RETRO – Visszatér a játékvilágba a StarCraft II és vele irányítható antihősként Sarah Kerrigan is, aki egyszerre szépség és szörnyeteg is, (átvitt értelemben) Ripley és Alien, zergeket irányító hadvezér és tömeggyilkos. A StarCraft II kiegészítőjében ezúttal az ő pusztító hadjáratát fogjuk irányítani.
Nehéz eldönteni, vajon bölcs döntés volt-e a Blizzard részéről, hogy az eredetileg egy játékra tervezett StarCarft II-őt végül három részre vágták, méghozzá úgy, hogy a különböző részek kétévenként jelennek meg. Emlékszem, még 2010-ben, amikor még a Gladriel nevű cégnél dolgozva – az azóta tragikusan fiatalon elhunyt – Koller Katalin („Cat”) beöltözött Kerrigannek és közösen készítettünk egy Youtube-os videótesztet (a szöveget én írtam, Kata mondta fel és a Docler akkori videós csapata állította össze) mennyire furcsa volt, hogy maga Kerrigan tulajdonképpen irányítható karakterként nem is szerepelt a játékban, ugyanis erre jó két évet kellett várni. A jó két évből majdnem jó három év lett mire a valós idejű stratégiai játékok koronázatlan királyának legújabb epizódja végre a boltokba került.
A hölgy egy kissé bogaras
Kerrigan mindig is a játékvilág egyik legjobban kitalált figurája volt: egykor az emberi erők szuperkatonája volt, akit elfogtak a zerg nevű, rovarszerű idegen lények és óriási pszionikus erejét felhasználva őt is zerggé alakították át egy bonyolult folyamaton keresztül. A bosszúszomjas nő ezáltal a zerg seregek hadvezérévé vált és hadjáratai során zergjeivel elpusztított mindent és mindenkit, aki csak az útjába állt.
Egykori szerelme, Jim Raynor a StarCraft II-ben ismét találkozik vele, és mindent megtesz azért, hogy Kerrigan visszanyerje emberi formáját. Hogy ez sikerül-e neki, és egyáltalán mi lesz a sorsuk, azt nem árulom el (azokra gondolva, akik még nem játszották végig a StarCraft II-őt), de mindenesetre a Heart of the Swarmban ismét a Pengék királynőjét üdvözölhetjük a maga megfertőzött, tömegpusztító valóságában.
A háború istennője
Mivel a Wings of Liberty, tehát az első StarCraft II oly mértékben teremtette meg a játék alapjait, hogy azokhoz nagyon hozzányúlni nem sok értelme lett volna, ezért a Heart of the Swarmmal a Blizzard inkább az egyjátékos módra, illetve a történetre kiteljesedésére koncentrált. Kezdő StarCraft II rajongókkal gyorsan közölném, hogy ez a középső rész, így a harmadik, befejező epizódra, a Legacy of the Voidra további két (?) évet kell várni.
Természetesen azért kellett egy olyan lényeges változás, amely miatt az mondhatjuk, hogy azért a Heart of the Swarm is letett valamilyen újdonságot az asztalra, ez pedig nem más, mint a szerepjátékos elemek bevezetése, amelyek leegyszerűsített változatával már a WarCraft III-nál is találkozhattunk. No persze itt sem kell valamilyen összetettebb AD&D-re gondolni: lényegében az életerőnket, mentális erőnket, páncélunkat és sebzésünket tudjuk fejleszteni csatáról csatára, küldetésről küldetésre.
Folyamatosan fejleszthetjük aktív és passzív képességeinket, aszerint, hogy milyen irányba szeretnénk Kerrigant elvinni. Ez a szerepjáték vonulat egyébként azt is jelenti, hogy Kerrigan ezúttal szinte az összes küldetésben személyesen is a csatatéren lesz, amitől nagyjából olyan érzésünk is lehet, mintha egy sci-fi Diablót keverték volna (jóval kisebb mértékben…) a szokásos taktikai/stratégiai elemekkel.
Ennek lehet örülni is, de egy kicsit szomorkodhatunk is miatta, hiszen a játék során egyre inkább harci istennővé avanzsáló Kerrigan mellett a többi egység szerepe a háttérbe szorul. Hiszen minek foglalkozni velük, amikor a Pengék királynője villant egyet a vészterhes szemével és egy „szempillantás” alatt megsemmisülnek az ellenséges egységek. Ha a feminizmust játékkarakter formájában kellene megvalósítani, akkor Kerrigan erre nem is lehetne tökéletesebb figura…
No de viccet félretéve: a játék klasszikus stratégai jelentősége a játéknak így érezhetően csökkent. Tragédia? Nem féltetlen, hiszen az ősrégi RTS játékstílus amúgy is kissé (?) megfáradt és lássuk be: az első StraCraft 2, a Wings of Liberty sem tett túl sokat hozzá.
Kerrigan-centrikus
A Heart of the Swarm érezhetően a sztorira, az egyjátékos módra és Kerrigan figurájára koncentrált, a komolyabb játékmenetbeli újítások, vagy a multiplayer jelentősebb újdonságai ezúttal elmaradtak. Multiplayerben mindössze annyi az említésre méltó újdonság, hogy kaptunk hét új egységet, amelyekkel leradírozhatjuk az ellenségeinket – persze a játékegyensúly figyelembe vételével.
Aki tehát valami radikális újításra számít, az csalódni fog, de szerintem a legtöbben amúgy is pontosan tudtuk, hogy mit várhattunk a Heart of the Swarmtól: egy okosan kidolgozott akció-stratégiát némi szerepjátékos elemekkel megspékelve, amelyben egy félig ember, félig idegen lény testű femme fatale-al mészárolhatjuk le az egyébként korrupt emberiséget és protoss fajt. Ezen a téren pedig a Heart of the Swarm maximálisan hozza a szokásos elsőrangú Blizzard színvonalat.
-BadSector-(2013)
Pro:
+ Nagyszerű sztori
+ A Starcraft II örök varázsa
+ Kerrigan
Kontra:
– A játékmenet nem sokat változott
– Kicsit már elavult motor
– Várni kellett a folytatásra…
Kiadó: Blizzard Entertainment
Fejlesztő: Blizzard Entertainment
Stílus: RTS
Megjelenés: 2013.03.12
StarCraft: Heart of the Swarm
Játékmenet - 8.6
Grafika (2013) - 7.4
Sztori - 9.2
Zene/audio - 8.4
Hangulat - 8.8
8.5
KIVÁLÓ
A Heart of the Swarm érezhetően a sztorira, az egyjátékos módra és Kerrigan figurájára koncentrált, a komolyabb játékmenetbeli újítások, vagy a multiplayer jelentősebb újdonságai ezúttal elmaradtak. Multiplayerben mindössze annyi az említésre méltó újdonság, hogy kaptunk hét új egységet, amelyekkel leradírozhatjuk az ellenségeinket – persze a játékegyensúly figyelembe vételével. Aki tehát valami radikális újításra számít, az csalódni fog, de szerintem a legtöbben amúgy is pontosan tudtuk, hogy mit várhattunk a Heart of the Swarmtól: egy okosan kidolgozott akció-stratégiát némi szerepjátékos elemekkel megspékelve, amelyben egy félig ember, félig idegen lény testű femme fatale-al mészárolhatjuk le az egyébként korrupt emberiséget és protoss fajt. Ezen a téren pedig a Heart of the Swarm maximálisan hozza a szokásos elsőrangú Blizzard színvonalat.