FILMKRITIKA – Kőkemény lengyel thriller és filmdráma került fel nemrég a Netflix kínálatába, amely a lengyel focidrukkerek és (valódi…) utcai harcosok világába enged bepillantást. A Furioza egy nagyon durva krimi, amelyből bár hiányzik az erkölcsről és a testvériségről szóló pszichológiai tanulmány igazi mélysége, de így is tisztességes film, szolid alakításokkal és technikai bravúrokkal.
A Netflix új lengyel filmje, a Furioza olyan képi világgal indul, amely meglehetősen ellentétes a film általános témájával. A film teljes egészében hemzseg a nagyon durván erőszakos és brutalitás jelenetekkel. A nyitókép azonban megragadja a békességet, egy tenger felé tekintő férfit ábrázol. Az egész képben van egyfajta nyugalom, ami arra a közelgő viharra utal, ami rövidesen ránk tör.
Egyszerű, de ütős – igazi kelet európai mese
Annak ellenére, hogy ez a film tényleg egy igen durva bűnügyi dráma, a film úgy halad előre, hogy megtartja az első jelenetben megteremtett nyugalmat. A forgatókönyv sosem tér le erről a pályáról, azzal sem, ahogy a zordságot ezzel a nyugalommal vegyíti. Mivel a cselekmény viszonylag egyszerű, és a karaktertanulmányok is megmaradnak a felszínen, a forgatókönyv nem engedheti meg magának, hogy nagyon eltévedjen attól az elsődleges történeti száltól, amiről a film szól. Az írók, Tomasz Klimala és Cyprian T. Olencki pedig gondoskodtak is róla, hogy ez így is maradjon.
A Furioza a családról, a testvériségről és az erkölcsről mesél. A történet középpontjában Dawid (Mateusz Banasiuk), egy orvos és volt futballhuligán áll, akit volt barátnője, „Savage” (Weronika Ksiakiewicz) megkeres, hogy épüljön be bátyja, Kaszub (Wojciech Zielinski) ‘Furioza’ nevű huligánszervezetébe, hogy információkat szerezzen az illegális drogkereskedelemben való részvételükről. Megállapodnak abban, hogy ha Dawid elhozza az információt, a rendőrség lezárja a bátyja ellen folyamatban lévő összes ügyet. Miközben Dawid elfogadja a munkát, és a „Furioza” bandával együtt részt vesz a különböző huligántevékenységekben, Dawid egyre inkább megkérdőjelezi saját erkölcsösségét, hogy elárulta a bátyját és a társait.
Besúgók és provokátorok
Persze, annak ellenére, hogy igazi lengyel thrillerről van szó, a beépült rendőrségi spicliről szóló történet már régóta ismerős más filmekből. Elég kapásból a 2006-os Martin Scorsese által rendezett A tégla című filmre gondolni, ahol egy rendőrségi tégla szintén beszivárog egy bűnszervezetbe, és ugyanolyan belső dilemmái vannak. Az HBO Max streaming oldalán pedig már elérhető A besúgó című sorozat, amelyről nemrég írtunk, és amely úgyszintén belső feszültséget okoz a 3/3-as ügynök főszereplőnek. Ez a film azonban kicsit más az előző kettőhöz képest. Ahogy korábban említettem, ebből a filmből hiányoznak a pszichológiai karaktertanulmányok, ami sajnos eléggé elpuskázott lehetőség, mert egyébként érdekes karaktereket láthatunk benne. Emellett hiába szól olyan fontos témákról, mint az erkölcs, a család, a testvérek közötti kötelék, a bajtársiasság, illetve a futballhuligán galerik közti testvériség és brutalitás, ezeket a témák a film csak felszínesen érinti, nem megy elég mélyre. Cserében az erős színészi alakítások valamennyire kitöltik a karakterfejlődésben mutatkozó hiányt és ennek köszönhetően is marad kellőképpen hiteles ez az alapvetően rendkívül egyszerű történet.
Kiváló főszereplők
A három főszereplő, Mateusz Banasiuk, Mateusz Damiecki és Wojciech Zielinski fantasztikusan alakítja szerepét. Különösen Damiecki hatalmas telitalálat a pszichotikus „Golden” színészi alakítása terén: a a felszínen forrófejű, buta, őszinte és agresszív, valójában azonban okos és rendkívül veszélyes karakter az egész film egyik csúcspontja.
Weronika Ksiakiewicz mint „Savage” azonban nem sokat tett hozzá a szokásos „kemény női zsaru” karakteréhez, aki elkötelezett a munkája iránt, ugyanakkor fülig szerelmes Dawidba. Ezt a figurát már oly sok amerikai filmben láthattunk, a leggyakrabban Angelina Jolie alakításában (akire Ksiakiewicz – a rövid haját leszámítva – külsőleg is hasonlít). Az ő karaktere – bár szimpatikus – de nem kapott elég jól kidolgozott ívet a történetben, hogy igazán meggyőző legyen.
Sivár, tipikusan „igen kemény” kelet-európai vizuális világ
Klaudiusz Dwulit operatőr tökéletesen megörökíti a huligánok zord világát. Az egész tájat megragadó sivár hangulat már-már egy posztapokaliptikus környezetre emlékeztet, a közelgő végzet érzetét adva. Ezt Milosz Janiec és Wojciech Wlodarski vágása egészíti ki, amely állandó feszes tempót diktál az egyébként is izgalmas eseményeknek.
A Furioza egy sötét, komor és brutális – tipikusan kelet európai témákat feszegető – lengyel film, amelynek hangvétele nekünk, magyaroknak is igazán ismerős. A család, a testvériség és az erkölcs témái a kissé felszínes történetvezetés ellenére is erősen rezonálnak a nézőben, mindezek tükrében pedig, ha nem is egy klasszikus, de egy igen jó thrillert kaptunk a Netflixtől.
-BadSector-
Furioza
Rendezés - 7.8
Színészek - 8.2
Történet - 7.2
Látvány/zene/hangok - 7.8
Hangulat - 7.6
7.7
JÓ
A Furioza egy sötét, komor és brutális – tipikusan kelet európai témákat feszegető – lengyel film, amelynek hangvétele nekünk, magyaroknak is igazán ismerős. A család, a testvériség és az erkölcs témái a kissé felszínes történetvezetés ellenére is erősen rezonálnak a nézőben, mindezek tükrében pedig, ha nem is egy klasszikus, de egy igen jó thrillert kaptunk a Netflixtől.