Ed Fries (aki 2004-ig dolgozott az Xbox csapatában, aminek alapító tagja volt) szerint a játékiparra komoly hatása lehet a Microsoft előfizetéses rendszerének.
Friest az Xbox Expansion Pass kapta mikrofonvégre, és azt a kérdést kapta, hogy mit tenne, ha most is a redmondi cég csapatának tagja lenne. A legkorrektebb, ha lefordítjuk a válaszát: „Az egyetlen dolog, amitől tartok, az a Game Pass. Ez azért ijeszt meg, mert van egy némileg analóg dolog, a Spotify, amit a zeneipar számára hoztak létre. Amikor az elindult, tönkretette a zeneipart: szó szerint felére csökkentette a zeneipar éves bevételét. Az emberek már nem vesznek többé dalokat. iPhone-on sem, mert miért is tennék? Mert mind ott vannak az előfizetéses szolgáltatási alkalmazáson. Az Apple azt mondta, hogy megszünteti a dalvásárlást, mert már senki sem veszi meg őket.
Tehát vigyáznunk kell, nehogy ugyanezt a rendszert hozzuk létre a játékiparban. Ezek a piacok sokkal törékenyebbek mint azt az emberek gondolnák. Láttam, ahogy a játékipar a 80-as évek elején tönkretette magát. Láttam, ahogy az oktatási szoftverek üzletága tönkretette magát a 90-es évek közepén… szó szerint tönkretettek egy több milliárd dolláros piacot néhány év alatt. Ezért a Game Pass idegesít. Mint vásárló, imádom. A Spotify-t fogyasztóként szeretem: megvan minden dal, amit valaha is akartam… fogyasztóként ez egy nagyszerű ajánlat. De nem feltétlenül jó az iparágnak. Egy bizonyos ponton ez megdőlt, és mindennek [a Spotify-on] kellett lennie. A Game Pass-on lévő játékok százalékos aránya még mindig nagyon kicsi, pedig rengeteg játék van. Hetente 200 játék jelenik meg a Steamen, és ennél több jön ki mobilon.”
Fries Spotify-jal kapcsolatos kommentjeit Tim Ingham, a Music Business Worldwide szerkesztője, és zeneipari újságíró boncolta a VGC-nek adott nyilatkozatában: „Nem a Spotify felezte meg a zenei üzletágat, hanem a kalózkodás tette ezt. A Spotify és a felhőalapú technológia, amelyre támaszkodik, valójában a zenebarátok számára a kalózkodás kényelmesebb, legálisabb és pénzben kifejezett alternatíváját kínálta. Miután a fogyasztók megbarátkoztak ezzel, a Spotify (és riválisai) újabb csodát hajtottak végre: több százmillió zenefogyasztót havi számlázáson keresztül előfizetésre kényszerítettek annak ellenére, hogy ugyanaz az ingyenes alternatíva, a zenék kalózkodása, továbbra is elérhető bármely böngészőben!
Vitathatatlanul az a legnagyobb probléma, ami a zeneiparnak ma a Spotify-jal kapcsolatban felmerül, hogy az ingyenes szint továbbra is alkalmas marad-e a célnak, mivel a fogyasztók annyira elfogadták a fizetős előfizetési paradigmát. És ne tévedjünk: az előfizetést mint modellt a modern zeneipar imádja; az egész iparágat visszavitte a kereskedelmi csúcsra, amelyről sokan azt hitték, hogy a Napster és a Limewire végleg elfojtotta.”
Ingham az IFPI adataira mutatott. 2011 óta (ekkor indult el az Egyesült Államokban a Spotify) 73%-kal növekedett a nemzetközi zeneipar. Az addigi 15 milliárd dolláros évi bevétel 2021-re már 25,9 milliárdra nőtt. És Christopher Dring, a ReedPop videojátékokért felelős B2B-s vezetője is reagált Fries kommentjeire: szerinte nem biztos, hogy a Spotify-hoz hasonló hatást tud majd a Game Pass elérni: „Jelenleg rengeteg történet szól arról, hogy az előfizetéses szolgáltatások hogyan jelentenek hozzáadott értéket a játékfejlesztők számára. Nemcsak önmagukban jelentenek bevételi forrást, hanem azonnal megnyitják a játékokat több millió ember előtt. Számos példa van arra, hogy egy konzolon előfizetéses szolgáltatásba bejutó játékok óriási népszerűségre tettek szert, és ez a többi platformon a normál 60 dolláros eladások megugrását okozta. Az iparág aggódik amiatt, hogy mi történhet, ha az előfizetések dominánssá válnak, ahogyan a zenében és a televízióban is.
Az előfizetési modell nem feltétlenül termeli meg az AAA-játékok számára szükséges bevételt, különösen az egyjátékos, mikrotranzakciók nélküli játékok esetében. Érthető, hogy a Sony miért vonakodik a PlayStation Plusba rakni a legújabb játékait. A játékok azonban nagyon különböznek a zenétől és a tévétől. Ezek a lineáris szórakozási formák sokkal rövidebbek és emészthetőbbek. Hány zeneszámot vagy tévéműsort fogyasztanak a legtöbben a játékokkal szemben? Ha valaki csak néhány játékkal játszik évente (például a FIFÁval és a Call of Dutyval), mennyire valószínű, hogy előfizet egy több száz lehetőséget kínáló szolgáltatásra? Még nem tudni, hogy a játékelőfizetési szolgáltatások mekkora méreteket öltenek majd.”
A Microsoft korábban kiemelte, hogy a Game Pass további monetizációs lehetőségeket biztosít a többi formátum (pl. a VoD, video-on-demand) ellen, ugyanis a játékon belüli mikrotranzakciókért, a kiegészítő tartalmakért, és további játékokért is lehet fizetni. Satya Nadella, a Microsoft vezérigazgatója tavaly azt mondta, hogy a Game Pass előfizetői 40%-kal több játékkal játszanak, illetve költekezésük mértéke is 50%-kal nagyobb az előfizetéssel nem rendelkezőkkel összevetve.
Még túl korai látni, hogy kinek lesz igaza.
Forrás: VGC