{"id":137401,"date":"2024-09-29T20:20:48","date_gmt":"2024-09-29T18:20:48","guid":{"rendered":"https:\/\/thegeek.hu\/?p=137401"},"modified":"2024-09-29T20:20:48","modified_gmt":"2024-09-29T18:20:48","slug":"borzalmak-varosa-ez-a-vampiros-stephen-king-adaptacio-igencsak-verszegeny-lett","status":"publish","type":"post","link":"https:\/\/thegeek.hu\/2024\/09\/29\/borzalmak-varosa-ez-a-vampiros-stephen-king-adaptacio-igencsak-verszegeny-lett\/","title":{"rendered":"Borzalmak v\u00e1rosa \u2013 Ez a v\u00e1mp\u00edros Stephen King-adapt\u00e1ci\u00f3 igencsak v\u00e9rszeg\u00e9ny lett"},"content":{"rendered":"

FILMKRITIKA – Stephen King horrorjainak \u00e1lland\u00f3 olvas\u00f3jak\u00e9nt mindig \u00e9lvezettel figyelem, hogyan alkalmazza a mester a m\u0171faj eszk\u00f6zeit az adott t\u00f6rt\u00e9nethez, amit \u00e9ppen elmes\u00e9l. M\u00e1sodik reg\u00e9nye, az 1975-ben megjelent Borzalmak v\u00e1rosa<\/em> (Salem\u2019s Lot<\/em>), Bram Stoker Drakula<\/em> c\u00edm\u0171 m\u0171v\u00e9nek v\u00e1mp\u00edrmitol\u00f3gi\u00e1j\u00e1t haszn\u00e1lja arra, hogy bemutassa a kisv\u00e1rosi Amerika lass\u00fa haldokl\u00e1s\u00e1t. Ez a t\u00e9ma ma is aktu\u00e1lis \u00e9s er\u0151teljes, ez\u00e9rt k\u00fcl\u00f6n\u00f6sen elszomor\u00edt\u00f3, hogy King \u00edr\u00e1sainak l\u00e9nyege oly gyakran veszik el az adapt\u00e1ci\u00f3k sor\u00e1n.<\/h4>\n

 <\/p>\n

 <\/p>\n

Az HBO Max \u00faj Borzalmak v\u00e1rosa<\/strong><\/em> feldolgoz\u00e1sa \u2013 amely k\u00e9t kor\u00e1bbi minisorozat-verzi\u00f3t k\u00f6vet, az els\u0151t Tobe Hooper, a Texasi l\u00e1ncf\u0171r\u00e9szes m\u00e9sz\u00e1rl\u00e1s<\/strong><\/em> rendez\u0151je k\u00e9sz\u00edtette \u2013 pontosan visszaadja azt az \u00e9lm\u00e9nyt, amit Ben Mears \u00edr\u00f3 (Lewis Pullman) \u00e1t\u00e9l, amikor visszat\u00e9r sz\u00fcl\u0151v\u00e1ros\u00e1ba, Jerusalem\u2019s Lotba, Maine-be. Amikor meg\u00e9rkezik, hogy befejezze leg\u00fajabb k\u00f6nyv\u00e9t, a kisv\u00e1ros idilli hangulata azonnal megid\u00e9zi a King-t\u00f6rt\u00e9netekben megszokott atmoszf\u00e9r\u00e1t. (Igen, a Borzalmak v\u00e1rosa<\/strong><\/em>-t val\u00f3j\u00e1ban Massachusettsben forgatt\u00e1k, de mint New Hampshire sz\u00fcl\u00f6tte, megszoktam, hogy ez a k\u00e9t \u00e1llam gyakran \u00f6sszemos\u00f3dik.) Az els\u0151 \u00f6t percben m\u00e1r tal\u00e1lkozunk King-adapt\u00e1ci\u00f3k visszat\u00e9r\u0151 arc\u00e1val, William Sadlerrel, aki v\u00e1rosi rend\u0151regyenruh\u00e1t pr\u00f3b\u00e1l, \u00e9s Fred Gwynne Kedvencek temet\u0151je<\/strong><\/em> akcentus\u00e1val figyelmezteti Bent, hogy ne okozzon gondot az \u0151 fel\u00fcgyelete alatt. Eddig minden a hely\u00e9n van.<\/p>\n

 <\/p>\n

\"\"<\/p>\n

 <\/p>\n

Amikor a gonosz bek\u00f6lt\u00f6zik a szomsz\u00e9dba<\/h3>\n

 <\/p>\n

Gyorsan megismerj\u00fck a kisv\u00e1rosi lak\u00f3k sz\u00ednes t\u00e1rsas\u00e1g\u00e1t, k\u00f6zt\u00fck az ingatlan\u00fcgyn\u00f6knek k\u00e9sz\u00fcl\u0151 Susan Nortont (Makenzie Leigh), a tan\u00e1r Matt Burke-\u00f6t (Bill Camp), a nyitott gondolkod\u00e1s\u00fa Dr. Codyt (Alfre Woodard), valamint a horrorrajong\u00f3 Mark Petriet (Jordan Preston Carter). Mindannyian rendelkeznek azzal a kisv\u00e1rosi b\u00f6lcsess\u00e9ggel, amely term\u00e9szetes m\u00f3don vezet el ahhoz, hogy \u00f6sszefogjanak \u00e9s szembesz\u00e1lljanak a gonosszal, amely az \u00e9j leple alatt t\u00e1mad \u2013 v\u00e9rsz\u00edv\u00f3, \u00e9jszakai l\u00e9nyek form\u00e1j\u00e1ban, akik a s\u00edron t\u00falr\u00f3l t\u00e9rnek vissza. B\u00e1r a karakterek k\u00f6nnyen megkedvelhet\u0151k, egyik\u00fck sem kap akkora m\u00e9lys\u00e9get, hogy val\u00f3ban megr\u00e1z\u00f3 legyen a hal\u00e1llal val\u00f3 tal\u00e1lkoz\u00e1suk.<\/p>\n

Ez a t\u00e1rsas\u00e1g veszi \u00e9szre el\u0151sz\u00f6r azokat a furcsas\u00e1gokat \u00e9s elt\u0171n\u00e9seket, amelyek egybeesnek Richard Straker (Pilou Asb\u00e6k) antikv\u00e1rius \u00e9s titokzatos t\u00e1rsa, Barlow meg\u00e9rkez\u00e9s\u00e9vel. Ahogy az elt\u0171n\u00e9sek egyre gyakoribb\u00e1 v\u00e1lnak, Gary Dauberman rendez\u0151 egy\u00e9rtelm\u0171en j\u00f3l kezeli a k\u00f6nyv lassan kibontakoz\u00f3 r\u00e9m\u00fclet\u00e9t. Amikor Ralph \u00e9s Danny Glick testv\u00e9rek alkonyatkor az erd\u0151n kereszt\u00fcl s\u00e9t\u00e1lnak haza \u2013 a film egyik legeml\u00e9kezetesebb jelenete \u2013, Straker felbukkan\u00e1sa \u00e9s Danny elrabl\u00e1sa val\u00f3di gyomorszor\u00edt\u00f3 pillanat. Amikor Ralph azt hiszi, hogy az elt\u0171nt testv\u00e9re visszat\u00e9rt az \u00e9jszaka k\u00f6zep\u00e9n, Dauberman az akci\u00f3t Ralph t\u00fals\u00e1gosan megvil\u00e1g\u00edtott h\u00e1l\u00f3szob\u00e1j\u00e1b\u00f3l a k\u00f6d\u00f6s, hangulatos h\u00e1ts\u00f3 udvarra helyezi \u00e1t, fokozva a fesz\u00fclts\u00e9get eg\u00e9szen a tet\u0151pontig. A Borzalmak v\u00e1rosa<\/strong><\/em> ezekben a pillanatokban a leger\u0151sebb, amikor Dauberman olyan sz\u00fcrre\u00e1lis hangulatot teremt, amely id\u0151nk\u00e9nt megk\u00f6zel\u00edti azt az eml\u00e9kezetes k\u00eds\u00e9rteties \u00e9rz\u00e9st, amit Tobe Hooper sikeresen becsemp\u00e9szett a f\u0151m\u0171sorid\u0151be 1979-ben. Azonban, ahogy a film k\u00f6zeledik a v\u00e1mp\u00edrokkal val\u00f3 k\u00f6zvetlen szembes\u00fcl\u00e9s fel\u00e9, a Dauberman \u00e1ltal az els\u0151 felvon\u00e1sban megteremtett st\u00edlus \u00e9s tartalom fokozatosan elhalv\u00e1nyul. Ez a dinamika v\u00e9gigk\u00eds\u00e9ri a legt\u00f6bb ijeszt\u0151 jelenetet \u2013 a j\u00f3l fel\u00e9p\u00edtett fesz\u00fclts\u00e9get gyakran lapos, fant\u00e1zi\u00e1tlan lez\u00e1r\u00e1sok k\u00f6vetik.<\/p>\n

Amint Ben \u00e9s \u00faj bar\u00e1tai elfogadj\u00e1k a v\u00e1rosukat fenyeget\u0151 vesz\u00e9ly term\u00e9szet\u00e9t, a Borzalmak v\u00e1rosa<\/strong><\/em> fokozatosan elvesz\u00edti King v\u00e1mp\u00edrszimb\u00f3lum\u00e1nak erej\u00e9t. B\u00e1r olyan karakterek, mint Matt Burke \u00e9s Parkins Gillespie (egy n\u00e9v, amely t\u00f6k\u00e9letesen illik egy King-karakterhez) elejtenek n\u00e9h\u00e1ny megjegyz\u00e9st arr\u00f3l, hogy a v\u00e1ros m\u00e1r hanyatl\u00e1snak indult, miel\u0151tt Barlow \u00e9s Straker meg\u00e9rkeztek volna, \u00e9s hogy ez hogyan kapcsol\u00f3dik a t\u00e1rsadalom roml\u00e1s\u00e1hoz, ezek a gondolatok m\u00e9gsem hagynak m\u00e9ly nyomot, mert sosem ismerj\u00fck meg igaz\u00e1n, kik ezek az emberek, vagy mi a kapcsolatuk a Lottal. Emiatt a v\u00e1mp\u00edrok \u00e1ldozatai sem t\u0171nnek k\u00fcl\u00f6n\u00f6sebben eml\u00e9kezetesnek, ink\u00e1bb jelent\u00e9ktelenek maradnak \u2013 ez k\u00fcl\u00f6n\u00f6sen igaz, ahogy a v\u00e1mp\u00edr\u00f6l\u00e9sek a t\u00f6rt\u00e9net v\u00e9g\u00e9re egyre sablonosabbakk\u00e1 v\u00e1lnak.<\/p>\n

 <\/p>\n

\"\"<\/p>\n

<\/h4>\n

A v\u00e1mp\u00edrok m\u00e1r csak ilyenek<\/strong><\/h3>\n

 <\/p>\n

A Borzalmak v\u00e1rosa<\/strong><\/em> sz\u00e1mos m\u00e1s v\u00e1mp\u00edrk\u00f6nyvet \u00e9s -filmet inspir\u00e1lt, de sajnos ez az adapt\u00e1ci\u00f3 ink\u00e1bb azok ut\u00e1nzat\u00e1ra hasonl\u00edt. A v\u00e1mp\u00edrokat ink\u00e1bb zombiszer\u0171 katon\u00e1kk\u00e9nt \u00e1br\u00e1zolj\u00e1k, mintsem olyan l\u00e9nyekk\u00e9nt, akik m\u00e9g mindig tudatukn\u00e1l vannak \u2013 b\u00e1r technikailag m\u00e1r nem \u00e9lnek \u2013, \u00e9s akik pr\u00f3b\u00e1lj\u00e1k egyens\u00falyba hozni v\u00e9rszomjukat az emberi mivoltuk maradv\u00e1nyaival. Az \u201e\u00e1tlagos v\u00e1mp\u00edrfilm\u201d nem az a c\u00edmke, amit sz\u00edvesen haszn\u00e1ln\u00e9k a Borzalmak v\u00e1rosa<\/strong><\/em> kapcs\u00e1n, de amikor Dauberman a gonosz Barlow-t egy szinte n\u00e9ma, CGI-szem\u0171 szuperv\u00e1mp\u00edrr\u00e1 alak\u00edtja, ez a jelz\u0151 sajnos m\u00e9gis helyt\u00e1ll\u00f3nak t\u0171nik. A film gyakran oper\u00e1l a f\u00e9nyl\u0151 szemekkel \u00e9s gyors v\u00e1g\u00e1sokkal, ahogy a tudattalan t\u00e1mad\u00f3k megrohanj\u00e1k a f\u0151szerepl\u0151ket. Mire a f\u00e9nyl\u0151 keresztek szinte f\u00e9nykardk\u00e9nt hatnak, az eg\u00e9sz t\u00f6rt\u00e9net kezd \u00fagy festeni, mintha elvesz\u00edtette volna azt a f\u00f3kuszt, ami\u00e9rt eredetileg el akart\u00e1k mes\u00e9lni. Ez k\u00fcl\u00f6n\u00f6sen bosszant\u00f3 annak f\u00e9ny\u00e9ben, hogy amit King az 1970-es \u00e9vek kisv\u00e1rosi amerikai \u00e9let\u00e9r\u0151l megfigyelt, az az\u00f3ta csak felgyorsult \u00e9s tov\u00e1bb torzult.<\/p>\n

Sok probl\u00e9ma abb\u00f3l fakad, hogy az alkot\u00f3k t\u00falzottan ragaszkodnak a forr\u00e1sanyag sz\u00f3 szerinti \u2013 de nem szellemi \u2013 h\u0171s\u00e9g\u00e9hez. A Borzalmak v\u00e1rosa<\/strong><\/em> gondosan pr\u00f3b\u00e1lja \u00e9rinteni a reg\u00e9ny szinte minden fontos jelenet\u00e9t \u00e9s karakter\u00e9t, de egyszer\u0171en nincs elegend\u0151 id\u0151 mindezek m\u00e9lyebb kibont\u00e1s\u00e1ra. \u00c9s mindez Daubermant\u00f3l \u00e9rkezik, aki sikeresen dolgozta fel King egy sokkal nehezebben kezelhet\u0151 bestseller\u00e9t, az Az: Els\u0151 fejezet<\/strong><\/em> \u00e9s az Az: M\u00e1sodik fejezet<\/strong><\/em> forgat\u00f3k\u00f6nyv\u00e9ben. Ott az id\u0151s\u00edkok k\u00fcl\u00f6nv\u00e1laszt\u00e1sa k\u00e9t k\u00fcl\u00f6n filmre tal\u00e1n okosabb filmes d\u00f6nt\u00e9s volt. A Borzalmak v\u00e1rosa<\/strong><\/em> egy egyszer\u0171 t\u00f6rt\u00e9net \u2013 Drakula<\/strong><\/em> modernkori \u00daj-Angli\u00e1ban \u2013, de az egyszer\u0171 t\u00f6rt\u00e9neteket is id\u0151be telik j\u00f3l elmes\u00e9lni, \u00e9s ez az adapt\u00e1ci\u00f3 olykor mintha egyfajta transzban lenne, kapkodva igyekszik lez\u00e1rni a k\u00e9t\u00f3r\u00e1s j\u00e1t\u00e9kid\u0151n bel\u00fcl.<\/p>\n

 <\/p>\n

\"\"<\/p>\n

 <\/p>\n

A st\u00fadi\u00f3 s\u00f6t\u00e9t \u00e1rny\u00e9ka<\/h3>\n

 <\/p>\n

Ez vezet el a nagy k\u00e9rd\u00e9shez: A Borzalmak v\u00e1rosa<\/strong><\/em>-t \u00e9vek \u00f3ta tologatj\u00e1k a Warner Bros. megjelen\u00e9si napt\u00e1r\u00e1n. Ez nem mindig jelzi a gyenge min\u0151s\u00e9get\u2026 de nem is \u00e9breszt t\u00falzott bizalmat, \u00e9s sajnos, ez itt be is igazol\u00f3dik. A film felp\u00f6rgetett temp\u00f3ja, ahogy halad el\u0151re, mintha az ut\u00f3munka sor\u00e1n ker\u00fclt volna be, hogy feldobja a dolgokat. A k\u00f6nyv z\u00e1r\u00f3 \u00f6sszecsap\u00e1sa, ami egy meglehet\u0151sen bens\u0151s\u00e9ges \u00e9s hangulatos jelenet, itt egy t\u00faldimenzion\u00e1lt akci\u00f3jelenett\u00e9 v\u00e1lik, ami olyan feleslegesen l\u00e1tv\u00e1nyos, hogy szinte biztosan egy st\u00fadi\u00f3i megjegyz\u00e9s eredm\u00e9nye. N\u00e9h\u00e1ny dologgal egyszer\u0171en nem kell babr\u00e1lni. A Drakula<\/strong><\/em> t\u00f6k\u00e9letes keretet adott Stephen King sz\u00e1m\u00e1ra az 1970-es \u00e9vekben. A Borzalmak v\u00e1rosa<\/strong><\/em> k\u00e9sz\u00edt\u0151i n\u00e9ha t\u00fals\u00e1gosan el\u00e9gedettek azzal, hogy csak k\u00f6vetik a k\u00f6nyvet \u2013 de a reped\u00e9sek akkor kezdenek megjelenni, amikor t\u00fals\u00e1gosan elt\u00e9rnek a Lot-t\u00f3l.<\/p>\n

 <\/p>\n