TESZT – A DiRT Rally PC-n már komolyan bebizonyította, hogy a Codemasters kihajítja a komplett Gymkhanás, már-már komolytalan driftelős vonulatot, hogy aztán visszatérjen a kőkemény szimulátor-stílushoz, amellyel sikert is arattak. A PC-s verzió után a konzolos adaptáción a sor és nem kellett csalódnunk!
Amikor a WRC 5-ről és a Sebastien Loeb Rally Evoról írtam, tudtam, hogy a DiRT Rally már konzolokra is jönni fog majd, és mivel közben játszottam már a PC-s verzióval, így volt összehasonlítási alapom. Már akkor is sejtettem, hogy egy új szintre emeli PS4-en a rally játékokat a Codemasters vissza az alapokhoz megközelítése és bár nem biztos, hogy a legendás Richard Burns Rally szintjét képes lesz valaha felülmúlni, mégis elég jó lett PS4-en is a DiRT Rally. Miért is?
Úton
A DiRT Rally szimulátor, nem pedig árkád rally cucc. Ebben is próbál az előző bekezdésben említett két játéktól eltérni. A Codemastersnek pedig van már porolós múltja, hiszen a néhai Colin McRae rally játékok (amiből a DiRT sorozat kifejlődött) is hozzájuk fűződnek. Hiába van ABS, hiába ad némi segítséget a kezdőknek, bizony itt kőkeményen meg kell tanulni vezetni. Lehet leszólni engem, de nem egyszer repültem le az útról – a visszajutás vagy időbe kerül, vagy büntetéssel jár. Bizony, itt nincs helye a hibáknak és ebből adódik talán az egyetlen nagyobb gondja a játéknak: egyszerűen a kezdőknek nyögvenyelősen fog kezdődni a rally-s pályafutásuk.
Álomszép
A DiRT Rally látványban is odaver a Milestone és a Kylotonn játékainak – igaz, hogy a Sebastian Loeb Rally Evo azért első látásra nem bűnronda, de amint a Codemasters játékára ránézünk, máris leeshet az állunk. Én először nem akartam elhinni, de hihetetlen, mennyire durva lett a grafika! Főleg a szakadó esőben, belső nézetből néztem, hogy ilyen nincs, de mégis van!
És az a poén, hogy eközben a framerate is abszolút magasan van és nem harminc körül kószál, hanem a hatvanat lövi be. Ebben fel is adja a leckét Kaz Yamauchinak, hiszen a Gran Turismonak – legyen az a Sport, vagy a 7 – nem lesz egyszerű ezt felülmúlnia, hacsak nem a pletykált PS4K-ra készül majd a Polyphony játéka.
Hangot adó
Ez biztosan csak és kizárólag az én hülyeségem, de számomra a mitfahrer hangja nehezen volt megszokható. Ezzel nem azt mondom, hogy gyenge, sőt, inkább kifejezetten profin mutatja előttünk az utat, Érdemes lesz gyorsan megtanulni, hogy például a crest egy dombot jelent, a keep out a külső íven való maradást, és így tovább. A navigátorunk félig kulcs a sikerhez, a többi azon múlik, hogy úton maradunk-e. (Nem véletlenül mondta anno McRae, hogy „If in doubt, flat out”, azaz „Ha kétségben vagy, padlógáz!”.)
Szóval a navigátor jó, csak nekem fura a hangja. De a kocsik hogy szólnak? Egy kicsit elfojtottnak tűnik a verdák üvöltése. Pedig van nem kevés újdonság, ami a konzolos verziók megjelenésére lett időzítve. Hogy említsek néhányat: Peugeot 208 T16 Pikes Peak, Mini Classic Rallycross, Peugeot 207 S1600, Renault Alpine A110… hmmm, csak nekem tűnik úgy, hogy a Seb Loeb Rally Evonak kent oda a Codies ezzel, hogy ők is behozták a Pikes Peaket és az új autók jelentős részét? De visszatérve a kocsik hangjaira: tényleg csak egy picit tűnik úgy, hogy elnyomott hanguk van, de nagyon ütősen szólnak ennek ellenére.
Egyszerű
Bajnokságokban, versenyekben veszünk részt (legyen az Rallycross, Pikes Peak… vagy Hillclimb, vagy tényleges rally), aztán az ott szerzett kreditjeinkkel veszünk új kocsikat és fizetünk a szerelőcsapatunknak, hogy minél jobban tudjuk verseny-személygépkocsinkat tuningolni. Na ja, de messze lesz az még, hogy eljutunk a győzelmekig, főleg úgy, hogy egy kicsit gründolós lehet a karrier, hogy elég pénzünk legyen.
Van 21 tutorial, de hadd legyek őszinte: szerintem a Codemasters megcsinálhatott volna egy rally-iskolát pont úgy, mint a Colin McRae Rally első részében. Na, ha azt átültették volna modernizálva 2016-ba, az jó ötlet lehetett volna. Kezelés? Az is jó – igaz, kormánnyal minden jobb, de egy DualShock 4-gyel is lehetőségünk van arra, hogy úton tartsuk magunkat.
Kötelező a kocsisoknak
Ez a játék bár nem tökéletes, mégis messze felette van a már korábban is említett két riválisnak. Elképesztő grafika, viszonylag jó hangok, normális irányítás, de mégis elég nehéz, plusz az, hogy itt-ott azon kaptam magam, hogy grindoltam plusz kreditekért, egy kicsit zavaró lehet.
Mégis… én megadok neki egy kilencest. Ez a játék új szint PlayStation 4-en. Most már ehhez fogom majd a WRC 6-ot és a következő Milestone autós játékot hasonlítani. Autós játékokat kedvelőknek kötelezően a polcon van a helye a DiRT Rallynak. Ilyen az, amikor egy veterán csapat visszamegy az alapokhoz, amivel már PS1-en is taroltak.
-V-
A játékot a KonzolKirály.hu webáruház bocsátotta rendelkezésünkre!
Pro:
+ Nagyon durva grafika PlayStation 4-en is!
+ Kemény szimulátor magas színvonalon
+ Nulla mikrotranzankció: nem kell pluszban költekezni
Kontra:
– Nem könnyű beletanulni
– A karriermódban grindolni nem mindig izgalmas
– Az audió nem tökéletes
Kiadó: Codemasters
Fejlesztő: Codemasters
Stílus: Platformer
Megjelenés: 2016. április 5. (PS4, Xbox One, PC-n pedig már tavaly megjelent)
DiRT Rally
Játékélmény - 8.9
Grafika - 9.7
Zene/Audio - 7.8
Irányítás - 9
Fizika - 9.6
9
SZÉDÜLETES
A DiRT Rally az utóbbi évek legprofibb rally játéka. A Codemasterst újra királyként köszönthetjük.