TECH HÍREK – A technológiai vezetők és kripto-evangelisták ígéretei nem győzték meg a játékipart, hogy a jövő a Metaverzum lenne.
Pedig a „Metaverzum” nemrég olyan erős világjáró buzzword volt! A Facebook odáig ment, hogy 2021-ben „Meta”-ra változtatta a nevét. Aztán tavaly a Meta több mint 11 000 alkalmazottat bocsátott el. Ez lehet az egyik oka annak, hogy a játékiparban csökken a bizalom abban, hogy ez a sok meta-duma bármit is jelentene.
A Game Developers Conference – egy márciusban megrendezésre kerülő nagy iparági esemény – által a videójáték-szakemberek körében évente közzétett felmérés szerint a Metaverzumra és a blokkláncra vonatkozó kérdésekre adott válaszok a szkepticizmus kismértékű, de figyelemre méltó növekedését mutatták a tavalyi évhez képest.
A tavalyi évhez hasonlóan a felmérés résztvevői a Fortnite-ot jelölték meg a legvalószínűbb jelöltként arra, hogy beváltja a Metaverzum ígéretét. Majd a Meta, a Minecraft és a Roblox következett. 45% azonban nem jósolt egyetlen győztest sem, és ehelyett azt mondta, hogy „a Metaverse-koncepció soha nem fogja beváltani az ígéretét”. A válaszadók 33%-a mondta ugyanezt, amikor tavaly feltették ezt a kérdést. A kételkedés egyre nő.
A GDC 2023-as State of the Game Industry jelentése, amely a felmérés eredményeit foglalja össze, tartalmazza az egyik válaszadó hatpontos magyarázatát a szkepticizmusára. Íme az indoklásuk összefoglalója, amely a GDC szerint „úgy tűnik, hogy a válaszadók jelentős többségének hangját képviseli”.
- Az sem világos, hogy mi is ez a meta-cucc: „A >>Metaverzum ígérete<<, ahogyan most áll, semmi. Azoknak, akik megpróbálják eladni, fogalmuk sincs, hogy mi az, és a fogyasztóknak sincs.”
- A VR-játékoknak „apró interakciókkal sűrűn ellátott környezetekre” van szükségük, de ez új kihívás a játékipar számára, amely történelmileg a „core gameplayre, a grafikai hűségre, a hálózatépítésre stb.” összpontosított.
- A VR-headsetek még mindig túl drágák.
- A VR-nek jobb vezérlési szabványosításra van szüksége.
- Több energiát igényelnek a VR-játékok, így a „túlzó” monetizációs stratégiák, mint például a loot boxok és a battle passok nagyobb valószínűséggel „merítik ki” a felhasználókat.
- A VR és a mozgásvezérlő hardverek terén a közelmúltban hatalmas előrelépések történtek, de a technológia még mindig nem elég jó: „Hosszú betöltési idők, elmosódott szöveg, ragadós poligonok; a hardvereknek jobbnak kell lenniük, vagy a fejlesztőknek jobban kell optimalizálniuk játékaikat a platformra.”
Az idei felmérés szerint a játékipar véleménye a kriptopénzek és az NFT-k kapcsolódó témájáról kicsit kevésbé változott. A megkérdezett fejlesztők 5%-a mondta azt, hogy korábban támogatta a blokklánctechnológia játékokban való alkalmazását. Ám most már ellenzi, 2% pedig az ellenkezőjét állította. 25% nem nyilvánított véleményt, a többiek pedig azt mondták, hogy ugyanazt a nézetet vallják, mint egy évvel ezelőtt: 12% továbbra is támogatja a blokklánctechnológia játékokban való alkalmazását, 56% pedig továbbra is ellenzi.
A tavalyinál valamivel kevesebb válaszadó mondta azt, hogy a stúdiójukat valóban érdekli a kriptopénz vagy az NFT-k használata egy játékprojektben.
A GDC 2300 megkérdezettjének többségi véleménye ugyanazt a szkepticizmust tükrözi, amit sok PC-s játékos érez a Metaverzum és a blokklánc ígéreteivel kapcsolatban. A Meta leépítéseiért nem lehet pontosan Mark Zuckerberg vezérigazgató előszeretettel használt divatszavakat okolni. Az elbocsátásokat részben annak a téves jóslatának tulajdonította, hogy a korai, járványszerű internet-használati őrület soha nem fog lecsengeni. Más technológiai cégek is zsugorodnak. Ám a Meta Horizon durva kinézetű demói mellett a cég visszaesése megerősítette azt az érzésünket, hogy a „metaversus” jelenleg legfeljebb vállalati vágyálom. A jövőbeli profitról alkotott vízió, több mint bármi más. Vagy, ahogy valaki 2021-ben olyan okosan fogalmazott: baromság.
Forrás: The Verge