RETRO – A Jane’s Fleet Command-ban az amerikai haditengerészet, a US Navi hadiflottája főparancsnokának páratlan hatalom összpontosul a kezében: parancsára ellenséges hajókat, repülőket, sőt városokat semmisít meg a hadigépezet. Olyan hatalmas arzenál felett rendelkezik, amellyel igen hamar a földdel egyenlővé lehet tenni bármelyik fenyegető országot. A Jane’s legújabb stratégiai játékában egy ilyen flottaparancsnok bőrébe bújhatunk: repülőgép-anyahajónkról tízesével indíthatjuk a mostanában sokat emlegetett F/A-18-as Horneteket, F-14 Tomcateket: hadihajóinkról, tengeralattjáróinkról csúcstechnológiájú rakétákkal, torpedókkal lőhetjük szét az ellenséget – hacsak mi magunk nem kapunk végzetes találatot!
A Jane’s Fleet Command előtt profi szintű szimulátorok rajongóit igazán elkényeztette az utóbbi időben feltörő Jane’s egymás után készítette el az Egyesült Államok hadserege harci gépeinek különféle adaptációit: Apache harci helikopter, i6888-as szuper tengeralattjáró, F-15-ös vadászgép stb. Mindegyik programot ugyanaz a gondos kidolgozottság jellemzi: a gépek modelljeinek és az ellenség viselkedésének szinte minden részletét integrálták a programba.
Persze csak az élvezhette a gépek realisztikus viselkedését, aki megtanulta a rengeteg billentyűkombinációt, átbogarászta a vaskos kézikönyvet és végigjátszotta az oktatóküldetéseket. Így gyakran napokat-heteket vett igénybe, mire az egyszeri játékos egyáltalán el tudott indulni gépével, az ellenség becserkészéséről már nem is beszélve…
Command, Defend and Conquer a la Jane’s Fleet Command
A Fleet Commanddel a Jane’s a stratégiai játékost szeretné meghódítani: ezúttal nem egyedi gépek pilótafülkéibe ülhetünk, hanem stratégiai térképeken keresztül irányíthatjuk harci egységeinket. Hadinaszádjainkat, repülőgépeinket, szimulátor-szinten ugyan nem irányíthatjuk (talán majd a Fleet Command 2-ben…) – de a legkülönfélébb parancsokat adhatjuk ki nekik: utasításunkra a megfelelő helyre mennek, átfésülnek egy adott területet, támadnak, megmentik a bajba jutott pilótákat stb. Bár a Fleet Command-ben a harci gépek a Jane’s-től megszokott módszerrel a lehető legkomplexebben ábrázoltak, a valós idejű stratégiai háborús játékok rajongói mégsem érzik magukat elidegenedve. Egyrészt itt is minden valós időben zajlik, másrészt az egységek kijelölése is a C&C klónokból már megszokott módszerrel történik.
Hét tenger ördöge
Összesen 34 egyre nehezedő küldetést és négy hadjáratot kell a világ problémás területein végrehajtanunk – természetesen tengerrel övezett földrészeken, Indiaiak, kínaiak, oroszok, irakiak, irániak és sok más nép fiai támadják a szabad világot: általában a szomszédos kisebb országokhoz próbálnak „baráti látogatásokat” tenni hadseregükkel, és nekünk az a feladatunk, hogy erről lebeszéljük őket – természetesen fegyvereink segítségével.
Vizuális stratégia? A Jane’s Fleet Command megoldja…
Bármilyen izgalmas az állandó támadások kivédése, illetve az ellenség megsemmisítése, órákon keresztül egy fix haditérképet bámulni manapság már csak a megszállott stratégáknak jelentene örömet. A Jane’s éppen ezért szimulátor játékaihoz kidolgozott grafikus enginejét arra használta fel, hogy minden egységet 3D-ben láthassunk akció közben. A kameraállást tetszőlegesen forgathatjuk, így például bármilyen szögből megcsodálhatjuk rakétánkat, ahogy az ellenséges hajóba becsapódik, majd arra kattintva végignézhetjük, ahogy a lángok martalékává válik, s az óceán mélyére süllyed. Alapállásban a képernyő alján lévő kis ablakban láthatjuk 3D-s egységeinket, de ezt kinagyíthatjuk akár teljes képernyőméretre is, így tényleg az-az érzésünk, hogy egy szimulátort figyelünk!
Természetesen 3D-s video- és hangkártyánkat támogatja a program, úgyhogy a különféle effekteknek hála az óceán, a köd átlátszó, a robbanásokkor is színes fényeffektekben gyönyörködhetünk, illetve a megfelelő kameraállásból tekintve az-az érzésünk, mintha a fülünk mellett süvítenének el a rakéták, vagy a hajó gyomrában ülve hallgatnánk, ahogy a monstrumnak dübörög a motorja!
Ha valakit a koszovói események még nem győztek volna meg kellőképpen az Egyesült Államok állandó fegyverkezésének szükségességéről, akkor ez a játék biztosan gondoskodik erről. Ellenségeink ugyanis állandóan a legmodernebb harci eszközökkel támadnak, ráadásul rendkívül agresszívek is. Ha meglátják hajóinkat, repülőinket, szinte azonnal rakéták tömkelegét lövik ki rájuk.
Persze hadinaszádjaink fel vannak szerelkezve elhárító rakétákkal, vadászgépeink pedig radarzavaró csalival, de ha nagyobb rajban jön ránk az áldás, szinte képtelenség megúszni a becsapódást, és kedvenc egységünket máris az óceán fenekén találjuk. Hogy még nehezebb legyen a dolgunk, az amerikai mentalitásnak megfelelően csak akkor támadhatunk meg egy egységet, ha már megbizonyosodtunk róla, hogy ellenséges szándékai vannak – ehhez először be kell azonosítanunk. Ez talán még rendben is lenne, de ugyanez a helyzet a felénk közeledő rakétával is, pedig barátságos rakétával én nem nagyon találkoztam…
Ez a játék tehát nem a karosszékükben kényelmesen hátradőlő, körökre osztott stratégiai játékok rajongóinak ajánlott. A valós idő itt tényleg értelmet kap: szinte állandóan készültségben kell lennünk, hogy idejében megtaláljuk az ellenséget, ha meg már késő, rosszindulatú rakétái el ne trafáljanak – inkább őket érje a találat, majd a süllyedés…!
Karosszéktábornokok előnyben
A Jane’s szimulátoraival már lassan két éve számít etalonnak a stílus szerelmeseinek táborában. Jómagam mindig is – távolról – tisztelettel, vegyes csodálattal tekintettem ezekre a programokra. Egyrészt borzasztóan tetszett, hogy ennyire részletesen kidolgozottak, másrészt visszariasztott a számomra agyonbonyolított műszerfal, és az hogy a játék során a billentyűzetnek szinte mind a 101 gombját használnom kell.
Eleinte attól tartottam, hogy a Jane’s stílusának megfelelően legújabb stratégiai programjuk a Talonsoft Battleground sorozatának bonyolultságával fog vetekedni, de kellemesen csalódtam! A Fleet Command könnyen kezelhetőm, az irányítás funkciói hamar megtanulhatóak. Ennek ellenére a játékmenet kellően összetett lett: alaposan meg kell fontolnunk, melyik oldalról, melyik egységünkkel támadjunk, különben hamar megsemmisítik őket.
Akik rajonganak a modern harci gépekért, a mennyországban érezhetik magukat: a modellek félelmetes részletességgel megrajzoltak és szinte mindegyikről pontos információkat olvashatunk – hála a Jane’s beépített adatbázisának.
Ami azonban igazán megfogott, az a gyönyörű és részletes 3D-s grafika, amelyet bármilyen kameraállásba elfordíthatunk: nincs is annál jobb érzés, mint amikor rakétánk szemszögéből figyeljük, ahogy a szerencsétlen ellenséges hajót eltalálja, majd robbanás után átkapcsolunk rá, hogy végignézzük, ahogy lángoló romja szép lassan a habok közé süllyed…
-Bad Sector- (1998)
Pro:
+ Katonai szimulációk szerelmeseinek
+ Kellően komplex, de mégis jól kezelhető
+ Modern harci járművek fókuszál
Kontra:
– Kicsit lecsupaszított kezelőfelület
– Bizonyos taktikai elemek hiányoznak
– Túl sokat nézzük a főtérképet
Kiadó: Electronic Arts
Fejlesztő: Sonalyst Inc.
Stílus: taktikai szimuláció
Megjelenés: 1998
Jane's Fleet Command
Játékmenet - 8.3
Grafika (1998) - 8.4
Taktikai elemek - 9.1
Zene/audio - 7.4
Hangulat - 8.1
8.3
KIVÁLÓ
Akik rajonganak a modern harci gépekért, a mennyországban érezhetik magukat: a modellek félelmetes részletességgel megrajzoltak és szinte mindegyikről pontos információkat olvashatunk - hála a Jane's beépített adatbázisának.