Az iraki háborúban is küzdő amerikai veteránnál jobb kritikust nem is találhatna a játék, ami az egyik kulcsfontosságú iraki harcot dolgozza fel…
A The Gamer interjút készített John Phipps-szel, aki amúgy a Fallujah felszabadításáért zajló harcokban is ott volt. Ő többnyire Peter Tamte, a játékot kiadó Victura vezérigazgatója Gamesindustry-s nyilatkozatára reagált. Tamte szerint csak néhány ember kíváncsi arra, hogy milyen iraki civilnek lenni, és szerinte nem sokan fognak játszani csak emiatt a játékkal, mert inkább a harcokban szeretnének részt venni. Phipps szerint ez hihetetlenül érzéketlen komment volt, és a játékosok érdeklődését fel kellene kelteni.
Phipps szerint ez egy illegális háború volt, és sosem kellett volna ott lennie az amerikai hadseregnek. Sok atrocitás történt főleg Fallujah-ban, de szerinte nem mindegyik katona háborús bűnös. A legtöbb bajtársa a helyes döntéseket akarta meghozni, ám így sem szabad eltakarni, hogy mi történt az iraki városban. Sok iraki civil értelmetlenül halt meg csak az ottlétük miatt. És emiatt azt mondani, hogy „kit érdekel az iraki civil szemszög az iraki háborúról” Phipps szavaival élve „ez az ő kib____tt országuk”, és a figyelem felkeltése elsődleges kellene, hogy legyen.
Hozzátette, hogy nonszensz, amit Tamte állított (politikától mentes háborús játék megvalósítása), mert szerinte minden háború politikai okokból robban ki, mert a háború politika, csak más formába öntve, és feltette a kérdést, hogy mikor lesz szó a háborúban érintett civilekről, akik össztűzben voltak az Al-Qaeda és az amerikaiak által vezetett hadsereg között. Úgy véli, hogy a háborús élményeket lehetetlen játék formájában átadni: Phipps élménye a háború során a sikításokból és az emberek sírásából állt, továbbá sokakat lövés ért (és ezekbe nem kevesen bele is haltak), és ő minden éjjel úgy aludt el, hogy azon töprengett, hogy fel tud-e kelni másnap reggel, mert nem volt fedezék. Éveken át PTSD-től (poszt-traumatikus stressz szindróma – arra kell gondolni, amit Rambo is átélt a filmekben) szenvedett, és terápiára kellet járnia. A családok szétszakadtak, mert több családtag odaveszett.
Phipps viszont kiemelte, hogy nem akarja lebecsülni az amerikaiak eredményeit, mert vannak olyan történetek az egyes katonák hősiességéről és önfeláldozásáról, amit az amerikai hadsereg szemszögéből el lehet mondani, mert ő maga ezeknek szemtanúja volt. Szerinte a fától nem látjuk az erdőt, és ha pontosan szeretnénk Fallujah eseményeiről beszélni, akkor el kell fogadni, hogy egyes amerikai katonákat egyszerűen rossz karakterekként kell feltüntetni. Az iraki, túlélésért küzdő civilek történetét is el kell mesélni, mert ilyen az élet. Ez megtörtént, és ha valaki megszállná az Egyesült Államokat, akkor szerinte sokan azonnal fegyvert ragadnának, és ebben az esetben ők lennének az iraki civilek, mert valaki belépett az országukba, és ezzel a lázadás nem lenne egyelő a gonoszsággal. Ezeket a történeteket is elő kellene adni.
Phipps szerint a Six Days in Fallujah marketingje egy bizonyos játékcsoportnak szól, és áttól tart, hogy a közel-keleti embereket, az arabokat és a muszlimokat terroristaként fogja ábrázolni a játék. Hozzátette, hogy a Spec Ops: The Line, ami hasonló témakört dolgozott fel, a pszichológiai élmények ábrázolásában egészem közel jutott, de nem nevezi ezt a játékot tökéletesnek. A fehér foszfor bevetése szerinte a Six Days in Fallujahban csak elterelés lesz, és nem fogjuk a biológiai fegyver eredményeit látni. A Call of Duty-val kapcsolatban is kritikus volt korábban, de most már úgy vélekedik a sorozatról, hogy őszintén kimondja, hogy miről is szól, de a Six Days in Fallujah-t egyszerűen alattomosnak nevezi. A The Last of Us Part II-t is megemlíti, mert ott elmosódik a határvonal a rossz cselekedetek és a hősiesség között. Viszont a nap végén szerinte sokan úgy vélekednek, hogy az iraki eseményekért, az ott meghalt katonákért és civilekért, továbbá a 2003 óta ott történt eseményekért mind Amerika a felelős, és minél hamarabb elfogadjuk ezt, annál gyorsabban indulhat az ország gyógyulásnak. Szerinte az amerikai kormánynak formálisan, hivatalosan is bocsánatot kell kérnie az iraki civilektől.
Végül Phipps kiemelte, hogy a játék hatékony történetmeséléséhez fontos, hogy az amerikaiakat rossz színben tüntessék fel. Nem bízik abban, hogy a Highwire Games és a Victura ezt össze tudja hozni. Szerinte a videojátékok igenis művészeti formát képviselnek, de nem szabad oktatásként használni őket, és semmi nem fogja így megmutatni, hogy 2004-ben mi történt Fallujahban, és soha nem lesz erre mód. Szerinte a játék a Victura/Highwire arcába fog robbanni.
Ilyen az, amikor egy amerikai, épp a kérdéses harcokban küzdő veterán nekimegy valakinek… a Six Days in Fallujah amúgy valamikor idén jön PC-re (Steam) és még meg nem nevezett konzolokra.
Forrás: PSL