között, nem pedig szegmentált megoldásról van szó.
Azért van 40 gigányi GDDR6 a fejlesztőkészletben, mert a tömörítetlen textúrákkal, nem optimalizált játékoknál könnyebb a debugolás. Gondoljunk csak bele: PC-n jelenleg a legnagyobb memóriakapacitású asztali videókártya 24 GB GDDR6-tal rendelkezik. Csak workstation kártyák mennek ennél magasabbra (az RTX A6000 48 gigabájttal rendelkezik, de ötezer dollár az, úgyhogy errefelé az több mint két millió forint…).
A hűtési dizájn is elég érdekes lett. Van egy nagyobb és egy kisebb ventillátor is (hasonló az Xbox One-hoz), amik kivezetik a forró levegőt. A nagyobbik ventillátor egy hatalmas hűtőbordán van, ami lefedi az Xbox Series X rendszerchipjét (system-on-a-chip, SoC), a Project Scarlettet. Rézblokkos, alumíniumbordás, rézcsöves megoldás. Az egész blokk egy nagy gőzkamra párnázott felületekkel, és ezek érintkeznek a GDDR6 memóriával.
Úgyhogy a Microsoft nem nagyon tervezte alul a hardvert, ám hiába szereznénk be egyet: ha nem lennénk mi magunk fejlesztők, akkor a konzol kb. azonnal kizárna minket, így ne nagyon álmodozzunk arról, hogy ezen futtatjuk pl. a Halo Infinite-et, aminek multiplayere továbbra is küszködve bővül (erről ma szó volt a hírekben)…
Forrás: WCCFTech