TESZT – Egy repülőből kihajítva, bömbölő motorú sportautóval indul az ötödik Forza Horizon, amelyben ezúttal Mexikó egzotikus vidékein száguldozhatunk, miközben különféle többé-kevésbé extrém versenyeken, illetve a lehető legváltozatosabb tevékenységekben veszünk rész. Kevesebb az aszfalt és annál több a kaktusz, de a játék bombasztikus receptje most is változatlan.
Gyorsabban múlik az idő, mint bármelyik villámgyors sportautó, amelybe a Forza-sorozatban pattanhatunk. Már itt van a Forza Horizon 5, pedig a nem is olyan régen még a Forza Horizon 4-ben az Egyesült Királyság útjait szaggattam. Nagy elvárásaim voltak a játékkal szemben, hiszen annak ellenére szögezett a képernyő elé az FH4, hogy nem vagyok igazán autóverseny-rajongó. Természetesen a Forza Horizon 5-tel szemben is nagy elvárásaim vannak, különösen azért, mert Mexikóban játszódik, ami azt jelenti, hogy talán végre kevésbé torzított szemüvegen keresztül (azaz a „Mexikó-szűrő” kikapcsolva) láthatjuk a latin-amerikai kultúrát/tájakat. Bár ez a játék nagyrészt ugyanazt az élményt nyújtja, mint az elődei, néhány újdonság azért most is belefért, arról nem is beszélve, hogy az ötödik rész egy igazán nagyszerű élményben és vitathatatlanul a legjobban kinéző játékban csúcsosodott ki, amivel a Microsoft bármelyik first-party stúdiója előállt.
Csináljuk a fesztivált Mexikóban
Ha játszottál már bármelyik Forza Horizon játékkal (különösen az FH4-gyel), akkor tudod, mire számíthatsz. Ebben a játékban a Horizon fesztivál a korábbi európai helyszínről Mexikó gyönyörű tájaira költözik. Legyen szó a gyönyörű tengerpartról vagy a sűrűn erdős dzsungelről, ez az új helyszín nagyjából mindenkinek kínál valamit, és az FH5 éppen ezen a változatosságon keresztül ragyog. Az előző játékkal ellentétben, amely számos változtatást eszközölt a képleten, hogy kicsit egyszerűsítse a játékmenetet, az FH5-ön a fejlesztők lényegesen kevesebbet változtattak. A játékélmény nagyrészt ugyanaz, mint az FH4-ben, de a kisebb változtatások és fejlesztések révén minden sokkal gördülékenyebb, folyamatosabb.
Kezdetnek ott van a fejlődési rendszer, ami egy kicsit nagyobb szabadságot biztosít a játékosnak, mint korábban. Az FH4-ben többé-kevésbé kötelező volt mindenből egy kicsit mindent megcsinálni a fejlődés érdekében, és bár a változatosság gyönyörködtet, ez néha olyan tevékenységeket is jelenthetett, amelyeket talán nem élveztél. Ez a probléma a játék Treasure Island bővítményében még inkább előtérbe került, mivel ott még a Drift Zones és egyéb dolgok elvégzéséig is el kellett menned a fejlődés érdekében (én személy szerint nem élvezem ezeket).
Bár ezeket a tevékenységeket én önmagukban véve sosem találtam rossznak, de az, hogy belekényszerítenek abba, hogy olyan tartalmat csinálj, amit nem élvezel, sosem szórakoztató. Az FH5 sokkal kevésbé kényszerít ilyenekre, és bár nagy ritkán vannak olyan pillanatok, amikor olyan feladatokat kell lenyomni, amelyekért nem feltétlen lelkesedsz, ezek a pillanatok olyan ritkák, hogy ez eléggé elhanyagolható.
Terjeszd a fesztivált mindenhová!
Az FH5 fejlődésének egész alapfeltevése ugyanaz, mint az előző játékokban: a Horizon Fesztivált kell kiterjesztened a teljes térképre. A mód, ahogyan ezt véghezviheted, azonban más. Mivel ez a játék többé-kevésbé az FH4 közvetlen folytatásaként szolgál (és nem csak egy számozott bejegyzés, amelynek semmi köze az előző játék eseményeihez), ez azt jelenti, hogy néhány dologgal meg lehet változtatni a fejlődés menetét.
Ahelyett, hogy az egyes eseménytípusokban (Road Racing, Dirt Racing és hasonlók) töltődnének fel a mérők, van egy egységes fejlődési mérő, az úgynevezett Accolade Points, és ezeket a pontokat gyakorlatilag bármivel megszerezheted. Minden alkalommal, amikor teljesen feltöltöd a mérőt, kiérdemled a lehetőséget, hogy hozzáadj egy bővítést. Összesen 21 fesztiválbővítés van, beleértve azt is, amit a játék elején csinálsz, és a relatíve könnyű fejlődésnek köszönhetően a fesztivál bővítése teljesen természetesen történik.
Csak az expedíciók során kell adott eseményekben részt venned, amelyek egyébként nagyon egyedi módon ágyazódnak bele a fesztiválbővítésbe. Ahelyett, hogy csak valami önkényes verseny lenne, ami nem sokban különbözik a játék többi részétől, a játékos egy megadott helyszínre hajt, majd felfedezi a területet. Ezekben a lassabb pillanatokban érződik vitathatatlanul a legjobban az FH5 újdonsága, mivel nem kell sietni, és megismerhetjük a területeket, ahol éppen tartózkodunk. A többi karakter időt szakít arra, hogy megtanítsa neked bizonyos helyek és/vagy nevezetességek történetét. Jó példa erre, amikor Ek’ Balamba látogatsz, és megismered a hely történelmi jelentőségét. Az ilyen dolgok azok, ahol igazán elmerülhetsz a játék világban. Elszakadsz a pillanatnyi, magas oktánszámú játéktól, miközben felfedezd ezeket a gyönyörű helyszíneket.
Sztorizgatnak is
Javult némileg a játék sztorirésze is. Jó, azért nem az év sztorija ez sem, de az legtöbbször faék egyszerűségű sztorirész mindig is csak ürügyként szolgált, oly módon, hogy a karakterek a játékbeli eseményekhez kötődtek, sok értelme nem volt. Az FH5 ezt egy hangyányit igényesebben dolgozta ki, a történeteinek “ál-folytatásával. Sok kapcsolat van az előző játékkal, valamint néhány utalást találunk az Forza Horizon 3-ra is, így az egész „univerzum” egy kicsit összefüggőbbnek tűnik. Az egyik történetszál közvetlen folytatás, a másik a Horizon UK létezése miatt jön létre, a többi történetszál pedig egyszerűen csak érdekesebb, jobban a játékmenetbe ágyazódik.
Amellett, hogy a történet egy közvetlenebb folytatás, a játéknak határozottabb vége is van. A karaktered ugyanaz a karakter, akit az előző játékban is játszottál, és a hőstetteiről szóló történetek annyira népszerűek, hogy itt már „szupersztárként” emlegetik. Nagyon hamar világossá válik, hogy a célod a Horizon Mexico bővítésének befejezése és a Hírességek Csarnokába való bekerülés. Ennek teljesítése a játék végének számít, és onnantól kezdve már csak magadra vagy utalva.
Online funkciók
Talán nem meglepő, hogy alapjaiban nem változott az online sem. Vannak a Forzathon eseményeid, amelyek a Horizon Arcade nevet viselik, és a részvétel pontokat gyűjt, amelyek egy lobby-szerte működő alapba kerülnek. Amint egy bizonyos számú pont teljesül, minden résztvevő játékos átkerül a következő tevékenységre, és minél magasabb körbe jut mindenki, annál több Forzathon pontot kapsz a tevékenység végén, amelynek révén újabb és újabb verdákat vásárolhatsz. Ezen felül vannak olyan kihívások, amelyekkel szintén folyamatosan a játékban és amelyekkel szintén szerezhetsz pontokat, hogy megvásárolhasd ezeket a járműveket.
Látványorgia és zúzós zene
Nem meglepő, hogy a játék Xbox Series X-en abszolút lenyűgözően néz ki. Nem tudom, hogy csinálták, de feltűnően jobban sikerült a játék kinézete, mint a korábbi részeké. Többek között a világítás lényegesen jobb lett, és a textúrák minősége is javult. Őszintén szólva azt hittem, hogy az FH4-gyel játszva nem sok javítanivaló van a vizuális fronton, de a csapat most bebizonyította, hogy nagyot tévedtem. A legjobb vizuális csemege az eső utáni autózás, ahol környezet lélegzetelállítóan szép. Ahogy a fény visszatükröződik a kis tócsákról és vízcsíkokról, és az a meglepő pontosság, ahogy a víz lepereg az autókról, amikor víztükrökön vagy esőben vezetsz, szinte őrületes.
Végül meg kell még említeni, hogy a játék soundtrackjes is nagyon odaver. Alapvetően nem rajongok az összes zenéért, amit ebben a játékban hallani, viszont száguldás közben mindegyik a maxumimra pörgeti az adrenalinszintet. Van egyébként némi Mexikóhoz kötődő, helyi könnyű zene is a kínálatban, de ezt sem erőltették nagyon azért a fejlesztők, kellően változatos és színvonalas a zenei repertoár.
Azért sokat nem változott…
Túlzás lenne azt állítani, hogy a játék tökéletes. Ha jelentős változásokra számítottál, ahelyett, hogy összeségében ugyanazt a játékot kapd, csak egy másik térképen, akkor ez a játék nem biztos, hogy neked való. Tudom, hogy az FH rajongótábora elkötelezett, sokan számtalan órát töltenek az autók tuningolásával és különböző tevékenységekkel, de sokan vannak, akik többet várnak el egy új játéktól.
Mert hát el kell azért ismerni, hogy a Forza Horizon 5 nem sokat tesz azért, hogy megtörje a formát vagy újra feltalálja a kereket, de végsősoron nem is kell. A játék a FH4-ben lefektetett, már szilárd alapokra építkezik, és néhány apróbb fejlesztést hajt végre, hogy segítse a játékmenetet. Ami igazán pazar, az a látvány, a hangzás, a teljesítmény és az általános játékélmény, amely messze a legjobb, ahhoz képest, mint amit egy autós játéktól mostanában kaptunk.
-BadSector-
Pro:
+ A Forza Horizon formula a legjobb formájában
+ Mexikó egy nagyszerű játszótér
+ Óriási tartalom, gyönyörű grafika és remek hangzásvilág
Kontra:
– Bugs
– A játékmechanika nem sokat fejlődik
– Néhány hosszú betöltési idő (különösen fotó módban)
Kiadó: Xbox Game Studios
Fejlesztő: Playground Games
Stílus: Racing
Megjelenés: 2021. november 9.
Forza Horizon 5
Játékmenet - 9.2
Grafika - 8.8
Vezetési élmény - 9.2
Zene / audió - 9.2
Hangulat - 8.8
9
SZÉDÜLETES
Túlzás lenne azt állítani, hogy a játék tökéletes. Ha jelentős változásokra számítottál, ahelyett, hogy összeségében ugyanazt a játékot kapd, csak egy másik térképen, akkor ez a játék nem biztos, hogy neked való. Tudom, hogy az FH rajongótábora elkötelezett, sokan számtalan órát töltenek az autók tuningolásával és különböző tevékenységekkel, de sokan vannak, akik többet várnak el egy új játéktól. Mert hát el kell azért ismerni, hogy a Forza Horizon 5 nem sokat tesz azért, hogy megtörje a formát vagy újra feltalálja a kereket, de végsősoron nem is kell. A játék a FH4-ben lefektetett, már szilárd alapokra építkezik, és néhány apróbb fejlesztést hajt végre, hogy segítse a játékmenetet. Ami igazán pazar, az a látvány, a hangzás, a teljesítmény és az általános játékélmény, amely messze a legjobb, ahhoz képest, mint amit egy autós játéktól mostanában kaptunk.