{"id":92420,"date":"2022-02-04T17:02:49","date_gmt":"2022-02-04T16:02:49","guid":{"rendered":"https:\/\/thegeek.hu\/?p=92420"},"modified":"2022-02-05T13:56:38","modified_gmt":"2022-02-05T12:56:38","slug":"remalmok-sikatora-1947-miben-mas-az-eredeti","status":"publish","type":"post","link":"https:\/\/thegeek.hu\/2022\/02\/04\/remalmok-sikatora-1947-miben-mas-az-eredeti\/","title":{"rendered":"R\u00e9m\u00e1lmok sik\u00e1tora (1947) \u2013 Miben m\u00e1s az eredeti adapt\u00e1ci\u00f3?"},"content":{"rendered":"

RETRO FILM – Tyrone Powerrel a f\u0151szerepben az els\u0151 adapt\u00e1ci\u00f3nak meg kellett tal\u00e1lnia a m\u00f3dj\u00e1t, hogy \u00fagy mes\u00e9lje el egy csal\u00f3 karrierj\u00e9nek s\u00f6t\u00e9t t\u00f6rt\u00e9net\u00e9t, hogy azzal ne s\u00e9rtse a cenzorokat. Az 1947-es film ugyanakkor valahol m\u00e9gis s\u00f6t\u00e9tebb \u00e9s kegyetlenebb, mint az \u00fajabb verzi\u00f3.<\/h4>\n

 <\/p>\n

 <\/p>\n

Guillermo del Toro rendez\u0151 a „R\u00e9m\u00e1lmok sik\u00e1tora<\/a><\/span>” c\u00edm\u0171 \u00faj dr\u00e1m\u00e1j\u00e1nak e havi premierj\u00e9n elmondta, hogy elolvasta William Lindsay Gresham 1946-os reg\u00e9ny\u00e9t – a film hivatalos forr\u00e1sanyag\u00e1t -, miel\u0151tt megn\u00e9zte volna a klasszikus 1947-es adapt\u00e1ci\u00f3t Tyrone Powerrel. De nem k\u00e9rd\u00e9s, hogy az els\u0151 film jelent\u0151s hat\u00e1ssal volt del Tor\u00f3ra \u00e9s Kim Morganre, akik egy\u00fctt \u00edrt\u00e1k a forgat\u00f3k\u00f6nyvet. Az utols\u00f3 mondat egyenesen az eredeti forgat\u00f3k\u00f6nyvb\u0151l sz\u00e1rmazik, Jules Furthman toll\u00e1b\u00f3l.<\/p>\n

Az \u00faj verzi\u00f3hoz hasonl\u00f3an az 1947-es v\u00e1ltozat is egy amb\u00edci\u00f3s, saj\u00e1t t\u00e1rsadalmi oszt\u00e1ly\u00e1b\u00f3l kit\u00f6rni v\u00e1gy\u00f3 karnev\u00e1li munk\u00e1s, Stan \u00e9let\u00fatj\u00e1t k\u00f6veti. Stan (az alig 44 \u00e9vesen elhunyt Tyrone Power j\u00e1tssza a most Bradley Cooper \u00e1ltal alak\u00edtott szerepet) egy lecs\u00faszott karnev\u00e1li h\u00e1zasp\u00e1rt\u00f3l, Zeen\u00e1t\u00f3l \u00e9s Pete-t\u0151l tanul meg (illetve ink\u00e1bb lop el) n\u00e9h\u00e1ny tr\u00fckk\u00f6t, akiknek kor\u00e1bbi nagyobb amb\u00edci\u00f3i egy kis v\u00e1s\u00e1ri rutinra reduk\u00e1l\u00f3dtak. V\u00e9g\u00fcl Stan megsz\u00f6kik egy munkat\u00e1rs\u00e1val, Mollyval, \u00e9s mentalista m\u0171sorba kezdenek, amelynek c\u00e9lk\u00f6z\u00f6ns\u00e9ge a chicag\u00f3i el\u0151kel\u0151s\u00e9g.<\/p>\n

 <\/p>\n

\"\"<\/p>\n

 <\/p>\n

Egy nem t\u00fal tehets\u00e9ges rendez\u0151 nagy klasszikusa<\/h3>\n

 <\/p>\n

A film r\u00e9g\u00f3ta a retrofilm rajong\u00f3k \u00e9s a noir-fesztiv\u00e1lok kedvence. Tart\u00f3s vonzerej\u00e9t azonban nem k\u00f6nny\u0171 meghat\u00e1rozni.<\/p>\n

Eg\u00e9sz biztosan nem a rendez\u0151 miatt: a brit sz\u00e1rmaz\u00e1s\u00fa Edmund Goulding („Grand Hotel”), akit Andrew Sarris a hollywoodi filmk\u00e9sz\u00edt\u0151kr\u0151l sz\u00f3l\u00f3 \u00fatt\u00f6r\u0151 \u00e1ttekint\u00e9s\u00e9ben, Az amerikai mozi<\/em> c\u00edm\u0171 m\u0171v\u00e9ben a \u201ekev\u00e9ss\u00e9 szimpatikus\u201d kateg\u00f3ri\u00e1ba sorolt: \u201ehull\u00e1mz\u00f3 tehets\u00e9g\u0171 rendez\u0151k, akiket furcsa m\u00f3don az ig\u00e9nytelens\u00e9g\u00fck mentett meg\u201d. Sarris megjegyezte, hogy m\u00e9g Goulding legjobb filmjeit, k\u00f6zt\u00fck a R\u00e9m\u00e1lmok sik\u00e1tor\u00e1t is ritk\u00e1n tartott\u00e1k a saj\u00e1tj\u00e1nak, \u00e9s r\u00e1mutatott, hogy a \u201eGrand Hotel\u201d a legjobb filmnek j\u00e1r\u00f3 d\u00edjat rendez\u0151i jel\u00f6l\u00e9s n\u00e9lk\u00fcl nyerte el.<\/p>\n

Sarris \u201ediszkr\u00e9tnek \u00e9s \u00edzl\u00e9sesnek\u201d is nevezte Goulding p\u00e1lyafut\u00e1s\u00e1t, de a R\u00e9m\u00e1lmok sik\u00e1tora aligha az. A Criterion-csatorna egyik extr\u00e1j\u00e1ban Imogen Sara Smith, az \u201eIn Lonely Places: Film Noir Beyond the City” c\u00edm\u0171 k\u00f6nyv\u00e9nek szerz\u0151je megjegyzi, hogy Gouldingnak tal\u00e1n v\u00e1ratlan affinit\u00e1sa volt az anyaghoz. A mag\u00e1n\u00e9letben, mondja, \u201eel\u00e9g botr\u00e1nyos h\u00edrneve volt\u201d, hozz\u00e1t\u00e9ve, hogy \u201ek\u00fczd\u00f6tt az alkoholizmussal \u00e9s a drogokkal, \u00e9s a pletyk\u00e1k szerint vad biszexu\u00e1lis orgi\u00e1k h\u00e1zigazd\u00e1ja volt”.<\/p>\n

 <\/p>\n

\"\"<\/p>\n

 <\/p>\n

A v\u00e9gzetszer\u0171, \u201eeleve elrendelt\u201d t\u00e1rsadalmi oszt\u00e1ly<\/h3>\n

 <\/p>\n

A „R\u00e9m\u00e1lmok sik\u00e1tora”, amely a gy\u00e1rt\u00e1si szab\u00e1lyzat korl\u00e1toz\u00e1sai alatt k\u00e9sz\u00fclt, soha nem mutathatott volna be semmilyen mocskos dolgot. De ez egy s\u00f6t\u00e9t \u00e9s cinikus film \u00e9s egyben j\u00f3 st\u00edlusgyakorlat is a film noir sz\u00e1m\u00e1ra; egy olyan kateg\u00f3ria, amely valahol ellen\u00e1ll a m\u0171faj egy\u00e9rtelm\u0171 meghat\u00e1roz\u00e1snak. Ahogyan azt m\u00e1r sokszor \u00edrt\u00e1k, a noir nem eg\u00e9szen m\u0171faj, hangulat vagy st\u00edlus. \u201eA R\u00e9m\u00e1lmok utc\u00e1ja nem rejt\u00e9ly, de m\u00e9g csak nem is igaz\u00e1n thriller. De olyan l\u00e9lek\u00f6l\u0151 \u00e9rz\u00e9st v\u00e1lt ki, amely \u00fagy j\u00e1rja \u00e1t a szervezet\u00fcnket, mint a methanol, amely megm\u00e9rgezi az egyik szerepl\u0151t. A fatalizmus \u00e9rz\u00e9se, a noir egyik alapeleme, minden\u00fctt jelen van.\u201d<\/p>\n

Az eredeti film sem finomkodik a t\u00e1rsadalmi oszt\u00e1ly, mint az elker\u00fclhetetlen, v\u00e9gzetszer\u0171 l\u00e9t \u00e1br\u00e1zol\u00e1s\u00e1ban. M\u00e1r a film elej\u00e9n vil\u00e1goss\u00e1 v\u00e1lik, hogy Zeena \u00e9s Pete (Joan Blondell \u00e9s Ian Keith) \u201em\u00e1r a nagybet\u0171s \u00e9letben voltak\u201d, de visszat\u00e9rtek a \u201eterm\u00e9szetes hely\u00fckre\u201d: a v\u00e1ndorl\u00f3 karnev\u00e1li munk\u00e1val t\u00f6lt\u00f6tt kiel\u00e9g\u00edtetlen \u00e9letbe, ahol Zeena gondolatolvas\u00f3 m\u0171sorsz\u00e1mot ad el\u0151, m\u00edg az \u00f6r\u00f6kk\u00e9 r\u00e9szeg Pete titkos seg\u00edts\u00e9get ny\u00fajt. A karnev\u00e1l egyik f\u0151 attrakci\u00f3ja – \u00e9s a Stant leny\u0171g\u00f6z\u0151 mutatv\u00e1ny – a \u201egeek\u201d, aki \u00e9l\u0151 csirk\u00e9k fej\u00e9t harapja le. \u201eNem \u00e9rtem, hogyan tud valaki ilyen m\u00e9lyre s\u00fcllyedni\u201d – reag\u00e1l Stan a film elej\u00e9n, ami egyszerre jelzi \u00f6nbizalm\u00e1t \u00e9s gyenge helyzetfelismer\u00e9s\u00e9t.<\/p>\n

 <\/p>\n

\"\"<\/p>\n

 <\/p>\n

Ez a femme fatale nem teket\u00f3ri\u00e1zik<\/h3>\n

 <\/p>\n

Amikor Stan v\u00e9g\u00fcl tal\u00e1lkozik a v\u00e9gzet asszony\u00e1val, Dr. Lilith Ritterrel (Helen Walker, a 2021-es filmben Cate Blanchett alak\u00edtja), jelent\u0151s\u00e9ge van annak, hogy a n\u0151 pszichol\u00f3gus – nem csup\u00e1n valaki, aki meg\u00e9rti, mire szomjazik Stan, hanem olyan ember is, akinek p\u00e9nze \u00e9s st\u00e1tusza van, ami d\u00f6nt\u0151 el\u0151nyt jelent sz\u00e1m\u00e1ra Stannel szemben, mint sz\u00e9lh\u00e1mosnak. (Blanchett bemutatkoz\u00e1sa egy m\u00e1sik elem, amit del Toro ink\u00e1bb Goulding filmj\u00e9b\u0151l, mint a reg\u00e9nyb\u0151l k\u00f6lcs\u00f6n\u00f6z.)<\/p>\n

M\u00edg az \u00faj filmben Zeena k\u00f6zeledik Stanhez, addig az 1947-es adapt\u00e1ci\u00f3nak sokkal c\u00e9lzatosabbnak kellett lennie. Igazi par\u00e1zs van abban az egyszer\u0171 pillanatban, amikor Power cs\u00f3kokat nyom Blondell karj\u00e1ra, \u00e9s \u0151 ezt simogat\u00e1ssal viszonozza. De Stan sz\u00e1m\u00e1ra az 1947-es v\u00e1ltozatban, m\u00e9g ink\u00e1bb, mint a k\u00f6nyvben vagy az \u00faj filmben, a szex csak mell\u00e9kes \u00e9rdekess\u00e9gnek t\u0171nik. \u201eM\u00e9g csak r\u00e1 sem n\u00e9zek egy m\u00e1sik pasasra. Soha.\u201d – \u00edg\u00e9ri neki Molly (Coleen Gray) nem sokkal az esk\u00fcv\u0151j\u00fck ut\u00e1n. De abban a pillanatban, amikor ezt az \u00edg\u00e9retet teszi, val\u00f3j\u00e1ban Stan az, aki m\u00e9g csak r\u00e1 sem n\u00e9z. Csillog\u00f3 szemmel a messzes\u00e9gbe b\u00e1mul, \u00e9s amolyan Donald kacsak\u00e9nt, doll\u00e1rjegyekkel a szem\u00e9ben csak a p\u00e9nzre gondol, amit egy\u00fctt fognak keresni.<\/p>\n

 <\/p>\n

\"\"<\/p>\n

 <\/p>\n

Fenyeget\u0151 \u00e1rny\u00e9kok, Chicago csak d\u00edszlet<\/h3>\n

 <\/p>\n

A sz\u00edn\u00e9szek elhelyez\u00e9se – Power ravaszul vigyorogva \u00e9s a boldog csal\u00e1di \u00e9let kil\u00e1t\u00e1s\u00e1val nem foglalkozva – olyan h\u00faz\u00e1s, amely azt sugallja, hogy Goulding tudta, mit csin\u00e1l. Lee Garmes operat\u0151ri munk\u00e1ja nincs tele olyan f\u00fcst\u00f6s, \u00e1lleejt\u0151 felv\u00e9telekkel, mint amilyeneket Garmes k\u00e9sz\u00edtett Josef von Sternbergnek a „Dishonored” vagy\u00a0 „A sanghaji expressz” c\u00edm\u0171 filmekben, de a zs\u00fafolt, ponyv\u00e1val teli karnev\u00e1li d\u00edszlet b\u0151s\u00e9ges lehet\u0151s\u00e9get biztos\u00edtott sz\u00e1m\u00e1ra, hogy a sz\u00edn\u00e9szeket fenyeget\u0151 \u00e1rny\u00e9kokba burkolja be. (A ritk\u00e1n vet\u00edtett, gy\u00fal\u00e9kony nitr\u00e1tfilmeken Garmes k\u00e9pei k\u00fcl\u00f6n\u00f6sen ez\u00fcst\u00f6s hidegs\u00e9get \u00e1rasztanak.) Egy taxis jelenet k\u00e9t utcai felv\u00e9tel\u00e9t\u0151l eltekintve Chicago szinte teljes eg\u00e9sz\u00e9ben d\u00edszlet, p\u00e1rbesz\u00e9dek \u00e9s h\u00e1ts\u00f3 vet\u00edt\u00e9s seg\u00edts\u00e9g\u00e9vel id\u00e9z\u0151dik meg.<\/p>\n

 <\/p>\n