Mostanában megszokhattuk, hogy csillagászati összegek repkednek a fejlesztőstúdiók és kiadók tulajdonosváltásai körül – a Square Enix azonban gyanúsan olcsón adott túl néhány csapatán…
Ez az év már csak ilyen: új hét, új stúdiófelvásárlás: most az Embracer Group kaparintotta meg a Square Enix több fejlesztőjét, nevezetesen az Eidos Montrealt, a Square Enix Montrealt és a Crystal Dynamicsot. Az üzlet bejelentése után sok felhasználó kétségeit fejezte ki az új Perfect Dark sorsával kapcsolatban, de az üzlet mögött álló emberek megnyugtatták a rajongókat.
Az eladott stúdiók állítólag alulteljesítettek.
Vannak azonban a közösségnek olyan tagjai is, akiknek a kérdései máshova vezetnek: hogyan lehetséges, hogy az Embracer Group csak 300 millió dollárt fizetett ezért a három stúdióért? Tekintettel az eddig látott, milliárdos nagyságrendű tranzakciókkal járó vásárlásokra, a játékosok gyorsan rámutattak a stúdiók értékének eltérésére.
„A Crystal Dynamics 2021-ben 3,6 százalékos haszonkulccsal rendelkezett; az Eidos Montreal 0,65 százalékkal.” – Daniel Ahmad
A kialakult vitát látva az ismert elemző, Daniel Ahmad posztolt néhány okot, ami megmagyarázná ezt a „nagyon olcsó” eladást. Twitteres hozzászólásában az olvasható, hogy a Square Enix nyugati fejlesztői alulteljesítették a várakozásokat, így rosszabb helyzetben vannak, ha a cég növekedését nézzük olyan területeken, mint az okostelefonok és az MMO-k, amelyek mind a japán stúdiók irányítása alatt állnak.
Ahmad az ilyen állítások illusztrálására felidézte a cég legutóbbi pénzügyi jelentéseit, amelyek a nyugati és a japán stúdiók közötti különbséget mutatják: „Csak összehasonlításképpen: a Crystal Dynamics 2021-ben 3,6%-os, míg az Eidos Montreal 2021-ben 0,65%-os haszonkulccsal rendelkezett. A Square Enix egésze 14,2%-os árréssel rendelkezett tavaly.”
Mire készülhet a Square Enix?
A másik érdekes kérdés, hogy mibe fekteti majd a Square Enix az Embracer-től kapott pénzt, ha az üzlet a következő hónapokban lezárul, várhatóan július és szeptember között.
Nos, már meg is van a válasz. Ahogy a vállalat saját közleményében olvashatjuk, a tervek között szerepel, hogy olyan technológiákba fektessenek be, mint a blokklánc és a felhőalapú játékok. Bár ez gyakran elhangzik a befektetők előtt, a szavak egyértelművé teszik a Square jövőre vonatkozó szándékait, az NFT-k és más kulcsfontosságú üzletágak fellendítését.
A Square Enix a stúdióeladásból származó 300 millió dollárt az NFT-kre és a felhőalapú játékokra fogja fordítani.
„A növekedés felgyorsítása a kulcsfontosságú üzletágakban. A tranzakció segít a vállalatnak alkalmazkodni a globális üzleti környezet változásaihoz az erőforrások jobb elosztásának kialakításával, ami segít növelni a vállalat értékét és felgyorsítani a digitális szórakoztatás kulcsfontosságú üzletágainak növekedését” – magyarázzák. „A tranzakció lehetővé teszi új üzleti tevékenységek elindítását olyan területeken történő befektetésekkel, mint a blokklánc, a mesterséges intelligencia és a felhő.”
Bár az Embracer részévé váló szellemi tulajdonok teljes listáját még nem jelentették be, azt már tudjuk, hogy a Square Enix elveszíti a Tomb Raidert és a Deus Exet, hogy csak pár nagyobb nevet említsünk. Ez azonban nem befolyásolhatja túlságosan azokat a projekteket, amelyeken a fő stúdiók már dolgoznak, mint például a Crystal Dynamics-szal közösen készített Perfect Dark esetében.
Forrás: Square Enix
For reference, Crystal Dynamics had a profit margin of 3.6% in 2021 while Eidos Montreal had a profit margin of 0.65% in 2021.
Square Enix as a whole had an operating income margin of 14.2% last year. pic.twitter.com/2F5mGmu4Ln
— Daniel Ahmad (@ZhugeEX) May 2, 2022