Januárban a Sony, a Microsoft és a Take-Two összesen 85,4 milliárd dollárt (26421 milliárd forintot!) költött, hogy felvásárolják a Bungie-t, az Activision Blizzardot és a Zyngát. A veterán elemző szerint a Microsoft és a Take-Two viszont a kitűzött cégeknek megfelelő értéket fizetett…
Ezzel hatalmas pénzek mozogtak az iparban, és már a tavalyi, rekorder évet meg is döntötte ez a hármas, és még hol van 2022 vége?! Ezzel kapcsolatban Michael Pachter, a Wedbush Securitiesnál dolgozó játékipari elemző a Yahoo Finance Live-nak elmondta, hogy mit gondol erről a három felvásárlásról.
Szerinte a Microsoftnak kitűzött stratégiája és célja van, és kiemelték ezeket az Activision Blizzard felé tett lépésükkel. Ez illik is a stratégiájukba. A Take-Two viszont őt is meglepte, igaz, a Strauss Zelnick vezette cég remekül elmagyarázta, hogy a mobilos Zyngát miért húzta be. Nem tudta, hogy a kiadó a mobilon is meg akarja vetni a lábát, ezért ment rá az egyik nagy halra a területen (a másik a Playtika), és ennek meg is fizették az árát (12,7 milliárd dollár, ami 3928 milliárd forintnak felel meg).
Pachter úgy látja, hogy a Sony egyfajta „én is!” állásponttal vásárolta fel a Bungie-t, hogy ők ne maradjanak ki. Csakhogy az Activision Blizzard és a Zynga felvásárlása mindkét esetben a nemrégi részvénycsúcsok alatti áron történt (az Activision Blizzardnál 100 dollár felett ment a részvény, a Microsoft 95-ös árat dobott; a Zynga 11 dollár felett járt, a Take-Two 9,86-ot ajánlott fel részvényenként), de a Bungie esetében a Sony fejlesztőnként 4 millió dollárt (1,23 milliárd forintot) fizetett, miközben a legtöbb megállapodás 0,25-1 millió között szokott lenni, és ritka a 2 milliós megállapodás.
Pachter a Sony-Bungie lépést az Electronic Arts-Respawn megállapodáshoz hasonlította: akkor Andrew Wilsonék a 400 fejlesztővel rendelkező stúdióért 700 millió dollárt fizettek, és pénzforgalmuk évente 700 millió dollár volt. A Bungie viszont csak 200-at mutat fel, és ezért véli úgy az elemző, hogy a Sony túl sokat perkált a Destiny jelenlegi (és a Halo korábbi) fejlesztőiért. Úgy látja, hogy ez egyfajta kijelentés volt a Sony-tól, miszerint nem fogják a Microsoftot maguk elé engedni, ezért kétségbeesésből vásároltak fel valakit, és ezért nem sok értelmét látja a lépésnek, miközben a másik két példát logikusnak tekinti.
És van is ráció abban, amit mond, de majd meglátjuk, hogy a Bungie segíteni tud-e a cross-entertainment elgondolásban, amiről pár napja írtunk. Vajon az Embracer Group, a Tencent és a NetEase mikor kezdi el az idei terjeszkedését?
Forrás: WCCFTech