Repülő autók és légitaxik: vajon még mindig sci-fi?

TECH HÍREK – A repülő autók ötlete mindig is izgatta a sci-fi írók és filmkészítők fantáziáját – elég csak a Szárnyas fejvadászra, vagy az Ötödik elemre gondolnunk.

Természetesen a tudomány előrehaladtával a korábban tudományos fantasztikumnak tekinthető találmányok egyre inkább valósággá válhatnak és nincs ez másképp a repülő autókkal, vagy a hozzájuk kötődő szolgáltatással, a „szárnyra kapott” taxikkal sem. Több száz cég próbálja már kidolgozni a tökéletes repülőautót és már 175 konkrét design is elkészült, amely csak arra vár, hogy végre valaki rábólintson. Az igazi kérdés azonban az, hogy egyszer valósággá is válik egy ilyen találmány, vajon az átlagember számára is megfizethető lesz?

A BBC írása járt alaposabban utána a repülő autók témájának és két német céget meg is kerestek, amelyek már az „electric vertical take-off” („elektromos vertikális felszálló”) – vagy a hivatalos rövidítés szerint „eVTOL” – járművek prototípusait el is készítették és bemutatták egy lisszaboni technológiai rendezvényen.

A Volocopter és a Lilium a BBC szerint „barátságos riválisok” a repülőtaxi bizniszben és a jelentős különbséget fedezhetünk fel az általuk elkészített járgányok prototípusai kidolgozásának terén is. A Lilium egy rendkívül karcsú, elegáns jármű, ami inkább egy repülőre hasonlít, míg a Volocopter futurisztikus designja egy drón és egy helikopter külsőjét ötvözi.

Persze, technológiai téren is vannak különbségek. A Lilium elektronikus járműve egy órát képes repülni, a cég azonban az igazi kihívásnak azt tekinti, hogy egy kétüléses modellről átállnak olyanra, amely több utast is képes szállítani és vertikális repülésről horizontálisra is át tud állni.

A Volocopter rövidebb utakat tervez a Voloportoknak elnevezett állomások között és 2035-re több tucatot terveznek Szingapúrba telepíteni, amely 10.000 utast is képes naponta elszállítani. A végső cél, hogy mindenhol le tudjon szállni a jármű, ne csak az állomásokon.

Egyelőre azért nem minden ideális technikai téren, például októberben egy Volocopter taxi egy rövid kísérleti útja során, amely a szingapúri kikötő két pontja között történt, majdnem le kellett szállnia egy váratlan vihar miatt.

A tesztrepülések persze kulcsfontosságúak, ha a Lilium és a Volocopter általános szintű engedélyeztetést akarnak kapni, de ehhez egyelőre még sok idő kell. Azt ígéri viszont mindkét társaság, hogy amint megkapják a szükséges engedélyeket és rendszeres járatokat indíthatnak, hogy mindenki számára elérhető árú lesz a szolgáltatás.

„Ha egy rövid útról beszélünk, akkor az nem kerül majd többe egy normál taxiút áránál, ha hosszabb az utazás, akkor annyiba kerül majd, mint egy vonatjegy, vagy egy olcsóbb repülőjegy.” – nyilatkozta Daniel Wiegand, a Lilium alapítója.

A Volocopter alapítója, Alexander Zosel ezzel az árfekvéssel egyetért, de azt is kihangsúlyozta, hogy a cégét három alapelv mentén alapították. „A legcsendesebb és a legbiztonságosabb repülőjáratot akartuk létrehozni, amely nem arról szól, hogy játékkütyü legyen srácoknak, hanem hogy a légi közlekedést forradalmasítsa.”

Mindkét cég úgy tervezi, hogy öt éven belül már elindítja a szolgáltatást, eleinte emberi pilótával, később pedig robotpilótával, de még eltart egy ideig, mire az utóbbi célkitűzés megvalósul.

Forrás: BBC

Spread the love
Avatar photo
BadSector is a seasoned journalist for more than twenty years. He communicates in English, Hungarian and French. He worked for several gaming magazines - including the Hungarian GameStar, where he worked 8 years as editor. (For our office address, email and phone number check out our impressum)

theGeek TV

Kiemelt partnerünk: www.konzolkirály.hu