RETRO – Nehéz a konzolos játékvilágban manapság olyan mókás figurákat kiagyalni, akik az idősebbeknek meg a fiatalabb korosztálynak egyaránt tetszenek. Az úgynevezett videojátékos „mascotok” aranykora lejárt, és csak az olyan nagy veteránok tudtak talpon maradni, mint például Super Mario Nintendón, vagy a Sony gépeken Sly Cooper és Ratchet & Clank.
Nehéz lenne kitalálni milyen fajta állatot személyesít meg Ratchet. Ha alaposabban megvizsgálja az ember, akkor talán macskafélére hasonlít, de hosszú fülei révén van benne valami rókaszerű is, de akár a mókus, vagy a menyét is szóba jöhet. Gyorsan oldjuk is meg a problémát egy huszárvágással: Ratchet egy kitalált faj, a lombax képviselője, oroszlánszerű farokkal és hosszú kezekkel. Állandó társa, Clank pedig egy apró kis robot, aki a legtöbbször Rachet hátán felszíjazva osztja az észt a dinamikus duó kalandjai során.
Egy utolsó buli PS3-on
A játékok szűnni nem akaró sikerére jellemző hogy PS2-őn és PS3-on már tömérdek rész megjelent. Az eredeti koncepción sokszor igyekeztek változtatni, ám most megjelent Into the Nexus igazi visszatérés a gyökerekhez, egyjátékos módban végigvihető akcióval, sok-sok humorral, agyament fegyverekkel és űrlényekkel megspékelve.
Ez a rész egyben egy korszakot is lezár: ez a PlayStation 3-ra megjelenő utolsó Ratchet & Clank. Akinek megtetszett a két hős és most szeretné behozni az első PS3-as játék óta felhalmozódott lemaradást, annak itt az idő, hogy belevágjon, mert az utolsó Nexus a hatodik rész csak erre a konzolra.
Vissza a gyökerekhez
Mint ahogy minden régóta meglevő és több résszel rendelkező videojáték sorozatnál, Ratchet & Clanknál is próbáltak beújítani vadonatúj játékelemekkel, melyek egy része jópofa volt, a másik nem annyira, és összességében egyik sem nyerte el annyira a játékosok tetszését, hogy ne lett volna érdemes visszatérni inkább a gyökerekhez.
Éppen ezért az Into the Nexus igazi hagyományos sztori-orientált, egyjátékos módra kihegyezett, lineáris játék, és ez a nagy visszatérés szerintem jót is tett neki. A humorral alaposan megfűszerezett, vidám, Cartoon Network rajzfilmek színvilágát idéző játék gyakran csalt mosolyt az orcámra, és párszor még harsányan nevettem is néhány jobban eltalált poénon. A két új főgonoszt felvonultató vicces és fordulatos sztori egyértelműen a játék nagy erőssége.
Innovatív platformjáték
A Ratchet & Clank másik nagy erőssége, hogy tökéletesen el tudja nekünk adni azt a tényt, hogy tulajdonképpen gyökereiben egy old school platformjátékhoz van szerencsénk, csak éppenséggel olyan modern, innovatív megoldásokkal megspékelve, hogy az régimódi játékmenetet szinte észre sem fogjuk venni.
A platformok között gyakran például különböző irányokba állítható különleges energiasugárban repkedhetünk, csak meg kell találni mindig a megfelelő irányt. Ratchet hátára emellett egy aktiválható propeller van felszerelve, így Batman módjára repkedhetünk is a platformok között, csak el kell találni a megfelelő szöget és magasságot.
Emellett harcias kis lombaxunk egy igazán korrekt mennyiségű és minőségű fegyverarzenált használhat az ellenséges űrlények elintézésére.
Azok a szülők, akik eddig olvasták a cikket, azon merengve, hogy érdemes PS3-ra megvenni ezt a játékot csemetéjüknek, de most a fegyver szó láttán felvonták a szemöldöküket: nem kell aggódniuk, a Ratchet & Clank messze nem erőszakos játék: bár űrlényeket kell benne tömegesen lelőni, de ez megmarad az ifjúsági rajzfilmek szintjén, vér egyáltalán nincs benne, még kékszínű sem.
Clank akcióban!
A játékban időnként átvehetjük az irányítást a kis robot, Clank felett is egy rendkívül innovatív, oldalnézetes platformjátékban, amely során metálból lévő kis hősünkkel a továbbhaladáshoz folyamatosan kell a gravitációt megváltoztatnunk és szörnyeket a pálya végéhez csalnunk. Ez az aljáték annyira jól sikerült, hogy önmagában is megállná a helyét.
Szép volt PS3!
Az Into the Nexus kicsit a PS3, illetve a Ratchet & Clank sorozat hattyúdala is, de a fejlesztők szépen búcsúznak a nyolcéves konzoltól. Bár a vidám, élénk színeket használó grafika közel sem tökéletes, még a PS3-hoz mérten sem, a nagyszerűen kidolgozott platform akció, a tömérdek fejleszthető fegyver, és a vicces, a sorozathoz mérten remekül kidolgozott sztori bőségesen kárpótolnak ezért.
Aki még csak most vágott bele a sorozatba és bejött neki a játékstílusa, annak lesz mit bepótolnia, Ratchet & Clank rajongók pedig PS4-en minden bizonnyal ismét találkozhatnak majd a lombax és kis robotjának következő kalandjával.
-BadSector- (2013)
Pro:
+ Remek old school játékmenet, kreatív, szórakoztató megoldásokkal
+ Nagyszerű humorú sztori, jól kitalált karakterekkel
+ Pörgős, akciódús harcok
Kontra:
– PS3-hoz mérten is kicsit már elavult grafika
– Időnként kissé önismétlő játékmenet
– Nincs túl sok újdonság
Kiadó: Sony
Fejlesztő: Insomniac
Stílus: akció, platform
Megjelenés: 2013
Ratchet & Clank: Into the Nexus
Játékmenet - 8.8
Grafika - 7.7
Sztori - 8.1
Zene/audio - 8.4
Hangulat - 8.3
8.3
KIVÁLÓ
Aki még csak most vágott bele a sorozatba és bejött neki a játékstílusa, annak lesz mit bepótolnia, Ratchet & Clank rajongók pedig PS4-en minden bizonnyal ismét találkozhatnak majd a lombax és kis robotjának következő kalandjával.