{"id":77433,"date":"2021-05-28T16:48:02","date_gmt":"2021-05-28T14:48:02","guid":{"rendered":"https:\/\/thegeek.hu\/?p=77433"},"modified":"2021-05-29T17:39:47","modified_gmt":"2021-05-29T15:39:47","slug":"besegit-a-sony-a-romai-okos-varos-kiserletebe","status":"publish","type":"post","link":"https:\/\/thegeek.hu\/2021\/05\/28\/besegit-a-sony-a-romai-okos-varos-kiserletebe\/","title":{"rendered":"Beseg\u00edt a Sony a r\u00f3mai okos v\u00e1ros k\u00eds\u00e9rlet\u00e9be"},"content":{"rendered":"
TECH H\u00cdREK – A k\u00eds\u00e9rlet c\u00e9lja a t\u00f6megk\u00f6zleked\u00e9s \u00e9s a gyalogosok biztons\u00e1g\u00e1nak jav\u00edt\u00e1sa lesz.<\/p>\n
H\u00e1rom k\u00eds\u00e9rlet indul j\u00faniusban (az Envision kezdem\u00e9nyez\u00e9s\u00e9ben) az olasz f\u0151v\u00e1rosban a forgalmi dug\u00f3k, a parkol\u00e1sb\u00f3l ered\u0151 szennyez\u00e9s, a gyalogos balesetek \u00e9s a buszos t\u00f6meg cs\u00f6kkent\u00e9se \u00e9rdek\u00e9ben. Ehhez a Sony<\/em><\/strong> a leg\u00fajabb k\u00e9p\u00e9rz\u00e9kel\u0151j\u00e9vel, az IMX500<\/em><\/strong>-zal j\u00e1rul hozz\u00e1. Ez az els\u0151 olyan be\u00e9p\u00edtett mesters\u00e9ges intelligenci\u00e1val rendelkez\u0151 szenzor, ami chipfeldolgoz\u00e1s seg\u00edts\u00e9g\u00e9vel beazonos\u00edtja az adatv\u00e9delmi probl\u00e9m\u00e1kat \u00e9s lehet\u0151v\u00e9 teszi a rendszer haszn\u00e1lat\u00e1t a megl\u00e9v\u0151 infrastrukt\u00fara elemeivel. Egy okos parkol\u00e1si rendszer l\u00e9trej\u00f6tt\u00e9t is kit\u0171zt\u00e9k c\u00e9lk\u00e9nt, ugyanis ez egyr\u00e9szt a forgalmi dug\u00f3kat cs\u00f6kkenti, m\u00e1sr\u00e9szt pedig a k\u00f6rnyezetszennyez\u00e9s m\u00e9rt\u00e9ke is bezuhan, mert nem kell keresg\u00e9lni a m\u00e9g \u00fcres parkol\u00f3helyek ut\u00e1n. Ehhez egy mobilos alkalmaz\u00e1s is lesz, mert \u00edgy fel tudj\u00e1k becs\u00fclni a rendszer hat\u00e9konys\u00e1g\u00e1t, ugyanis \u00edgy jelezhetik a sof\u0151r\u00f6knek, hogy hol tudj\u00e1k leparkolni a j\u00e1rm\u0171v\u00fcket.<\/p>\n A tesztel\u00e9s folyamata az okos v\u00e1ros rendszereir\u0151l k\u00e9sz\u00fclt tanulm\u00e1nyra \u00e9p\u00fcl. Az okos buszmeg\u00e1ll\u00f3k k\u00e9pesek nyomon k\u00f6vetni, hogy h\u00e1ny utas sz\u00e1ll le \u00e9s fel, \u00e9s \u00edgy a t\u00f6megk\u00f6zleked\u00e9si h\u00e1l\u00f3zat kapacit\u00e1s\u00e1t \u00e9s hat\u00e9konys\u00e1g\u00e1t be lehet t\u00e1jolni (ha terhel\u00e9s van, akkor s\u0171r\u00edthetik a j\u00e1ratokat, ha pedig kev\u00e9s a kihaszn\u00e1lts\u00e1g, akkor ritk\u00edthatnak, \u00e9s ezzel a k\u00f6lts\u00e9geket is optimaliz\u00e1lni lehet). A sof\u0151r\u00f6ket pedig egy j\u00e1rd\u00e1n m\u0171k\u00f6d\u0151, alacsony k\u00e9sleltet\u00e9s\u0171 riaszt\u00f3rendszer figyelmezteti arra, ha egy gyalogos \u00e1tkel az \u00faton. Ez pedig cs\u00f6kkentheti a gyalog\u00e1tkel\u0151n t\u00f6rt\u00e9n\u0151 balesetek sz\u00e1m\u00e1t. A k\u00eds\u00e9rlet v\u00e1rhat\u00f3an j\u00faniusban startol el.<\/p>\n A Sony IMX500<\/em><\/strong> r\u00e9v\u00e9n lehet\u0151s\u00e9g lesz a k\u00eds\u00e9rletben olyan metaadatokat gy\u0171jteni, amik a szabad parkol\u00f3helyeket, egy zebr\u00e1n \u00e1tkel\u0151 gyalogost, illetve a buszr\u00f3l le\u2013 \u00e9s felsz\u00e1ll\u00f3 utasok sz\u00e1m\u00e1t dolgozz\u00e1k fel. Az adatv\u00e9delmi rendeletek \u00e9rtelm\u00e9ben a szenzor nem t\u00e1rolja az inform\u00e1ci\u00f3k gy\u0171jt\u00e9se sor\u00e1n elk\u00e9sz\u00fclt k\u00e9peket. A m\u00f3dszer cs\u00f6kkenti a s\u00e1vsz\u00e9less\u00e9get ig\u00e9nyl\u0151 h\u00e1l\u00f3zatok terhelts\u00e9g\u00e9t \u00e9s az energia- \u00e9s kommunik\u00e1ci\u00f3s k\u00f6lts\u00e9geket, \u00e9s az \u00e1llampolg\u00e1rok adatv\u00e9delme is biztos\u00edtott. A Sony elk\u00f6telezett az okos v\u00e1rosok megval\u00f3s\u00edt\u00e1sa mellett, \u00e9s ehhez egy olyan \u00fczleti modellt haszn\u00e1lnak, aminek angolul SeaaS<\/em><\/strong> a r\u00f6vid\u00edt\u00e9se. (Sensing as a Service – \u00e9rz\u00e9kel\u00e9s, mint szolg\u00e1ltat\u00e1s)<\/p>\n A Sony k\u00e9palkot\u00f3 \u00e9s k\u00e9p\u00e9rz\u00e9kel\u0151 technol\u00f3gi\u00e1i k\u00f6z\u00f6ss\u00e9gi c\u00e9lokra is j\u00f3k. A gyalogosok \u00e9s a j\u00e1rm\u0171vek k\u00f6z\u00f6tti t\u00e1vols\u00e1g a f\u0151 m\u00e9rt\u00e9kegys\u00e9g a gyalogosok biztons\u00e1g\u00e1val kapcsolatban. A k\u00eds\u00e9rlet mennyis\u00e9gi elemz\u00e9s seg\u00edts\u00e9g\u00e9vel meg szeretn\u00e9 el\u0151zni a gyalogos baleseteket a keresztez\u0151d\u00e9sekben, \u00e9s ehhez a jelz\u0151mechanizmusokat alkalmazz\u00e1k. Antonio Avitable, a Sony v\u00e1llalati sz\u00f6vets\u00e9g\u00e9rt \u00e9s befektet\u00e9s\u00e9rt felel\u0151s igazgat\u00f3ja \u00edgy nyilatkozott: \u201eEz a projekt egy\u00e9rtelm\u0171 p\u00e9ld\u00e1ja annak, hogy a Sony k\u00e9p\u00e9rz\u00e9kel\u0151 megold\u00e1sai a felhaszn\u00e1l\u00f3k \u00e9rdekeinek szolg\u00e1l\u00e1sa mellett k\u00e9pes az emberek adatainak v\u00e9delm\u00e9re is. Az IMX500 seg\u00edt abban, hogy a fenntarthat\u00f3bb \u00e9s \u00e9lhet\u0151bb v\u00e1rosokkal kapcsolatos elk\u00e9pzel\u00e9seinket min\u00e9l hamarabb megval\u00f3s\u00edthassuk.\u201d<\/em><\/p>\n R\u00f3ma belv\u00e1ros\u00e1ban Genius<\/em><\/strong> t\u00edpus\u00fa okosszenzorb\u00f3l sokat tal\u00e1lhatunk. A tesztf\u00e1zisban neur\u00e1lis h\u00e1l\u00f3zat j\u00f6tt l\u00e9tre, hogy fel tudj\u00e1k m\u00e9rni a rendelkez\u00e9sre \u00e1ll\u00f3 parkol\u00f3helyek, valamint a buszmeg\u00e1ll\u00f3kban v\u00e1rakoz\u00f3, a buszra le- \u00e9s felsz\u00e1ll\u00f3, valamint az gyalogos \u00e1tkel\u00e9sek vagy az gyalogos \u00e1tkel\u0151kn\u00e9l v\u00e1rakoz\u00f3k sz\u00e1m\u00e1t. Az okosszenzorok k\u00e9t \u00e9rz\u00e9kel\u0151b\u0151l \u00e1llnak, \u00e9s ezek a k\u00f6rnyez\u0151 utakra \u00e9s a parkol\u00f3helyekre f\u00f3kusz\u00e1lnak, \u00e9s val\u00f3s idej\u0171, neur\u00e1lis h\u00e1l\u00f3zatok \u00e1ltal kidolgozott adatokat k\u00fcldenek arr\u00f3l, hogy hol van szabad parkol\u00f3, hol tal\u00e1lhat\u00f3k gyalogosok, \u00e9s h\u00e1nyan v\u00e1rnak a buszmeg\u00e1ll\u00f3ban.<\/p>\n Val\u00f3s id\u0151ben lehet l\u00e1tni az ingyenes parkol\u00f3helyeket az okosszenzorok r\u00e9v\u00e9n. Az intelligens szenzorba integr\u00e1lt \u00e9rz\u00e9kel\u0151 a neur\u00e1lis h\u00e1l\u00f3zat seg\u00edts\u00e9g\u00e9vel azonnal feldolgozza az adatokat, majd elk\u00fcldi az Envision<\/em><\/strong> felh\u0151szoftver-platformj\u00e1ra. A koordin\u00e1t\u00e1kat val\u00f3s id\u0151ben l\u00e1thatjuk a t\u00e9rk\u00e9pen, \u00e9s ez felbukkan a sof\u0151r mobilj\u00e1n is. Ez a megold\u00e1s a k\u00fcl\u00f6nb\u00f6z\u0151 helysz\u00edneken megm\u00e9ri \u00e9s \u00f6sszehasonl\u00edtja a gyalogosok jelenl\u00e9t\u00e9t. A neur\u00e1lis h\u00e1l\u00f3zat \u00e9rz\u00e9keli a j\u00e1r\u00f3kel\u0151ket az \u00e1tkel\u0151helyeken, \u00e9s f\u00e9nyjelz\u00e9ssel figyelmezteti a j\u00e1rm\u0171vezet\u0151ket.<\/p>\n \u00c9s mi a helyzet a buszmeg\u00e1ll\u00f3kkal? A sor hossz\u00e1ra \u00e9s a buszra fel- \u00e9s lesz\u00e1ll\u00f3 emberekre vonatkoz\u00f3 adatokat ugyanilyen m\u00f3don dolgozz\u00e1k fel (\u00e9rz\u00e9kel\u0151 > neur\u00e1lis h\u00e1l\u00f3zat > Envision). A fel\u00fclet a buszk\u00f6zleked\u00e9si h\u00e1l\u00f3zat tervez\u00e9s\u00e9nek \u00e9s \u00fctemez\u00e9s\u00e9nek jav\u00edt\u00e1sa \u00e9rdek\u00e9ben \u00f6sszes\u00edti \u00e9s el\u00e9rhet\u0151v\u00e9 teszi az adatokat a nyilv\u00e1nos buszh\u00e1l\u00f3zatot ir\u00e1ny\u00edt\u00f3 szem\u00e9lyzet sz\u00e1m\u00e1ra. \u201eZs\u00fafolt\u201d jelz\u0151vel illetik azokat a j\u00e1ratokat, melyek t\u00falterheltek, ez\u00e1ltal kev\u00e9sb\u00e9 lesznek tele a buszok, k\u00f6nnyebben lehet menedzselni a k\u00f6zleked\u00e9si infrastrukt\u00far\u00e1t, \u00e9s jav\u00edtani a polg\u00e1rok utaz\u00e1si \u00e9lm\u00e9ny\u00e9t.<\/p>\n Ezt a k\u00eds\u00e9rletet R\u00f3ma v\u00e1ros\u00e1ban t\u00f6bb olasz startup v\u00e1llalkoz\u00e1s egy\u00fcttm\u0171k\u00f6d\u00e9s\u00e9vel \u00e9s a Sony Europe<\/em><\/strong> t\u00e1mogat\u00e1s\u00e1val v\u00e9gzik. Magyar pr\u00f3b\u00e1lkoz\u00e1sra m\u00e9g biztosan v\u00e1rnunk kell m\u00e9g.<\/p>\n Forr\u00e1s: Red Lemon sajt\u00f3k\u00f6zlem\u00e9ny<\/p>\n","protected":false},"excerpt":{"rendered":" TECH H\u00cdREK – A k\u00eds\u00e9rlet c\u00e9lja a t\u00f6megk\u00f6zleked\u00e9s \u00e9s a gyalogosok biztons\u00e1g\u00e1nak jav\u00edt\u00e1sa lesz. H\u00e1rom k\u00eds\u00e9rlet indul j\u00faniusban (az Envision kezdem\u00e9nyez\u00e9s\u00e9ben) az olasz f\u0151v\u00e1rosban a forgalmi dug\u00f3k, a parkol\u00e1sb\u00f3l ered\u0151 szennyez\u00e9s, a gyalogos balesetek \u00e9s a buszos t\u00f6meg cs\u00f6kkent\u00e9se \u00e9rdek\u00e9ben. Ehhez a Sony a leg\u00fajabb k\u00e9p\u00e9rz\u00e9kel\u0151j\u00e9vel, az IMX500-zal j\u00e1rul hozz\u00e1. Ez az els\u0151 olyan be\u00e9p\u00edtett mesters\u00e9ges intelligenci\u00e1val rendelkez\u0151 szenzor, ami chipfeldolgoz\u00e1s seg\u00edts\u00e9g\u00e9vel beazonos\u00edtja az adatv\u00e9delmi probl\u00e9m\u00e1kat \u00e9s lehet\u0151v\u00e9 teszi a rendszer haszn\u00e1lat\u00e1t a megl\u00e9v\u0151 infrastrukt\u00fara elemeivel. Egy okos parkol\u00e1si rendszer l\u00e9trej\u00f6tt\u00e9t is kit\u0171zt\u00e9k c\u00e9lk\u00e9nt, ugyanis ez egyr\u00e9szt a forgalmi dug\u00f3kat cs\u00f6kkenti, m\u00e1sr\u00e9szt pedig a k\u00f6rnyezetszennyez\u00e9s m\u00e9rt\u00e9ke is bezuhan, mert nem kell keresg\u00e9lni a m\u00e9g \u00fcres parkol\u00f3helyek ut\u00e1n. Ehhez egy mobilos alkalmaz\u00e1s is lesz, mert \u00edgy fel tudj\u00e1k becs\u00fclni a rendszer hat\u00e9konys\u00e1g\u00e1t, ugyanis \u00edgy jelezhetik a…<\/p>\n