{"id":125113,"date":"2024-02-03T19:56:53","date_gmt":"2024-02-03T18:56:53","guid":{"rendered":"https:\/\/thegeek.hu\/?p=125113"},"modified":"2024-02-04T12:54:24","modified_gmt":"2024-02-04T11:54:24","slug":"mashon-az-elszigeteltseg-es-az-osszetartozas-tobbszoros-retegei-nicole-kidmannel","status":"publish","type":"post","link":"https:\/\/thegeek.hu\/2024\/02\/03\/mashon-az-elszigeteltseg-es-az-osszetartozas-tobbszoros-retegei-nicole-kidmannel\/","title":{"rendered":"M\u00e1shon \u2013 Az elszigetelts\u00e9g \u00e9s az \u00f6sszetartoz\u00e1s t\u00f6bbsz\u00f6r\u00f6s r\u00e9tegei Nicole Kidmannel a f\u0151szerepben"},"content":{"rendered":"

SOROZATKRITIKA – Lulu Wang els\u0151 sorozata, a M\u00e1shon, a mag\u00e1ny, a gy\u00e1sz, a privil\u00e9giumok \u00e9s a n\u0151i l\u00e9t \u00f6sszetett k\u00e9rd\u00e9seit boncolgatja egy mer\u00e9sz, nagy\u00edv\u0171 t\u00f6rt\u00e9netben. A hat\u00f3r\u00e1s epikus utaz\u00e1s sor\u00e1n h\u00e1rom k\u00fcl\u00f6nb\u00f6z\u0151 n\u0151 \u00e9let\u00e9be nyer\u00fcnk betekint\u00e9st, akik Hongkongban pr\u00f3b\u00e1lnak \u00farr\u00e1 lenni trag\u00e9di\u00e1ik felett. A sorozat, b\u00e1r n\u00e9hol t\u00falz\u00e1sba esik a t\u00f6rekv\u00e9seiben, m\u00e9ly emp\u00e1ti\u00e1ra \u00e9s \u00faj n\u00e9z\u0151pontokra sarkall, mik\u00f6zben a karakterek bels\u0151 vil\u00e1g\u00e1t \u00e9s \u00f6sszetett kapcsolataikat t\u00e1rja el\u00e9nk.<\/h4>\n

 <\/p>\n

 <\/p>\n

Lulu Wang rendez\u00e9se, a M\u00e1shon, m\u00e9lyrehat\u00f3 atmoszf\u00e9r\u00e1val \u00e9s elny\u00fajtott jelenetekkel ejti rabul a n\u00e9z\u0151t. A sorozat, mely sz\u00e9les spektrumon mozogva mutatja be a rendez\u0151n\u0151 mer\u00e9sz t\u00f6rekv\u00e9seit, egyed\u00fcl\u00e1ll\u00f3 vizu\u00e1lis \u00e9s t\u00e9mabeli gazdags\u00e1g\u00e1val t\u0171nik ki. Az anyas\u00e1gt\u00f3l a n\u0151i identit\u00e1s k\u00e9rd\u00e9sein \u00e1t a mag\u00e1ny \u00e9s a gy\u00e1sz \u00e9rzet\u00e9ig, tov\u00e1bb\u00e1 a privil\u00e9giumok \u00e9s az immigr\u00e1nsok gyakran elidegen\u00edt\u0151 \u00e9letk\u00f6r\u00fclm\u00e9nyeinek elemz\u00e9s\u00e9ig sokr\u00e9t\u0171 t\u00e9m\u00e1kat \u00f6lel fel. De nem \u00e1ll meg itt: a M\u00e1shon arra is keresi a v\u00e1laszt, hogy az emberek, k\u00fcl\u00f6n\u00f6sen a n\u0151k, k\u00e9pesek-e feldolgozni \u00e9s t\u00fall\u00e9pni a trag\u00e9di\u00e1kon. Mindek\u00f6zben az emberi l\u00e9tez\u00e9s gy\u00f6trelmeit is vizsg\u00e1lja, ami val\u00f3ban nem kis v\u00e1llalkoz\u00e1s.<\/p>\n

Wang el\u0151z\u0151, nagy siker\u0171 filmje, a B\u00facs\u00fa ut\u00e1n sorozata is a csal\u00e1di k\u00f6tel\u00e9kek, a kultur\u00e1lis \u00e9s f\u00f6ldrajzi szakad\u00e9kok \u00f6sszetett h\u00e1l\u00f3j\u00e1t t\u00e1rja fel. Ez\u00fattal azonban mintha hat B\u00facs\u00fat prezent\u00e1lna egyszerre, \u00f6sszess\u00e9g\u00e9ben t\u00f6bb mint hat \u00f3r\u00e1s terjedelemben \u2013 \u00e9s b\u00e1r a telev\u00edzi\u00f3s produkci\u00f3kat gyakran neh\u00e9z filmk\u00e9nt kezelni, itt ez a megk\u00f6zel\u00edt\u00e9s teljesen helyt\u00e1ll\u00f3. A szerte\u00e1gaz\u00f3 t\u00f6rt\u00e9netmes\u00e9l\u00e9s ellen\u00e9re \u2013 amely id\u0151nk\u00e9nt kih\u00edv\u00e1sokat is jelent \u2013 a M\u00e1shon v\u00e9gig fenntartja az \u00e9rdekl\u0151d\u00e9st \u00e9s m\u00e9lyrehat\u00f3 elgondolkod\u00e1st k\u00edn\u00e1l. Felk\u00e9ri a n\u00e9z\u0151t, hogy nyissa meg sz\u00edv\u00e9t \u00e9s elm\u00e9j\u00e9t a karakterek ir\u00e1nt, mik\u00f6zben egy\u00fctt halad vel\u00fck a sorozat v\u00e1ltozatos \u00e9rzelmi r\u00e9tegein kereszt\u00fcl. A t\u00f6rt\u00e9net Janice Y.K. Lee 2016-ban megjelent „A K\u00fclf\u00f6ldiek” c\u00edm\u0171 m\u0171ve alapj\u00e1n k\u00e9sz\u00fclt M\u00e1shonban egy m\u00e9lyrehat\u00f3an \u00f6sszef\u0171z\u00f6tt narrat\u00edv\u00e1t k\u00edn\u00e1l. Ez a t\u00f6rt\u00e9net h\u00e1rom, Hongkongban \u00e9l\u0151 n\u0151 \u00e9let\u00e9t k\u00f6veti nyomon, akik idegennek \u00e9rzik magukat saj\u00e1t \u00e9let\u00fckben, mindegyik\u00fck egy szem\u00e9lyes trag\u00e9dia ut\u00f3hat\u00e1saival k\u00fczdve pr\u00f3b\u00e1lja \u00fajra megtal\u00e1lni \u00f6nmag\u00e1t \u00e9s a hely\u00e9t a vil\u00e1gban.<\/p>\n

 <\/p>\n

\"\"<\/p>\n

 <\/p>\n

Nicole Kidman egyik legjobb alak\u00edt\u00e1sa<\/h3>\n

 <\/p>\n

Nicole Kidman \u00e1ltal alak\u00edtott Margaret karaktere \u00e1ll a t\u00f6rt\u00e9net f\u00e1jdalmas k\u00f6z\u00e9ppontj\u00e1ban. Ez a h\u00e1romgyermekes \u00e9desanya, aki \u00e9p\u00edt\u00e9szi p\u00e1ly\u00e1j\u00e1t feladva k\u00f6lt\u00f6z\u00f6tt f\u00e9rje munk\u00e1ja miatt a vil\u00e1g m\u00e1sik oldal\u00e1ra, m\u00e9ly gy\u00e1szt \u00e9l \u00e1t, amikor elvesz\u00edtik legfiatalabb gyermek\u00fcket, Gust. Mindez egy sokkos \u00e1llapotban tartja, ahol a vesztes\u00e9g \u00e1rny\u00e9ka \u00e1lland\u00f3an k\u00eds\u00e9rti, \u00e9rzelmi \u00f6sszeoml\u00e1s sz\u00e9l\u00e9n egyens\u00falyozva. Mindemellett t\u00e1maszkodhat f\u00e9rj\u00e9re, Clarke-ra (Brian Tee), valamint a luxus k\u00f6r\u00fclm\u00e9nyekre, amelyek n\u00e9mi vigaszt ny\u00fajtanak sz\u00e1m\u00e1ra a f\u00e1jdalom k\u00f6zepette. Szomsz\u00e9dja \u00e9s j\u00f3 bar\u00e1tja, Hilary Starr (Sarayu Blue) szint\u00e9n ebben a kiv\u00e9telezett k\u00f6rnyezetben \u00e9l, b\u00e1r h\u00e1ztart\u00e1si seg\u00edts\u00e9ge ellen\u00e9re \u0151k sosem v\u00e1lhatnak igazi csal\u00e1dtagjaiv\u00e1.<\/p>\n

Hilary helyzete szinte az ellent\u00e9te; nem v\u00e1gyik gyermekre \u2013 esetleg a medd\u0151s\u00e9ggel kapcsolatos neh\u00e9zs\u00e9gek miatt? \u2013 \u00e9s k\u00fczd az \u0151t s\u00fajt\u00f3 v\u00e1rakoz\u00e1sokkal, amelyeket r\u00e1k\u00e9nyszer\u00edt er\u0151szakos anyja (a kiv\u00e1l\u00f3 Sudha Bhuchar) \u00e9s h\u0171tlen, alkoholprobl\u00e9m\u00e1kkal k\u00fczd\u0151 f\u00e9rje, David (Jack Huston).<\/p>\n

A tri\u00f3 harmadik tagja, a j\u00f3val fiatalabb Mercy (Ji-young Yoo), egy l\u00e1zad\u00f3, de mag\u00e1nyos 24 \u00e9ves amerikai-koreai n\u0151, aki frissen v\u00e9gzett a Columbi\u00e1n \u00e9s egy \u00faj kezdetet keres, b\u00e1r \u00fagy t\u0171nik, nem teljesen tiszt\u00e1ban van saj\u00e1t c\u00e9ljaival \u00e9s kil\u00e9t\u00e9vel. A trag\u00e9dia, ami \u00f6sszef\u0171zi \u0151ket, szint\u00e9n al\u00e1\u00e1ssa ezeknek a t\u00f6r\u00e9keny identit\u00e1soknak az alapjait.<\/p>\n

A h\u00e1rom n\u0151 k\u00f6zti viszony n\u00e9hol mesterk\u00e9ltnek hat, mintha csak egy reg\u00e9ny lapjair\u00f3l l\u00e9pett volna el\u0151 \u2013 \u00e1m ez a forr\u00e1sm\u0171 saj\u00e1toss\u00e1ga, teh\u00e1t nem Wang vagy \u00edr\u00f3csapat\u00e1nak felr\u00f3hat\u00f3. A M\u00e1shon t\u00f6rt\u00e9nete olyan, mint egy s\u0171r\u0171n puls\u00e1l\u00f3 eml\u00e9ksor, amely egy folyamatos traum\u00e1val k\u00fczd\u0151 szem\u00e9ly szemsz\u00f6g\u00e9b\u0151l bontakozik ki. A cselekm\u00e9ny Nicole Kidman \u00e1ltal megform\u00e1lt karakter\u00e9nek, Margaretnek a gyermek\u00e9nek elt\u0171n\u00e9se ut\u00e1n egy \u00e9vvel veszi kezdet\u00e9t, majd egy v\u00e1ratlan fordulat k\u00f6vetkezt\u00e9ben visszakanyarodik a m\u00e1sodik epiz\u00f3d esem\u00e9nyeihez.<\/p>\n

 <\/p>\n

\"\"<\/p>\n

 <\/p>\n

Bek\u00f6vetkezik a trag\u00e9dia<\/h3>\n

 <\/p>\n

Ebben az epiz\u00f3dban der\u00fcl ki, hogy Mercy, egy luxushaj\u00f3 fed\u00e9lzet\u00e9n v\u00e9letlen\u00fcl tal\u00e1lkozik Margarettel, \u00e9s ezt k\u00f6vet\u0151en jelentkezik au pair munk\u00e1ra, v\u00e9g\u00fcl egy hongkongi \u00e9jszakai piacon, egyfajta pr\u00f3bavacsora alkalm\u00e1val, elvesz\u00edti Gust. Egy r\u00f6vid figyelmetlens\u00e9g, amikor telefonj\u00e1ra pillant, elegend\u0151 ahhoz, hogy a kisfi\u00fa nyomtalanul elt\u0171nj\u00f6n. Margaret ezt k\u00f6vet\u0151en \u00f6sszeomlik, hiszt\u00e9rikus rohamok k\u00f6zepette kell szemben\u00e9znie azzal, hogy vil\u00e1ga sz\u00e9thullik. K\u00f6zben Hilary f\u00e9rje, David, aki az\u00e9rt nem mond igazat a rend\u0151rs\u00e9gnek tart\u00f3zkod\u00e1si hely\u00e9r\u0151l, mert ivott, ideiglenesen gyan\u00fas\u00edtott\u00e1 v\u00e1lik. Ez a felismer\u00e9s v\u00e9g\u00e9rv\u00e9nyesen megv\u00e1ltoztatja Hilaryval val\u00f3 kapcsolat\u00e1t, \u00e9s a M\u00e1shon gyakorlatilag abba az \u00e9jszak\u00e1ba vezet be minket, amikor egy kisfi\u00fa elt\u0171n\u00e9se minden szerepl\u0151 \u00e9let\u00e9t alapjaiban v\u00e1ltoztatja meg.<\/p>\n

Wang rendez\u00e9s\u00e9nek ereje abban mutatkozik meg legink\u00e1bb a M\u00e1shonban, amikor a sorozat f\u0151szerepl\u0151it \u00fagy \u00e1br\u00e1zolja, mint akik elvesz\u00edtett\u00e9k hely\u00fcket a vil\u00e1gban, \u00e9s Hongkong ny\u00fczsg\u0151 utc\u00e1in kereszt\u00fcl bolyonganak, \u00e9rzelmileg elszigetelten, mag\u00e1nyosan, rem\u00e9nykedve, hogy kapcsolatot tal\u00e1lnak valakivel. Mint aki \u00e9les szemmel figyeli a n\u0151k lelkivil\u00e1g\u00e1t \u00e9s \u00fcgyesen kezeli a mereng\u0151, id\u0151ben nem line\u00e1ris t\u00f6rt\u00e9netmes\u00e9l\u00e9st, Wang igaz\u00e1n akkor ragyog fel, amikor a M\u00e1shon lehet\u0151s\u00e9get ad arra, hogy a n\u00e9z\u0151ket \u00e9rzelmileg meg\u00e9rintse, k\u00fcl\u00f6n\u00f6sen a nyugodtabb jelenetekben. A trag\u00e9di\u00e1t h\u00e1rom k\u00fcl\u00f6nb\u00f6z\u0151 szemsz\u00f6gb\u0151l bemutatva Wang \u00fcgyesen fonja \u00f6ssze a szerepl\u0151k eml\u00e9keit \u00e9s \u00e9lm\u00e9nyeit, \u00edgy teremtve meg egy meghat\u00f3 \u00e9s leny\u0171g\u00f6z\u0151 t\u00f6rt\u00e9netet.<\/p>\n

Alex Weston keser\u00e9des, melankolikus zen\u00e9je \u00e9s Anna Franquesa-Solano karakteres, f\u00e9lhom\u00e1lyos, atmoszf\u00e9rikus f\u00e9nyk\u00e9pez\u00e9se t\u00f6k\u00e9letesen visszaadja Wong Kar-Wai \u00e9s h\u0171 operat\u0151re, Christopher Doyle k\u00fcl\u00f6nleges, \u00e9let\u00e9rz\u00e9sb\u0151l t\u00e1pl\u00e1lkoz\u00f3, neonf\u00e9nyben \u00fasz\u00f3 hangulat\u00e1t. Egy mell\u00e9ksz\u00e1l m\u00e9g kifejezetten eml\u00edt\u00e9st is tesz r\u00f3luk, ami tal\u00e1n felesleges, de annyira diszkr\u00e9ten van belesz\u0151ve, hogy a legt\u00f6bben \u00e9szre sem veszik.<\/p>\n

 <\/p>\n

\"\"<\/p>\n

 <\/p>\n

Lelassul a temp\u00f3…<\/h3>\n

 <\/p>\n

Ahogy a t\u00f6rt\u00e9net tov\u00e1bb bontakozik, \u00e9s a M\u00e1shon a komplex, t\u00f6bbsz\u00f6r\u00f6sen \u00e1gaz\u00f3 narrat\u00edv\u00e1val szembes\u00fcl, az addigi \u00e9l\u00e9nk hangulat n\u00e9ha kiss\u00e9 lassabb ritmusba v\u00e1lt \u2013 ami nem meglep\u0151, tekintettel arra, hogy a legink\u00e1bb meggy\u0151z\u0151 epiz\u00f3dok azok, amelyeket maga Wang \u00edrt.<\/p>\n

Az \u00f6t\u00f6dik r\u00e9sz, a „Central”, egy k\u00fcl\u00f6nleges, 95 perces alkot\u00e1s Wang keze al\u00f3l, amelyet mintha egy f\u00fcggetlen filmk\u00e9nt vet\u00edten\u00e9nek, \u00e9s a Toront\u00f3i Nemzetk\u00f6zi Filmfesztiv\u00e1lon is \u00edgy mutatt\u00e1k be. Ez a r\u00e9sz egyszerre leny\u0171g\u00f6z\u0151 \u00e9s ellentmond\u00e1sos. Itt Wang arra h\u00edvja fel a figyelmet, hogy ne csak a gazdags\u00e1g \u00e9s privil\u00e9gium \u00e1ltal k\u00f6r\u00fclvett \u00e9letm\u00f3dokra koncentr\u00e1ljunk, hanem vegy\u00fck \u00e9szre azokat az embereket is, akik ennek a f\u00e9ny\u0171z\u0151 vil\u00e1gnak az alapjait biztos\u00edtj\u00e1k. A h\u00e1ztart\u00e1si seg\u00edts\u00e9get \u00e9s az alacsonyabb t\u00e1rsadalmi r\u00e9tegekhez tartoz\u00f3 n\u0151ket, akik n\u00e9lk\u00fcl\u00f6zhetetlenek a gazdagok mindennapjaihoz, \u00e1m akiknek munk\u00e1ja \u00e9s l\u00e9te gyakran rejtve marad.<\/p>\n

Margaret \u00e9s Hilary h\u00e1ztart\u00e1s\u00e1ban dolgoz\u00f3, Essie (Ruby Ruiz) \u00e9s Puri (Amelyn Pardenilla) \u2013 mindkett\u0151j\u00fck alak\u00edt\u00e1sa kiemelked\u0151 \u2013, valamint a t\u00f6rt\u00e9net perem\u00e9n elhelyezked\u0151 t\u00f6bbi szerepl\u0151 saj\u00e1t epiz\u00f3dokban kap helyet. Ez a r\u00e9sz mer\u00e9sz kritik\u00e1t fogalmaz meg a h\u00e1ztart\u00e1si alkalmazottak \u00f6sszetett helyzet\u00e9r\u0151l, arr\u00f3l, hogyan mos\u00f3dnak el a szem\u00e9lyes \u00e9s szolg\u00e1ltat\u00f3i hat\u00e1rok, \u00e9s hogy milyen manipul\u00e1ci\u00f3k \u00e9rhetik \u0151ket az\u00e1ltal, hogy \u00e9rzelmileg is bevon\u00f3dnak munkaad\u00f3ik \u00e9let\u00e9be \u2013 mintha csak a csal\u00e1d r\u00e9szei lenn\u00e9nek, mik\u00f6zben tov\u00e1bbra is al\u00e1rendelt szerepben maradnak.<\/p>\n

 <\/p>\n

\"\"<\/p>\n

 <\/p>\n

Bonyolult kapcsolatrendszerek<\/h3>\n

 <\/p>\n

Essie p\u00e9ld\u00e1ul bonyolult kapcsolatban \u00e1ll Margarettel, mert a gyerekei l\u00e9nyeg\u00e9ben jobban szeretik \u0151t, \u00e9s Margaret ezt nehezm\u00e9nyezi. Mint sok hasonl\u00f3 helyzetben l\u00e9v\u0151 seg\u00edt\u0151, \u0151 olyan, mint egy nagymama vagy nagyn\u00e9ni, de val\u00f3j\u00e1ban nem az. Puri egy var\u00e1zslatos est\u00e9t t\u00f6lt Hilaryval – szomor\u00faan \u00e9s mag\u00e1nyosan, hi\u00e1nyolva a f\u00e9rj\u00e9t – ahol l\u00e1tj\u00e1k, figyelembe veszik, \u00e9s hirtelen bar\u00e1tk\u00e9nt kezelik. De amikor Hilary m\u00e1snaposs\u00e1ggal \u00e9bred, egy\u00e9rtelm\u0171v\u00e9 v\u00e1lik, hogy az el\u0151z\u0151 esti hirtelen nagylelk\u0171s\u00e9g csak az alkohol mell\u00e9kterm\u00e9ke volt \u2013 a hatalmi dinamik\u00e1k \u00e9les visszarendez\u0151d\u00e9se, mint egy durva \u00e9bred\u00e9s. V\u00e9g\u00fcl is \u0151k a seg\u00edts\u00e9g, \u00e9s munkaad\u00f3ik csak akkor veszik \u0151ket \u00e9szre, amikor az \u00e9let\u00fck k\u00e1oszban van, vagy \u00f6nsajn\u00e1latban szenvednek.<\/p>\n

Ez az epiz\u00f3d j\u00f3l meg\u00edrt, j\u00f3 sz\u00e1nd\u00e9k\u00fa \u00e9s m\u00e9lyen egyedi, de vitathatatlan, hogy hirtelen kit\u00e9r\u0151 a f\u0151 narrat\u00edv\u00e1t\u00f3l, \u00edgy \u00f6nc\u00e9l\u00fanak t\u0171nik, mivel nem viszi el\u0151re a t\u00f6rt\u00e9netet. Ink\u00e1bb egyfajta \u00e9rdekes sz\u00fcnet, fordul\u00f3pont \u00e9s kit\u00e9r\u0151. De annak ellen\u00e9re, hogy kiemeli a hatalmi egyens\u00falytalans\u00e1got \u00e9s azt, hogy a f\u0151szerepl\u0151k hogyan vannak elrejtve a val\u00f3di k\u00fczdelmek el\u0151l, egy m\u00e1sik sajn\u00e1latos mell\u00e9kterm\u00e9ket is produk\u00e1l: a sorozat \u00e1ltal egy\u00fctt\u00e9rz\u00e9sre \u00f6szt\u00f6nz\u00f6tt karaktereket m\u00e9lyen kedvez\u0151tlen f\u00e9nyben mutatja be.<\/p>\n

Az epiz\u00f3d al\u00e1h\u00fazza, hogy ezek a seg\u00edt\u0151k hogyan teszik f\u00e9lre saj\u00e1t \u00e9let\u00fcket \u00e9s csal\u00e1djaikat, hogy m\u00e1sok\u00e9rt gondoskodjanak, hangs\u00falyozva munkaad\u00f3ik sz\u00f6rny\u0171, \u00f6nz\u0151 viselked\u00e9s\u00e9t. \u00c9s b\u00e1r az \u00f6t\u00f6dik epiz\u00f3d \u00f6nmag\u00e1ban kiv\u00e1l\u00f3, nem csoda, hogy ez az a pont, ahol a M\u00e1shon kezd gyeng\u00fclni. Wang b\u00e1tor pr\u00f3b\u00e1lkoz\u00e1sa, hogy ilyen ir\u00e1nyt vegyen a sorozat d\u00f6nt\u0151 el\u0151tti epiz\u00f3dj\u00e1ban, k\u00e9rd\u00e9ses, hogy vajon mennyire szolg\u00e1lja a t\u00f6rt\u00e9net eg\u00e9sz\u00e9nek alapjait, amely a n\u0151k helyzet\u00e9vel val\u00f3 egy\u00fctt\u00e9rz\u00e9st k\u00e9rte t\u0151l\u00fcnk. Vitathat\u00f3, hogy ez az artisztikus kit\u00e9r\u0151 visszafel\u00e9 s\u00fcl el a M\u00e1shon eg\u00e9sz\u00e9vel kapcsolatban (\u00e9s hogy a t\u00f6rt\u00e9netben alig ismert n\u00e9h\u00e1ny m\u00e1s karakternek is teret ad, k\u00e9rd\u00e9sesnek t\u0171nik).<\/p>\n

 <\/p>\n