RETRO – Volt már olyan játék, amelyben magát a megszemélyesített „Háborút” irányítottad? Nos, a THQ legújabb hack’n’slash akciójátékában, a Darksiders-ben éppen erre nyílik lehetőséged, ugyanis főszereplője nem más, mint az Apokalipszis négy lovasának egyike: „Háború”!
Az Apokalipszis négy lovasa a bibliai Jelenések könyvében a végítélet egyik előjeleként szerepel. A négy sötét bajnok a vallásos mű szerint halált és pusztítást hoz a világra. Maga a Biblia egyenesen Isten küldötteinek tartja őket, akik az ő parancsára pusztítanak a világban. A keresztény hit szerint akkor szállnak majd együtt lóra, amikor elérkezik az Apokalipszis ideje. Nos, a Darksiders is ezt a motívumot dolgozza fel, a játék főszereplője pedig „Háború”, az egyik lovas.
Apocalypto praecox
A sztori szerint hősünket átverték, ugyanis valójában még szó sincs semmilyen világvégéről, ám őt már most hívták, hogy pusztítást okozzon. Háború számára hamarosan nyilvánvalóvá válik, hogy ez az ármány része egy szövevényes konspirációnak, amely a Menny és a Pokol közötti kegyetlen háború kapcsán zajlik. Az ügynek szegény lemészárolt emberiség és maga Háború itta meg a levét, akitől büntetésből elveszik minden különleges képességét és száműzik a túlvilágra.
Hősünk elhatározza, hogy helyrepofozza a dolgokat: útra kél, hogy kiderítse, ki áll a cselfogás mögött és kegyetlen bosszút álljon azért, amiért hülyét csináltak belőle. Társául – akarata ellenére – egy furcsa démon szegődik: a Watcher, aki Háború testébe költözve folyamatosan ellenőrzi, és tanácsokkal látja el hősünket.
Háború visszakapja kardját, „Káoszevőt”, amely jóval gyengébb, mint a játék legelején, illetve ő maga is – büntetésből – elveszítette képességeit, így újra meg kell tanulnia azokat. Visszakerül a Földre, hogy kapjon még egy esélyt és a Menny és a Pokol közti gyilkos összecsapások közepette helyrehozza, amit ő maga rontott el.
Angyalok és démonok
Hősünkkel tehát ismét a Földön találjuk magunkat, a helyzet pedig az emberiség szempontjából rosszabb, mint valaha. A teljesen lerombolt, ismeretlen nagyvárosban mindenhol angyalok és démonok pusztítják egymást, még csak nem is törődve a sikoltozva menekülő emberek maradékával.
Háború sem lacafacázik: a Menny, illetve a Pokol lényeit egyaránt lelkiismeret furdalás nélkül levágja, lévén egyikükkel sem szimpatizál, sőt, a szaladgáló embereket sem kíméli. A Darksiders elején a hack’n’slash elem sokkal hangsúlyosabb, mint más hasonszőrű akciójátékokban: egyetlen gombbal fogunk csapkodni és viszonylag kevés kombó áll rendelkezésünkre.
Emellett ellenségeinket lebénítva, vagy halálosan kimerítve egy másik gomb segítségével ki is végezhetjük: így sokkal több jutalmat kapunk, mint egyébként. Később, ahogy egyre több lelket szippantunk magunkba, úgy vásárolhatunk újabb és újabb kombókat, másodlagos fegyvereket. Az egyik ilyen fegyver a hatalmas kasza, amellyel leginkább a mozgó ellenségeket intézhetjük el, illetve később szert teszünk egy vaskesztyűre is, amellyel odacsapunk „ahova köll”, egy „Mercy” nevű pisztolyra és egy shurikenre.
A fegyvereken kívül szellemszárnyakat is kapunk, melyek segítségével Batman stílusban siklórepülést is végrehajthatunk: így tudjuk a lávafolyók felett tátongó hatalmas szakadékokat átrepülni. Különleges tárgy még az Earthcaller: egy kürt, melyet megfújva nemcsak lebéníthatjuk és hátrébb lökhetjük ellenfeleinket, hanem ezzel tudunk zárt kapunkon is keresztüljutni.
Törd a fejed és a rémet, ezzel is a Földet véded!
A játékmenet tehát kísértetiesen hasonlít a God of War, illetve Devil May Cry sorozatra, vagy a szintén ebben a lapszámban tesztelt Bayonetta-ra. Az állandó akció mellett a puzzle feladatokat speciális tárgyak segítségével kell megoldanunk. Ilyen eszköz például a voidwalker, amellyel a Portalhoz hasonló féreglyukakat kreálhatunk, illetve a Mask of Shadows, mellyel egy másik dimenzióba kerülhetünk. Mindegyik tárgyat a megfelelő pillanatban kapjuk meg és egy kis fejtöréssel hamar rá fogunk jönni, hol és hogyan kell használni őket.
Mivel az Apokalipszis egyik lovasát alakítjuk, így természetes, hogy a játék során később egy démoni paripára is felpattanhatunk és bizonyos pályákon vele vágtathatunk. A sokféle játékelem révén a Darksiders egész változatos, bár a játék első szakaszában inkább csak mészárolnunk kell.
Kicsit fárasztó az is, hogy elég lassan jutunk a kék színű lelkekhez, így rengeteg kell értük csapkodni – méghozzá nemcsak angyalokat és démonokat, hanem különféle tereptárgyakat is, ugyanis azokból is lelkeket nyerünk. Bosszantó még, hogy hősünk életerejét is elég ritkán tudjuk a különféle ládák segítségével visszatölteni és a levágott szörnyek is viszonylag kevés gyógyító zöld pöttyöt hullajtanak magukból.
Apokaliptikus világ
Míg a játékmenet nem sokban különbözik a God of War-tól és társaitól, addig a játék grafikája egészen egyedi stílusú. A túlvilág pusztításától lerombolt Föld egyik városának romjai között kell kavarnunk és a környezet gyakran igazán hátborzongató.
A hatalmas felhőkarcolók ablakait mind szétverték, az utcákon lángoló autóroncsok hevernek, a felrepedezett beton között lávafolyamok hömpölyögnek, az eget pedig sötét, gomolygó, túlvilági fellegek borítják. A szörnyeket Joe Madureira képregény rajzoló festette és elsőrangú munkát végzett velük. Az angyalok klasszikus sci-fik karaktereire emlékeztetnek, a démonok pedig a leghátborzongatóbb horrorfilmeket idézik.
Különösen a főszörnyeknél csillogtatta meg Madureire kreativitását: hatalmas, két lábon járó vicsorgó ördögökkel kell megküzdenünk, akik gyakran a teljes képernyőt kitöltik. A PS3 és Xbox 360 verziók nagyjából megegyeznek, bár mindkettőnél találunk két igen komoly grafikus bakit: PS3-on elég szemcsés a grafika, a Microsoft konzolján pedig a megjelenítést képszaggatás csúfítja el. Bár a Vigil Games megígérte, hogy utóbbi hibát patchelni fogja, azért manapság így kiadni egy játékot elég amatőr húzás.
A szinkronhangok terén viszont brillírozik a program, különös tekintettel a jó öreg Mark Hamill-ra, aki a Watcher hangján szólal meg. Aki játszott a Batman: Dark Asylummal, az kicsit Jokerre fog ismerni, a színész azonban hangjával most is igazi életet lehelt a Háborút kísérő démonba.
Világvégének és évkezdetnek egyaránt ütős
Annak ellenére, hogy kevés igazán jelentős újítást találunk benne, a Vigil Games azért igen szép munkát végzett a Darksiders-szel. A sztori a kissé elborult hangulatú univerzum ellenére meglepően komplex, bár az érdeklődést nehezen felkeltő intrónál erősen kell figyelni a különféle benne ecsetelt fontosabb eseményekre és démonok neveire, hogy mindennel képben legyünk.
Aki nem nagyon figyel oda a sztorira, annak kicsit értelmetlen gyepálás lesz, ahogy az angyalok és démonok hadai között alaposan szétcsapunk. Mivel a szintén most megjelent Bayonetta azért sokkal eredetibb és kiforrottabb, ezért a Darksiders-nek komoly konkurenciával kell szembenéznie, viszont aki inkább az Apokalipszis egyik „bad ass” lovasával akar igazságot osztani egy csinibaba 500 éves boszorkány helyett és nem tudja kivárni a Pokolra szálló Dante-t, vagy PS3-on Kratos-t, a God of War III hősét, annak érdemes belevágnia ebbe a kalandba is.
-BadSector(2010)-
Pro:
+ Pörgős, véres akció
+ Érdekes sztori és főszereplő
+ Hangulatos
Kontra:
– Egy idő után monoton
– God of War klón
– Egyes részek túl nehezek
Kiadó: THQ
Fejlesztő: Vigil Games
Stílus: akció, 3D, platformwe
Megjelenés: 2010
Darksiders
Játékmenet - 8.2
Sztori - 8.1
Grafika (2010) - 8.6
Zene/hangok - 8.3
Hangulat - 8.1
8.3
KIVÁLÓ
Aki nem nagyon figyel oda a sztorira, annak kicsit értelmetlen gyepálás lesz, ahogy az angyalok és démonok hadai között alaposan szétcsapunk. Mivel a szintén most megjelent Bayonetta azért sokkal eredetibb és kiforrottabb, ezért a Darksiders-nek komoly konkurenciával kell szembenéznie, viszont aki inkább az Apokalipszis egyik "bad ass" lovasával akar igazságot osztani egy csinibaba 500 éves boszorkány helyett és nem tudja kivárni a Pokolra szálló Dante-t, vagy PS3-on Kratos-t, a God of War III hősét, annak érdemes belevágnia ebbe a kalandba is.