{"id":78642,"date":"2021-07-01T23:57:02","date_gmt":"2021-07-01T21:57:02","guid":{"rendered":"https:\/\/thegeek.hu\/?p=78642"},"modified":"2021-07-02T16:33:20","modified_gmt":"2021-07-02T14:33:20","slug":"az-indie-fejlesztok-felszolaltak-a-sony-mentalitasa-miatt","status":"publish","type":"post","link":"https:\/\/thegeek.hu\/2021\/07\/01\/az-indie-fejlesztok-felszolaltak-a-sony-mentalitasa-miatt\/","title":{"rendered":"Az indie fejleszt\u0151k felsz\u00f3laltak a Sony mentalit\u00e1sa miatt"},"content":{"rendered":"
B\u00e1r nem nevezt\u00e9k meg pontosan, hogy kir\u0151l is van sz\u00f3, k\u00f6nny\u0171 kital\u00e1lni, hogy a Platform X a PlayStation Store-t takarja…<\/p>\n
A Neon Doctrine t\u00e1rsalap\u00edt\u00f3ja, Iain Garner a Twitteren\u00a0le\u00edrta<\/a><\/strong><\/span>, hogy mi is a baja \u201eazzal a nagyon sikeres konzollal, ami nem rendelkezik [az Xbox] Game Passzal\u201d. \u00dagy a korrekt, ha \u00f6sszefoglaljuk, mit \u00edrt. Garner szerint a Sony nem ad lehet\u0151s\u00e9get a fejleszt\u0151knek, hogy kezelhess\u00e9k a j\u00e1t\u00e9kokat. T\u00f6bb karik\u00e1n is \u00e1t kell ugrani \u00e9s k\u00f6ny\u00f6r\u00f6gni kell, hogy b\u00e1rminem\u0171 prom\u00f3ci\u00f3t kapjon a j\u00e1t\u00e9kuk, \u00e9s szerinte messze nem olyan j\u00f3 egy blogposzt mint aminek a Sony gondolja. Ha \u0151k nem szeretik a j\u00e1t\u00e9k\u00e1t, akkor teljesen figyelmen k\u00edv\u00fcl hagyja a c\u00e9g a term\u00e9ket, \u00e9s ez ellen semmit sem lehet tenni.<\/p>\n A k\u00edv\u00e1ns\u00e1glist\u00e1nak semmi hat\u00e1sa sincs, a szem\u00e9lyes marketing meg semmit sem sz\u00e1m\u00edt a Sony-nak. Minden az \u0151 ki\u00e9rt\u00e9kel\u00e9s\u00fck\u00f6n m\u00falik, \u00e9s err\u0151l semmit nem osztanak meg. A megjelen\u00e9s el\u0151tt a PlayStation platformra kell fejleszteni, majd h\u00e1rom gener\u00e1ci\u00f3nyi backend-sozftver ellen\u0151rz\u00e9sen is \u00e1t kell esni, azt\u00e1n egy PlayStation-exkluz\u00edv trailert kell beadni, amit egy PlayStation Blog bejegyz\u00e9s meg\u00edr\u00e1sa k\u00f6vet, v\u00e9gezet\u00fcl t\u00f6bb k\u00f6z\u00f6ss\u00e9gi m\u00e9diafel\u00fcletre t\u00f6bb dokumentumot kell beny\u00fajtani. A trailer-blog p\u00e1roshoz egy fi\u00f3kkezel\u0151 sz\u00fcks\u00e9geltetik, \u00e9s \u0151ket az er\u0151forr\u00e1sok alapj\u00e1n osztja ki \u201ea k\u00e9k c\u00e9g\u201d, \u00e9s persze a fejleszt\u0151nek semmi fogalma nincs arr\u00f3l, hogy \u201emilyen lapot\u201d osztott neki a Sony.<\/p>\n A j\u00e1t\u00e9k megjelen\u00e9sekor a Sony er\u0151sen korl\u00e1tozott beleegyez\u00e9se n\u00e9lk\u00fcl nem lehet olcs\u00f3bban \u00e9rt\u00e9kes\u00edteni a j\u00e1t\u00e9kot, holott minden m\u00e1s platform (Microsoft Store, Steam, tal\u00e1n m\u00e9g a Nintendo eShop is) ezzel pr\u00f3b\u00e1lkozik, \u00edgy a PlayStation\u00f6n h\u00fazza a j\u00e1t\u00e9kos az \u00e1r tekintet\u00e9ben a legr\u00f6videbbet. Lehet persze fizetni az\u00e9rt, hogy kiemelje a j\u00e1t\u00e9kot a Sony, ami minimum (!) 25 ezer doll\u00e1r (7,5 milli\u00f3 forint!), plusz ezut\u00e1n minden j\u00f6vedelem 30%-a a Sony mark\u00e1ba v\u00e1ndorol.<\/p>\n \u00c9s miut\u00e1n m\u00e1r a PlayStation Store-on van a j\u00e1t\u00e9k, m\u00e9g \u00f6ssze sem lehet hangolni a le\u00e1raz\u00e1st (ha multiplatform j\u00e1t\u00e9kr\u00f3l van sz\u00f3), ugyanis a le\u00e1raz\u00e1s megh\u00edv\u00f3s rendszerben m\u0171k\u00f6dik, \u00e9s a megh\u00edv\u00f3k sz\u00e1ma is er\u0151sen korl\u00e1tozott. Garnernek t\u00f6bb \u00e9ve nem volt lehet\u0151s\u00e9ge lev\u00e1gni a PlayStation Store-os \u00e1rat, \u00e9s t\u00f6bb n\u00e9pszer\u0171 fejleszt\u0151 is ugyanezt mondta neki, \u00edgy lehet, hogy mondjuk Xbox Seriesen \u00e9s PC-n sz\u00e1rnyal egy j\u00e1t\u00e9k, a Sony m\u00e9gsem ad lehet\u0151s\u00e9get a PlayStation 5-\u00f6s le\u00e1raz\u00e1sra.<\/p>\n Garner nagyon sikeresnek nevezte a Sony-t a hardver tekintet\u00e9ben is, de a backend \u00e9s a folyamatrendszer eset\u00e9ben a 2000-es \u00e9vekben ragadtnak tekinti \u0151ket. Fogalma sincs, hogy mik\u00e9nt lehet valaki sikeres ezen a platformon, \u00e9s a Sony sem b\u00f6ki ezt ki neki. Ha sikeres is lenne, szerinte a Sony megtal\u00e1ln\u00e1 a m\u00f3dj\u00e1t, hogy \u00e1tl\u00f6kje a pal\u00e1nkon. Ez\u00e9rt azt javasolta a j\u00e1t\u00e9kosoknak, hogy ha nem \u00f6r\u00fclnek a PlayStation Store-on sosem l\u00e1tott le\u00e1raz\u00e1snak, vagy ha valami nem j\u00f6n ki erre a platformra, akkor a Sony-nak mobdj\u00e1k el a panaszukat.<\/p>\n Egy m\u00e1sik komplett Twitter-t\u00e9m\u00e1t \u00e1t lehetne magyarra \u00fcltetni Matthew White-t\u00f3l, a Whitethorn Games vez\u00e9rigazgat\u00f3j\u00e1t\u00f3l<\/a><\/strong><\/span>, de akkor m\u00e1r k\u00f6nyv form\u00e1j\u00e1ban kellene publik\u00e1lnunk. Lebontotta, hogy \u201ea teljesen felt\u00e9telezett \u00e9s nem val\u00f3s j\u00f6vedelem lebont\u00e1sa\u201d sor\u00e1n arra jutott, hogy a c\u00e9g \u00e9rt\u00e9kes\u00edt\u00e9seinek kevesebb mint 3%-a t\u00f6rt\u00e9nik a \u201eNolan Northon\u201d (azaz a PlayStation Store-on: North adta a hangj\u00e1t Nathan Drake-nek az Unchartedben).<\/p>\n Hozz\u00e1tette, hogy az emailekre csak H\u00d3NAPOK m\u00falva v\u00e1laszolnak, az \u00e9rt\u00e9kes\u00edt\u00e9si jelent\u00e9sek megszerz\u00e9se is id\u0151ig\u00e9nyes \u00e9s elavult, tov\u00e1bb\u00e1 a fejleszt\u0151k nem kapnak marketinggel, analitik\u00e1val vagy a hirdet\u00e9sekkel kapcsolatos eszk\u00f6z\u00f6ket. Ez\u00e9rt White szerint \u201ea j\u00f3l ismert v\u00edzvezet\u00e9k-szerel\u0151\u201d (Nintendo) \u00e9s \u201eszuperkaton\u00e1val kapcsolatos\u201d (Microsoft) platformjaihoz k\u00e9pest a Nolan North a legrosszabban teljes\u00edt\u0151 platform sz\u00e1mukra, de m\u00e9g a DRM-mentes platformok (GOG, Itch.io, stb…) is fel\u00fclm\u00falj\u00e1k a PlayStationt. S\u0151t, m\u00e9g a Google Admobon is t\u00f6bb p\u00e9nzt termelt a c\u00e9ge.<\/p>\n A RedThread Gamesnek dolgoz\u00f3 Ragnar T\u00f8rnquist is retweetelte Garner mondanival\u00f3j\u00e1t<\/a><\/strong><\/span>, \u00e9s \u0151 is hasonl\u00f3t tapasztalt. A Draguen t\u00f6bb mint egy \u00e9ve j\u00f6tt ki konzolokra, \u00e9s meg is k\u00e9rdezte, hogy mikor is volt egy le\u00e1raz\u00e1sban, vagy kiemelt akci\u00f3ban. \u0150k pr\u00f3b\u00e1lkoznak, de csal\u00f3dott, mert a st\u00fadi\u00f3 j\u00f3l szitu\u00e1lt, de fogalma sincs, hogy kit keressen fel a konzoloks \u00e9rt\u00e9kes\u00edt\u00e9s\u00e9rt. Olyan, mintha egy l\u00e9g\u00fcres t\u00e9rben kellene a hangj\u00e1t hallatnia.<\/p>\n Jay Tholen, a Hypnospace Outlaw fejleszt\u0151je nev\u00e9n is nevezte\u00a0a Sony-t<\/a><\/strong><\/span>: szerinte az indie fejleszt\u0151knek nem j\u00f3 a PlayStation, mert a t\u00f6bbi nagy konzolhoz k\u00e9pest alig mutattak fel elad\u00e1sokat, \u00e9s biztos benne, hogy m\u00e9g az Itch.io-n is t\u00f6bb \u00e9rt\u00e9kes\u00edt\u00e9st hoz \u00f6ssze mint a PlayStatio Store-on.<\/p>\n \u00c9s ki tudja, h\u00e1nyan vannak csendben? \u00c9s t\u00e9nyleg van benne valami: nagyon ritk\u00e1n l\u00e1tunk indie j\u00e1t\u00e9kok eset\u00e9ben le\u00e1raz\u00e1sokat a PlayStation Store-on.<\/p>\n