A Steam és a PlayStation Store monopolhelyzetet teremtett, és ezért bíróság elé kell a Valve-nak és a Sony-nak járulnia…
Kezdjük a Valve polgári peres eljárásával, amit az Egyesült Államok Washington államának keleti körzetében április 27-én nyújtotta be a Wolfire Games. Néhány napja David Rosen, a Wolfire vezérigazgatója egy részletes levélben összefoglalta, hogy miért csatlakozik az ügyhöz. Úgy érezte, hogy nem volt más választása, mert azt hiszi, hogy a Valve hozzáállása a játékosokat és a fejlesztőket egyaránt károsítja.
Nem volt az a célja, hogy beperelje a Valve-ot, de ő személyesen is tapasztalta a Gabe Newell vezette cég viselkedését. Amikor új digitális boltok nyíltak, amik ráadásul a Valve-hoz képest kisebb haszonkulccsal dolgoztak, úgy döntött, hogy az Overgrowth nevű játékát olcsóbban teszi elérhetővé, hogy haszna legyen a kisebb haszonkulccsal, és az eredményekről egy blogposztban akart írni. Megkérdezte a Valve-ot a terve miatt, de ők azt mondták, hogy ha máshol olcsóbban tenné elérhetővé az Overgrowth-ot a Steamhez képest (legyen szó akár csak a saját weboldaláról, Steam-kódok nélkül), akkor a Valve onnan eltávolítaná a játékot. Így pedig lehetetlen meghatározni, hogy a Steam megérdemli-e a haszonkulcsból származó jövedelmet. Úgy érzi, hogy a Valve más fejlesztőket is értesített erről, ha ők is hasonlóan cselekedtek volna.
Rosen szerint a többi fejlesztő, akivel erről beszélt, monopóliumnak nevezte a Steamet, és szerintük nincs kiút ebből. Ekkor feltette a kérdést, hogy vajon a Valve betartja-e az antitröszttel kapcsolatos törvényeket. Rosen felkeresett pár jogi tanácsadót, és ebből alakult ki a kereset. A fejlesztők legtöbb értékesítése a Steamen történik, hiába listázzák ki máshol is a játékukat, és ha a Valve platformjára nem tennék ki a terméküket, attól félnek, hogy a jövedelmük jelentős részét elbuknák, és így a Steam kioldalazása elfogadhatatlan mértékű kockázatot jelentene, ami már alapból is magas a játékfejlesztés során. Így szerinte nincs sok választásuk, csak annyi, hogy értékesítsenek a Steamen is, betartva a Valve elvárásait.
A Valve szerinte elveszi a játékosok választási jogát, hogy döntsenek, mennyit is fizetnének a platformjuk használatáért, továbbá a rivális boltoktól is elveszi a versenyzés lehetőségét, mert nekik nincs módjuk alacsonyabb haszonkulccsal dolgozni, plusz a fejlesztőknek is megakadályozzák, hogy más árazási modellt vessenek be. Rosen részben ezért véli úgy, hogy a többi digitális bolt megbukott, és az eljárással azt szeretné, hogy a Valve ne avatkozzon közbe a többi bolt árazásába, és hogy a játékosoknak és fejlesztőknek egyaránt lehetőségük legyen saját döntéseket meghozni.
A Sony ellen pedig Agustin Caccari május ötödikén nyújtotta be a polgári peres eljárást Kalifornia északi körzetében. 2019. április elsején a Sony megtiltotta, hogy más digitális boltok is PlayStationös játékokat értékesítsenek (itt kódokra gondolunk, nem lemezes példányokra!). Így csak a PlayStation Networkről lehet játékokat vásárolni, és a PlayStation Store kizárólagos helyzetben van emiatt. A kiadóktól pedig a Sony elvárja, hogy maga a cég döntsön a játékok árazásáról, így pedig a „kékek” lényegében a digitális PlayStation-játékok piacán tönkretette a versenyzés lehetőségét. Az új szabályok miatt monopolhelyzet áll fenn, és a digitális játékok gyakran többet kóstálnak a fizikai kiadásoknál, és ha tényleg versengés lenne, akkor a digitális PS-alkotások olcsóbbak lennének.
A Sony-ra már rájár a rúd a DualSense miatt is (erről ma már szó volt), ez már csak hab a tortán…
Forrás: WCCFTech