{"id":146249,"date":"2025-03-05T16:30:12","date_gmt":"2025-03-05T15:30:12","guid":{"rendered":"https:\/\/thegeek.hu\/?p=146249"},"modified":"2025-03-05T17:34:59","modified_gmt":"2025-03-05T16:34:59","slug":"francia-kapcsolat-az-ot-oscar-dijas-neo-noir-a-csufsag-muveszete","status":"publish","type":"post","link":"https:\/\/thegeek.hu\/2025\/03\/05\/francia-kapcsolat-az-ot-oscar-dijas-neo-noir-a-csufsag-muveszete\/","title":{"rendered":"Francia kapcsolat \u2013 Az \u00f6t Oscar-d\u00edjas neo-noir a r\u00fats\u00e1g m\u0171v\u00e9szete"},"content":{"rendered":"

RETRO FILMKRITIKA \u2013 Egy m\u0171v\u00e9szett\u00f6rt\u00e9net tan\u00e1rom egyszer azt mondta, hogy egy leharcolt tornacip\u0151t mindig izgalmasabb megrajzolni, mint egy vadonat\u00faj p\u00e1rt. Ez jutott eszembe, amikor \u00fajran\u00e9ztem a Francia kapcsolat<\/i>ot pontosan az Oscar-g\u00e1la el\u0151tt.<\/h4>\n

 <\/p>\n

A film m\u00e9lt\u00e1n v\u00e1lt h\u00edress\u00e9 Robin Moore reg\u00e9ny\u00e9nek nyers, kend\u0151zetlen adapt\u00e1ci\u00f3jak\u00e9nt. A t\u00f6rt\u00e9net k\u00e9t New York-i nyomoz\u00f3t k\u00f6vet, akik egy francia b\u0171nsz\u00f6vetkezet nyom\u00e1ba erednek, hogy megakad\u00e1lyozz\u00e1k egy hatalmas heroin-sz\u00e1ll\u00edtm\u00e1ny eljut\u00e1s\u00e1t az Egyes\u00fclt \u00c1llamokba. A film nemcsak Gene Hackman-t emelte vil\u00e1gszt\u00e1r st\u00e1tuszba, hanem minden id\u0151k egyik legeml\u00e9kezetesebb aut\u00f3s \u00fcld\u00f6z\u00e9s\u00e9t is bemutatta. De 45 \u00e9v t\u00e1vlat\u00e1b\u00f3l legal\u00e1bb ennyire leny\u0171g\u00f6z\u0151 az is, ahogyan William Friedkin rendez\u0151 \u00e9s Owen Roizman operat\u0151r meg\u00f6r\u00f6k\u00edtette az 1970-es \u00e9vek New York-j\u00e1nak mocsk\u00e1t \u00e9s lepusztults\u00e1g\u00e1t. A v\u00e1ros repedezett utc\u00e1i brut\u00e1lis k\u00e9pet festenek arr\u00f3l a t\u00e1rsadalmi \u00e9s k\u00f6zeg\u00e9szs\u00e9g\u00fcgyi v\u00e1ls\u00e1gr\u00f3l, amely t\u00e1ptalaja lett a drogf\u00fcgg\u0151s\u00e9gnek.<\/p>\n

A Francia kapcsolat<\/i> a cs\u00fafs\u00e1g vonzerej\u00e9nek testamentuma: egy olyan vil\u00e1g, amelyet Friedkin tudatos helysz\u00ednv\u00e1laszt\u00e1sai \u00e9s a f\u0151szerepl\u0151 szemsz\u00f6g\u00e9b\u0151l ismerhet\u00fcnk meg.<\/p>\n

 <\/p>\n

\"\"<\/p>\n

 <\/p>\n

Egy ellentmond\u00e1sos antih\u0151s<\/h3>\n

 <\/p>\n

Jimmy \u201ePopeye\u201d Doyle karakter\u00e9t a val\u00f3s \u00e9letb\u0151l mer\u00edtett\u00e9k: a nyomoz\u00f3t – a filmben is Popeye f\u0151n\u00f6kek\u00e9nt szerepl\u0151 – Eddie Egan ihlette, aki partner\u00e9vel, Sonny Grosso-val egy\u00fctt Robin Moore k\u00f6nyv\u00e9nek k\u00f6zponti alakja volt. Doyle \u00e9s t\u00e1rsa, Buddy \u201eCloudy\u201d Russo (akit Roy Scheider alak\u00edt) \u00f6szt\u00f6neikre \u00e9s k\u0151kem\u00e9ny rend\u0151ri munk\u00e1ra t\u00e1maszkodva pr\u00f3b\u00e1lj\u00e1k meg\u00e1ll\u00edtani a francia b\u0171n\u00f6z\u0151t, Alain Charnier-t (Fernando Rey), miel\u0151tt az \u00e1ltala sz\u00e1ll\u00edtott heroin el\u00e1rasztan\u00e1 az amerikai utc\u00e1kat.<\/p>\n

Gene Hackman Popeye Doyle<\/i>-ja rendk\u00edv\u00fcl ellentmond\u00e1sos, m\u00e1r-m\u00e1r tasz\u00edt\u00f3 figura. Rasszista, m\u00e9rt\u00e9ktelen\u00fcl iszik, \u00e9s a n\u0151ket csup\u00e1n tr\u00f3feak\u00e9nt kezeli. Az elhivatotts\u00e1ga azonban egyszerre csod\u00e1latra m\u00e9lt\u00f3 \u00e9s vesz\u00e9lyes: annyira megsz\u00e1llottan \u00fcld\u00f6zi Charnier-t, hogy gondolkod\u00e1s n\u00e9lk\u00fcl vesz\u00e9lybe sodorja a t\u00e1rsait \u00e9s az \u00e1rtatlan j\u00e1r\u00f3kel\u0151ket is. Az \u0151 szem\u00e9ben a t\u00f6rv\u00e9ny bet\u0171je m\u00e1sodlagos; egyetlen c\u00e9lja van: elkapni a c\u00e9lpontot, b\u00e1rmi \u00e1ron.<\/p>\n

Doyle t\u00f6k\u00e9letes ellenpontja Richard Roundtree n\u00e9h\u00e1ny h\u00f3nappal kor\u00e1bban bemutatott Shaft<\/i>-j\u00e9nek. M\u00edg John Shaft maga a megtestes\u00fclt cools\u00e1g, Popeye Doyle<\/i> egy indulatos, \u00f6nkontroll n\u00e9lk\u00fcli \u0151r\u00fclt, aki mindenkit els\u00f6p\u00f6r az \u00fatj\u00e1b\u00f3l. K\u00e9ptelen b\u00e1rmif\u00e9le emp\u00e1ti\u00e1ra, \u00e9s a k\u00f6rnyezet\u00e9re gyakorolt rombol\u00f3 hat\u00e1sa teszi igaz\u00e1n izgalmass\u00e1. Olyan antih\u0151s, akit\u0151l nem lehet levenni a szem\u00fcnket, \u00e9pp \u00fagy, ahogy Clint Eastwood Piszkos Harry<\/i> c\u00edm\u0171 filmj\u00e9ben megform\u00e1lt Harry Callahan fel\u00fcgyel\u0151je is letarolta a v\u00e1sznat \u2013 csakhogy \u0151 alig k\u00e9t h\u00f3nappal k\u00e9s\u0151bb \u00e9rkezett meg a mozikba.<\/p>\n

A film egyik legikonikusabb jelenet\u00e9ben Doyle egy b\u00e9rgyilkos, Pierre Nicoli \u00fcld\u00f6z\u00e9s\u00e9re indul, akit Charnier az\u00e9rt k\u00fcld\u00f6tt, hogy v\u00e9gezzen vele. M\u00e9g ha valaki nem is l\u00e1tta a filmet, az aut\u00f3s \u00fcld\u00f6z\u00e9s, amely a metr\u00f3\u00e1llom\u00e1s l\u00e9pcs\u0151j\u00e9n v\u00e9gz\u0151dik, alighanem ismer\u0151sen cseng.<\/p>\n

De legal\u00e1bb ennyire eml\u00e9kezetes az is, ahogyan Doyle v\u00e9gez Nicoli-val: h\u00e1tba l\u00f6vi. A film Blu-ray komment\u00e1rj\u00e1ban William Friedkin el\u00e1rulja, mi\u00e9rt volt fontos, hogy \u00edgy \u00e1br\u00e1zolja a jelenetet: a h\u00e1tulr\u00f3l leadott l\u00f6v\u00e9s t\u00f6k\u00e9letesen megmutatja Doyle erk\u00f6lcsi sz\u00fcrke z\u00f3n\u00e1j\u00e1t. Popeye Doyle<\/i> sz\u00e1m\u00e1ra nincsenek \u00fariembereknek fenntartott szab\u00e1lyok, sem tiszta erk\u00f6lcsi k\u00f3dex. Ebben a vil\u00e1gban a t\u00fal\u00e9l\u00e9s az egyetlen szab\u00e1ly.<\/p>\n

 <\/p>\n

\"\"<\/p>\n

 <\/p>\n

Egy lepusztult, m\u00e9gis leny\u0171g\u00f6z\u0151 v\u00e1ros<\/h3>\n

 <\/p>\n

A Francia kapcsolat<\/i> New York-ja bel\u00fclr\u0151l rohad, \u00e9s a film ezt a boml\u00e1st nem kozmetik\u00e1zza el: mocskos, elhaszn\u00e1l\u00f3dott, \u00e9s \u00e9ppen ez\u00e9rt annyira hat\u00e1sos. Popeye Doyle \u00e9s Cloudy Russo repedezett j\u00e1rd\u00e1kon hajszolj\u00e1k c\u00e9lpontjaikat, mik\u00f6zben elcsig\u00e1zott hajl\u00e9ktalanok kuporognak a s\u00f6t\u00e9t sik\u00e1torokban. A gyan\u00fas\u00edtottakat ki\u00e9gett mell\u00e9kutc\u00e1kban vallatj\u00e1k \u2013 a v\u00e1ros maga is egy b\u0171n\u00fcgyi helysz\u00edn.<\/p>\n

Doyle lak\u00e1sa maga a v\u00e1rosi nyomor megtestes\u00fcl\u00e9se: egy kopott, lehangol\u00f3 b\u00e9rlak\u00e1s, amelyben semmi sincs rendben. Az irod\u00e1juk sem k\u00fcl\u00f6nb: siv\u00e1r, sz\u00fcrke helyis\u00e9g, ahol kartonpap\u00edr-\u00edz\u0171 pizz\u00e1t majszolnak, \u00e9s olyan borzalmas k\u00e1v\u00e9t isznak, hogy Doyle ink\u00e1bb az utc\u00e1ra \u00f6nti. Az a v\u00e1ros, amelyet v\u00e9deni\u00fck kellene, heroin\u00e9hs\u00e9gt\u0151l gy\u00f6t\u00f6rt drogf\u00fcgg\u0151kkel van tele \u2013 mindenki egy \u00fajabb adag ut\u00e1n s\u00f3v\u00e1rog, mik\u00f6zben a szer mindenhol ott lapul. Tablett\u00e1k, f\u0171 \u00e9s hasis rejt\u0151zik pultok alatt, kab\u00e1tzsebekben, zoknikba dugva. Egy inform\u00e1tor egy ponton azt mondja Doyle-nak, hogy egy \u00e9rkez\u0151 heroin-sz\u00e1ll\u00edtm\u00e1ny v\u00e9gre \u201emindenkit meggy\u00f3gy\u00edt\u201d \u2013 t\u00f6k\u00e9letesen \u00f6sszefoglalva, mennyire felem\u00e9sztette a v\u00e1rost a k\u00e1b\u00edt\u00f3szer.<\/p>\n

New York koszos, rem\u00e9nytelen vil\u00e1ga \u00e9les kontrasztban \u00e1ll azokkal a b\u0171n\u00f6z\u0151kkel, akik Franciaorsz\u00e1gb\u00f3l pr\u00f3b\u00e1lnak heroinsz\u00e1ll\u00edtm\u00e1nyt becsemp\u00e9szni. Charnier \u00e9s t\u00e1rsai makul\u00e1tlan b\u0151rkab\u00e1tokban \u00e9s divatos fel\u00f6lt\u0151kben fesz\u00edtenek, m\u00e9g a hivat\u00e1sos gyilkos, Nicoli is eleg\u00e1ns selyems\u00e1lat hord. Charnier egy mediterr\u00e1n vill\u00e1ban m\u00falatja az id\u0151t, luxusaut\u00f3j\u00e1ba rejti a heroint, m\u00edg Doyle \u00e9s Russo \u00f3cska, leharcolt rend\u0151raut\u00f3kkal d\u00f6c\u00f6gnek a sz\u00e9tcs\u00faszott metropoliszban. De Charnier nem az a hivalkod\u00f3 b\u0171n\u00f6z\u0151, akit Brian De Palma egy \u00e9vtizeddel k\u00e9s\u0151bb A sebhelyesarc\u00fa<\/i>-ban bemutatott \u2013 az \u0151 vil\u00e1ga kifinomult, nyugodt eleganci\u00e1t sug\u00e1roz. Amikor Doyle egy rozsd\u00e1s, elhagyatott rakt\u00e1rban pr\u00f3b\u00e1lja sarokba szor\u00edtani, szinte l\u00e1tjuk magunk el\u0151tt, ahogy Charnier gondosan leporolja kab\u00e1tj\u00e1t, m\u00e9g \u00fcld\u00f6z\u00e9s k\u00f6zben is.<\/p>\n

A film v\u00e9gs\u0151 k\u00e9psora egy k\u00fcl\u00f6n\u00f6sen balj\u00f3s helysz\u00ednen j\u00e1tsz\u00f3dik: egy omladoz\u00f3, \u00fcres \u00e9p\u00fcletben, egy elhagyott telken a Ward-szigeten, ahol rozsd\u00e1s roncsaut\u00f3kat \u00e1rvereznek. A kamera hosszasan id\u0151zik egy hideg, lepusztult folyos\u00f3n, amely egykor tal\u00e1n gy\u00e1r volt \u2013 mintha csak egy utols\u00f3, m\u00e9ly benyom\u00e1st akarna hagyni a n\u00e9z\u0151ben a v\u00e1ros hanyatl\u00e1s\u00e1r\u00f3l. Doyle elt\u0171nik a romok k\u00f6z\u00f6tt, egy b\u0171n\u00f6z\u0151t \u00fcld\u00f6zve egy olyan v\u00e1rosban, amely m\u00e1r r\u00e9g elveszett.<\/p>\n

 <\/p>\n