Távozik, nyomozás indul ellene, védekezik – a kutyakomédia folytatódik.
A hétvégén a francia Libération írása mellett egy interjút is közöltek a francia médiában, miután a Rayman és a Beyond Good & Evil alkotója bejelentette: távozik a játékiparból (illetve 30 év után a Ubisofttól), hogy a vadvilágban egy rezervátumot hozzon létre. Csakhogy a Libération másfél héttel a távozása előtt ült neki a munkának…
Kb. tizenöt Ubisoft Montpellier-alkalmazott, aki a kreatív rendezővel dolgozott, mérgező, frusztráló személyiségnek jellemezte Ancelt, aki körül a stúdió „groteszk” felépítése forgott. Hozzátették, hogy szerintük őt Yves Guillemot, a Ubisoft vezérigazgatója is megvédte, holott Michel Ancel már augusztus óta vizsgálat alatt állt a cégen belül megindított nyomozás miatt. Ennek ellenére állítólag Guillemot továbbra is bízni akart benne, holott a Beyond Good & Evil 2 csapatai az ő (nem is vitatható!) jelenlétét nem támogatták. Ancel szerint a visszavonulásának semmi köze nincs a nyomozáshoz, kiemelve, hogy a saját stúdiójától, a Wild Sheeptől is távozik.
A Liberation szerint folyamatos irányváltás történt az „erőteljesnek” nevezett Ancel miatt, aki mindig is a középpontban akart lenni: minden döntést ő hozott meg, nélküle nem volt haladás, holott csak részidőben dolgozott rajta (ugyanis a Wild Sheepnél a 2014-es Gamescomon bejelentett PlayStation 4-exkluzív WiLD is készült… készül?). Ancel egy névtelen fejlesztő szerint inkább improvizál minthogy más ötletét használja vagy meghallgassa a csapatot, ami a kérésre dolgozott az általa kijelölt koncepción. Ez pedig hónapokig tartó munkálatok kukába jutását eredményezte: a 2017-es bejelentéskor mutatott Ganesha városát a Beyond Good & Evil 2-ben 4-5 alkalommal gyártották újra, miközben Ancel mindig ugyanazt a részletességet várta el. Egy pillanatban zseninek hívhat valakit a stúdióból, aztán a következő alkalommal cafatokra szed és „szarnak” hív, majd egy hónapig szóba sem áll az illetővel, mondta egy forrás.
Ezért egy tucat Ubisoft Montpellier-alkalmazott betegszabadságot kért (depresszió, kifáradás, kiégés), mások pedig áthelyezésre nyújtottak be kérelmet, és sok csapat egy személyt jelölt ki képviselőnek – olyasvalakit, akit Ancel régóta ismert, és így a csapat helyett rajta csattant az ostor. Jean-Marc Geffroy, egy senior játékrendező 2017-ben csatlakozott, de az Ancellel való viták feszültséget okoztak, és Ancel inkább eltávolodott a projekttől (így hetente csak néhány reggel volt jelen), és 2019-ben a Beyond Good & Evil 2-t (innen rövidítjük BG&E2-re) majdnem törölték is – egy igazgatósági csoport pont ennek megmentésére jött lére, de ez csak rontott a helyzeten: így mindig nekik volt igazuk (még akkor is, ha nem értettek egymással egyet), de egy forrás szerint minél távolabb voltak a fejlesztők tőlük, annál jobb.
Ancel az első AAAA-játéknak hívta a BG&E2-t (mi meg ugyanilyen hangot adunk ki magunkból a fejlesztés szituációja miatt), a kínos kérdések elől pedig kioldalazott. A legnagyobb probléma számára a fejlesztés körüli rémálom volt. Szerinte a csapat nem volt készen egy ekkora projektre, és ezért égtek sokan ki (a sok elvárás semmiért ezt okozza, ez tény…), plusz azt mondta, hogy őt is megviselte ez, továbbá néhány ember szomorú volt. Aztán azt mondta, hogy ez a szomorúság számára igazán mély lehet, majd azt, hogy ha évekig dolgoznak egy projekten, majd az eltűnik/megszűnik, az életük egy darabja is odalesz, majd védte a magát („meg kell fontolni egy ilyen alkotás, annak célkitűzése és összetettsége körüli összefüggéseket”). Csak egy kiégett személyről tudott, és elismerte, hogy BG&E2 körül sok alkalmazott „forgott”, és ezen nem lepődött meg, de utána rögtön Geffroyra mutatott, kiemelve, hogy a projekt menedzsmentje is gyakran változott.
Az Ubisoft Montpellier eddig kb. 30-40 emberrel hozta össze a legutóbbi nagy játékait, de most kb. 250 személy dolgozik a BG&E2-n, és Ancel szerint a fejlesztők szeretik a „kényelmi zónájukat”, és úgy látja, hogy szeretnek az előző játékból megtanult leckéket figyelembe véve dolgozni a következőn, de talán túl sok hirtelen változás, túl sok új dolog, illetve a kutatás-fejlesztés (R&D) körül is hirtelen mélyvízről lehet szó.
A Libération publikációja után az Instagramon védte magát Ancel, és a felütés is ismerős valahonnan: „Fake News”. Szerinte néhány irigy és dühös ember beszél százak nevében, majd olyan gyorsan publikálták az írásaikat, hogy összekötötték a Ubisoftos szexuális zaklatásokkal kapcsolatos hírekkel azokat. Feltette a kérdést, hogy ezt várjuk-e el egy országos újságtól? (A Libération a frankofón területeken mindenhol kapható – még Belgiumban, Luxemburgban és Kanadában is.) Szerinte az ilyen vádaskodások szégyentelinek nevezhetőek, és ő keményen dolgozott mindegyik projektjén, és mindig is tisztelte a csapatokat. A Libération írása hamis információkat tartalmaz, és ezek néhány olyan embertől származnak, akik el akarják őt és a projektjeit pusztítani, és ő időt adott az újságírónak, hogy átnézzék az összes elkövetett hibát.
Egy másik Instagram-posztban pedig Ancel a tükör másik oldaláról beszélt – szerinte ma minden információ termék (még a nagy cégekben az emberek fájdalma is), és erre bizonyíték a Libération munkássága. Miért nem várták meg a Ubisoft Montpellier körüli vizsgálatokat? Miért csak néhány emberre alapozva indították a saját nyomozásukat az újságírók? Sok információ téves (és ennek bizonyításán dolgozik Ancel) – miért nem ellenőrizték a forrásokat? Mi olyan sietős az újságnak? Komoly a téma – ezek mind Ancel kérdései. Hozzátette, hogy a visszavonulásával nem a felelőssége elől menekül. Hisz az igazságban és az igazságszolgáltatásban, ugyanis a valós emberek igazi történeteit nem lehet termékként kezelni. Végül azzal zárta sorait, hogy az Instagramján személyes érzéseit fejezi ki, nem pedig másét – itt az erőssége és gyengesége egyaránt megmutatkozik.
Erre mondhatjuk, hogy folytatása következik…
Forrás: Gamesindustry
Kérjük, támogassátok a theGeek.hu oldalt a Patreonon, hogy fennmaradhasson, függetlenül, napi hírekkel és tesztekkel, a Patreon adományozó rendszerén keresztül! Köszönjük! theGeek csapata
Become a Patron!