18 európai ország fogyasztóivédelmi szervezete a lootboxok ellen: Magyarország nincs köztük

Nahát, mennyire nem vagyunk meglepődve… de az mindenesetre becsületes, hogy másfél tucat európai ország fogyasztóvédelmi szervezete gondolta úgy, hogy elég a lootboxokból.

 

A tizennyolc európai ország, ahonnan a húsz szervezet felszólalt: Ausztria, Bulgária, Csehország, Dánia, Franciaország, Németország, Görögország, Izland, Olaszország, Lettország, Hollandia, Lengyelország, Lengyelország, Portugália, Szlovénia, Spanyolország, Svédország és Svájc. Ők mind támogatják a norvég fogyasztóvdelmi tanács (az NCC) jelentését, aminek magyar címe kb. ez: „Dobj be egy érmét: hogyan használja ki a játékipar a fogyasztókat a lootboxok segítségével?”.

Több változást szeretnének: a megtévesztő dizájn betiltása, a kiskorúak számára biztosított nagyobb védelem, és a tranzakciók körüli átláthatóság is közéjük tartozik. A jelentés megvádolja a cégeket azzal, hogy kihasználják a fogyasztókat a mechanizmusokkal, amik függőséget keltenek és fosztogatóaknak tekinthetőek. Az 59 oldalas dokumentum a FIFA 22-t és a Raid: Shadow Legendset használta példaként, és azt olvashatjuk benne, hogy „Mindkét játék trükkök széles arzenálját alkalmazza, hogy a fogyasztókat arra késztesse, hogy minél több időt és pénzt költsenek, kihasználva a fogyasztókat, [akik] abban reménykednek, hogy a jutalmat megkapják, annak ellenére, hogy ennek esélye és valószínűsége elenyésző.” A lootboxok értékesítése és játékon belüli prezentációja révén így zsebelik ki a játékosokat:

 

„Megtévesztő tervezéssel kihasználják a kognitív elfogultságokat és sebezhetőségeket”

„Agresszív marketinggyakorlatok alkalmazása az értékesítés minden lehetséges alkalommal történő ösztönzésére”

„Értelmetlen vagy félrevezető, nehezen értékelhető átláthatósági tájékoztatások nyújtása a nyerés vagy vesztés valószínűségéről”

„Átláthatatlan algoritmusok és elferdített valószínűségek használata”

„Virtuális pénznemek használata a valós pénzköltségek elfedésére vagy torzítására”

„A freemium és a soha véget nem érő grindolás nagyon magas költségei”

„Kockázat amögött, hogy a tartalom bármikor elveszthető”

„A lootboxok és a manipulatív gyakorlatok célzottan a gyerekekre irányulnak”

 

Ezek után Finn Mysrstad, az NCC digitális szabályzataiért felelős igazgatója ezt nyilatkozta: „A lootboxok már számos ellentmondásba keveredtek. Munkánk során megállapítottuk, hogy a lootboxok értékesítése és bemutatása gyakran a fogyasztók kizsákmányolásával jár együtt ragadozó mechanizmusok révén a függőség kialakulásának elősegítésével, a kiszolgáltatott fogyasztói csoportok megcélzásával stb. Annak ellenére, hogy a videojáték-ágazat jelentős iparág, nagyrészt nem voltak szabályozási ellenőrzés alatt. Az uralkodó üzleti modellek technikailag összetettek vagy újszerűek. A videojátékokat számos hatóság hiánypótló szórakoztatóipari piacnak tekinti. A piac puszta mérete és az érintett fogyasztók száma miatt a nemzeti és uniós hatóságoknak prioritásként kellene kezelniük a szabályozási vizsgálatokat és beavatkozásokat. Számos intézkedést sürgetünk, többek között a megtévesztő tervezés tilalmát, a kiskorúak fokozott védelmét és a tranzakciók átláthatóságát. A hatóságoknak és az iparágnak felelősséget kell vállalniuk a játékosok biztonságos környezetének biztosításáért.”

2018 áprilisában kezdődött a lootboxok elleni fellépés Európában: Belgium volt az éllovas, és emiatt Belgiumban és Hollandiában a Diablo Immortal nem fog megjelenni, ugyanis a két érintett országban a lootboxokat en bloc szerencsejátékként kezelik! Hollandiában a hágai bíróság 2020 októberében úgy határozott, hogy az ottani szerencsejáték-felügyelet heti fél millió euróra büntetheti az Electronic Artsot a FIFA Ultimate Team lootbox-értékesítései miatt, miután ezt a funkciót szerencsejátékként határozták meg. Csakhogy 2022 márciusában újragondolták: a holland Államtanács közigazgatási joghatósági osztálya úgy döntött, hogy a korábbi megállapítás „indokolatlan büntetés” volt, így a kiadót nem kötelezik a további fizetésekre, ugyanis csak akkor van szükség szerencsejátékos engedélyre, ha az példájul csak egy nyerőgéb, nem pedig egy nagyobb játék eleme…

Ideje lenne megbuktatni a lootboxokat.

Forrás: VGC

Spread the love
Avatar photo
Anikó, our news editor and communication manager, is more interested in the business side of the gaming industry. She worked at banks, and she has a vast knowledge of business life. Still, she likes puzzle and story-oriented games, like Sherlock Holmes: Crimes & Punishments, which is her favourite title. She also played The Sims 3, but after accidentally killing a whole sim family, swore not to play it again. (For our office address, email and phone number check out our IMPRESSUM)

Kiemelt partnerünk: www.konzolkirály.hu