Star Wars: Galactic Battlegrounds – Az AOE-klónok támadása [RETRO – 2002]

RETRO – Az Erő legyen velünk! – fohászkodhattak a LucasArtsnál, amikor a rettenetesen erőtlen Force Commandert piacra dobták. Az FC az akkoriban még ritka 3D-s stratégiák gyöngye lehetett volna, ha nem szúrják el totálisan az irányítást, a kameranézeteket és egyáltalán a játék egészét, így azonban hatalmasat bukott. „Most biztosra megyünk!” – adhatták ki az ukázt a cég vezetői – „Kiforrott grafikus motort ide, de azonnal!” És a tanácstalan designerek elbandukoltak az Age-sorozatról elhíresült Ensemble Studioshoz, hogy majd csak találnak ott valamit…

 

Az is lehet, hogy nem így történt. Talán a kulisszák mögött vérre menő versenytárgyalások folytak a különféle cégek között, és végül is az Ensemble-féle Age of Kings motor nyerte meg a Lucas Arcok tetszését. Vagy valaki a Star Wars: Galactic Battlegrounds leendő készítői közül szemellenzős Age of Kings rajongó. Vagy csak ócsó volt a biznisz. A jó ég tudja. De ezt így, ebben a formában nem kellett volna…

Mielőtt még folytatnám, azt is leszögezném, hogy imádom az Age of Empirest és Kingset is, és a történelmi stratégiák között a legjobbnak tartom őket. Ezzel a játéktípussal remekül lehet ábrázolni az ókor és a középkor vérzivataros időszakait, ahol a parasztok veszettül túrják a földet, miközben a barbárok, légiósok, talpasok és lovagok hatalmas csatákat vívnak egymással.

Az is lehet, hogy nem így történt. Talán a kulisszák mögött vérre menő versenytárgyalások folytak a különféle cégek között, és végül is az Ensemble-féle Age of Kings motor nyerte meg a Lucas Arcok tetszését.

Nagyon szeretem a Star Wars univerzumot is: Han Solo, Luke Skywalker, Lando Clarissian, Chewbacca, Darth Vader, és a George Lucas által megálmodott többi hős és antihős gyermek- és kamaszkorom kedvencei, és a fiatal Obi Wan, Qui-Gon Jinn és Darth Maul is jól megformált figurák. A Star Wars filmek varázslatos hangulatát lehetetlen megfejteni (bár sokan próbálták már), úgyhogy most én sem teszek erre kísérletet…

A lényeg, hogy mind az Age of Kings– mind a Star Wars-világ a kedvenceim közé tartoznak, de ez kettő valahogy nem passzol egymáshoz, és erre igazából most, a tényleges játék tesztelésekor jöttem rá…

Az is lehet, hogy nem így történt. Talán a kulisszák mögött vérre menő versenytárgyalások folytak a különféle cégek között, és végül is az Ensemble-féle Age of Kings motor nyerte meg a Lucas Arcok tetszését.

Összeférhetetlenség

Az odáig OK, hogy létezik ugye hat „nép” (a királyi Naboo, a Gunganon, a kereskedelmi szövetség, a vukik, illetve a később megalakult Birodalom és a lázadók) és mindegyiküknek megvannak a saját épületeik, alakulataik, hadjárataik (kivéve a királyi Naboot, ahol nincs kampány) stb.

A Star Wars: Galactic Battlegroundsban a gond csak az, hogy az AOK motor szigorú szabályai miatt minden egységtípushoz az adott populáció különféle tagjait hozzá kellett rendelni, ami helyenként teljesen tönkrevágja a Star Wars-feelinget. Valahogy nehezen tudom például elképzelni, hogy Chewbacca a földet túrja, az ő hadjáratukban viszont természetesen megtalálható a földműveléssel, bányászattal, favágással foglalkozó „paraszt” vuki megfelelője.

Az is lehet, hogy nem így történt. Talán a kulisszák mögött vérre menő versenytárgyalások folytak a különféle cégek között, és végül is az Ensemble-féle Age of Kings motor nyerte meg a Lucas Arcok tetszését.

A lázadóknál ezt a szerepet az R2D2-hoz hasonló tömzsi kis robotok töltik be, ami még aránylag stimmelne is, viszont ezeket is (AOK logika ugye…) 50 egységnyi kajával hozhatjuk létre, ami viszont már átgondolatlan marhaság. Nem tudom, a játék készítői mikor látták már szegény R2D2-t, amint felfal mondjuk egy hamburgeres szendvicset – erre még a nagyon igyekvő ultra-reális Steven Spielbergféle M.I. android kisfiú is képtelen volt… Hasonlóan illúzió- és hangulatromboló megoldásokkal találkozunk a hősök terén is.

OK, hogy Qui-Gon Jin, Darth Vader, Luke Skywalker, Han Solo, Darth Maul, Chewbacca, Leia hercegnő ebbe a kategóriába tartoznak, de valahogy profán megoldásnak érzem, hogy ezeket a filmvásznon szereplő oly egyedi és karakteres figurákat egyszerű feltápolt egységként szerepeltetik, akik mindössze abban különböznek a mezei katonáktól, hogy nagyobbakat ütnek és több HP-jük van. Az AOE/AOK tendenciát követve pedig mire használjuk őket a leginkább?

Az is lehet, hogy nem így történt. Talán a kulisszák mögött vérre menő versenytárgyalások folytak a különféle cégek között, és végül is az Ensemble-féle Age of Kings motor nyerte meg a Lucas Arcok tetszését.

Szétveretjük velük az épületeket… Annál szerintem nincs kiábrándítóbb, mint azt figyelni, ahogy Darth Maul vagy Darth Vader „csülökre” nekiesik a lézerkardjával egy házikónak és apró darabokra szabdalja szét. Legalább cipelnének magukkal valamilyen bombát, mint Tanya a Red Alertekben!

Ráadásul még a szereplők mozgására sem ügyeltek eléggé: Darth Vader például házformattálás közben úgy szökdécsel, mint egy bakkecske! Kedves készítők! Láttak már Star Wars mozit? Darth Vader mikor szokott ugrándozni?! Ha már a hősöknél tartunk: szerintem elég aránytalanul osztották ki szerepeltetésüket, mert Qui-Gon Jinn és Darth Maul például alig-alig vesznek részt a küldetésekben, Leia, Luke és Darth Vader viszont a saját hadjáratuk szinte mindegyikében jelen vannak. Pedig őket egy kicsit már untam…

Az is lehet, hogy nem így történt. Talán a kulisszák mögött vérre menő versenytárgyalások folytak a különféle cégek között, és végül is az Ensemble-féle Age of Kings motor nyerte meg a Lucas Arcok tetszését.

Az Erõ jó és sötét oldala…

Szóval a Star Wars hangulatot alaposan lerontják az ilyen és ehhez hasonló ökörségek, de azért meg kell vallanom, hogy a demó verzió hatalmas csalódása után találkoztam kellemes meglepetésekkel is. A küldetések például általában véve jól átgondoltak, és a hardcore RTS-fanok sem csalódnak majd, mert hosszúak és elég nehezek is.

Az is nagyon tetszett, hogy a hadjáratok végigvitele után mindegyiknél találunk bónusz missziókat is, melyek valamelyik film csúcsjeleneteihez kötődnek: a lázadóknál például meg kell védenünk a Hoth bolygót, a következőben pedig az Endoron kell nyomulnunk. Az összecsapások során az ellenség már középszinten is nagyon szívósan támad, úgyhogy alaposan meg fogunk izzadni, mire megbirkózunk velük. Sajnos – szokás szerint – ez megint csak az MI agresszív játékstílusa és nem a mesterséges intelligencia miatt van, ami még az AOK-khoz képest is átlagon alul teljesít.

Megint csak jönnek, mint a barom, a leghalványabb taktikázás nélkül. Egyedül a Warcraft 2-ben már megtalálható visszavonulás szerepel itt is, de ez azért manapság már kevés az üdvösséghez. Még súlyosabb gondok vannak a „gazdasági rész” MI-jével: az R2-es robotoknak például nem tudom, mennyi RAM memóriájuk van, ugyanis gyakran „elfelejtik”, hogy ők most éppen fát vágnak és ezért egyszerűen leállnak… Elég gyengus a megfelelő útvonal megtalálása („pathfinding”): ha nem is olyan vészes, mint az Age of Empiresben, az Age of Kings: Conquerorsnál és a frissítéseknél érezhetően gyengébb.

Az is lehet, hogy nem így történt. Talán a kulisszák mögött vérre menő versenytárgyalások folytak a különféle cégek között, és végül is az Ensemble-féle Age of Kings motor nyerte meg a Lucas Arcok tetszését.

John Williams a legnagyobb Jedi…

A játék grafikája olyan, amilyen – sok szót nem érdemes vesztegetni rá, elavult AOK motor, se több, se szebb. (Nem értem, nem tellett volna George Lucasnak a gyereke óvodai menzájára, ha a LucasArts egy újabb generációs grafikus motort vásárol meg??? Mindegy, hagyjuk…) Annál jobban megfogott viszont a Star Wars: Galactic Battlegrounds CD-s zenéje, amivel mondjuk nem sokat molyoltak a készítők, csak egymás után raktak néhány John Williams melódiát, de hát ki tudná a Mestert felülmúlni?

A hősök hangját viszont saját szereplőkkel kellett megoldaniuk, de ezen a téren is nagyon jó munkát végeztek a Lucas Arcok: mindegyik figura épp olyan hangtónusban és stílusban szólal meg, mint az eredeti (mára már kiöregedett, vagy túl drága) színész. Aránylag jók az effektek is, úgyhogy ezen a téren sikerült egy kicsit helyreütni az archaikus grafika okozta csalódást. Összességében azért még a pozitívumok ellenére sem nyűgözött le a LucasArts AOK-klónja.

-Bad Sector- (2002)

Pro:

+ John Williams zene
+ A színészek profi hangjai
+ Jó effektek

Kontra:

– Elavult grafikus motor és játékmenet
– Jabba the Hut szintű MI
– Kevés mint Tatooine-on a vízesés


Kiadó: Lucas Arts, Disney Interactive Studios

Fejlesztő: Ensemble Studios

Stílus: RTS

Megjelenés: 2002

Star Wars: Galactic Battlegrounds

Játékélmény - 7
Grafika (2002) - 6.5
Történet - 6
Zene/Hangok - 7.5
Hangulat - 6.5

6.7

KORREKT

A legbosszantóbb az egészben az, hogy ott állnak talonban a készülőfélben lévő, vagy már megjelent játékok 3D-s grafikus motorjai, csak egy kicsit költeni kellett volna rá… Talán majd egyszer, máshol, egy távoli galaxisban…

User Rating: 3.3 ( 1 votes)

Spread the love
Avatar photo
BadSector is a seasoned journalist for more than twenty years. He communicates in English, Hungarian and French. He worked for several gaming magazines - including the Hungarian GameStar, where he worked 8 years as editor. (For our office address, email and phone number check out our impressum)

Kiemelt partnerünk: www.konzolkirály.hu