{"id":136585,"date":"2024-09-17T06:32:16","date_gmt":"2024-09-17T04:32:16","guid":{"rendered":"https:\/\/thegeek.hu\/?p=136585"},"modified":"2024-09-16T11:49:06","modified_gmt":"2024-09-16T09:49:06","slug":"age-of-mythology-retold-worlds-edge-forgotten-empires-xbox-pc-teszt","status":"publish","type":"post","link":"https:\/\/thegeek.hu\/2024\/09\/17\/age-of-mythology-retold-worlds-edge-forgotten-empires-xbox-pc-teszt\/","title":{"rendered":"Age of Mythology: Retold – Vannak m\u00e9g csod\u00e1k!"},"content":{"rendered":"

TESZT \u2013 Az Age of Mythology egy gener\u00e1ci\u00f3 meghat\u00e1roz\u00f3 RTS-\u00e9lm\u00e9nyei k\u00f6z\u00e9 tartozott, \u00edgy nem t\u00falz\u00e1s azt mondani, nagy f\u00e1ba v\u00e1gja a fejsz\u00e9j\u00e9t, aki \u00fagy d\u00f6nt, remake-et k\u00e9sz\u00edt az Ensemble Studios klasszikus\u00e1b\u00f3l. N\u00e9zz\u00fck, hogy ez a sz\u00e9les koprodukci\u00f3ban k\u00e9sz\u00fclt \u201eRetold\u201d v\u00e1ltozat vajon k\u00e9pes-e feln\u0151ni a nagy el\u0151dh\u00f6z?<\/h4>\n

 <\/p>\n

 <\/p>\n

Eml\u00e9keztek m\u00e9g azokra az id\u0151kre, amikor val\u00f3s idej\u0171 strat\u00e9giai j\u00e1t\u00e9kok \u2013 a k\u00f6zismert r\u00f6vid\u00edt\u00e9ssel RTS-ek \u2013 a PC-s j\u00e1t\u00e9kok piac\u00e1nak meghat\u00e1roz\u00f3 szerepl\u0151i voltak? Amikor a Command & Conquer \u00e9s a Warcraft \u00e9l\u0151, vir\u00e1gz\u00f3 franchise-oknak sz\u00e1m\u00edtottak, \u00e9s minden, ami \u201eAge of\u2026\u201d-fal kezd\u0151d\u00f6tt, garancia volt a sikerre. Ebbe a k\u00f6zegbe \u00e9rkezett az Age of Empires k\u00e9sz\u00edt\u0151it\u0151l, ut\u00f3bbi sz\u00e9ria spin-off-j\u00e1t\u00e9kak\u00e9nt 2002-ben az Age of Mythology. Hab\u00e1r kock\u00e1zatos l\u00e9p\u00e9s volt a fant\u00e1zia vil\u00e1g\u00e1ba \u00e1tvezetni egy ennyire er\u0151s t\u00f6rt\u00e9nelmi be\u00e1gyazotts\u00e1g\u00fa sz\u00e9ri\u00e1t, az Age of Mythology hatalmas sikernek bizonyult. N\u00e9h\u00e1ny \u00e9v alatt k\u00f6zel 900\u00a0000 p\u00e9ld\u00e1nyban kelt el \u00e9s m\u00e1ig hivatkoz\u00e1si alap a zs\u00e1ner szerelmesei k\u00f6r\u00e9ben.<\/p>\n

Az Age of Mythology: Retold pontosan \u0151ket<\/a><\/span>, illetve a r\u00e9gi id\u0151k strat\u00e9giai j\u00e1t\u00e9kainak szerelmeseit c\u00e9lozza meg, mik\u00f6zben modern k\u00f6nt\u00f6sbe \u00f6lt\u00f6zteti a klasszikus \u00e9lm\u00e9nyt. A j\u00e1t\u00e9k egy eg\u00e9szen sz\u00e9les fejleszt\u0151i egy\u00fcttm\u0171k\u00f6d\u00e9s keret\u00e9ben val\u00f3sult meg. A World’s Edge, Forgotten Empires, Tantalus Media, CaptureAge \u00e9s Virtuos Games fejleszt\u0151csapatok k\u00f6z\u00f6sen alkott\u00e1k meg, \u00e9s az Xbox Game Studios adta ki. L\u00e1ssuk, mit siker\u00fclt letenni\u00fck az asztalra, milyen \u00fajdons\u00e1gokra sz\u00e1m\u00edthatnak azok, akik adnak egy es\u00e9lyt a Retold-nak!<\/p>\n

 <\/p>\n

 <\/p>\n

\"Age<\/p>\n

 <\/p>\n

 <\/p>\n

Isteni l\u00e1tv\u00e1ny<\/h3>\n

 <\/p>\n

Kezdj\u00fck a k\u00fclcs\u00ednnel. Az egyik legink\u00e1bb szembet\u0171n\u0151 v\u00e1ltoz\u00e1s a j\u00e1t\u00e9k vizu\u00e1lis meg\u00fajul\u00e1sa. A grafikai friss\u00edt\u00e9sek nemcsak szebb\u00e9, hanem r\u00e9szletgazdagabb\u00e1 is tett\u00e9k az Age of Mythology: Retold-ot. Ezzel egy\u00fctt a k\u00e9sz\u00edt\u0151knek siker\u00fclt meg\u0151rizni\u00fck az eredeti j\u00e1t\u00e9k hangulat\u00e1t. A karakterek \u00e9s a k\u00f6rnyezet, a t\u00e1jak kidolgozotts\u00e1ga leny\u0171g\u00f6z\u0151, k\u00fcl\u00f6n\u00f6sen az eredetihez viszony\u00edtva. A mozg\u00e1s ter\u00e9n is \u00e9rezhet\u0151 a javul\u00e1s, hab\u00e1r n\u00e9h\u00e1ny esetben a karakterek anim\u00e1ci\u00f3i kiss\u00e9 merevek maradtak. Az \u00faj UI (felhaszn\u00e1l\u00f3i fel\u00fclet) is sokkal ink\u00e1bb \u00e1tl\u00e1that\u00f3 \u00e9s felhaszn\u00e1l\u00f3bar\u00e1t, ami megk\u00f6nny\u00edti a j\u00e1t\u00e9kosok sz\u00e1m\u00e1ra a navig\u00e1ci\u00f3t \u00e9s az ir\u00e1ny\u00edt\u00e1st.<\/p>\n

Az egys\u00e9gek, az er\u0151forr\u00e1sok \u00e9s az \u00e9p\u00edt\u00e9si lehet\u0151s\u00e9gek elrendez\u00e9se letisztult \u00e9s logikus. A h\u0151s egys\u00e9gek jellegzetes aur\u00e1val csillognak, \u00e9s a k\u00f6rnyezet r\u00e9szletess\u00e9ge szembe\u00f6tl\u0151. A fejleszt\u00e9s sor\u00e1n par\u00e1zs vita k\u00eds\u00e9rte a karakterportr\u00e9k k\u00e9sz\u00edt\u00e9s\u00e9t. Aggodalmak mer\u00fcltek fel vel\u00fck kapcsolatban: egyesek azt felt\u00e9telezt\u00e9k, hogy a fejleszt\u0151k mesters\u00e9ges intelligencia seg\u00edts\u00e9g\u00e9vel k\u00e9sz\u00edtett\u00e9k el \u0151ket. Ezt a v\u00e1dat a k\u00e9sz\u00edt\u0151k hat\u00e1rozottan tagadt\u00e1k, egy\u00e9rtelm\u0171en kijelentve, hogy emberi m\u0171v\u00e9szek rajzolt\u00e1k a portr\u00e9kat. Ezzel egy\u00fctt tal\u00e1n nem is az a legnagyobb probl\u00e9ma, hogy ki rajzolta \u0151ket, hanem az, hogy kicsit mintha hi\u00e1nyozna bel\u0151l\u00fck a b\u00e1j\u2026<\/p>\n

 <\/p>\n

 <\/p>\n

\"Age<\/p>\n

 <\/p>\n

 <\/p>\n

Csod\u00e1k f\u00f6ldj\u00e9n<\/h3>\n

 <\/p>\n

Az Age of Mythology: Retold meg\u0151rizte az eredeti j\u00e1t\u00e9k alapvet\u0151 mechanik\u00e1it, mik\u00f6zben finom\u00edtott is rajtuk a modern elv\u00e1r\u00e1soknak megfelel\u0151en. A j\u00e1t\u00e9kosok tov\u00e1bbra is k\u00fcl\u00f6nb\u00f6z\u0151 mitol\u00f3giai n\u00e9pek, frakci\u00f3k k\u00f6z\u00fcl v\u00e1laszthatnak, mint p\u00e9ld\u00e1ul a g\u00f6r\u00f6g\u00f6k, egyiptomiak, \u201e\u00e9szakiak\u201d \u00e9s term\u00e9szetesen az atlantisziak. (A 2014-es remasterben behozott k\u00ednaiak viszont hi\u00e1nyoznak.) Mindegyik saj\u00e1t egyedi egys\u00e9gekkel \u00e9s k\u00e9pess\u00e9gekkel, mitol\u00f3giai l\u00e9nyekkel \u00e9s h\u0151s\u00f6kkel rendelkezik. Az er\u0151forr\u00e1sok gy\u0171jt\u00e9se \u00e9s a hadsereg \u00e9p\u00edt\u00e9se tov\u00e1bbra is k\u00f6zponti eleme a j\u00e1t\u00e9knak. Ugyanakkor az \u00faj\u00edt\u00e1soknak k\u00f6sz\u00f6nhet\u0151en a j\u00e1t\u00e9kmenet g\u00f6rd\u00fcl\u00e9kenyebb \u00e9s kiegyens\u00falyozottabb lett.<\/p>\n

A mikromenedzsel\u00e9s tov\u00e1bbra is fontos az egys\u00e9gt\u00edpusok elrendez\u00e9s\u00e9hez, illetve, hogy megfelel\u0151 sorrendben k\u00fcldj\u00fck \u0151ket csat\u00e1ba. Azonban az \u201eAttack Move\u201d seg\u00edts\u00e9g\u00e9vel egyszer\u0171bb\u00e9 v\u00e1lik harcosaink bevet\u00e9se \u00e9s a csata lefoly\u00e1sa is. A dieu, \u00f6ngyilkos t\u00e1mad\u00e1sok az ellens\u00e9g \u00e9p\u00fcletei ellen, mik\u00f6zben az ellen harcosai t\u00f6meg\u00e9vel m\u00e9sz\u00e1rolj\u00e1k a gyan\u00fatlan katon\u00e1inkat! Fontos a harcban, hogy megtal\u00e1ljuk a megfelel\u0151 ar\u00e1nyt az emberi \u00e9s a mitikus egys\u00e9gek k\u00f6z\u00f6tt, \u00e9s tudjuk, mikor kell a brut\u00e1lisan kem\u00e9ny h\u0151s\u00f6ket is csat\u00e1ba k\u00fcldeni vel\u00fck. Az ellens\u00e9ges AI is valamivel jobban muzsik\u00e1l, \u00edgy egy\u00e9rtelm\u0171en kijelenthet\u0151, hogy ezen a t\u00e9ren t\u00f6rt\u00e9nt fejl\u0151d\u00e9s.<\/p>\n

 <\/p>\n

 <\/p>\n

\"Age<\/p>\n

 <\/p>\n

 <\/p>\n

Nincs \u00faj a Nap alatt?!<\/h3>\n

 <\/p>\n

Ha m\u00e1r a fejl\u0151d\u00e9s\u00e9n\u00e9l tartunk, az \u00faj kiad\u00e1s sz\u00e1mos \u00faj\u00edt\u00e1st hoz mag\u00e1val. Az egyik legfontosabb az \u00faj mitol\u00f3giai egys\u00e9gek \u00e9s h\u0151s\u00f6k bevezet\u00e9se, amelyek m\u00e9g v\u00e1ltozatosabb\u00e1 teszik a csat\u00e1kat. Emellett a fejleszt\u0151k k\u00fcl\u00f6n\u00f6s figyelmet ford\u00edtottak a t\u00f6bbj\u00e1t\u00e9kos m\u00f3dra, amely most m\u00e9g stabilabb \u00e9s \u00e9lvezetesebb. Az \u00faj kamp\u00e1nyok \u00e9s k\u00fcldet\u00e9sek pedig hossz\u00fa \u00f3r\u00e1kra lek\u00f6tik a j\u00e1t\u00e9kosokat, mik\u00f6zben \u00faj t\u00f6rt\u00e9neteket \u00e9s kih\u00edv\u00e1sokat k\u00edn\u00e1lnak.<\/p>\n

A God Power-ek m\u00e1r nem egyszeri, a j\u00e1t\u00e9kot eld\u00f6nt\u0151 kataklizm\u00e1k, hanem cooldown-t kaptak \u00e9s t\u00f6bbsz\u00f6r is bevethet\u0151k. Neh\u00e9z megmondani, hogy ez mekkora v\u00e1ltoz\u00e1st jelent mondjuk a strat\u00e9gia t\u00e9ren. Az egyszeri csap\u00e1sok helyett most az id\u0151z\u00edt\u00e9s pontoss\u00e1g\u00e1val kell j\u00e1tszanunk a Retold-ban. A Power-ek t\u00f6bbnyire AoE sebz\u00e9st okoz\u00f3 k\u00e9pess\u00e9geket takarnak, n\u00e9h\u00e1ny olyan \u00e9lvezetes fordulattal, mint Aphrodit\u00e9 \u00e1tka, amely az ellens\u00e9ges egys\u00e9geket diszn\u00f3kk\u00e1 \u00e9s er\u0151forr\u00e1s-buffokk\u00e1 v\u00e1ltoztatja.<\/p>\n

Az isteni hatalmak azonban nem kiz\u00e1r\u00f3lag arr\u00f3l sz\u00f3lnak, hogy hal\u00e1los es\u0151t z\u00fad\u00edtsunk az ellenre kiel\u00e9g\u00edt\u0151 AoE-sebz\u00e9ssel. Vegy\u00fck p\u00e9ld\u00e1ul a csod\u00e1kat (Wonders). M\u00edg kor\u00e1bban a csod\u00e1k szint\u00e9n egyszeri, gy\u0151zelmi eszk\u00f6zk\u00e9nt m\u0171k\u00f6dtek (m\u00e1r, ha el\u00e9g sok\u00e1ig tudtuk \u0151ket v\u00e9deni\u2026), most passz\u00edv buffokat ny\u00fajtanak a j\u00e1t\u00e9k h\u00e1tral\u00e9v\u0151 r\u00e9sz\u00e9re. Ez egy kev\u00e9sb\u00e9 stresszes \u00fat a gy\u0151zelemhez, de nem felt\u00e9tlen\u00fcl egyszer\u0171bb, mivel m\u00e9g mindig alaposan meg kell fontolnunk, hogyan k\u00f6lts\u00fck el ezeket az er\u0151forr\u00e1sokat.<\/p>\n

 <\/p>\n

Nem szir\u00e9n\u00e9nek<\/h3>\n

 <\/p>\n

A j\u00e1t\u00e9k zenei al\u00e1fest\u00e9se \u00e9s hanghat\u00e1sai is jelent\u0151s friss\u00edt\u00e9seken estek \u00e1t. Az \u00faj zen\u00e9k t\u00f6k\u00e9letesen illeszkednek a j\u00e1t\u00e9k mitol\u00f3giai t\u00e9m\u00e1j\u00e1hoz, \u00e9s hozz\u00e1j\u00e1rulnak a hangulat fokoz\u00e1s\u00e1hoz. A szinkronhangok azonban vegyes fogadtat\u00e1sban r\u00e9szes\u00fcltek. Egyes karakterek hangjai j\u00f3l siker\u00fcltek, azonban m\u00e1sok eset\u00e9ben a szinkron kiss\u00e9 er\u0151ltetettnek t\u0171nik. Tegy\u00fck hozz\u00e1 gyorsan, a rossz szinkronnak \u00e9s sz\u00edn\u00e9szi j\u00e1t\u00e9knak \u2013 k\u00fcl\u00f6n\u00f6sen az \u00e1tvezet\u0151 anim\u00e1ci\u00f3k sor\u00e1n \u2013 megvan a maga hagyom\u00e1nya, ami \u00e9ppen a \u201990-es \u00e9vekb\u0151l ered. B\u00e1rki, aki j\u00e1tszott a r\u00e9gi Command & Conquer \u00e9s Red Alert-j\u00e1t\u00e9kokkal, tudja, mir\u0151l besz\u00e9lek\u2026<\/p>\n

 <\/p>\n

 <\/p>\n