TESZT – Az ilyen megjelenések miatt kívánom őszintén, hogy 1983 után ismét dőljön össze a játékipar és lángoljon az egész, mint egy orosz szemetes, igen, az a fém, amibe, ha belerúgunk, akkorát kong, hogy az egész lakótelep hallja. Ezek a változatok nem definitív, legjobb verziók, hanem degeneratív, selejt iterációk.
Az egész egy párbeszéd szöveges kiadása. Aztán majd szépen le leszek szidva, hogy írjam újra, de mivel már megint a „na itt a következő ezután”-t játszunk (és fogadni mernék, hogy azután lesz rögtön még egy), márpedig így fogom leadni, legalább egyedi. Majd nekiesek a híreknek ezután, trolololo.
-I-
– Na, szóval beszélni szeretnék erről a GTA trilógiáról.
– Hajjaj. *előszed egy zacskó chipset*
– Te most komolyan itt fogsz a mikrofonba rágcsálni?
– *kibontja*
– Jó, max. kinémítod magad, mert ha csámcsogsz, rád borítok valamit…
– Oké.
– Na hol is kezdjem ezt, például ott, hogy az eredeti Grand Theft Auto III, Grand Theft Auto: Vice City és Grand Theft Auto: San Andreas már nem vásárolható meg a Steamen… jó, azok sem voltak teljesen az eredeti változatok, de azokat ugye moddolni lehetett, és ezúton is egy középső ujj a Take-Two-nak [a káromkodásokat nélkülözzük az iratból], hogy ennyire semmibe veszik a fogyasztóikat. Már ez is egy olyan baromi nagy WTF, mert jó, akinek megvan a Steamen, az nyugodtan letölti és moddolja, pl. a Twitchre jó Chaos mod a San Andreashoz hatalmas… *tölt egy pohár szódát*
Ez volt a felvezető, gondolnád, hogy akkor cserébe jó minőségűek ezek az új változatok. Hah! Meg még a lónak a lógóját. Tudod te, mekkora vacak ez a három kiadás? Jó, lehet, hogy később jobb lesz, de nekem már az nem tetszett, hogy a megjelenés előtti marketingben szinte semennyit sem mutattak az Unreal Engine 4-re átfrankensteinezett három játékból, mert hogy ezekben még mindig ott van a Renderware middleware engine, arra is pénzt tennék. Szóval játékmenetes videó belőle semmi. Aztán a Switches képek, na itt már tudtam, hogy ez borzalom lesz, és láss csodát, tényleg egy olyan botrányos vacakot adott ki a Rockstar, hogy szerintem megint az volt, hogy rohamtempóban adta ki a vezetőség, hogy tessék ezt megcsinálni határidőre, nincs visszabeszéd. Várjál, most jut eszembe, hogy jó, kijött Nintendo Switchre (ennek örülök), meg PlayStation 5-re, PlayStation 4-re (nem mintha a PS2 Classics emuláció révén játszani lehetne őket… bocsánat, lehetett VOLNA, mert nincs ott a PlayStation Store-ban)… az Xbox Seriesen és Xbox One-on a San Andreas meg lazán megy, 360-on pedig a másik kettő is. De a San Andreas a legjobb a háromból, mert a formula ott lett tökéletesítve az első kettő játék után.
-II-
– Beszélhetnél a minőségükről is.
– [itt egy jó húsz szavas káromkodás], annyira borzalmas.
– *röhög*
– De ne röhögjél, kezdem sorolni: a San Andreasban pusztán attól kiakadt a játék, hogy ittam az automatából. Érted. Egy italautomata vágja padlóra. MI EZ? Aztán az eső botrányosan néz ki, a levegőben repülve fejen állva FELFELE esik. Annyira zavaró, hogy este nem nagyon látod, hogy hova mész, mert inkább néz ki az eső tejnek mint igazi csapadéknak, ami ráadásul pl. a tengerre esve eltűnik. De ha csak ennyi lenne a baja… a PlayStation 5-ön nem stabil 60 FPS. Érted, egy tavaly megjelent konzol nem képes három 15+ éves játék újabb engine-re áttolt kiadását stabilan futtatni. A Grove Street Games szerintem nem kapott sok esélyt a fejlesztésre, ja de ők csinálták anno a mobilos kiadásokat, amiből a San Andreas PS3-as és Xbox 360-as kiadása is létre jött. Mi van még, hadd gondolkodjak… *ledönti a szódát*
Ja, például volt olyan, hogy ide-oda mozgattam az autót, mintha egy F1 futamon a biztonsági autó mögött melegíteném a gumikat. Erre a kocsi egyre nagyobb lett. Mi van még… a karaktermodellek sok helyen borzalmasak (pl. kövér CJ nadrágja mögött nincs test), néhol el is torzulnak, sok esetben feleslegesen nyúltak bele a kinézetükbe (Denise, Old Reece? talán rosszul tudom a nevét, a fodrász), az út felfestései kanyarokban glitchelnek, láthatatlan falak vannak itt-ott, a Vice City „Welcome to Vice City” táblájában a második E betű hiányzik, hiányzik a technikai limitációkat eltakaró, de emiatt stílust adó köd, így a látótávolság talán túlzottan nagy lett (hangulatromboló), néhány cheat is hiányzik (állítólag technikai okokból), és biztos, hogy idővel még több ilyen hülyeségre döbben rá a közösség.
Óh, és a kedvencem: a PC-s kiadást egy napig nem is lehetett játszani, mert a Rockstar Games Launcher jó 18 órán át nem működött, és mivel csak itt lehet kapni a trilógiát, a fizető felhasználóknak nem volt lehetőségük elérni a termékeket, amikért fizettek. Aztán abban ott vannak a zenék OGG formátumban, és nincs több dalra licenszük, így az eredetihez képest megkurtították a soundtracket, a Hot Coffee mod is ott van a San Andreasból, aztán forráskódot hagytak néhány küldetésnek, meg megjegyzések is vannak a fejlesztőktől. Elképesztő, és ezt még lehetne folytatni, de akkor este nyolcig menne a párbeszéd…
-III-
– De értékelni hogyan tudnád egy 1-10-es skálán?
– Az újrakiadásokat? Jó, tisztázzuk, hogy az alapjátékok komoly alkotások. A Grand Theft Auto III-ra egy 10-est adnék, mert forradalmi újításokkal rukkolt elő a DMA Design, mert akkor még nem volt Rockstar Games. A Vice City szerintem 8,5, mert nem volt annyira sok újdonság benne. A San Andreas pedig megint egy 10/10, mert tele volt tartalommal, újításokkal, és abban már úszni lehet. Teszem hozzá, a degeneratív edisünben nem lehet (mármint a III/VC-ben; a San Andreasban lehet), innováció meg jóformán nulla.
– És a trilógia?
– Tudod mit? A megjelenés állapotában 1/10. Igen, ennyire semmibe veszem. A Nintendo Switches megjelenés egy pozitívum mellette, de rémlik, hogy arra korábban voltak homebrew portok, úgyhogy a modok mellett itt is több szeretetet mutattak fel a felhasználók, mint a Grove Street Games. Megint a moddereknek kell helyrepofozniuk a játékot, ez hihetetlen. Ez az év legnagyobb csalódása, felesleges volt, jó, Xboxon a III és a Vice City nem ment eddig, de komolyan, egy PC-n ma az eredeti hármas lazán elfut, és szebb látványt is lehet belőlük kicsikarni. Ezek után alig várom, hogy a játékipar belerohanjon a szakadékba, mert a nyugatiak (EA, Ubisoft, Activision Blizzard, sőt, CD Projekt) elbaltázzák nagyon sokszor. A trilógia megvilágítása és textúrái általában javultak, de ez magában szerintem kevés. PlayStation 4 Pro-n és Xbox One X-en nem megy 1080p-ben sem, ez vicc. Xbox Series X-en megy talán egyedül stabilan 60 FPS-sel, vagy ha PlayStation 5-ön megy a PlayStation 4 Pro változat. Switchen még 648p-s dokkolt felbontással is érdekesen gyenge a performansz.
– Nem lesz ez túl durva?
– Nem érdekel, azt írták, hogy ne fogjam vissza magam. Nem is tettem.
– Nem lesz ez túl vitriolos?
– IDGAF, gonzó módon küldöm el a francba ezt a trilógiát. Mivel az eredeti kiadásokat nem lehet már megvenni Steamen, ajánlom a lemezes vásárlást, esetleg a kalózkodást, ha más megoldás nincs, és már megvan a trilógia. (Arról nem te tehetsz, hogy nem tudod megvenni. Esetleg G2A… hadd bukjon a Take-Two rajta, úgyis a GTA Online-t erőltetik.) Ja, még valami, a Grand Theft Auto V újabb újrakiadása is kuka, már így előre ki lehet mondani. Na ennyi elég, most fordítom, aztán hírezek… majd élek, ha lesz időm rá. Agyő, páciensem.
-V-
Pro:
+ Nintendo Switch
+ Xbox Seriesen és Xbox One-on a GTA III és a Vice City
+ Checkpointok, újrakezdhető küldetések
Kontra:
– Grand Theft Auto: The Trilogy – Definitive Edition
– Grand Theft Auto: The Trilogy – Definitive Edition
– Grand Theft Auto: The Trilogy – Definitive Edition
Kiadó: Take-Two
Fejlesztő: Grove Street Games
Stílus: Akció-kaland
Megjelenés: 2021. november 11.
Grand Theft Auto: The Trilogy - Definitive Edition
Játékmenet - 0.6
Grafika - 0.5
Történet - 7.4
Zene / audió - 0.5
Hangulat - 0.5
1.9
BORZALMAS
IDGAF, gonzó módon küldöm el a francba ezt a trilógiát. Mivel az eredeti kiadásokat nem lehet már megvenni Steamen, ajánlom a lemezes vásárlást, esetleg a kalózkodást, ha más megoldás nincs, és már megvan a trilógia. (Arról nem te tehetsz, hogy nem tudod MEGVENNI. Esetleg G2A... hadd bukjon a Take-Two rajta, úgyis a GTA Online-t erőltetik.) Ja, még valami, a Grand Theft Auto V újabb újrakiadása is kuka, már így előre ki lehet mondani. Na ennyi elég, most fordítom, aztán hírezek... majd élek, ha lesz időm rá. Agyő, páciensem.