Enter The Matrix – Vörös pirula, Shiny ízesítéssel [RETRO – 2003]

RETRO – Hajszálpontosan a film amerikai premierjével együtt jelent meg a „két lézengő ritter”, a Matrix Reloaded Rosencrantzja és Guildensternje, vagyis a filmben mellékszereplőként nyomuló Niobe és Ghost kalandjait feldolgozó Enter the Matrix. A vörös pirulát ezúttal az MDK-ról és Messiah-ról elhíresült Shiny, illetve maguk a Wachovski testvérek kínálják. Bevegyük?

 

„Vissza akarsz térni a Matrixba?” Ne tudjátok meg, hányszor tette fel ezt az idegesítő kérdést a meglehetősen spártai Game Over felirat. Mivel konzolos tesóihoz hasonlóan a PC-s verzióban sem lehet menteni, csak a pályák végén, egyes keményebb részeket (főleg ahol Smith ügynök elől kell menekülni) bizony többször is újra kellett ismételni, mielőtt elértem volna az életmentő telefont. És mégis, a válaszom minden egyes alkalommal „igen” volt…

Hogy egy játéknak ennyire ne legyen önálló története, az… khmm… szóval más esetben elég sok mínuszpontot érdemelne

Enter The Matrix: amit a moziban sem fogsz látni

Az Enter the Matrix egyik legnagyobb vonzereje, hogy maguk a Wachovski testvérek rendezték az átvezető mozikat, és ezekből olyan háttérinformációkat tudhatunk meg a Matrix világáról, amelyek a filmből sem derülnek ki. A játék másfél órás átvezetőivel együtt megnézve a Reloadedet olyan, mintha egyfajta extra „rendezői vágást” néznék meg, úgyhogy nem kétséges, hogy már pusztán ez is növeli az Enter the Matrix értékét.

Még akkor is, ha ezekben a jelenetekben Neo, Trinity vagy Morpheus csak minimális mértékben szerepel: a két főszereplő itt Niobe és Ghost, akik viszont a film mellékfigurái (a Reloadedben Niobe még csak-csak megjelenik, de Ghost tényleg igazi hatodik alabárdos), a játékban pedig az ő küldetéseiket izgulhatjuk végig. Az adaléknak szánt jeleneteken túl a játék érdekessége még, hogy olyan módon kötődik a filmhez, amilyet eddig még adaptációban sohasem tapasztalhattunk, a megoldandó küldetések ugyanis nem a filmben látható jelenetekhez kapcsolódnak, hanem a filmen kívüliekhez.

Hogy egy játéknak ennyire ne legyen önálló története, az… khmm… szóval más esetben elég sok mínuszpontot érdemelne

Az egyik jelenetben például megbízzák Niobe-t és Ghostot, hogy hajtsanak végre egy bizonyos veszélyes feladatot, amellyel Neo, Trinity és Morpheus munkáját segítik, sőt bizonyos esetekben az életüket mentik meg. Mi viszont ebből a moziban csak a végered ményt látjuk, magát a missziót nekünk kell megoldanunk Niobe-ék oldalán.

Ám a csemegéknek még itt sincs vége! Az Enter the Matrix ugyanis nemcsak a főfilmhez, hanem az Animatrix (ez egy külön DVD kiadvány kilenc, a Matrixhoz kapcsolódó rajzfilmmel) egyik epizódjához, a Last Flight of the Osirishez is kötődik. Az Osiris hajó legénysége ugyanis egy üzenetet akar eljuttatni Zionnak, hogy figyelmeztesse a várost a fenyegető veszélyre. Az üzenetet stílusosan egy, a Matrixban lévő postaládába dobja be a rajzfilm csodálatosan szép lázadó ügynöknője, és ezt kell megszereznünk Niobe-ékkal, majd továbbítanunk Zionnak.

Hogy egy játéknak ennyire ne legyen önálló története, az… khmm… szóval más esetben elég sok mínuszpontot érdemelne

Kung-fu gyorstalpaló a la Enter The Matrix

Ez mind szép és jó, de gondolom, már türelmetlenül várjátok, hogy a sok mese extra habbal mellett végre magáról a játékról is nyilatkozzak… Nos, a játékkal kapcsolatos első benyomásaim eléggé vegyesek voltak… Először a pozitívumokkal kezdeném. Mindjárt az elején kitapasztalhatjuk a különféle kung-fu ütéseket és rúgásokat, amelyek a lassítással párosítva (ezt itt „fókusznak” hívják) tényleg elképesztően látványosak.

A Matrix Reloaded egyik jelenetében Niobe-tól láthatunk egy olyan mozdulatot, amellyel az egyik lábával a levegőben ellöki magát a faltól, a másikkal pedig állcsúcson rúg egy rendőrt: nos, ezt mi magunk is bármikor végrehajthatjuk, méghozzá gyönyörű animációval! No és nem hiányozhatnak a jól ismert belassított előre- és hátravetődős lövöldözések sem: bullet time (vagy „fókusz”, végül is mindegy, minek nevezzük…) közben a levőben úszva előretartott kézzel, vagy a két lábunk között onthatjuk a golyókat, miközben a rendőrök vagy a SWAT kommandósok lassított felvételként lövik ki ránk a sajátjaikat.

Hogy egy játéknak ennyire ne legyen önálló története, az… khmm… szóval más esetben elég sok mínuszpontot érdemelne

Mivel a fókusz segítségével Niobe és Ghost nemcsak könnyebben kerülik ki a golyókat, hanem jobban is céloznak, úgyhogy nagy eséllyel tudjuk lekommandózni a rend őreinek nagyobb seregét is – hacsak nem ügynökökkel harcolunk. Ezeknél a mozdulatoknál az Enter the Matrix egyedüli handicapje, hogy a Max Payne-ben rengetegszer használhattuk már őket, úgyhogy hamar elveszítik újdonságukat…

Annál királyabb viszont a falon futás, amellyel eddig még semmilyen akciójátékban nem találkoztunk (illetve majd később fogunk a Prince of Persia4-ben). A fókusz segítségével hőseink a gravitációnak fittyet hányva a falon futnak tovább, ez pedig nemcsak rendkívül látványos, de esetenként a golyók záporától is megment minket. Amúgy a fókusz még végrehajtásában sem különbözik az ezt megelőző bullet time-os akciójátékoktól: egyszerűen nyomva kell tartanunk egy gombot, eközben az idő lelassul, mi pedig olyan speckó mozdulatokat hajthatunk végre, amelyeket egyébként nem.

A felhasználható energia persze gyorsan lemerül, úgyhogy gyorsan és hatékonyan kell alkalmaznunk, és nem is mindig érdemes elpazarolni bénább és egyedül ácsorgó rendőrökre. A játék során egyébként egyre hosszabb ideig fókuszálhatunk, pláne akkor, ha keveset lövöldözünk, és inkább ebben a helyzetben verekszünk. Mindenesetre a fókusz kung-fuval párosítva a játék legerősebb része: a 3D-s akciójátékok rajongóinak már csak emiatt is érdemes végigtolniuk az Enter the Matrixot, a Wachovsky-átvezetőket nem számítva persze…

Hogy egy játéknak ennyire ne legyen önálló története, az… khmm… szóval más esetben elég sok mínuszpontot érdemelne

„Ebben a mátrixban még a falakat nem festettem fel” (Az alkotó…)

Ha viszont az Enter the Matrixot a grafikai megvalósítás terén nézzük, akkor már sajnos korántsem olyan pozitív az összkép… A karakterek és 3D-s objektumok megvalósítása nagyjából megfelelő: itt egyaránt találunk kiemelkedően szép és… khmm, nagyjából a kilencvenes évek végét idéző megvalósításokat. (És most nagyon udvariasan fogalmaztam…) Van ugye egy darab Niobe-nk, aki festett kígyóbőrös szerkójában és befont hajtincseivel igazán dögösen néz ki.

Ghost (Anthony Wong) már jóval szerényebb külsővel rendelkezik (őt valószínűleg megkérték a forgatáson is, hogy ugyan viseljen már szürke kabátot, mert van itt ez az Enter the Matrix nevű remek játék, ahol az átvezetőkben ő úgyis csak másodhegedűs lesz, és így legalább szegény, agyonterhelt shinys srácoknak sem kell hónapokig tökölniük a ruhája kidolgozásával), de azért még az ő burája is egészen rendben van.

Hogy egy játéknak ennyire ne legyen önálló története, az… khmm… szóval más esetben elég sok mínuszpontot érdemelne

Végül egész szép eredményeket értek el a fejlesztők az ügynökök és kifejezetten Smith kidolgozásával is. Azok a részek, amikor a golyók elől merev tekintettel villámgyorsan félrehajolnak, nagyszerűen idézik a film hasonló jeleneteit. Sajnos a főbb szereplők ruháján és arcberendezésén, illetve a speckó mozdulatok kidolgozásán túl másra már nem nagyon lehetett idejük a shinysoknak, mert egyes NPC-k (például a rendőrök) modellje elborzasztóan rondára sikerült, és a készítőknek komoly gondjaik lehettek a kerek formák megvalósításával is: amikor először megláttam a Niobe-ék négyszögletes kerekű autóját, nem tudtam eldönteni, hogy most sírjak, vagy röhögjek…

(Ha a „gépek” ennyire bétás grafikával próbálták volna becsapni az embereket, akkor valószínűleg mindenki inkább öngyilkos lett volna, csak hogy ne kelljen ebben a Matrixban élni…) Egyedüli szerencse, hogy ezeket a hiányosságokat leginkább csak a 3D-s motort használó átvezető animációknál lehet igazán észrevenni, a játék során nem olyan vészes a helyzet. Sajnos messze jár a tökéletestől a helyszínek zömének kidolgozása is.

Hogy egy játéknak ennyire ne legyen önálló története, az… khmm… szóval más esetben elég sok mínuszpontot érdemelne

A falak textúrázottsága helyenként meglehetősen szegényes, és a környezet sem túl változatos. A játék során többek között egy postahivatalban, csatornarendszerben, repülőtéren és egy atomerőműben fogunk nyomulni, ezek pedig szürke és unalmas helyszínek, az alacsony felbontású textúrák és a kevés tereptárgy pedig csak még egyhangúbbá teszi őket. Az egyedül igazán látványos helyszín a „merovingiai” kastélya: bárcsak mind ilyenre sikerült volna… Amin pedig eléggé kiakadtam, az a főszereplő karakterek „kevésbé fontosnak” ítélt animációnak megvalósítása… Niobe és Ghost például egy reumás rák testtartásával igyekszenek a létrán felfelé, de futás közben is elég köszvényesen tartják a vállukat.

Az egyik résznél pedig, ahol Niobeval egy rácsozaton oldalra ugrálva kellett eljutnunk valahová, harsányan felröhögtem: szerencsétlen (amúgy a valós életben gyönyörű) leányzó olyan mozdulatokkal ugrándozott, mint egy benyugtatózott csimpánz. (A Matrix Reloaded készítői a film trükkjeihez állítólag olyan valóságos dokumentumfilmeket is alapul használtak, mint például az autós balesetek – nos, a játék fejlesztői az állatkertek idevágó jeleneteit inkább hanyagolhatták volna…)

Hogy egy játéknak ennyire ne legyen önálló története, az… khmm… szóval más esetben elég sok mínuszpontot érdemelne

„Suprised to see me, Mr Anderson?”

Azt hiszem, nincs ember a Földön, aki tökéletesebben tudná kiejteni azt az egyszerű mondatot, mint Hugo Weaving: a Smith ügynököt alakító színész nélkül az első Matrix sem ért volna el akkora sikert. Sajnos Weaving hangját nem nagyon hallhatjuk a játékban, viszont a többi színész fantasztikus munkát végzett ezen a téren: akik jól értenek angolul, azok igazán értékelni fogják a szinkronhangokat.

Hasonlóan jók a különféle hangeffektusok is, ami pedig egy Matrix-adaptációnál rendkívül fontos. Ínyencek rögtön fel fogják ismerni a filmből ismerős jellegzetes zörejeket, és rendkívül jók a térhatások is. A zenét a készítők gyakran egyszerűen a filmből vették át, ami kézenfekvőnek tűnik, de sajnos nem sokat törődtek azzal, hogy a megfelelő muzsika a megfelelő pillanatban csendüljön fel: előfordult, hogy amúgy marhára nem történt semmi, csak rohantam előre, de olyan pattogós dallamokat hallottam, mint ha legalább 200 Smith ügynökkel verekedtem volna.

(Mielőtt reménykedni kezdenétek: mezei Niobe-ként és Ghostként mi még csak nem is álmodhatunk arról, hogy akár egyetlen Smith-et egy apró kis pofonnal meglegyintsünk…) Szerencsére azért vannak jó zenei részek is, és a Chris Vrenna-szám nagyon ott van a szeren.

Hogy egy játéknak ennyire ne legyen önálló története, az… khmm… szóval más esetben elég sok mínuszpontot érdemelne

Mint egy rendőrviccben…

Azt gondolom, az eddigiek alapján mindenki vágja, hogy egy meglehetősen hagyományos külső nézetes akcióstuffról van szó. Az ilyenekben az MI nem nagyon szokott remekelni – sajnos ez igaz az Enter the Matrixre is: egy-két nagyon alapszintű védekezési mechanizmuson túl a rendőrök, kommandósok, sőt az ügynökök is a szokásos „menj, oszt ölj” parancsra vannak kihegyezve, a leghalványabb taktikázás nélkül…

Hogy ne váljon unalmas Tomb Raider-klónná az egész, a készítők autós üldözéses jelenetekkel is tarkították a játékot, illetve egy alkalommal Niobe-ék hajójával kell menekülnünk a támadó Őrök elől. Ez persze rendkívül dicséretes, csak a shinys fiúk igazán felkérhettek volna valakit, aki ért valamelyest az autószimulátorok programozásához, mert az ő verziójuk rendkívül szánalmas.

Amikor az első autózásos részhez értem, le akartam törölni a játékot a vinyómról, a második ilyen rész szerencsére egy fokkal élvezetesebb volt. Verdánk irányítása ugyanis egyszerűen pocsék, a pályák elképesztően unalmasak és ötlettelenek, a minket üldöző rendőrök pedig síkhülyék. Hasonlóan gyengus a hajós száguldozás, amely leginkább egy lebutított Descentre hasonlít. Sebaj, most megbocsátunk a Shiny-s arcoknak, csak ígérjék meg, hogy soha, soha, soha többé nem készítenek autószimulátort…

Hogy egy játéknak ennyire ne legyen önálló története, az… khmm… szóval más esetben elég sok mínuszpontot érdemelne

Fogyasztás: csak filmnézés után!

Mivel a játék teljes egészében a filmre épül, ezért mindenkinek azt tudom ajánlani, hogy csak a film megtekintése után töltse be, különben egy vak hangot sem fog érteni az egészből, ugyanis a különféle küldetések a film fontosabb eseményeihez kötődnek. (Nem véletlenül adták ki szigorúan 15-én, tehát a Reloaded megjelenése napján a különféle játékverziókat is.)

Hogy egy játéknak ennyire ne legyen önálló története, az… khmm… szóval más esetben elég sok mínuszpontot érdemelne, de most a Matrixról van szó, és amúgy a filmmel összekötve a sztori egész jó, ezért a szigorúságtól most eltekinthetünk. Hasonló hangulatban osztályoztam magát a játékot is: a fókuszálós, verekedős, kung-fus játékelem kiváló, a lövöldözésnél az automatikus célzás kicsit gagyi, de szódával még az is elmegy, a pálya és küldetésszerkesztés is helyenként csapnivaló, de általában véve annyira azért nem gáz, hogy az átvezetőkre várva ne vigye végig újra és újra az ember akár egy messzi save-ponttól is visszatöltve a játékot.

-BadSector-(2003)

Pro:

+ gyönyörűen kivitelezett lassított kung-fu mozdulatok
+ egyes karakterek (pl.: Niobe) elsőrangú kidolgozása
+ Wachovski átvezető filmek

Kontra:

– a pályák zöme egy idő után ismétlődő, monoton
– a helyszínek textúrázottsága nem túl részletgazdag…
– katasztrofálisan gyenge vezetős részek (Niobe-bal)


Kiadó: Atari

Fejlesztő: Shiny Entertainment

Stílus: Akció

Megjelenés: 2003

Enter The Matrix

Játékélmény - 6.4
Grafika (2003) - 6.7
Történet - 6.3
Zene/Audio - 6.3
Hangulat - 6.1

6.4

KORREKT

Összességében egy aránylag élvezetes, a közepesnél egy kicsit jobb akcióstuffal van dolgunk, amelyet a matrixos környezet és a másfél órás Wachovsky-filmek nagyon feldobnak – ha ezek nem lennének, akkor úgy 70% körüli osztályzást érdemelne az ETM. Azért saját bejáratú Matrixomnak nem választanám, az biztos…

User Rating: 2.75 ( 1 votes)

Spread the love
Avatar photo
BadSector is a seasoned journalist for more than twenty years. He communicates in English, Hungarian and French. He worked for several gaming magazines - including the Hungarian GameStar, where he worked 8 years as editor. (For our office address, email and phone number check out our impressum)

Kiemelt partnerünk: www.konzolkirály.hu