Xbox Series X – Összefoglaló a next-gen Microsoft konzolról.
Az Xbox Series X, ami feltehetőleg a The Game Awardsos bejelentésig a Project Scarlett Anaconda modelljeként futott (a pletykák szerint van egy gyengébb modell, a Lockhart, amiben nincs elvileg Blu-ray meghajtó – a tény, hogy csak Xbox a következő konzol neve, megerősíti elméletben ezt, és lehet, hogy Xbox Series S lehet majd annak a neve…), egy egyedi, AMD Ryzen Zen 2 alapú processzorral rendelkezhet, nyolc maggal, 3,6 GHz-s órajellel. Ez kb. azonos lehet az AMD R7 3700X-szel, de mivel egy SoC (system on a chip – egylapkás rendszer) megoldásról van szó, ennél valamivel alacsonyabb szinten lehet. A grafikai chip is egyedi AMD megoldás lesz, mégpedig Navi alapon, és állítólag 12 TFLOPS számítási teljesítményre lesz képes.
Felbontásban 8K-ig is fel mehet (itt azért a 60 FPS nem biztos, hogy olyan könnyen megvalósulhat…), és 4K-ban 120 Hz (azaz 120 FPS) is megoldható. Ez pedig a még nem bejelentett AMD RX 5800-zal megegyező teljesítmény (az RX 5700 XT 9 TFLOPS-ot tud). 16 GB memória, ebből is GDDR6-os, de a fejlesztők csak 13 GB-hez férhetnek hozzá, mivel a többi az operációs rendszernek tartják fenn. A tárhelye egy NVMe SSD lehet, ami akár másodpercenként 2 GB-nyi adatot is be tud majd olvasni, és a Microsoft technológiája révén akár a töltési idők is teljesen megszűnhetnek. 4K-s Blu-ray lemezeket olvasni képes optikai meghajtó is lesz a fekete színű masinában, ami a cég szerint négyszer erősebb lesz az Xbox One X-nél. A portok még kérdésesek, de lehetséges egy USB Type-A port az elején, és hátul minimum egy HDMI 2.1 port lehet, ám a pletykák szerint a Microsoft felhagyhat a HDMI passthrough porttal. A konzol eléggé termetes lehet – hivatalos adatok nincsenek, de a számítások szerint 312x157x157 mm lehet. Az Xbox One X ezzel szemben 300x240x60 mm – feltehetőleg a hűtési rendszer miatt lesz hatalmas az Xbox Series X, elvégre a halk működés az, amit a Microsoft már megígért. Hasonló megoldást használt 2013-ban a Mac Pro is. A WindowsCentralon van egy remek méretbeli összevetés az Xbox Series X, a PlayStation 4 Pro és az Xbox One X között.
A Project xCloud játékstreamelés is integrálásra kerülhet már a telepítési idő csökkentése miatt is: így be lehet ugrani a játékba, mielőtt az teljesen rákerülne az SSD-re. Közben meg lehet ragadni az új, valamivel kisebb, és emiatt talán könnyebb kontrollert, aminek D-Padját az Xbox Elite kontrollerekből tanultakra építettek. Képlopó gomb is lesz, ami a PlayStation 4/DualShock 4 esetében már látható. Átszabott ravaszokkal rendelkezik, amikben rezgés is lesz, és Xbox One-on és PC-n egyaránt működni fog. Az összes jelenlegi headset, kontroller, és Xbox One-kompatibilis kiegészítő is működni fog az Xbox Series X-en, amin egyszerre több játékot is folytathatunk, ahol abbahagytuk azokat.
Grafikailag a 4K/60 FPS lesz a standard, és hardveralapú valós idejű sugárkövetéssel is rendelkezni fog a konzol, nem beszélve a valós idejű dinamikus tükröződésekről és árnyékokról. Aztán ott van a Microsoft saját VRS technológiája (variable rate shading), az automatikus alacsony latenciamód (ALLM), a dinamikus latenciájú bevitel (DLI), amiket mind arra fejlesztették, hogy a lehető leggyorsabban reagáljon a konzol arra, amit a kontrolleren végzünk. Ezen funkciók jelentős része a Game Core OS fejlesztői környezetben fog megvalósulni (ez valószínűleg a Project Scarlett konzolok számára exkluzív lesz), DirectX 12-ben, és talán pont emiatt is fog több játék is talpra állni még az Xbox One-on is (erre jó példa lehet a Halo Infinite).
Teljesítményben ha egy R7 3700X CPU, X570-es alaplap, RX 5700 XT GPU, 16 GB DDR4 RAM és egy 500 GB-s NVMe SSD PC-n megnézzük a frame rate-et, 1080p felbontásban 50%, míg 4K-ban 20% a növekedés mértéke a négy tesztelt játékban (Metro Exodus, Gears 5, Forza Horizon 4, Shadow of the Tomb Raider), de a Digital Foundry elemzése jobban összefoglalja, hogy mekkora ugrásról is van szó.
Az első Xbox Series X-re bejelentett játék a Senua’s Saga: Hellblade II volt, aminek videója állítólag teljesen játékbeli engine-felvételből állt. A Digital Foundry elemzése pedig azért megkérdőjelez pár dolgot. Tény, az Unreal Engine 4 következő szintje lehet az, amit a már az Xbox Game Studios kötelékébe tartozó Ninja Theory előadott, de a site szerint Senua haja és a depth-of-field, illetve egyes objektumok körül a fény az, ami a jelenlegi generációban is itt-ott hibázik. A frame rate 24 FPS volt, és a fekete csíkok miatt a felbontás is 3840×1608 volt – alig 74%-a a valódi 4K felbontásnak és 80%-a a 30 FPS-nek, így átlagban 60%-a a 4K/30 FPS párosnak. Emiatt joggal lehetünk szkeptikusak: lehet, hogy egy high-end PC-n futott a cucc.
Minden Xbox One-on futó játék működni fog az Xbox Series X-en, így az eredeti Xbox és az Xbox 360 visszamenőleges támogatással rendelkező címei is lábra kelnek majd az új, függőlegesen és vízszintesen egyaránt használható konzolon, ami egy év múlva már biztosan kapható lesz (az év végi időszakra időzítették, ahogy a Sony is a PlayStation 5 esetében). Az ár nem ismert, de valószínűleg 500 dollár lesz a minimum, ami errefelé legalább 170 ezer forint lesz, de a jobban teljesít mantra miatt akár 180, akár 190 ezer forintot is fizetni kell majd az Xbox Series X-ért. (Pláne azért is, mert a dollár-euró konverzió 1:1 alapú, plusz errefelé ugyebár az a 27% áfa sem elhanyagolható tényező.)
Forrás: WindowsCentral
Kérjük, támogassátok a theGeek.hu oldalt a Patreonon, hogy fennmaradhasson, függetlenül, napi hírekkel és tesztekkel, a Patreon adományozó rendszerén keresztül! Köszönjük! theGeek csapata
Become a Patron!