Destiny – The Taken King

VÉLEMÉNY – Egy-két héttel ezelőtt, Jason Schreier (Kotaku) nyilatkozatot tett, a Destiny porondon lévő bővítményével kapcsolatban, a The Taken King-ről. „A Destiny, egy huzamos ideig tartó béta volt eddig, ami arra hivatott, hogy bevezesse a játékosokat a szeptemberben megjelenő végső verzióba. A bővítménybe pedig belekerült jó-néhány javítás, amikről még szót kell ejteni”.

Miközben nyilatkozatának a célja az volt, hogy megnyugtassa a bétából kimaradt játékosokat – akik mind attól félnek a mai napig, hogy képtelen lesz továbblépni a program a jelenlegi hibáin -, Én, aki az utóbbi egy évet a Destiny világában tölthettem, sajnálkozva ugyan de egyet kell értenem Jasonnel. Minden, ami az elmúlt évben történt a játékkal, az megfelel egy rettenetesen hosszúra nyújtott béta teszt időszakkal.  Az első naptól kezdve azok közé a szerencsések közé tartozhatok, akik a sötétség erőivel szállnak szembe a játék világában. Bár a játék az első pillanattól ígéretesnek tűnt, egy kérdést azért még felvetett a besorolásával kapcsolatban, amiről sokan-sok helyen vitáznak; Vajon a Destiny egy MMO, esetleg valami más, vagy köze sincs hozzá? A játékban töltött idő után, én inkább azokhoz tartozok, akik annak látják a játékot, ami valójában: egy felfegyverzett banditának, ami csak az idődet akarja rabolni!

Egy kis történelem

A videojátékok piacán számomra a Destiny mutatott kiutat, abból az alagútból, amibe a töménytelen varázslós, kardozós, harcra hívó fantasy cím kergetett az elmúlt öt évben. Lázban égve vártam a 2014-es startot, hogy végre belevethessem magam, a Bungie új, első osztályú játékába, ami szerencsére nem egy újabb Halo címnek ígérkezett. Viszont szépen lassan kibontakozott, ahogy a játékot kipróbálva minden lepel lehullott a címről, hogy kevesebb tartalommal bír, mainstream-létére, egy középkategóriás játéknál is.

Mialatt a fejlesztés közben több probléma is felmerült, és olyan zavaros volt akár egy szennyvíz-gödör, a játék csak haladt a megjelenéshez vezető úton. Az Alpha és Béta verziók mind-mind sikeresnek bizonyultak, pokoli élvezeteket nyújtottak a játékosoknak. Ahogy viszont telt-múlt az idő a játékban, úgy a koponyánk hátsó részében egy újfajta félelem kezdett el kialakulni. El sem tudtuk képzelni, hogy milyen lehet majd a végleges verziója a programnak! Azon imádkoztunk, hogy a későbbiekben több lehetőséget is kaphassunk.

A játék végül pedig megérkezett, és minden félelmünk beigazolódott, sőt a 2014-es évet a nagy bukások évének is tekinthetjük, hiszen minden grandiózus projekt, amikkel kapcsolatban a csillagokat ígérték, jó ha egy két alacsonyan szálló fecskét tudtak szállítani. Watch Dogs, AC Unity, és persze a Destiny is jól megtöltötte a készítők tárcáját, mivel vitték őket, mint a cukrot, azonban egyiknek sem sikerült beváltania az ígéreteket.
Amíg a Ubisoft tanult az előző időszak hibáiból (legalábbis úgy tűnik) addig a Bungie „mesterműve” fene sok problémával küzd, és úgy látszik csak egy katasztrófa tudná a csapatot felébreszteni hűen dédelgetett vágyálmából.

Azt nem lehet mondani, hogy a Destiny kifejezetten rosszra sikeredett (sőt! legalábbis helyenként), ugyanis a lehetőségeink szórakoztatóak és kielégítők, legalábbis egy darabig. A problémák ott kezdődnek, mikor a víztükör alá esik a pillantásunk, és betekintést nyerünk a „függöny mögé”. És el is értünk hát célunkhoz, egy év várakozás után most már kézhez kaphatjuk, az első kiegészítőjét a játéknak, ami végre bővítheti a Destiny világát.  Ez a The Taken King.

Mint játékost és úgyis, mint kritikust sokat foglalkoztatott a Destiny megosztó kérdése. A témával rengeteget foglalkoztam, és azt kell mondjam, hogy Én látom a potenciált a programban. Másrészről viszont arra is rálátásom van, hogy a Bungie miként is hanyagolta el a projektjét, és hagyta figyelmen kívül a közösség akaratát, a minőséget, és úgy all-a-nature mindent, ami ütős cuccá tehette volna a Destinyt.

A játék nagy része olyan bizonytalansággal küzdd, amit egyszerű ember képtelen elfogadni. Pedig pénzügyileg egy hatalmas fogás, de a minőség nem mutatja ugyanazt a sikert, amit a marketingnek köszönhetően a kasszáknál már sikerült elérnie a Bungienak a játékkal. És bár a profit magas volt, egy igazán jövedelmező projektbe tudott kapaszkodni a csapat, viszont tartalmilag kevesebbet tuszkoltak a címbe mint egy Call Of Duty epizódba. Nem csak az in-game kontent volt (és jelenleg is) hiányos, de a Bungie kommunikációja is botrányosan el lett hanyagolva a közérdemű felé, amire azért nyugodtan bevallhatjuk, hogy allergiásak vagyunk.

Akár a Borderlands csak kicsit másképpen

A problémás rajtot követően a játékosok igyekeztek a maguk módján besorolni valahová a Destinyt. Felmerült az MMOFPS ami azért szerintem enyhe eltéréseket mutat a játék motívumától, és a Borderlands féle co-op stílus is viszont szerintem egyik sem fedi tökéletesen a valóságot. Végül a kiadó is nyilatkozott a stílusra vonatkozóan, méghozzá azt, hogy az ő játékuk egy teljesen új élménnyel szolgál, így nem illeszthető bele egyik kategóriába sem. Újat alkottak!

Nincs arra vonatkozó szabálykönyv, ami leírná hogyan is kell fejleszteni egy játékot, de azért a Bungie használhatott volna valamit sablonként, akár egy régebbi címüket is. Példának okáért, nem pihenni jártak be napról napra a munkahelyükre. A visszafogott fejlesztési stratégiájuk közepette – ami felérhetett egy könnyed mediterrán nyaralással – rengeteg hibát vétettek. Nem volt egy meghatározott tervezet arra vonatkozólag, hogy a csapat melyik része, mikor és mit csináljon, így a játék mozaik felülete nagyon nehezen állt csak össze, és akkor is lyukacsosan, tele oda nem illő elemekkel. A karakterek és a fegyverek, nagyjából hét hónap elteltével érték csupán el, a megfelelő kinézetet és működést, egészen addig csupán egy összetákolt „garage-made” cuccnak tűnt.

A Dark Below DLC megérkeztével pedig ahelyett, hogy a problémák eszközölve lettek volna, újak ütötték fel a fejüket. A letölthető tartalommal érkezett „javítás” újrakonfigurálta a sebzési és védekező rendszerünket, a fegyvereket pedig teljesen újra kalibrálta, tehát mindent a 0-ról lehetett kezdeni és újratanulni a használatukat.

Ezt követően természetesen felháborodott a nép, a Bungie pedig a sajnálkozás és bocsánatkérések közepette megtanulta a leckét. „Sose packázz a felhasználóiddal!” A következő DLC-ben már érezhető volt, hogy a srácok próbálják helyre hozni a dolgokat, így az új tartalom már nem írt felül semmit a játékban, de hozott mindent amit egy DLC-nek hoznia kellett. Még egy új tárgyat is, az Etheric Light-ot ami lehetővé tette, hogy a játékosok koccra fejleszthessék a fegyvereket és páncélokat. Ennek persze mindenki örült, én is.

A The Taken King bejelentését követően az infók szivárogni kezdtek akár egy narkós vizelete. Alig vártuk, hogy valami konkrétum is kicsörgedezzen végre arról, hogy az új DLC miként tervezi feldobni a játékélményt. Miáltal a Year One tartalmak értelmetlennek látszottak, reméltük, hogy ezúttal valami igencsak jóval rukkol elő a Bungie, azonban újfent hasra kellett esnünk. Úgy tűnik a csapat azt érezte a legcélszerűbbnek, hogy ha szemet huny a nagyobb problémák felett és egy két kisebb javítás után némi tartalommal igyekszik bővíteni a játékát. Na de fiúk! Attól hogy csukott szemmel nem látjátok a gondokat még jelen vannak, és nem titeket bőszítenek hanem MINKET! Csodálatra méltó hozzáállás!

Megnyugtatásunkat kitűzve céljául, a csapat kommunikációért felelős menedzsere azt nyilatkozta Twitteren, hogy a második év („Year Two”) egy teljesen új kezdet lesz. Hát persze! Új remény. De újfent jönnek a baljós árnyak!
Míg mi fejet hajtottunk annak a (részint érthető) badarságnak, hogy a régi kontentek kikerüljenek a játékból, helyet adva az új év-új lehetőségeinek addig a készítők rá sem bagóztak arra, hogy nekünk mi állna az érdekünkben…

  • Három hónappal az alapjáték megjelenését követően, az első DLC tönkre vágta a játékmenetet, és a szemünkre is tehettük amit addig elértünk a játékban.
  • Nem volt elég, hogy egy-egy áhított item megszerzése többszöri szenvedést követelt (Kihangsúlyozom; KÖVETELT!) de a lootolási rendszer is teljesen RNG alapú így annyi eséllyel eshettünk neki a tárgyak beszerzésének, mint ahogy egy Vegas-i nyerőgéppel próbálkozhatunk…
  • A közösség sikerét jelezvén, a House of Wolves végre ígéretes lett, elhozta az Etheric Lightot, és sok hiba kiküszöbölésre került végre.
  • Mindezen tartalmak pedig hét hónapon belül érkeztek és szerintem ez az időszak egyáltalán nem volt elég arra, hogy a játékosok teljes mértékig felfedezzék a program által nyújtott lehetőségeket, legfőképp azért nem, mert az utolsó frissítéssel érkezett Eheric Light kihasználása több lehetőséget nyújt mint amit ezen röpke időben kiaknázhattunk volna.

Végül, egy évre rá, hogy a játék megjelent, a Bungie úgy döntött, hogy maga mögött hagyja az első évet teljes egészében és minden eddigi kontentet eltöröl a programból, hogy azt a második év tartalmával tölthesse fel. Ezzel persze elérte azt, hogy (teljesen megalapozott) érzelmeink azt súgják, hogy az utóbbi évben mindenki, aki csak a Destiny mellett döntött, nem tett mást csak a saját idejét dobálta ki ösztökélten az ablakon. A Bungie-nak ténylegesen nagyon oda kell tennie magát, és a Year Two-t ahhoz, hogy ne legyen lincs-közeli élményük, mivel azután, hogy megfosztanak minden elért eredményünktől legalább egy közel-tökéletes produktumot kell elénk tenniük az asztalra. Persze azt már most elkönyvelhetjük, hogy újfent hasonló év elé nézünk mint amilyen az előző volt, hiszen a „Year Two” alapjátéka újfent apránként fog DLC-k segítségével kiteljesedni.

Na most akkor MMO vagy nem?

A rajongók és az ellencsapat igazságszolgáltatására összegyűjtöttem a pro és kontra dolgokat arra vonatkozólag, hogy vajon milyen stílust is képviselhet a Bungie új játéka. MMO vagy nem?

Természetesen az ellen-párt szemszögéből, mivel egy rajongó nehezebben tudna tárgyilagos maradni a témában, és elfogultságában mindent megtesz a játék védelmének érdekében.

  • Amennyiben valaki hiányolná a Matchmaking rendszert a játékból, annak a rajongók azt mondanák, hogy ez nem egy MMO így nincs szükség ilyesmire a játékban. Vagy épp beszédet tartanak arról, hogy mennyivel másabb is a játékélmény egy csokornyi random kiválasztott játékossal.
  • Ennek ellenére, ha bárki azért panaszkodik, amiért a fegyvereket nem lehet elhagyni, annak bemagyarázzák, hogy ez azért van mert a Destiny egy MMO és ez a fejlődéshez kell.

De itt jönne a lényeg. Sok MMO –val játszottam már, és a Destiny nem tartozik közéjük. Nincs benne állandó support, amit az MMO-któl már megszoktunk, elhagyja továbbá a havi rendszerességgel érkező javításokat is, de még a dedicated szerverek sincsenek meg. Tehát mind hátat fordít az MMO-k fogalmának. A gyűjtögető rendszer RNG központú, amit a játékosok nem képesek megszeretni, mivel hónapokig tarthat mire valami ténylegesen hasznosat dob a játék. Úgy tűnik a Bungie eldöntötte végül, hogy csak javítja majd a lootolást egy frissítéssel, főleg azok örülhetnek, akik befektetnek a Taken Kingbe.  Remélhetőleg a javítás tényleg eszközöli majd ezeket a problémákat.

I.O.U 6 hónap múlva patchelik

Destiny! A játék ami megtérítette a fejlesztési költségeit néhány hét alatt! Destiny, a játék ami amit sikerre vitt a 15 millió felhasználó, és a milliós napi aktív játékos… most végre javítást kap. A fórumok szó szerint lángra lobbantak a sok poszttól, de a Bungie süketnek, vaknak és némának tűnik (kifogásként pedig csupán azt kapjuk, hogy a közösségi vezetők posztjaira figyelnek). Semmi nem történik hónapokon keresztül, hacsak nem dobnak ki egy letölthető tartalmat, vagy egy kiegészítő csomagot a cucchoz (végül is ezzel a hozzáállással viszonyulnak a fogyasztókhoz). És nehogy bárki félreértsen, (te se Bungie), bizonyára ezerrel fogják támogatni az új játékot is az első három-négy hónapban.

Mindazonáltal a The House Of Wolves után minden egy vasúti katasztrófává vált. Kiegyensúlyozatlanok lettek a  fegyver típusok. A szerverek kriminálisak PVP-knél, beleértve a end-game részeket is mint az Iron Banner, vagy a Trials of Osiris. A lagg elviselhetetlen, először le is sokkolt a látvány, ami alapján úgy gondolom, hogy a szerverek a Destinyben jobban laggolnak, mint a Call of Dutyk a rosszabb napjaikon. Mivel nincsenek dedikált szerverek, így a játék a p2p módszert alkalmazza multiplayerben. Ez eredményezi azt, hogy beleüríthetem az egész tárat egy ellenfélbe, akkor sem bizonyos, hogy bármi is történik.

Azonban ahelyett, hogy a fejlesztők megoldanák a dolgokat csupán ennyit nyilatkoztak róla: a laggolók és azok akik csalással próbálkoznak le lesznek tiltva a játékról.Ez pedig nemes gesztus ugyan, de a problémára egyáltalán nem jelent megoldást.  A fegyverek kiegyensúlyozására, már szeptember 8-án megérkezik a javítás, amivel kapcsolatban már csak azt remélhetjük, hogy nem fogja tönkretenni a meglévő fegyverosztályokat

The Taken Fix – Alacsony elvárások, apró itemek

A Destiny lyukacsos történetét és a grind rendszert is kipofozzák majd. Mind a kettő egy alapos felújításon fog átesni. Peter Dinkleage munkásságát újragondolták, és Nolan North a helyét, hogy az alapjáték narratíváját komolyabban megpiszkálhassa. A jutalomrendszer is átdolgozottá válik, ami szerintem (bár ez csak is személyes vélemény) hogy ez valamilyen szinten negatívuma a projektnek. Akár részletesebben is belemehetnék abba, hogy „javítás” címen mi folyik még a Destiny háza táján, azonban szerintem így első blikkre ez is isteni áldásnak felel meg. Ahogy végigfutok a jövő frissítéseink én azt látom, hogy a Bungie próbálja magához édesgetni a játékosokat, azonban mikor mindent alaposan végig gondolok, az én lelki szemeim előtt megjelennek az újabb piros zászlók a The Taken Kingel kapcsolatban.

  • Nincs túl nagy hangsúly az új tartalmakon, és valódi újításokon, sokkal inkább fókuszáltak ezúttal a meglévő problémák megoldására, javítgatásra.
  • A tényleges új tartalom mennyisége megáll a nyolc új küldetésnél, és egy sor mellékküldetésnél.
  • Persze frakcióküldetéseket is kapunk, amik úgy néz ki csak az öld meg X-t és Y-t sablont követik majd.
  • Végtelen fecsegés arról, hogy a Year One csupán egy tapasztalatgyűjtő időszak volt.

Tehát ennek néz ki a Taken King, egy süllyedő hajó zenekarának. A Bungie összegyűjtött minden adatot, elolvasott minden kritikát, és erre reagálva a The Taken King kijavítja majd a legfrusztrálóbb problémákat, viszont tartalmilag nem fog sokat nyújtani.  Továbbra is várakoznunk kell egy nagyobb küldetésbővítésért, viszont attól tartok, ha meg is érkezik, már akkor sem lesz elég jó ahhoz, hogy megmentse a játékot.

LALALALALALALALA! Úgy sem hallunk!

Annak ellenére, hogy az új frissítés egy óriási javítás, a Bungie figyelmen kívül hagyta a saját közössége igényeit, vagy az is lehet, hogy szándékosan tolt ki a játékosokkal.(?) Pedig a játékosok rengeteg használható ötlettel és kritikával bombázták a csapatot arról, hogy mitől lehetne esetlegesen jobb a program azonban mindezt valahogy ők meg sem hallották. Elég nagy botránnyal járt az is, mikor a Bungie segítségért fordult a közösségi vezetőkhöz. Ugyan ígéreteket tett a „tűzoltásra” azonban végül mégsem valósult meg semmi ezáltal a fórumokat elözönlötték a csalódott játékosok.

A legsúlyosabb vitatott kérdés továbbra is az, hogy még továbbra sincs matchmaking system az endgame-knél, és a törekvésnek sincs nyoma, hogy készülne ilyesmi. Pedig ha mindent összeveszünk, ez lenne a legjobban várt lehetősége a játéknak amit a Bungie csak azért sem készít el. Sőt, mikor már nem bírta tovább az elégedetlenkedők hangos táborát, azt mondta a dologról: Keress barátokat akikkel játszhatsz, vagy csatlakozz egy klánhoz…
Na erre viszont már egyenes választ adok: A legalapabb co-op játékban is ott fityeg a Matchmaking rendszer, tehát a kifogásokból most már elég!

Egy bátor közösség

Szeretném még lejegyezni, hogy mennyire bátor, mégis ostoba közösség is a Destiny játékos-tábora. Remélem, hogy a Bungie lassan elkezd majd hallgatni a felhasználói visszajelzésekre és visszafogja az eddig alkalmazott egyoldalú kommunikációt, mert annak nincs értelme. Rengeteg tanácsot kapnak mind a fórumokon, mind pedig elektronikus úton amiket egyetlen mozdulattal a kukába is helyez a csapat pedig használható és jó ötletek. A Bungie élvezi a sikert amit a Destiny aratott, de ehhez hozzájárult a 2014-es év katasztrofális játékfelhozatala is, és 2015 végéig pont elegendő minőségi játék van kilátásba ahhoz, hogy hátat fordítsunk „kedvencünknek”, meg sem említve a 2016-os évet.

A Taken King 2015 szeptember 15-én startol. Profit szempontjából biztosan hozza majd az elvárásokat viszont lenne egy utolsó üzenetem a Bungie számára: Nehogy aztán végül a Year Two is egy tanulási időszak legyen mert abból már bőséggel kijutott, a balesetekből meg egy életre elegük van a játékosoknak.

-Dante-

Spread the love
Holt hősök társasága
Bence is a Senior Staff Writer for our site. He is an avid gamer, that enjoys all genres, from Indie to AAA games. He mostly plays on the PS4 or on the laptop (since some indies get a preview build there faster). Loves obscure Japanese games that no one else dares to review on this site.

theGeek TV

Kiemelt partnerünk: www.konzolkirály.hu