Egy rejtélyes, amnéziás Vasálarcos, és egy még misztikusabb, mágikus képességekkel bíró szőke szépség a főszereplői a Tales of Arise-nak, amely egy régi JRPG franchise legújabb része. Bár a Tales-sorozatot mindig is a Final Fantasy egy „kistestvérének” tartottak, most itt az idő, hogy megmutassa: képes rá, hogy felülmúlja a „bátyót”!
Harc dúl egy torz romos kőerőd tetején, amelyet rabszolgamunkások vájtak ki brutálisan a sziklákból. Hirtelen egy élő tűzsugár lángol az ég felé, és egy amnéziás hős diadalmasan kiáltja a nevét, miközben legyőzi aljas ellenségét. Nagy csaták, belőtt sérójú és amnéziás hősök, hatalmas mágikus erők használata, az elemek köré tematizált nemzetek – úgy hangzik, mint a szokásos RPG-felhozatal, nem igaz? Közel sem. A Tales of Arise messze nem egy szokványos RPG, és nem egy tipikus Tales játék. Ez egy erős, sőt merész újragondolása a sorozatnak, és az év egyik legjobb RPG-je.
Lázadás a diktarúra ellen
A Tales of Arise a lázadásról szól, pontosabban több lázadásról. Nemcsak a nagy politikai lázadásokról, bár azok is fontos szerepet játszanak.
Rena és Dahna ikervilágai valaha harmóniában éltek – vagy talán nem is volt annyira harmonikus a létezés, de ezt majd később kiderítjük – egészen 300 évvel az Arise története előtt. A renaiak kifejlesztettek egy Lenegis nevű műholdbolygót és katonai bázist, ahonnan inváziót indítottak Dahna ellen, leigázták a népét, eltörölték a múltját, és kíméletlen diktatúrát vezettek be.
Semmilyen elnyomás sem tarthat azonban örökké.
A korrupt kormányok elleni lázadás aligha egyedülálló történet. A legtöbb szerepjátékban azonban elég, ha egyszerűen legyőzzük a gonosztevőt, vagy jótékony uralkodót állítunk be. A Tales of Arise azonban arra a kérdésre ad választ, hogy „Mi lenne, ha egy történész, egy politikai teoretikus és egy társadalomtudós készítene egy videojátékot?”.
A játék ott veszi fel a fonalat, ahol a legtöbb szerepjáték abbahagyja, és Dahna nemzetei lényegében anime esettanulmányok a rabszolgaságelméletről, a forradalomról és az imperializmusról, gyakran nyilvánvaló és kényelmetlen valós párhuzamokból merítve.
Az egyik régió félreérthetetlenül Sztálin Szovjetunióján és a szovjet diktátor elnyomó rezsimje által szított paranoid önpusztításon alapul. Egy másik régió utópiának tűnik, ahol a jóindulatú renanok boldogan élnek a rabszolgasorba taszított dahnanok mellett egy olyan világban, amely a felvilágosodás korának egyenlőségfilozófiájára épül.
Ám semmilyen idealizmus nem tudja elfedni az e filozófiákban rejlő leereszkedő popularizmust és a megvalósításukért felelős gőgös nagyurat.
Az Arise nem áll meg itt. Néhány kivételtől eltekintve minden témát végigkövet, és nem elégszik meg azzal sem, hogy a nehéz kérdésekre egyszerű, fekete-fehér válaszokat adjon.
A Vasálarcos – kicsit másképpen
A Tales of Arise játékban az Alphen néven is ismert Vasálarcos szerepébe bújhatsz. Dahnán élsz, egy olyan világon, amelyet egy másik világ, Rena lakói kényszerítettek rabszolgasorba. Ahogy azt várni lehetett, olyan dolgok történnek, amelyek miatt lázadni kezdesz az uralkodó osztály ellen, és a történet onnan folytatódik.
Ahogy folytatod a történetet, számos játszható karakterrel találkozol, akik mind különböző képességekkel, háttérrel és jól kidolgozott személyiségekkel bírnak. Ennek köszönhetően az általad alkotott csapatodat egyéniségek alkotják.
Bár egyes karakterek nagyon is arra koncentrálnak, hogy minél keményebben üssék az ellenséget, annál sokkal változatosabb a csapat. Egyetlen karakter sem tűnik egyformának, és ez teszi egyedivé a játékot.
A játék története izgalmas, és bár vannak melléfogásai és ritmusproblémái, különösen az elején, de amikor beindult, izgatottan vártam, hogy mi fog történni.
A feladatod, hogy felszabadítsd az említett zsarnoktól a játék világát, amely rendkívül változatos és egyedi és ez külső világra, vagy a dungeonokra is egyaránt vonatkozik. Ez egy jól kidolgozott univerzum, érdekes karakterekkel és rengeteg tennivalóval. Legyen szó fő küldetésekről vagy mellékküldetésekről, több mint 30 órára is lefoglalhat.
Addiktív, látványos, adrenalinpumpáló, filmszerű harc
Először is fontos tisztázni, hogy a Tales of Arise, mint a sorozat legtöbb része, egy valós idejű akció JRPG. Vagyis nem fordulóalapú harcról van szó, mint ahogy azt gondolnád. A történet mellett a harc az Arise egyik legerősebb eleme, amit ezúttal filmes jelenetek egészítenek ki, amelyek azon túl, hogy üdítően hatnak az akcióra, nagyon hasznosak is, ha gyorsan végezni akarunk az ellenséggel.. Ezt az alábbiakban részletesebben is kifejtem nektek.
Az Arise-ban a harc nagymértékben támaszkodik az alaptámadások Művészetekkel” való keveredésére, amelyek nagyjából a karaktereink képességeit jelentik. Attól függően, hogy milyen karaktert használsz a harcban, a támadások és a képességek különböző kombinációit kötheted össze, de az alapfeltevés mindegyiküknél ugyanaz. A kombórendszer célja, hogy az ellenséget folyamatosan nyomás alatt tartsa, és így olyan „finishereket” hajthatsz végre, amelyekkel hatalmas sebzést okozhatsz mind a megcélzott ellenségnek, mind a környezetének.
Alapvetően az ellenségeknek van egy gyémánt alakú jelzője, amely segít felmérni, hogy hány támadás van még hátra az ellenség lebénításához. Miután elkábítottad, végre tudod hajtani az egyik ilyen finishert, vagy ha jobban szereted, hagyományosabb módon is végezhetsz vele. Mindig azt javasolnám, hogy próbáld meg mindig a finishereket végrehajtani, hiszen ahogy az előbb is írtam, sokkal filmszerűbbé válik az akció ezáltal.
Gyönyörű, szórakoztató RPG
A Tales of Arise egy gyönyörű, szórakoztató JRPG, amelynek a műfaj rajongói kétségkívül minden pillanatát élvezni fogják. A különféle szerepjátékos mechanizmusok fokozatos bevezetése miatt azok számára is csodálatos élményt nyújt, akik először vagy hosszú idő után szeretnének belemerülni a JRPG-kbe.
A Tales of Arise főszereplőihez egyre jobban kötődni kezdtem. Együtt nevettem velük, együtt sírtam velük, de ami a legfontosabb, törődtem velük. Nem könnyű feladat olyan játékot készíteni, ahol az ember törődik a karakterekkel, és ez mutatja a játék írói és tervezői minőségét, amire a mögötte álló csapat büszke lehet. A Tales of Arise nem csak méltó belépője a sorozatnak, de remek játék is.
-BadSector-
Pro:
+ Elgondolkodtató történet, amely új utat nyit az RPG-k politikakezelésében
+ Friss, hatékony megközelítés a tempó és a történetvezetés terén
+ Érdekes és szimpatikus szereplőgárda
Kontra:
– A fő cselekmény a közepén háttérbe szorul
– Újrahasznosított NPC-k és idegesítő hangbájtok
– Farmolás
Kiadó: Namco Bandai Games
Fejlesztő: Namco Bandai Games
Stílus: Szerepjáték
Megjelenés: 2021 augusztus 18
Tales of Arise
Játékmenet - 8.8
Grafika - 8.2
Sztori - 8.7
Zene/hangok - 8.4
Hangulat - 8.6
8.5
KIVÁLÓ
A Tales of Arise egy gyönyörű, szórakoztató JRPG, amelynek a műfaj rajongói kétségkívül minden pillanatát élvezni fogják. A különféle szerepjátékos mechanizmusok fokozatos bevezetése miatt azok számára is csodálatos élményt nyújt, akik először vagy hosszú idő után szeretnének belemerülni a JRPG-kbe.