RETRO – Szerintetek mit esznek a japánok szusi, tofu, vagy misoleves helyett, amikor éppen élőhalottak? Nos, a válasz talán kissé kiábrándító, de a felkelő nap országának lejárt szavatosságú polgárai éppen úgy ember vért, húst és agyat esznek, minden az összes többi zombi a világon. Többek között ezt is megtudhattuk a Yakuza: Dead Souls című játékból, amelyben rivális gengszterek helyett ezúttal a jól ismert élőhalottakkal kell szembeszállni.
A Yakuza sorozat a PlayStation 2 és 3 tulajok számára már régóta ismerős lehet. Bár nem a masina legnépszerűbb exkluzív címe, hiszen a 80%-os gamerankings átlag felé a sorozat egyetlen darabja sem jutott, mégis érdekes sztorijuk, viszonylag sokrétű játékmenetük révén azért kialakítottak egy rajongói bázist maguknak.
Maffiózó zombik ellen
Míg a korábbi címek a japán maffia alvilágába kalauzoltak minket, addig a Yakuza: Dead Souls-ban zombik ellen fogunk harcolni. Zimbes-Zombis játékokkal persze már Dunát lehetne rekeszteni, de vajon olyannal már játszottal, amelyben többek között karaokét énekelhetsz, vagy szexi, nagyon is élő japán modell lányokkal randizhattál bárokban? Szóval attól nem kell félni, hogy Yakuza pusztán a Resident Evil, vagy a Dead Rising népszerűségi hullámát meglovagolva akar egy újabb zombis henteléssel fárasztva a nagyérdeműt.
Ismerős arcok
A játék főszereplő karakterei már ismerősek lehetnek a korábbi Yakuza játékokból. Itt lesz például Kazuma Kiryu, a sorozat állandó sztárja, Shun Akiyama, a Yakuza 4 hőse, de nem hiányzik a dilis, félszemű Goro Majima, vagy a géppuska kezű Ryuji Goda sem. Ismerősek ezek a nevek? Remek, akkor, gondolom, ti vagytok Yakuza fanok. Lövésetek sincs róla, kikről hadoválok? No igen, akkor nektek ez az első Yakuza játékotok.
Az az igazság, hogy bár a sztori nem erőlteti ránk, hogy korábbi ismereteink legyen az előző Yakuza játékokról, de azért akkor fogunk pár poént, vagy fordulatot megérteni, ha már az előző részekből ismerjük ezeket a jóembereket. Mondjuk, az is igaz, hogy hősi eposzt azért egy zombis játékhoz nem kell írni, és ha ezt nézzük, a Yakuza története kifejezetten profinak mondható.
Valahogy vicces
A sztori elismerést érdemel azért is, mert remekül vegyíti az a komoly, yakuzás japán maffián belüli szigorú ellentéteket és véres leszámolásokat, a zombikhoz kapcsolódó horrorisztikus momentumokkal, illetve a ténylegesen kacagtató pillanatokkal. Az egyik ilyen például amikor Akiyamának a hátán kell cipelnie a túlsúlyos asszisztensnőjét, akit a játék során többször is meg kell mentenie, és aki mellesleg csöppet sem hasonlít a szokásos nagymellű, vékony, csinibaba anime karakterekre.
Bár a sztori alapvetően „yakuzás” – még a zombis tartalom ellenére is – a játékmenet azonban némileg eltér a korábbi részektől. Míg a régebbi Yakuzákban a távol-keleti harcművészetnek komoly jelentősége volt, addig itt nem nagyon fogjuk lepofozni és roundhouse kickkel lerugdosni a zombikat, legfeljebb azért, hogy hátrább rúgjuk őket, hanem itt inkább a fegyverek beszélnek. Amikor egy hordányi zombi rád ront, akkor nincs mese, valamilyen mordályt előkapva kell rendet teremteni köztük, viszont jó hír, hogy egész elfogadható mennyiségű fegyver áll rendelkezésünkre: pisztolyok, puskák, automata fegyverek garmadái, sőt, a játék egyik részében még egy tankba is belepattanhatunk.
Különleges fegyverek
Ráadásul hőseink különleges fegyvertípusokat is használnak, és ennek köszönhetően a zombihentelés érdekesebbé válik. Miközben Kiryu a jó öreg egypisztolyos stílust komálja, addig Akiyama egyszerre két pisztollyal, amolyan John Woo stílusban osztja az áldást, Majima egy brutális shotgunt kultivál, Godának pedig nemes egyszerűséggel egy golyószóró löveg van a karja helyén. Az alapfegyvereken kívül egy kamionban lévő fegyverboltban bármikor vehetünk újabb fegyvereket. és hab a tortán, hogy ezeket még fejleszthetjük is a tűzerő, a lőszertár vagy más extrák terén.
A mordályokon túl hőseinket is tápolhatjuk különféle speciális képességek terén amolyan RPG stílusban. A fejlesztéshez lélekpontokra van szükségünk, amelyeket harc közben, illetve szintlépéskor kapunk. Hőseink ezáltal igazi profikká válnak a közelharc, vagy a tűzerő terén, bár nem mindegyik képesség egyértelműen értelmes és használható.
Ami a kezed ügyébe esik
A Dead Risingból ismerős jópofa feature, hogy a különféle tereptárgyakat fegyverként is használhatjuk. Ott hever egy bicikli a földön? Kapd fel és egy jól irányzott csapással akár több zombit is nyakon lendíthetsz vele! Vagy próbáltad már a baseball labdát adagoló gépet gránáttal megtölteni és a zombikra szórni? Persze olyan hagyományos eszközöket is használhatunk, mint a motoros fűrész, amellyel igazi tokiói láncfűrészes zombigyilkossá válhatunk, vagy a lángszoró, amellyel romlott húst sütögethetünk. Kér valaki egy falatot?
Még inkább hatékony zombiölési módszer, hogy bizonyos környezetre veszélyes tárgyakba belőve egyszerre több élőhalottat is a túlvilágra küldhetünk. A földön fekvő motorbicikli üzemanyagtartájába beletrafálva például a környéken kolbászoló, hörgő zombikat süthetjük meg, máshol áramot vezethetünk beléjük, vagy vízsugárral pucolhatjuk ki őket. A környezeti pusztításhoz először fel kell töltődnie egy energiaszintnek, azután egyetlen lövéssel kell eltalálnunk az említett tereptárgyat.
Kifulladásig
Sajnos a sokféle gyilkolási módszer mellett is hamar belefásulunk a zombiölésbe. A legnagyobb probléma, hogy célzás nélkül is túlságosan egyszerűen trafálhatunk bele az élőhalottakba, sőt, még fejlövésekhez sem kell célozni, ami azért elég olcsó mutatvány, főleg, ha egy Unchartedet nézünk, ahol minden headshotért meg kell küzdeni. Ez persze a kocajátékosoknak jó hír, de hardcore-ok szerintem túl könnyűnek találják majd így a kihívást. Ne aggódjatok azért, ott vannak a boss figh-ok is, ahol azért könnyen le lehet izzadni, de jó lett volna a nehézségi szintet kissé egyenletesebbre állítani.
Összességében tehát kisssé felemásra sikeredett ez a Yakuza. A fejlesztők egyszerre túl sok lovat akartak megülni: nem könnyi a Resident Evil fanoknak is megfelelni, ugyanakkor a Yakuza-részek rajongóit elvarázsolni, továbbá egyszerre próbálták a hardcore és kocajátékosok igényeit kielégíteni. Tokiót felfedezni, illetve a sok sárgával az utcákon elbeszélgetni továbbra is óriási élmény, pláne nekünk, itt Magyarországon egy PS3 előtt csücsülve. Persze kicsit vicces az utcán cserfelünk az járókelőkkel, vagy hostess lányokat próbálunk felszedni a bárokban, miközben pár utcával arrébb szétszedik a várost a hörgő, megvadult élőhalottak, de hát ez mégsem a Resident Evil, hanem a Yakuza világa… Vakarimaszuka?
-BadSector-(2012)
Pro:
+ Intenzív akció
+ Aránylag jó sztori
+ Korrekt hangulat
Kontra:
– Hamar kifullad, önismétlővé válik
– Zombi túltengés volt már akkor is
– A Resident Evil részeknél gyengébb
Kiadó: SEGA
Fejlesztő: SEGA
Stílus: Survival horror
Megjelenés: 2012. 03. 13.
Yakuza: Dead Souls
Játékmenet - 6.4
Grafika (2012) - 6.8
Történet - 6.2
Zene/audio - 6.6
Hangulat - 6.2
6.4
KORREKT
Összességében tehát kisssé felemásra sikeredett ez a Yakuza. A fejlesztők egyszerre túl sok lovat akartak megülni: nem könnyi a Resident Evil fanoknak is megfelelni, ugyanakkor a Yakuza-részek rajongóit elvarázsolni, továbbá egyszerre próbálták a hardcore és kocajátékosok igényeit kielégíteni.