Klasszikus horrorjátékok – A rettegés fokai

RETRO – Hirtelen megijeszteni nagyon könnyű, de hosszantartó félelmet éppoly nehéz számítógépen kelteni, mint filmen. A feszültség felépítése rendkívül bonyolult művelet, és a befogadónak teljesen azonosulnia kell a főhőssel, illetve bele kell élnie magát a szerepébe ahhoz, hogy éppúgy rettegjen, mint ő. Ezt igazán mesteri fokon csak kevés régi játéknak sikerült megvalósítania.

 

Érdekesség, hogy a horrornak igazán a kalandjátékok műfajában sikerült otthonra lelnie. A legelső próbálkozások az interactive fiction, vagyis a teljesen szöveges, kép nélküli, beírogatós kalandokban találtak táptalajt maguknak. A nyolcvanas évek legelején volt igazán népszerű ez a játéktípus, és olyan híres írók próbálkoztak vele, mint például Michael Crichton (A kóma, Vészhelyzet). Az 1984-ben megjelent Stephen King’s Mist mégsem a bestseller horrorregényíró tollából való, ám az ő azonos című novellája alapján készült.

A King írásaihoz képest jóval dinamikusabb mű arról szól, hogy Bridgeton kisvárosát ellepi egy furcsa és gyilkos köd, amely mindenkit elpusztít, akit elér. Néhány túlélő egy piaccsarnok épületébe menekül, ám rá kell jönniük, hogy ott sincsenek biztonságban, a köd ugyanis él, és üldözi őket. Természetesen a regény fonalát követő játék célja, hogy kiderítsük, mi is ez a köd tulajdonképpen, és elpusztítsuk. Érdekesség, hogy teljesen szöveges kalandjáték létére a készítők megpróbáltak „akció”-elemeket is belésuvasztani: egyes helyeken pisztollyal kell végeznünk az életre kelt szörnyekkel – persze csak a játék lehetőségeihez mérten a beírogatós módszerrel…

Ha rossz leszel, Freddy Krüger elvisz téged…

Ugorjunk négy évet, és váltsunk játékstílust. A Rémálom az Elm utcában (1988) című horrorfilmsorozat ihlette azt a Gauntlet-szerű izometrikus akciójátékot, amelyben a főszereplő fiatalok egyikének bőrében kell folyamatosan menekülnünk Freddy Krüger elől, de meg is kell találnunk a házát, hogy megmentsük barátainkat az álmainkban gyilkoló őrült pengéi elől. A Westwood által kiadott (!) játék érdekessége inkább a filmeken alapuló témájában, mintsem magában a játékban rejlett, a fejlesztők ugyanis elkövették azt a hibát, hogy szörnyetegekkel pakolták tele, amelyek már korántsem voltak oly félelmetesek, mint maga Freddy Krüger.

Fekete haj, dús keblek és horror magas fokon

Bár nem volt hozzá szükség Freddyre, Hasfelmetsző Jackre, Drakulára vagy más rémes alakra, a Horrorsoft Personal Nigthmare (1989) című kalandjátéka volt mégis a legelső igazán borzongató játék. Főszereplője egy pap fia, aki már régóta elhagyta faluját, ám apja furcsa levelének hatására visszatér. Eleinte minden békésnek tűnik, hősünknek azonban hamarosan rá kell döbbennie, hogy a falusiakat gonosz, túlvilági erők irányítják. A játék félelmetes hangulata mellett igazából alaposan kidolgozott történetével és remek puzzle-feladataival emelkedett ki a hasonszőrű kalandok közül.

A Horrorsoft azonban mégsem ezzel, hanem következő alkotásával, az Elvira: Mistress of the Dark (1990) című first person akció-kalanddal írta be magát a játéktörténelembe. A farkasordítással kezdődő, elképesztően magával ragadó RPG/akció/kalandban valós időben (!) kellett megküzdenünk egy kastély élőhalott őreivel, vámpírnőkkel és más szörnyekkel, és ha meghaltunk, akkor – a helyszíntől függően – mindig valamilyen rettenetes halálpozícióban láthattuk saját magunk: a konyhában például véres fejünk egy kondérba került.

Szája sincsen, úgy üvölt

Utolsóként egy méltatlanul elfelejtett, klasszikus kalandjátékra szeretnénk felhívni a figyelmet.

A teljes egészében Harry Ellison novelláskötete alapján készült I have no mouth and I must Scream című programban a világ utolsó öt emberi lényét irányíthatjuk, akit az AM nevű szuperszámítógép küldött vissza a Földre, hogy vízióikon át próbáljanak meg még egyszer szembenézni bűneikkel. Ha helyre tudják hozni ezeket, akkor esetleg megszabadulhatnak fogságukból.

A játék kevésbé depressziós befejezéseket kínál, mint maguk a novellák, ám még így is messze járunk a happy endtől…

Mint ahogy a Silent Hill-féle realizmustól is: sok évnek kellett eltelnie ahhoz, hogy a rettegés foka ilyen magasra kerüljön.

-BadSector-

Spread the love
Avatar photo
BadSector is a seasoned journalist for more than twenty years. He communicates in English, Hungarian and French. He worked for several gaming magazines - including the Hungarian GameStar, where he worked 8 years as editor. (For our office address, email and phone number check out our impressum)

Kiemelt partnerünk: www.konzolkirály.hu