{"id":18645,"date":"2024-08-03T10:10:39","date_gmt":"2024-08-03T08:10:39","guid":{"rendered":"http:\/\/www.ps4pro.eu\/hu\/?p=18645"},"modified":"2024-08-03T12:08:17","modified_gmt":"2024-08-03T10:08:17","slug":"doom-3-when-its-done-retro-2004","status":"publish","type":"post","link":"https:\/\/thegeek.hu\/2024\/08\/03\/doom-3-when-its-done-retro-2004\/","title":{"rendered":"Doom 3 \u2013 „When it\u2019s done” [RETRO \u2013 2004]"},"content":{"rendered":"

RETRO – A vil\u00e1gon nagyon kev\u00e9s j\u00e1t\u00e9kfejleszt\u0151 mondhatja el mag\u00e1r\u00f3l, hogy csak legyintgethet a hat\u00e1rid\u0151kre. Ezek k\u00f6z\u00f6tt is csak egyetlenegy engedheti meg mag\u00e1nak azt a sokat id\u00e9zett, h\u00edresen pimasz, laza besz\u00f3l\u00e1st, hogy: \u201ewhen it\u2019s done\u201d \u2013 vajon h\u00e1nyszor d\u00f6rg\u00f6lte m\u00e1r ezt John Carmack hanyagul az orrunk al\u00e1, amikor a Doom 3 elk\u00e9sz\u00fclte fel\u0151l \u00e9rdekl\u0151dt\u00fcnk t\u0151le t\u00fcrelmetlen\u00fcl?! Nos, most v\u00e9gre elj\u00f6tt az igazs\u00e1g pillanata: megjelent minden id\u0151k egyik legjobban v\u00e1rt j\u00e1t\u00e9ka\u2026 Shotgunt a k\u00e9zbe: jelen\u00e9s\u00fcnk van a pokol kapuj\u00e1ban! A mai napon 20 \u00e9ves ez a hatalmas klasszikus, \u00edgy ezzel a szint\u00e9n kb. 20 \u00e9ve k\u00e9sz\u00fclt cikkel eml\u00e9ksz\u00fcnk vissza r\u00e1.<\/h4>\n

 <\/p>\n

1993 m\u00e1gikus d\u00e1tumk\u00e9nt \u00e9gett bele minden mag\u00e1ra valamit is ad\u00f3 FPS-rajong\u00f3 agy\u00e1ba. Ekkor jelent meg az a program, amely tal\u00e1n a legnagyobb hat\u00e1ssal volt a j\u00e1t\u00e9kt\u00f6rt\u00e9nelemre. A Doom<\/strong> <\/em><\/a><\/span>\u00f6nmag\u00e1ban is m\u00e9rf\u00f6ldk\u0151nek sz\u00e1m\u00edt, hiszen j\u00e1t\u00e9kmenet\u00e9vel felr\u00e1zta az akkoriban d\u00f6gl\u0151d\u0151 PC-s akci\u00f3term\u00e9st, emellett pedig t\u00f6bb g\u00e9pre telep\u00edtett\u00e9k, mint a Windowst, ez\u00e1ltal a sajt\u00f3 \u00e9s a k\u00fclvil\u00e1g figyelm\u00e9t is a j\u00e1t\u00e9kvil\u00e1gra ir\u00e1ny\u00edtva.<\/p>\n

Ugyanakkor m\u00e9g enn\u00e9l is fontosabb, hogy \u00faj m\u0171fajt teremtett: b\u00e1r a szint\u00e9n id-s Wolfenstein 3D id\u0151ben megel\u0151zte, m\u00e9gis ez adta meg a sz\u00fcks\u00e9ges l\u00f6ketet a st\u00edlus hihetetlen m\u00e9rt\u00e9k\u0171 elterjed\u00e9s\u00e9hez \u00e9s n\u00e9pszer\u0171s\u00f6d\u00e9s\u00e9hez. Az FPS m\u00e1ra megszokott kateg\u00f3ri\u00e1v\u00e1 v\u00e1lt, \u00e1m a pont t\u00edz \u00e9ve megjelent Doom II<\/strong><\/em> \u00f3ta a harmadik r\u00e9sz csakcsak v\u00e1ratott mag\u00e1ra. Mindezid\u00e1ig\u2026<\/p>\n

\"\u00cdgy<\/p>\n

\u00c1lm\u00e9lkod\u00e1s<\/h3>\n

Amikor izgatott k\u00e9zzel kibontottam az USA-b\u00f3l \u00e9rkezett Doom 3<\/strong><\/em> celof\u00e1ncsomagol\u00e1s\u00e1t, majd a dobozt \u00e9s a k\u00e9zik\u00f6nyvet laza mozdulattal f\u00e9lredobva felinstall\u00e1ltam, azut\u00e1n bet\u00f6lt\u00f6ttem a j\u00e1t\u00e9kot, a d\u00f6bbenett\u0151l percekig csak pislogtam \u2013 nem hittem a szememnek. Az engine-mozi eleinte semmi extra: egy kijelz\u0151t l\u00e1tunk, amelyen adatok jelennek meg \u2013 \u00e1m hirtelen elt\u00e1volodik t\u0151le a kamera, r\u00e1ir\u00e1nyulva az el\u0151tte \u00fcl\u0151 katon\u00e1ra. Ezzel az els\u0151 technikai izomfitogtat\u00e1ssal az id m\u00e1r be is mutatta az egyik legfrank\u00f3bb ilyen jelleg\u0171 \u00faj\u00edt\u00e1s\u00e1t, nevezetesen azt, hogy a k\u00fcl\u00f6nf\u00e9le kijelz\u0151ket \u00e9s k\u00e9perny\u0151ket interakt\u00edvan, val\u00f3s id\u0151ben tudjuk kezelni.<\/p>\n

A k\u00f6vetkez\u0151 pillanatban m\u00e1ris tal\u00e1lkozunk a j\u00e1t\u00e9k n\u00e9gy legfontosabb karakter\u00e9vel: az \u0171rhaj\u00f3b\u00f3l kil\u00e9p\u0151 Swannal, a Union Aerospace Corporation c\u00e9g egyik szak\u00e1llas fejes\u00e9vel, egy mellette l\u00e9pdel\u0151 \u0151sz haj\u00fa fick\u00f3val, bizonyos \u201eSarge\u201ddzsal, aki valahonnan m\u00e1r ismer\u0151s lehet, a n\u00e9metesen hangz\u00f3 nev\u0171 Betrueger profeszzorral, a b\u00e1zis vezet\u0151j\u00e9vel, tov\u00e1bb\u00e1 h\u0151s\u00fcnkkel, a n\u00e9vtelen \u00e9s meglehet\u0151sen hallgatag (az eg\u00e9sz j\u00e1t\u00e9k sor\u00e1n egy hang sem hagyja el a sz\u00e1j\u00e1t) \u0171rb\u00e9li \u201emarine\u201d-nal.<\/p>\n

(A \u201emarine\u201d hivatalos katonai magyar megfelel\u0151je a \u201etenger\u00e9szgyalogos\u201d, de az el\u00e9g h\u00fcly\u00e9n hangzik, l\u00e9v\u00e9n, hogy tenger mint olyan, ugye, nem szerepel a Doom 3<\/strong><\/em>-ban). Az intr\u00f3b\u00f3l nem nagyon tudunk meg enn\u00e9l sokkal t\u00f6bbet, csak annyit, hogy Betrueger nincs nagyon oda Swan \u00e9s \u201eSarge\u201d ideruccan\u00e1s\u00e1t\u00f3l, \u00e9s hogy hanghordoz\u00e1sa, valamint burkolt fenyeget\u00e9sei (\u201elesznek m\u00e9g itt dolgok\u2026\u201d \u2013 jelent\u0151s\u00e9gteljes csend) alapj\u00e1n nem kifejezetten pozit\u00edv szerepe lesz majd a j\u00e1t\u00e9k sor\u00e1n.<\/p>\n

\"\u00cdgy<\/p>\n

D\u00f6bbenet<\/h3>\n

Miut\u00e1n megkaptuk az ir\u00e1ny\u00edt\u00e1st, \u00e9s n\u00e9mi p\u00e1rbesz\u00e9d, valamint a fert\u0151tlen\u00edt\u00e9si proced\u00fara ut\u00e1n bejutottunk a b\u00e1zisra, azt hiszem, nincs az a blaz\u00edrt j\u00e1t\u00e9kos, akinek szob\u00e1j\u00e1b\u00f3l bar\u00e1tn\u0151je, sz\u00fclei, szomsz\u00e9djai ne hallottak volna egy led\u00f6bbent \u201eazt a k****!\u201d kurjant\u00e1st a grafika l\u00e1tt\u00e1n. Az \u0171rb\u00e1zis termei szinte hemzsegnek az elk\u00e9peszt\u0151en kidolgozott kijelz\u0151kt\u0151l, a s\u00e9t\u00e1lgat\u00f3, besz\u00e9lget\u0151 katon\u00e1kt\u00f3l, a t\u00e9v\u00e9 k\u00e9perny\u0151k\u00f6n val\u00f3s id\u0151ben lej\u00e1tszott rekl\u00e1mfilmek futnak, \u00e9s d\u00f6bbenetesen re\u00e1lisak a vill\u00f3dz\u00f3 f\u00e9ny-\u00e1rny\u00e9k effektusok.<\/p>\n

Csup\u00e1n azzal vagy t\u00edz percet t\u00f6lt\u00f6ttem, hogy a kantinban fel-le eresztettem a v\u00f6r\u00f6ses marsi f\u00e9nyt beenged\u0151, illetve a bels\u0151 vil\u00e1g\u00edt\u00e1st felkapcsol\u00f3 red\u0151nyt. Az is kis r\u00e9szlet, de \u00e9ppen ett\u0151l v\u00e1lik \u00e9letszag\u00fav\u00e1 a j\u00e1t\u00e9k, hogy mindenfel\u00e9 a munk\u00e1sok, katon\u00e1k, \u0151r\u00f6k \u00e1ltal otthagyott, szertesz\u00e9t hever\u0151 pizz\u00e1s dobozokkal, k\u00e1v\u00e9scs\u00e9sz\u00e9kkel, magazinokkal tal\u00e1lkozunk. Az emberek pedig nemcsak \u00e1llnak, \u00e9s b\u00e1mulnak ki a fej\u00fckb\u0151l, hanem besz\u00e9lgetnek egym\u00e1ssal (\u00e9rdemes odafigyelni), k\u00e1v\u00e9zgatnak, a monitorokat n\u00e9zve a billenty\u0171zeten p\u00f6ty\u00f6gnek, vagy buzg\u00f3n szerelnek valamit. Mindenkivel sz\u00f3ba elegyedhet\u00fcnk, \u00e9s b\u00e1r a legt\u00f6bben elhajtanak a v\u00e9rbe, de a helyzethez ill\u0151, \u00e9rtelmes v\u00e1laszokat adnak. Sz\u00f3val a b\u00e1zis \u00e9l \u00e9s \u201evirul\u201d \u2013 de persze nem sok\u00e1ig\u2026 (S\u00e1t\u00e1ni kacaj\u2026)<\/p>\n

\"\u00cdgy<\/p>\n

Paranoia<\/h3>\n

A f\u00e9lelem \u00e9rz\u00e9se lassan, \u00fcgyesen ker\u00edt hatalm\u00e1ba minket\u2026 Els\u0151 k\u00fcldet\u00e9s\u00fcnk egyszer\u0171nek t\u0171nik: meg kell tal\u00e1lnunk egy tud\u00f3st, aki valamilyen k\u00fcls\u0151 \u00e9p\u00fcletegys\u00e9gn\u00e9l \u2013 \u00e1ll\u00edt\u00f3lag \u2013 illeg\u00e1lisan maradt kint. Mindenki balj\u00f3s tan\u00e1csokkal l\u00e1t el: vigy\u00fcnk fegyvert, a tud\u00f3ssal valami nem OK, illetve jobban j\u00e1runk, ha ki sem tessz\u00fck a l\u00e1bunkat\u2026<\/p>\n

Amikor tal\u00e1lkozunk vele, az k\u00e9ts\u00e9gbeesetten hadov\u00e1l valamir\u0151l, azt\u00e1n a k\u00e9perny\u0151 hatalmas kijelz\u0151j\u00e9n d\u00e9monok, rep\u00fcl\u0151 kopony\u00e1k jelennek meg, \u00e9s szeg\u00e9ny fick\u00f3b\u00f3l zombit gy\u00e1rtanak. Nincs id\u0151nk sajn\u00e1lkoz\u00e1sra, mert az \u00fajdons\u00fclt \u00e9l\u0151halott a villog\u00f3 f\u00e9nyek k\u00f6zepette r\u00e1nk t\u00e1mad, k\u00f6zvetlen\u00fcl ut\u00e1na pedig egy m\u00e1sik szerencs\u00e9tlen\u00fcl j\u00e1rt h\u00f6rg\u0151 t\u00e1rsa szeretn\u00e9 megk\u00f3stolni az agyvel\u0151nket.<\/p>\n

A b\u00e1zison ezek ut\u00e1n elszabadul a pokol: mik\u00f6zben mi magunk is \u00fajabb \u00e9s \u00fajabb borzalmakkal szembes\u00fcl\u00fcnk, az ad\u00f3-vev\u0151b\u0151l szint\u00e9n k\u00e9ts\u00e9gbeesett ord\u00edt\u00e1st, jelent\u00e9seket, hal\u00e1lh\u00f6rg\u00e9st \u00e9s d\u00e9moni sikolyt hallhatunk. Klasszikus, de rendk\u00edv\u00fcl hat\u00e1sos horror-FPS megold\u00e1sokkal van teh\u00e1t dolgunk, \u00e9s b\u00e1rmennyire k\u00e9sz\u00fcltem is r\u00e1, a par\u00e1z\u00e1s el\u0151bb-ut\u00f3bb teljesen mag\u00e1val ragadott.<\/p>\n

\"\u00cdgy<\/p>\n

Ebben a grafik\u00e1nak els\u0151dleges szerepe van: az egyre borzalmasabban eltorzult hull\u00e1k, a r\u00e1nk t\u00e1mad\u00f3 zombik \u00e9s pokoli sz\u00f6rnyek sz\u00e9d\u00fcletesen vannak kidolgozva. Az \u00e9l\u0151halottak hullasz\u00edn\u0171, t\u00f6k\u00e9letesen kimunk\u00e1lt izmaikkal vagy zs\u00edros h\u00e1jp\u00e1rn\u00e1ikkal, tok\u00e1jukkal, t\u00falvil\u00e1gi f\u00e9nyt\u0151l csillog\u00f3 szem\u00fckkel, a d\u00e9monok vicsorg\u00f3, ny\u00e1ladz\u00f3 \u00e1br\u00e1zatukkal d\u00f6bbenetesen visszatasz\u00edt\u00f3k \u00e9s f\u00e9lelemkelt\u0151k \u2013 ahogy az kell.<\/p>\n

Amikt\u0151l azonban igaz\u00e1n v\u00e9gigfutkos a h\u00e1tunkon a hideg, azok az \u00f6rd\u00f6gi \u00fcgyess\u00e9ggel alkalmazott, a Nyolcadik utas: a Hal\u00e1lt id\u00e9z\u0151, vadul vill\u00f3dz\u00f3 f\u00e9ny-\u00e1rny\u00e9k effektusok, amelyek alig-alig vil\u00e1g\u00edtj\u00e1k meg a r\u00e9ms\u00e9geket. E hangulat fenntart\u00e1s\u00e1nak egyik alapvet\u0151 eszk\u00f6ze a zsebl\u00e1mpa, amelyet jelen form\u00e1j\u00e1ban, mint j\u00e1t\u00e9ktechnikai eszk\u00f6zt, eddig egyetlen fejleszt\u0151csapat sem haszn\u00e1lt ki (tal\u00e1n senkinek nem jutott m\u00e9g esz\u00e9be?).<\/p>\n

\"\u00cdgy<\/p>\n

Maga a t\u00e9ny, hogy amikor zsebl\u00e1mp\u00e1zunk, nem lehet a kez\u00fcnkben fegyver, n\u00e9melyeknek els\u0151 hall\u00e1sra tal\u00e1n fur\u00e1nak, logik\u00e1tlannak t\u0171nhet, de ha t\u00fall\u00e9p\u00fcnk ezen a n\u00fcansznyi apr\u00f3s\u00e1gon, r\u00e1j\u00f6v\u00fcnk, hogy a j\u00e1t\u00e9k fele ennyire sem lenne pszich\u00e9sen sokkol\u00f3, zsigerekig hatol\u00f3an f\u00e9lelmetes, ha a nett\u00f3 j\u00e1t\u00e9kid\u0151 fel\u00e9t nem \u201efegyvertelen\u00fcl\u201d t\u00f6lten\u00e9nk s\u00f6t\u00e9t, sz\u00f6rnyekt\u0151l hemzseg\u0151 szob\u00e1kban, idegesen p\u00e1szt\u00e1zva f\u00e9nycs\u00f3v\u00e1nkkal, a legk\u00f6zelebbi csoszog\u00f3 zajforr\u00e1s ut\u00e1n kutatva\u2026<\/p>\n

Hihetetlen fesz\u00fclts\u00e9get gener\u00e1l a v\u00e9gtelens\u00e9g \u00e9rzete, ugyanakkor nem tehet\u00fcnk ellene semmit: musz\u00e1j zsebl\u00e1mp\u00e1nkkal megkeresn\u00fcnk a c\u00e9lpontot, miel\u0151tt visszav\u00e1ltunk szeretett shotinkra, vakt\u00e1ban l\u00f6v\u00f6ld\u00f6zni semmi \u00e9rtelme, csak elpazaroljuk a nehezen \u00f6sszegy\u0171jt\u00f6tt t\u00f6lt\u00e9nyeket. Egyed\u00fcl a Silent Hill r\u00e9szekn\u00e9l f\u00e9ltem jobban, de m\u00edg az a sorozat csak erre van kihegyezve, addig a Doom 3 -n\u00e1l a kidolgozott FPS-j\u00e1t\u00e9kmenet \u00e9ppolyan els\u0151dleges fontoss\u00e1g\u00fa\u2026<\/p>\n

\"\u00cdgy<\/p>\n

Sz\u00f6rnyek kering\u0151je<\/h3>\n

M\u00e9gis mennyire \u00e1llja meg a hely\u00e9t a Doom 3<\/strong><\/em> mint FPS? Hiszen m\u00e1s shooterekn\u00e9l m\u00e1r oly sokf\u00e9le j\u00e1t\u00e9kmenet vegy\u00edt\u00e9s\u00e9vel pr\u00f3b\u00e1lkoztak: a System Shock 1 \u2013 2 \u00e9s a Deus Ex szerepj\u00e1t\u00e9kos elemekre \u00e9p\u00edtkezett, a Halo \u00f3ta egyre gyakoribb a j\u00e1rm\u0171haszn\u00e1lat, a Tom Clancyj\u00e1t\u00e9kok a taktikus elemeket helyezt\u00e9k el\u0151t\u00e9rbe, a Far Cry ban pedig mindezek (az RPG-elemeket kiv\u00e9ve) elegy\u00edt\u00e9s\u00e9vel hatalmas terepeken d\u00f6bbenetesen messzire l\u00e1thattunk el. Nos, ak\u00e1rmennyit fejl\u0151d\u00f6tt is az FPS vil\u00e1g az eltelt t\u00edz \u00e9v alatt, a Doom 3<\/strong><\/em> \u2026 maradt Doom<\/strong><\/em>.<\/p>\n

Itt nincs RPG-fejl\u0151d\u00e9s, nem pattanhatunk dzsipbe, \u00e9s k\u00fcls\u0151 terepre is igen ritk\u00e1n ker\u00fcl\u00fcnk \u2013 r\u00e1ad\u00e1sul akkor is min\u00e9l gyorsabban iszkolunk majd a nyom\u00e1skiegyenl\u00edt\u0151 zsilip fel\u00e9, hogy ne fulladjunk meg, mik\u00f6zben bel\u00e9legezz\u00fck a Mars nem t\u00fal oxig\u00e9nd\u00fas leveg\u0151j\u00e9t. (Ami ravasz tr\u00fckk arra n\u00e9zve, hogy ne sokat kolb\u00e1szoljunk k\u00fcls\u0151 terepen, mivel az engine ezen a t\u00e9ren direkt korl\u00e1tozott, cs\u00f6kkentend\u0151 a brut\u00e1lis g\u00e9pig\u00e9nyt\u2026)<\/p>\n

\"\u00cdgy<\/p>\n

Emellett \u2013 b\u00e1r t\u00e1volr\u00f3l sem besz\u00e9lhet\u00fcnk Far Cry szint\u0171 taktik\u00e1z\u00e1sr\u00f3l \u2013 az\u00e9rt szerencs\u00e9re az eredeti Doom<\/strong> <\/em>n\u00e1l, illetve a single playeres Quake -ekn\u00e9l n\u00e9mileg \u00e1tgondoltabb j\u00e1t\u00e9kmenettel van dolgunk. Jobban kell figyeln\u00fcnk ugyanis a helyezked\u00e9sre, a sz\u00f6rnyek elleni megfelel\u0151 fegyverhaszn\u00e1latra, illetve c\u00e9lszer\u0171 igencsak takar\u00e9koskodni a l\u0151szerrel, mert sokkal kevesebbet tal\u00e1lunk majd, mint m\u00e1s akci\u00f3j\u00e1t\u00e9kokban.<\/p>\n

\u00c9ppen ez\u00e9rt ki kell tapasztalnunk a d\u00f6g\u00f6k viselked\u00e9s\u00e9t, mozg\u00e1s\u00e1t is: milyen gyorsan, mennyire agressz\u00edvan t\u00e1madnak, ink\u00e1bb csapatosan mozognak-e, vagy egyed\u00fcl, k\u00f6zelr\u0151l rontanak-e r\u00e1nk, esetleg t\u00e1volr\u00f3l szeretnek megk\u00f3stoltatni a fegyvereikkel, mekkor\u00e1t ugranak, hogyan rep\u00fclnek, \u00e9s m\u00e9g sorolhatn\u00e1nk.\u00a0A leg\u00e9kesebb bizony\u00edt\u00e9ka azonban annak, hogy mennyire r\u00e1fek\u00fcdtek az id-sek a j\u00e1t\u00e9kmenetbeli \u00fajdons\u00e1gokra, az \u00fajfajta interakt\u00edv kezel\u0151fel\u00fclet-rendszer.<\/p>\n

Carmack m\u00e1r a Quake els\u0151 r\u00e9sze \u00f3ta igyekszik min\u00e9l jobban kit\u00e1g\u00edtani j\u00e1t\u00e9kai hat\u00e1rait \u2013 amennyire az csak lehets\u00e9ges (gondoljunk csak a leh\u00fazhat\u00f3 konzolra, ami ott jelent meg el\u0151sz\u00f6r, \u00e9s egy DOS-os kezel\u0151fel\u00fcletet imit\u00e1lt). Ez a trend a Doom 3<\/strong><\/em>-ban is tov\u00e1bb folytat\u00f3dik. A j\u00e1t\u00e9kban tal\u00e1lhat\u00f3 2D-s oper\u00e1ci\u00f3s rendszer ugyanis szerves r\u00e9sze a 3D engine-nek \u2013 ahogy a Quake-be a DOS-t, \u00fagy a Doom 3-ba a Windowst hozta be a programoz\u00f3zseni. A j\u00e1t\u00e9kbeli k\u00e9perny\u0151k\u00f6n saj\u00e1t asztali eger\u00fcnket haszn\u00e1lhatjuk, \u00e9s a PDA sem egy k\u00fcl\u00f6n men\u00fck\u00e9nt, hanem az eszk\u00f6zt arcunk el\u00e9 emelve j\u00f6n be. Hasonl\u00f3an j\u00f3 \u00f6tlet, b\u00e1r ilyennel m\u00e1r m\u00e1s j\u00e1t\u00e9kban is tal\u00e1lkoztunk, hogy a val\u00f3 \u00e9letben l\u00e9tez\u0151 internetes website-ok is r\u00e9sz\u00e9t k\u00e9pezik a j\u00e1t\u00e9knak, gondolok itt a www.martianbuddy.com-ra, illetve a www.ua-corp.com-ra.<\/p>\n

\"\u00cdgy<\/p>\n

\u00c1tmeneti ap\u00e1tia<\/h3>\n

Ugyanakkor sajnos azt is el kell ismerni, hogy a j\u00e1t\u00e9k a sz\u00f6rnyek t\u00e1mad\u00e1s\u00e1t tekintve helyenk\u00e9nt meglehet\u0151sen sematikuss\u00e1 \u00e9s ism\u00e9tl\u0151d\u0151v\u00e9 v\u00e1lik: ha nagyobb sz\u00e1m\u00fa l\u0151szert veszel fel, valamilyen fontosabb akci\u00f3t hajtott\u00e1l v\u00e9gre, vagy befordulsz egy sarkon, akkor \u00e1ltal\u00e1ban m\u00e1r sejted, hogy most akkor k\u00f6vetkezik a haddelhadd.<\/p>\n

Ez n\u00e1lam az\u00e9rt t\u00fal sokat nem rontott a j\u00e1t\u00e9k\u00e9lm\u00e9nyen, hiszen a grafika, a hangulat, a harc technikai megval\u00f3s\u00edt\u00e1sa, illetve a l\u00f6v\u00e9sek, robban\u00e1sok fizik\u00e1ja (azt lesz\u00e1m\u00edtva, hogy \u00e9n egy kicsit hi\u00e1nyoltam a testspecifikus s\u00e9r\u00fcl\u00e9seket, r\u00e1ndul\u00e1sokat, de lehet, hogy csak az\u00e9rt, mert maximalista vagyok) egyszer\u0171en frenetikus. Az viszont m\u00e1r jobban zavart, hogy a monszt\u00e1k megjelen\u00e9se, viselked\u00e9se er\u0151sen szkriptelt, teh\u00e1t ha visszat\u00f6lt\u00f6d a j\u00e1t\u00e9k\u00e1ll\u00e1st (\u00e9s a quicksave funkci\u00f3 miatt ez igen gyakori), akkor szinte mindig ugyanonnan, ugyanakkor t\u00e1madnak.<\/p>\n

Aprop\u00f3: save-ek\u2026 Vicces, hogy m\u00edg m\u00e1skor mindig szapulom az FPS-eket, hogy nem lehet benn\u00fck menteni, \u0151szint\u00e9n sz\u00f3lva itt jobban \u00f6r\u00fcltem volna, ha a Halo<\/a><\/strong><\/span>-hoz, a Far Cry-hoz \u00e9s a XIII-hoz hasonl\u00f3an ezt nem lehet b\u00e1rhol, korl\u00e1toz\u00e1s n\u00e9lk\u00fcl egyfolyt\u00e1ban megtenni, mert \u00edgy t\u00fals\u00e1gosan is gyakran megcselekedj\u00fck, ami megt\u00f6ri a j\u00e1t\u00e9k dinamik\u00e1j\u00e1t. A j\u00f3l elhelyezett savepontok szerintem nagyszer\u0171en tov\u00e1bblend\u00edtik a j\u00e1t\u00e9kot, ha meghaln\u00e1nk, ugyanakkor n\u00f6velik a fesz\u00fclts\u00e9get.<\/p>\n

\"\u00cdgy<\/p>\n

\u201eMi van? M\u00e9g t\u00f6bb fesz\u00fclts\u00e9g kell??? Te beteg vagy???\u201d \u2013 k\u00e9rdezhetitek n\u00e9h\u00e1nyan, hiszen a Doom 3<\/strong><\/em>at t\u00f6bbek k\u00f6z\u00f6tt m\u00e9giscsak minden id\u0151k legpar\u00e1sabb FPS-ek\u00e9nt tarthatjuk sz\u00e1mon. Nos, egyfel\u0151l ebben is maximalista vagyok (a k\u00e9s\u0151 esti j\u00e1t\u00e9k, elhagyatott lak\u00e1sban, 5.1-es hangrendszerrel alap), m\u00e1sfel\u0151l azt sajnos el kell ismerni: a progi egy bizonyos szakasz\u00e1ban le\u00fcl a fesz\u00fclts\u00e9g, \u00e9s \u00e1tadja a hely\u00e9t a monoton \u00f6ld\u00f6kl\u00e9snek, amelyet a t\u00fals\u00e1gosan is hasonl\u00f3, ism\u00e9tl\u0151d\u0151 termek, szob\u00e1k m\u00e9g ink\u00e1bb feler\u0151s\u00edtenek.<\/p>\n

K\u00e9s\u0151bb az\u00e9rt ism\u00e9t belend\u00fclnek az esem\u00e9nyek, \u00fajabb \u00e9s \u00fajabb sz\u00f6rnyekkel tal\u00e1lkozunk, a p\u00e1lyar\u00e9szek \u00e9s helysz\u00ednek sokkal v\u00e1ltozatosabb\u00e1, \u00e9rdekesebb\u00e9 v\u00e1lnak (egyszer\u0171en felejthetetlen \u00e9lm\u00e9ny volt sz\u00e1momra \u2013 a h\u00e1tborzongat\u00f3an nyomaszt\u00f3 hangulat, az elk\u00e9peszt\u0151 grafika, illetve a zseni\u00e1lis p\u00e1lyaszerkezet szempontj\u00e1b\u00f3l egyar\u00e1nt \u2013, amikor h\u0151s\u00f6mmel sz\u00f3 szerint a pokolba ker\u00fcltem), \u00e9s m\u00e9g az egy id\u0151re h\u00e1tt\u00e9rbe szorult t\u00f6rt\u00e9net is \u00fajra beindul.<\/p>\n

\"\u00cdgy<\/p>\n

Ez a nagyszer\u0171 j\u00e1t\u00e9k\u00e9lm\u00e9ny innent\u0151l eg\u00e9szen a legv\u00e9g\u00e9ig kitart, de az\u00e9rt k\u00e1r az \u00fcresj\u00e1rat\u00e9rt\u2026 Nem nevezn\u00e9m utol\u00e9rhetetlen\u00fcl furfangosnak a mesters\u00e9ges intelligenci\u00e1t sem. OK, hogy zombikkal van dolgunk (Carmack\u00e9knak saj\u00e1t bevall\u00e1suk szerint sincs t\u00fal sok tapasztalatuk az MI ter\u00e9n), de legal\u00e1bb az exkommand\u00f3sok csin\u00e1lhatn\u00e1nak m\u00e1st is a fedez\u00e9k m\u00f6g\u00e9 b\u00faj\u00e1son \u00e9s el\u0151ugr\u00e1son, illetve \u00fatkeres\u00e9sen k\u00edv\u00fcl.<\/p>\n

Ha m\u00e1r itt tartunk: kihagyott ziccernek \u00e9rzem tov\u00e1bb\u00e1, hogy hi\u00e1ba mer\u00fclt fel itt is, mint a Half-Life -ban, hogy egy csapatot k\u00fcldenek a kutat\u00f3b\u00e1zis kipucol\u00e1s\u00e1ra, ezzel az eg\u00e9sz j\u00e1t\u00e9k sor\u00e1n nem fogunk tal\u00e1lkozni (mind\u00f6ssze egy helyen t\u00e1volr\u00f3l l\u00e1tjuk \u0151ket), \u00e9s ellens\u00e9gk\u00e9nt sem ker\u00fcl\u00fcnk szembe vel\u00fck.
\nHommage, d\u00e9ja vu vagy\u2026 lop\u00e1s?<\/p>\n

Ha m\u00e1r a Half-Life ter\u00edt\u00e9kre ker\u00fclt, akkor nem mehet\u00fcnk el amellett sem, hogy John Carmackra \u00e9rezhet\u0151en igen er\u0151s hat\u00e1ssal lehetett ez a j\u00e1t\u00e9k, ugyanis rengeteg onnan\u2026 khmm\u2026 \u00e1tvett \u00f6tlet k\u00f6sz\u00f6n vissza a Doom 3<\/strong> <\/em>ban. Maga az alapelgondol\u00e1s, hogy szinte az eg\u00e9sz j\u00e1t\u00e9kban egyetlen kutat\u00f3b\u00e1zison j\u00e1runk, ahol elszabadult a pokol, valamint az olyan elemek, mint a k\u00fcls\u0151 k\u00f6rnyezetet bemutat\u00f3 kisvas\u00fat (monorail), az \u00fajra \u00e9s \u00fajra megtal\u00e1lt tud\u00f3sok r\u00e9v\u00e9n (is) alakul\u00f3 t\u00f6rt\u00e9net, tov\u00e1bb\u00e1 egy\u00e9b kisebb r\u00e9szletek is a Valve klasszikus\u00e1t id\u00e9zik. Hogy a k\u00f6zc\u00edmben feltett k\u00e9rd\u00e9semre v\u00e1laszoljak: bizonyos r\u00e9szekn\u00e9l j\u00f3pofa kikacsint\u00e1snak \u00e9reztem az er\u0151sen ismer\u0151s mot\u00edvumokat, de az\u00e9rt az is el\u0151fordult, hogy m\u00e1r h\u00faztam a sz\u00e1m az \u00f6tletlop\u00e1s miatt.<\/p>\n

\"\u00cdgy<\/p>\n

Egy\u00e9bk\u00e9nt nemcsak a Half-Life -b\u00f3l ker\u00fcltek \u00e1t j\u00e1t\u00e9kelemek: a felvehet\u0151 PDA-kon olvashat\u00f3 feljegyz\u00e9sek, hangr\u00f6gz\u00edt\u00e9sek a System Shock okat id\u00e9zik. K\u00fcl\u00f6nben ez az eg\u00e9sz PDAsdi ar\u00e1nylag sok\u00e1ig sz\u00f3rakoztat\u00f3 (k\u00fcl\u00f6n\u00f6sen a po\u00e9nosabb emailek), amikor azonban m\u00e1r a huszadik ilyen j\u00f6n, hogy j\u00f3l megt\u00f6rje a j\u00e1t\u00e9k lend\u00fclet\u00e9t, akkor m\u00e1r \u2013 st\u00edlusosan, ugye \u00a0\u2013 a pokolba k\u00edv\u00e1ntam.<\/p>\n

R\u00e1ad\u00e1sul a fejleszt\u0151k k\u00f6telez\u0151v\u00e9 tett\u00e9k az emailek elolvas\u00e1s\u00e1t \u00e9s a hangfelv\u00e9telek v\u00e9gighallgat\u00e1s\u00e1t, ugyanis der\u00e9k kutat\u00f3ink ezek egy r\u00e9sz\u00e9ben k\u00f6zlik \u2013 mintegy mell\u00e9kesen \u2013 a mun\u00edci\u00f3t, k\u00f6tszert tartalmaz\u00f3 szekr\u00e9nyek sz\u00e1mz\u00e1rj\u00e1t nyit\u00f3 k\u00f3dot. Igaz, legal\u00e1bb a hangos feljegyz\u00e9seket \u2013 elvileg \u2013 nem kell fix k\u00e9perny\u0151n, egy helyben \u00e1csorogva v\u00e9gighallgatnunk, hanem tov\u00e1bb tart a lej\u00e1tsz\u00e1s, amikor kil\u00e9p\u00fcnk a PDA-b\u00f3l.<\/p>\n

A gond csak az, hogy mik\u00f6zben kattog a g\u00e9ppuska, sistereg a plazmafegyver, vagy \u00fcv\u00f6ltenek, h\u00f6r\u00f6gnek, sz\u00f6rcs\u00f6gnek a sz\u00f6rnyek a t\u00e9r minden ir\u00e1ny\u00e1b\u00f3l, a monoton, halk hangon elhadart hangfelv\u00e9telb\u0151l egy \u00e1rva kukkot sem fogunk \u00e9rteni. Ami pedig v\u00e9gk\u00e9pp felbosszantott, az az ostoba tud\u00f3sok viselked\u00e9se, akik ahelyett, hogy vel\u00fcnk j\u00f6nn\u00e9nek, sz\u00e9pen ott maradnak meghalni. OK, mindegyik megindokolta, hogy \u0151 most: a) f\u00e9l, b) itt van m\u00e9g dolga, c) \u00e9n \u00fagyis jobban \u00e9rtek a megadott feladat v\u00e9grehajt\u00e1s\u00e1hoz, de az\u00e9rt ezt az \u00f6szszes szerencs\u00e9tlen h\u00fcly\u00e9n\u00e9l elj\u00e1tszani m\u00e1r enyh\u00e9n sz\u00f3lva t\u00falz\u00e1s volt\u2026<\/p>\n

\"\u00cdgy<\/p>\n

Igazi klasszikus<\/h3>\n

\u00cdgy a v\u00e9g\u00e9re el\u00e9g sok kritikus pont mer\u00fclt fel, pedig azt mindenk\u00e9ppen meg kell jegyeznem, hogy \u00f6sszess\u00e9g\u00e9ben eg\u00e9szen az utols\u00f3 pillanatig fantasztikusan j\u00f3l sz\u00f3rakoztam a j\u00e1t\u00e9kkal. A torokszor\u00edt\u00f3an f\u00e9lelmetes hangulat, a d\u00f6bbenetes kidolgoz\u00e1s\u00fa\u00a0\u00e9s fizik\u00e1j\u00fa grafika, valamint a darkos, pesszimista horrorsztori, n\u00e9mi s\u00e1t\u00e1nizmussal megsp\u00e9kelve megtette a hat\u00e1s\u00e1t: hi\u00e1ba volt csak p\u00e1r napom r\u00e1, addig nem voltam hajland\u00f3 egy sort sem le\u00edrni a j\u00e1t\u00e9kr\u00f3l, am\u00edg a v\u00e9gs\u0151 f\u0151sz\u00f6rny kiontott v\u00e9r\u00e9ben nem tapicskoltam. M\u00e9g ha nem is teljesen t\u00f6k\u00e9letes teh\u00e1t a Doom 3<\/strong><\/em>, m\u00e9gis kihagyhatatlan klasszikus, k\u00f6telez\u0151 darab minden akci\u00f3-, FPS- \u00e9s horror-fanatikusnak \u2013 kezd\u0151knek \u00e9s r\u00e9gi \u201emotorf\u0171r\u00e9szeseknek\u201d egyar\u00e1nt. Ha nem t\u00f6lt\u00f6d be, pinky \u00e9jjel elj\u00f6n \u00e9rted.<\/p>\n

-BadSector-(2004)<\/strong><\/em><\/p>\n

\n

Pro:<\/h3>\n

+ Fantasztikusan j\u00f3l kidolgozott, par\u00e1ztat\u00f3 hangulat<\/strong>
\n + D\u00f6bbenetes grafika<\/strong>
\n + \u00d6sszess\u00e9g\u00e9ben kit\u0171n\u0151 p\u00e1lyaszerkeszt\u00e9s<\/strong><\/p>\n<\/div>\n

\n

Kontra:<\/h3>\n

– A j\u00e1t\u00e9k egy bizonyos szakasza kiss\u00e9 unalmas<\/strong>
\n – Szkriptelt sz\u00f6rnyek<\/strong>
\n – A PDA-s \u00fczenetek hallgat\u00e1sa megt\u00f6ri a lend\u00fcletet<\/strong><\/p>\n<\/div>

<\/div>\n
\n

Kiad\u00f3:<\/strong> Activision<\/p>\n

Fejleszt\u0151: <\/strong> id Software<\/p>\n

St\u00edlus: <\/strong> FPS<\/p>\n

Megjelen\u00e9s: <\/strong> 2004<\/p>\n\r\n\t\t

\r\n\t\t\t

Doom 3<\/h2>\r\n\t\t\t\t\t\t\t\t
\r\n\t\t\t\t\t\t\t\t\t
J\u00e1t\u00e9k\u00e9lm\u00e9ny - 9<\/h5><\/span><\/span>\r\n\t\t\t\t\t\t\t\t<\/div>\r\n\t\t\t\t\t\t\t\r\n\t\t\t\t\t\t\t\t
\r\n\t\t\t\t\t\t\t\t\t
Grafika - 9.5<\/h5><\/span><\/span>\r\n\t\t\t\t\t\t\t\t<\/div>\r\n\t\t\t\t\t\t\t\r\n\t\t\t\t\t\t\t\t
\r\n\t\t\t\t\t\t\t\t\t
T\u00f6rt\u00e9net - 7.5<\/h5><\/span><\/span>\r\n\t\t\t\t\t\t\t\t<\/div>\r\n\t\t\t\t\t\t\t\r\n\t\t\t\t\t\t\t\t
\r\n\t\t\t\t\t\t\t\t\t
Zene\/Audio - 9.5<\/h5><\/span><\/span>\r\n\t\t\t\t\t\t\t\t<\/div>\r\n\t\t\t\t\t\t\t\r\n\t\t\t\t\t\t\t\t
\r\n\t\t\t\t\t\t\t\t\t
Hangulat - 9.5<\/h5><\/span><\/span>\r\n\t\t\t\t\t\t\t\t<\/div>\r\n\t\t\t\t\t\t\t\r\n\t\t\t\t
\r\n\t\t\t\t\t
\r\n\t\t\t\t\t\t

9<\/h3>\r\n\t\t\t\t\t\t

SZ\u00c9D\u00dcLETES <\/h4>\r\n\t\t\t\t\t<\/div>\r\n\t\t\t\t\r\n\t\t\t\t

A Doom 3 pontosan olyan lett, mint amilyennek rem\u00e9lt\u00fck: igazi klasszikus b\u00fcntet\u0151s FPS, par\u00e1ztat\u00f3 hangulattal, atomj\u00f3 grafik\u00e1val, nonstop \u00f6ld\u00f6kl\u00e9ssel \u00e9s p\u00e1r j\u00f3pofa \u00faj\u00edt\u00e1ssal. N\u00e9mi eredetis\u00e9g a j\u00e1t\u00e9kmenetb\u00e9n az\u00e9rt nem \u00e1rtott volna.<\/p>\r\n\t\t\t\t<\/div>\r\n\t\t\t<\/div>\r\n\t\t\t\r\n\t\t\t

\r\n\t\t\t\t\r\n\t\t\t\t\tUser Rating: <\/strong>\r\n\t\t\t\t\t4.6<\/span>\r\n\t\t\t\t\t( 1<\/span> votes)<\/small>\r\n\t\t\t\t<\/span>\r\n\r\n\t\t\t\t
\r\n\t\t\t\t\t\r\n\t\t\t\t\t\t<\/span>\r\n\t\t\t\t\t<\/span>\r\n\t\t\t\t<\/div>\r\n\t\t\t\t
<\/div>\r\n\t\t\t<\/div>\r\n\t\t\r\n\t\t<\/div>\r\n\t<\/div>