{"id":105508,"date":"2022-09-28T23:26:32","date_gmt":"2022-09-28T21:26:32","guid":{"rendered":"https:\/\/thegeek.hu\/?p=105508"},"modified":"2022-09-28T23:31:54","modified_gmt":"2022-09-28T21:31:54","slug":"szoszi-egy-szoke-nos-vicc-ez-a-konyortelen","status":"publish","type":"post","link":"https:\/\/thegeek.hu\/2022\/09\/28\/szoszi-egy-szoke-nos-vicc-ez-a-konyortelen\/","title":{"rendered":"Sz\u00f6szi \u2013 Nem egy sz\u0151ke n\u0151s vicc ez a k\u00f6ny\u00f6rtelen \u00e1l\u00e9letrajzi film"},"content":{"rendered":"

FILMKRITIKA \u2013 Az, hogy ebb\u0151l a netflixes Marilyn Monroe-r\u00f3l filmb\u0151l a \u201eglamour\u201d \u00edrmagj\u00e1t is kiirtott\u00e1k, az m\u00e9g enyhe kifejez\u00e9s. Andrew Dominiknak a sz\u0151ke d\u00edv\u00e1r\u00f3l sz\u00f3l\u00f3 fikcionaliz\u00e1lt \u00e9letrajzi filmje k\u00f6ny\u00f6rtelen, brut\u00e1lis vallom\u00e1s, amelyben Marilyn \u00e9lete v\u00e9lt, vagy val\u00f3s aspektusainak legs\u00f6t\u00e9t\u00e9bb, helyenk\u00e9nt m\u00e1r-m\u00e1r r\u00e9m\u00e1lomszer\u0171 bugyrait mutatja meg.<\/h4>\n

 <\/p>\n

 <\/p>\n

A Velencei Filmfesztiv\u00e1lon egyetlen olyan film sem keltett olyan igazi morbid vonzalmat, mint Andrew Dominik Marilyn Monroe nem-\u00e9letrajzi filmje, a Sz\u00f6szi. Most, hogy v\u00e9gre Netflixre is felker\u00fclt a film, m\u00e1r az is vil\u00e1gos, hogy m\u00e9g a „morbid” min\u0151s\u00edt\u00e9s is enyh\u00e9nek hangzik. A Sz\u00f6szi k\u00f6ny\u00f6rtelennek nevez\u00e9se a legkev\u00e9sb\u00e9 sem lenne t\u00falz\u00e1s egy olyan filmre vonatkoz\u00f3an, amely k\u00e9t \u00f3ra negyvenh\u00e9t percig tart\u00f3, v\u00e9get nem \u00e9r\u0151 szexu\u00e1lis k\u00ednz\u00e1snak, k\u00e9jes kukkol\u00e1snak \u00e9s puszt\u00edt\u00f3 dehumaniz\u00e1ci\u00f3nak teszi ki f\u0151szerepl\u0151j\u00e9t, Ana de Armas<\/a> kital\u00e1lt Monroe-j\u00e1t.<\/p>\n

 <\/p>\n

\"\"<\/p>\n

 <\/p>\n

Nem, ez nem szexi \u00e9s sok d\u00edv\u00e1r\u00f3l sz\u00f3lhatna<\/h3>\n

 <\/p>\n

Az eg\u00e9sz sajt\u00f3 azon p\u00f6rg\u00f6tt, hogy \u00faristen, milyen szexjelenetek tal\u00e1lhat\u00f3ak a filmben, de a Sz\u00f6szire mindent lehet mondani, csak azt nem, hogy szexi. A Sz\u00f6szi egy sz\u00e1nd\u00e9kosan megr\u00e1z\u00f3, s\u0151t, l\u00e9lekrombol\u00f3 mozi, amely ut\u00e1n azt \u00e9rzed, hogy elevenen megr\u00e1gtak \u00e9s kik\u00f6ptek, annyire elmondhatatlanul kegyetlen. A Joyce Carroll Oates azonos c\u00edm\u0171 fikt\u00edv \u00e9letrajzi reg\u00e9ny\u00e9b\u0151l adapt\u00e1lt „Sz\u0151ke” val\u00f3j\u00e1ban egy\u00e1ltal\u00e1n nem Monroe-film: a cselekm\u00e9nyt f\u00e9lret\u00e9ve, a val\u00f3di Norma Jeane nevet Britney Spearsre vagy Kim Kardashianra is cser\u00e9lhetn\u00e9nk, az \u00e1tfog\u00f3 \u00e1ll\u00e1sfoglal\u00e1s kev\u00e9sb\u00e9 Monroe siralmas szenved\u00e9seire, mint ink\u00e1bb a n\u0151k ellen a nyilv\u00e1noss\u00e1g el\u0151tt elk\u00f6vetett sz\u00e9lesebb k\u00f6r\u0171 er\u0151szakra vonatkozik. A film \u00fagy van felv\u00e9ve \u00e9s \u00f6sszev\u00e1gva, mint egy igazi snuff-film egy epikus h\u00e1bor\u00fas dr\u00e1m\u00e1b\u00f3l: a paparazz\u00f3k vakuk, amelyek minden egyes agressz\u00edv kattan\u00e1skor \u00e1that\u00f3an hangosak, f\u00fcst\u00f6lg\u0151 fegyvercs\u00f6vekk\u00e9 v\u00e1lnak, Dominik pedig minden egyes sz\u00f6rny\u0171 zaklat\u00e1s brutalit\u00e1s\u00e1t kihangs\u00falyozza.<\/p>\n

 <\/p>\n

\"\"<\/p>\n

 <\/p>\n

Dominiknak a korr\u00f3l alkotott v\u00edzi\u00f3ja is b\u00fcntet<\/h3>\n

 <\/p>\n

Ez nem jelenti azt, hogy az provok\u00e1tor rendez\u0151 minden konvenci\u00f3t a sz\u00e9lnek eresztett. A film elej\u00e9n kapunk ugyanis egy Marilyn Monroe val\u00f3d \u00e9lete \u00e1ltal ihletett bemutat\u00f3t, kezdve a szer\u00e9ny Los Angeles-i gyermekkor\u00e1nak pillanatk\u00e9p\u00e9vel. Az anyja megmutat n\u00e9h\u00e1nyat azokb\u00f3l a gyarl\u00f3s\u00e1gokb\u00f3l, amelyeket a kisgyerek t\u0151le t\u00e9nyleg l\u00e1tott, majd felvette a mint\u00e1kat: er\u0151sen iszik, durv\u00e1n, s\u0151t n\u00e9ha kifejezetten brut\u00e1lisan b\u00e1nik kisl\u00e1ny\u00e1val \u00e9s Monroe apja (aki v\u00e9gig egyfajta t\u00e1voli fantomfigura) elhagyatotts\u00e1ga miatt gyakori k\u00e9ts\u00e9gbees\u00e9sbe esik.<\/p>\n

A kem\u00e9ny kezd\u00e9s mellett azonban a rendez\u0151 m\u00e1r az elej\u00e9n megmutatja l\u00e1tnoki tehets\u00e9g\u00e9t, amellyel a kort nagyszer\u0171en \u00e1br\u00e1zolja. 1933-ban j\u00e1runk: sz\u00f6rny\u0171 t\u0171z \u00fct\u00f6tt ki a Los Angeles-i k\u00fclv\u00e1ros f\u00f6l\u00f6tt elter\u00fcl\u0151 hegyekben, a hamu \u00fagy hull, mint a h\u00f3 a m\u00e9lyfekete f\u00fcstfelh\u0151kb\u0151l. \u00cdme egy korai p\u00e9lda a „Sz\u0151ke” nyugtalan\u00edt\u00f3 vizu\u00e1lis sz\u00e9ps\u00e9g\u00e9re: a k\u00e9par\u00e1nyok eg\u00e9sz t\u00e1rh\u00e1z\u00e1val keretezett, sz\u00ednes \u00e9s monokr\u00f3m felv\u00e9telek sokas\u00e1g\u00e1val, Dominik sok mindent megmutat a r\u00e1 jellemz\u0151 avantgarde, m\u0171v\u00e9szi \u00e9s kreat\u00edv technikai tud\u00e1s\u00e1b\u00f3l. A korai Los Angeles-i jelenetben Chayse Irvin operat\u0151r k\u00e9pei t\u00fczet \u00e9s pattog\u00f3 parazsat nyaldosnak; a k\u00e9s\u0151bbi, fekete-feh\u00e9rben, noir-szer\u0171 \u00e1rny\u00e9kokkal felvett jelenetek h\u00e1tborzongat\u00f3an pazar l\u00e1tv\u00e1nnyal b\u00fcszk\u00e9lkedhetnek.<\/p>\n

 <\/p>\n

\"\"<\/p>\n

 <\/p>\n

A Kennedy-jelenet is b\u00fcntet<\/h3>\n

 <\/p>\n

A kisgyerek Monroe-t \u00e1rvah\u00e1zba k\u00fcldik, \u00e9s a nyomor\u00fas\u00e1g e korai pillanata ut\u00e1n azonnal el\u0151reugrunk a h\u00faszas \u00e9vei elej\u00e9re, amikor els\u0151 hollywoodi fell\u00e9p\u00e9sei sorra j\u00f6nnek. Egy\u00e9rtelm\u0171en tehets\u00e9ges, a szakm\u00e1ba fektetett, \u00e9s – \u00e9les ellent\u00e9tben a sajn\u00e1latos m\u00f3don elterjedt „buta” Monroe-karikat\u00far\u00e1val \u2013 a k\u00f6nyvek ir\u00e1nti rajong\u00e1s\u00e1r\u00f3l \u00e9s intellektus\u00e1r\u00f3l tesz tan\u00fabizonys\u00e1got.<\/p>\n

Nem mintha a (f\u00e9rfi) hatalmass\u00e1gok k\u00f6z\u00fcl az intellektusa b\u00e1rkit is \u00e9rdekelne: az els\u0151 meghallgat\u00e1s\u00e1n r\u00f6gt\u00f6n meger\u0151szakolja egy st\u00fadi\u00f3vezet\u0151, \u00e9s ez a tett eg\u00e9sz \u00e9let\u00e9ben k\u00eds\u00e9rti. A legt\u00f6bb t\u00f6rt\u00e9neti elem ezt a mint\u00e1t k\u00f6veti: a l\u00e1ny minden el\u00e9rt eredm\u00e9ny\u00e9t e f\u00e9rfiak a legprimit\u00edvebb m\u00f3don degrad\u00e1lj\u00e1k, hogy a saj\u00e1t \u2013 sokszor perverz \u2013 szexu\u00e1lis v\u00e1gyukat kiel\u00e9g\u00edts\u00e9k. A Kennedy-s szexjelenet (amelyn\u00e9l miatt Ana de Armas att\u00f3l tart, hogy felker\u00fcl majd a szexvide\u00f3s port\u00e1lokra) egy\u00e1ltal\u00e1n nem erotikus vagy izgalmas, ink\u00e1bb valahol m\u00e9rhetetlen\u00fcl ki\u00e1br\u00e1nd\u00edt\u00f3, ironikus, valahol elkeser\u00edt\u0151 \u00e9s es\u00e9lyesen van benne igazs\u00e1g. Az eln\u00f6k\u00f6t Caspar Phillipson alak\u00edtja zseni\u00e1lisan \u00e9s az, hogy a sz\u00f3ban forg\u00f3 jelenet led\u00f6nt minden m\u00edtoszt, enyhe kifejez\u00e9s. A rendez\u0151 a legend\u00e1s eln\u00f6k\u00f6t buja big\u00e1mistak\u00e9nt szexm\u00e1ni\u00e1snak \u00e1br\u00e1zolja; ez egy nagy, mer\u00e9sz l\u00e9p\u00e9s, amit ritk\u00e1n kapunk amerikai filmrendez\u0151t\u0151l<\/p>\n

 <\/p>\n

\"\"<\/p>\n

 <\/p>\n

Itt nincs a sz\u00fcrk\u00e9nek \u00f6tven \u00e1rnyalata<\/h3>\n

 <\/p>\n

Ez a film nem igaz\u00e1n \u00e1rnyaltan m\u0171k\u00f6dik. Ink\u00e1bb az eg\u00e9sz koromfekete: a k\u00f6nnyeds\u00e9g pillanatai hihetetlen\u00fcl m\u00fal\u00e9konyak, \u00e9s oly gyakran tragikusan k\u00f6t\u0151dnek egy-egy sz\u00f6rny\u0171 szem\u00e9lyhez \u00e9s k\u00f6vetkezm\u00e9nyhez.<\/p>\n

A film elej\u00e9n egy \u201eszerelmi h\u00e1romsz\u00f6g\u201d (a sz\u00f3 minden \u00e9rtelm\u00e9ben\u2026), illetve h\u00e1rmas szexu\u00e1lis kaland alakul ki Cass (Charlie Chaplin fia, akit Xavier Samuel alak\u00edt) \u00e9s Eddy (\u0151 pedig Edward G. Robinson, a m\u00e1sik klasszikus filmszt\u00e1r csemet\u00e9je) k\u00f6z\u00f6tt, amelyet v\u00e9g\u00fcl Monroe menedzsmentje \u00e1ll\u00edt le. Nem sokkal ut\u00e1ni a k\u00f6vetkez\u0151 partner\u00e9t, Joe DiMaggi\u00f3t (Bobby Cannavale, remek\u00fcl alak\u00edtja a brut\u00e1lis figur\u00e1t) l\u00e1thatjuk, amint megh\u00f3d\u00edtja Marilynt, majd el\u00e9g gyorsan el is vesz\u00edti egy el\u00e9g kem\u00e9ny h\u00e1zast\u00e1rsi b\u00e1ntal\u00e1maz\u00e1s miatt. Cassr\u0151l pedig kider\u00fcl, hogy egy alattomos tr\u00fckk\u00f6t j\u00e1tszik Monroe-val, ami feln\u0151tt \u00e9lete nagy r\u00e9sz\u00e9ben k\u00f6veti \u0151t. A dr\u00e1ma\u00edr\u00f3 Arthur Millerrel (Adrien Brody) val\u00f3 kapcsolat\u00e1t a film r\u00f6viden taglalja, \u00e9s ny\u00fajt n\u00e9mi romantikus fel\u00fcd\u00fcl\u00e9st, de a m\u00falt traum\u00e1ja m\u00e9gis t\u00fal er\u0151snek bizonyul – amit csak s\u00falyosb\u00edt a gyermeke elveszt\u00e9se. Ez egy\u00e9bk\u00e9nt egyike a sokadik elvet\u00e9l\u00e9s\u00e9nek, mely sor\u00e1n Dominik minden bizonnyal egyik legpolg\u00e1rpukkaszt\u00f3bb provok\u00e1ci\u00f3j\u00e1ban, egy Marylin \u00e1lomszekvenci\u00e1ban a magzathoz besz\u00e9l, \u00e9s annak bocs\u00e1nat\u00e1\u00e9rt k\u00f6ny\u00f6r\u00f6g. Igen, a film v\u00e9gig ilyen kem\u00e9ny \u00e9s kreat\u00edv.<\/p>\n

 <\/p>\n

\"\"<\/p>\n

 <\/p>\n

De Armas a topon van, de tehets\u00e9ge sajnos nincs el\u00e9gg\u00e9 kiakn\u00e1zva<\/h3>\n

 <\/p>\n

De Armas a v\u00e1rakoz\u00e1soknak megfelel\u0151en meggy\u0151z\u0151, m\u00e9g akkor is, ha a forgat\u00f3k\u00f6nyv nem igaz\u00e1n ad neki t\u00fal sok feladatot a b\u00e1nat \u00e9s gyakran a sz\u00f3 szoros \u00e9rtelm\u00e9ben vett f\u00e1jdalom bemutat\u00e1s\u00e1n k\u00edv\u00fcl. Ez a legnagyobb hib\u00e1ja a Sz\u00f6szinek: b\u00e1r Dominik ideol\u00f3giai c\u00e9lja \u00f6sszess\u00e9g\u00e9ben meggy\u0151z\u0151, az elk\u00e9pzel\u00e9sek m\u0171v\u00e9szi \u00e1tad\u00e1sa t\u00fal gyakran megy a t\u00e9nyleges t\u00f6rt\u00e9netmes\u00e9l\u00e9s rov\u00e1s\u00e1ra. A d\u00edva k\u00e9nytelen sokszor \u00e1ldozatt\u00e1 alacsonyodni, akit \u00fajra \u00e9s \u00fajra, \u00fajra \u00e9s \u00fajra meger\u0151szakolnak, megvernek, vagy kihaszn\u00e1lnak, igaz\u00e1n gyomorforgat\u00f3, gerinct\u00e9p\u0151 m\u00f3don.<\/p>\n

B\u00e1r borzalmas dolog ezt elviselni, neh\u00e9z nem tisztelni azokat a felforgat\u00e1sokat, amelyekkel Dominik j\u00e1tszik. Van egy meta kikacsint\u00e1s de Armas nagy nev\u0171 szereposzt\u00e1s\u00e1ra, p\u00e9ld\u00e1ul egy hangosbemond\u00f3n kereszt\u00fcl, amely Monroe szt\u00e1rs\u00e1g\u00e1t vizsg\u00e1lja… mik\u00f6zben arra k\u00e9nyszer\u00fcl, hogy leszopja John F. Kennedyt (Caspar Phillipson,).<\/p>\n

De Armas megtartja anyanyelvi akcentus\u00e1t, teret engedve az \u00e9letrajzi csapd\u00e1knak, amelyeket a „Sz\u0151ke” egy\u00e9rtelm\u0171en el akar ker\u00fclni – ez m\u00e9g ink\u00e1bb hozz\u00e1j\u00e1rul ahhoz az \u00e9rz\u00e9shez, hogy itt egy eszm\u00e9r\u0151l, egy koncepci\u00f3r\u00f3l van sz\u00f3, \u00e9s nem annyira egy t\u00f6rt\u00e9nelmi szem\u00e9lyis\u00e9gr\u0151l. De Armas val\u00f3ban fantasztikus, a szinte biztos Oscar-d\u00edj el\u0151rejelz\u00e9s viszont abban a tekintetben ironikus, hogy a filmk\u00e9sz\u00edt\u00e9s \u00f6kosziszt\u00e9m\u00e1j\u00e1nak kev\u00e9s eleme testes\u00edti meg annyira Hollywood \u00e1rucikk\u00e9 v\u00e1l\u00e1s\u00e1t \u00e9s voyeurizmus\u00e1t, mint az \u00e9ves d\u00edjkioszt\u00f3 verseny.<\/p>\n

 <\/p>\n