Az Xbox egyik ex-alapítója tart a Game Pass lehetséges hatásaitól

Ed Fries (aki 2004-ig dolgozott az Xbox csapatában, aminek alapító tagja volt) szerint a játékiparra komoly hatása lehet a Microsoft előfizetéses rendszerének.

 

Friest az Xbox Expansion Pass kapta mikrofonvégre, és azt a kérdést kapta, hogy mit tenne, ha most is a redmondi cég csapatának tagja lenne. A legkorrektebb, ha lefordítjuk a válaszát: „Az egyetlen dolog, amitől tartok, az a Game Pass. Ez azért ijeszt meg, mert van egy némileg analóg dolog, a Spotify, amit a zeneipar számára hoztak létre. Amikor az elindult, tönkretette a zeneipart: szó szerint felére csökkentette a zeneipar éves bevételét. Az emberek már nem vesznek többé dalokat. iPhone-on sem, mert miért is tennék? Mert mind ott vannak az előfizetéses szolgáltatási alkalmazáson. Az Apple azt mondta, hogy megszünteti a dalvásárlást, mert már senki sem veszi meg őket.

Tehát vigyáznunk kell, nehogy ugyanezt a rendszert hozzuk létre a játékiparban. Ezek a piacok sokkal törékenyebbek mint azt az emberek gondolnák. Láttam, ahogy a játékipar a 80-as évek elején tönkretette magát. Láttam, ahogy az oktatási szoftverek üzletága tönkretette magát a 90-es évek közepén… szó szerint tönkretettek egy több milliárd dolláros piacot néhány év alatt. Ezért a Game Pass idegesít. Mint vásárló, imádom. A Spotify-t fogyasztóként szeretem: megvan minden dal, amit valaha is akartam… fogyasztóként ez egy nagyszerű ajánlat. De nem feltétlenül jó az iparágnak. Egy bizonyos ponton ez megdőlt, és mindennek [a Spotify-on] kellett lennie. A Game Pass-on lévő játékok százalékos aránya még mindig nagyon kicsi, pedig rengeteg játék van. Hetente 200 játék jelenik meg a Steamen, és ennél több jön ki mobilon.”

Fries Spotify-jal kapcsolatos kommentjeit Tim Ingham, a Music Business Worldwide szerkesztője, és zeneipari újságíró boncolta a VGC-nek adott nyilatkozatában: „Nem a Spotify felezte meg a zenei üzletágat, hanem a kalózkodás tette ezt. A Spotify és a felhőalapú technológia, amelyre támaszkodik, valójában a zenebarátok számára a kalózkodás kényelmesebb, legálisabb és pénzben kifejezett alternatíváját kínálta. Miután a fogyasztók megbarátkoztak ezzel, a Spotify (és riválisai) újabb csodát hajtottak végre: több százmillió zenefogyasztót havi számlázáson keresztül előfizetésre kényszerítettek annak ellenére, hogy ugyanaz az ingyenes alternatíva, a zenék kalózkodása, továbbra is elérhető bármely böngészőben!

Vitathatatlanul az a legnagyobb probléma, ami a zeneiparnak ma a Spotify-jal kapcsolatban felmerül, hogy az ingyenes szint továbbra is alkalmas marad-e a célnak, mivel a fogyasztók annyira elfogadták a fizetős előfizetési paradigmát. És ne tévedjünk: az előfizetést mint modellt a modern zeneipar imádja; az egész iparágat visszavitte a kereskedelmi csúcsra, amelyről sokan azt hitték, hogy a Napster és a Limewire végleg elfojtotta.”

Ingham az IFPI adataira mutatott. 2011 óta (ekkor indult el az Egyesült Államokban a Spotify) 73%-kal növekedett a nemzetközi zeneipar. Az addigi 15 milliárd dolláros évi bevétel 2021-re már 25,9 milliárdra nőtt. És Christopher Dring, a ReedPop videojátékokért felelős B2B-s vezetője is reagált Fries kommentjeire: szerinte nem biztos, hogy a Spotify-hoz hasonló hatást tud majd a Game Pass elérni: „Jelenleg rengeteg történet szól arról, hogy az előfizetéses szolgáltatások hogyan jelentenek hozzáadott értéket a játékfejlesztők számára. Nemcsak önmagukban jelentenek bevételi forrást, hanem azonnal megnyitják a játékokat több millió ember előtt. Számos példa van arra, hogy egy konzolon előfizetéses szolgáltatásba bejutó játékok óriási népszerűségre tettek szert, és ez a többi platformon a normál 60 dolláros eladások megugrását okozta. Az iparág aggódik amiatt, hogy mi történhet, ha az előfizetések dominánssá válnak, ahogyan a zenében és a televízióban is.

Az előfizetési modell nem feltétlenül termeli meg az AAA-játékok számára szükséges bevételt, különösen az egyjátékos, mikrotranzakciók nélküli játékok esetében. Érthető, hogy a Sony miért vonakodik a PlayStation Plusba rakni a legújabb játékait. A játékok azonban nagyon különböznek a zenétől és a tévétől. Ezek a lineáris szórakozási formák sokkal rövidebbek és emészthetőbbek. Hány zeneszámot vagy tévéműsort fogyasztanak a legtöbben a játékokkal szemben? Ha valaki csak néhány játékkal játszik évente (például a FIFÁval és a Call of Dutyval), mennyire valószínű, hogy előfizet egy több száz lehetőséget kínáló szolgáltatásra? Még nem tudni, hogy a játékelőfizetési szolgáltatások mekkora méreteket öltenek majd.”

A Microsoft korábban kiemelte, hogy a Game Pass további monetizációs lehetőségeket biztosít a többi formátum (pl. a VoD, video-on-demand) ellen, ugyanis a játékon belüli mikrotranzakciókért, a kiegészítő tartalmakért, és további játékokért is lehet fizetni. Satya Nadella, a Microsoft vezérigazgatója tavaly azt mondta, hogy a Game Pass előfizetői 40%-kal több játékkal játszanak, illetve költekezésük mértéke is 50%-kal nagyobb az előfizetéssel nem rendelkezőkkel összevetve.

Még túl korai látni, hogy kinek lesz igaza.

Forrás: VGC

Spread the love
Avatar photo
Anikó, our news editor and communication manager, is more interested in the business side of the gaming industry. She worked at banks, and she has a vast knowledge of business life. Still, she likes puzzle and story-oriented games, like Sherlock Holmes: Crimes & Punishments, which is her favourite title. She also played The Sims 3, but after accidentally killing a whole sim family, swore not to play it again. (For our office address, email and phone number check out our IMPRESSUM)

theGeek TV

Kiemelt partnerünk: www.konzolkirály.hu