Dead Space trilógia – „Az űrben senki sem hallja, ahogy sikoltasz…”

RETRO – A Dead Space franchise 2008-as debütálása óta a horrorjátékok műfajának egyik alapdarabja. A Dead Space Remake megjelenésével, amely a mai nap folyamán, 2023. január 27-én fog megjelenni, itt a tökéletes alkalom arra, hogy ismét elővegyük a klasszikus sorozatot, és megvizsgáljuk a játékvilágra gyakorolt hatását.

 

 

A Dead Space-t a Visceral Games fejlesztette, egy olyan stúdió, amely a Battlefield és a Keresztapa-sorozaton végzett munkájáról ismert. A játék ötlete Glen Schofieldtől (aki a nemrég megjelent Callisto Protocol vezető designere is), a stúdió kreatív igazgatójától származik, aki egy űrben játszódó horrorjátékot akart készíteni. Olyan játékot képzelt el, amely a Resident Evil túlélő horror elemeit az Alien sci-fi környezetével kombinálja. A játékot Xbox 360, PlayStation 3 és PC platformokra fejlesztették.

Az egyedi ellenséges mesterséges intelligencia megalkotása és a játékos elszigeteltségének és rettegésének biztosítása jelentette kihívások ellenére a csapat sikeresen létrehozott egy olyan játékot, amely egyszerre volt félelmetes és szórakoztató.

 

A Ubisofttól nyargalt át az Electronic Artshoz az a fejlesztő, aki Isaac Clarke kalandjai első részének: a Dead Space remake rendezője lesz.

 

Dead Space: az első rémálom

 

A 2008-ban megjelent első Dead Space játék Isaac Clarke mérnököt követi, aki egy titokzatos űrhajó, az USG Ishimura után nyomoz. Ahogy egyre mélyebbre hatol a hajóban, felfedezi, hogy azt halálos idegen lények: a „nekromorfok” szállták meg. Isaacnek mérnöki képességei és különféle nagy erejű fegyverek, úgynevezett „gravitációs fegyverek” segítségével kell felvennie a harcot a nekromorfokkal, és fel kell fednie az Ishimura sorsa mögötti igazságot.

A játék horrorisztikus hangulatáért, ötletes játékmenetéért és erős történetvezetéséért a kritikusok elismerését is elnyerte, és a 2008-as Spike Video Game Awards-on több díjat is kapott, köztük a „Legjobb hangtervezés” és a „Legjobb eredeti filmzene” díját is.

 

Állítólag a Dead Space Remake felújítása már készül az Electronic Arts felügyeletével, és ez is jele lehet annak, hogy a kiadó pénzt lát az egyjátékos játékokban.

 

A horror folytatódik: Dead Space 2

 

A Dead Space 2 2011-ben jelent meg, az eredeti játék folytatásaként. A játék három évvel az első játék eseményei után játszódik, és Isaac Clarke-ot követi, aki a Necromorphok ellen harcol a Sprawl-on, egy hatalmas, a Szaturnusz körül keringő űrállomáson. A játék új játékmechanikákat vezetett be, mint például a tárgyak mozgatására szolgáló kinezisz és az új „Javelin” fegyver.

A Dead Space 2-ben emellett volt többjátékos mód is, amely lehetővé tette a játékosok számára, hogy a különböző játékmódokban a Necromorphok szerepébe bújjanak, ez a megjelenés idején nem volt általános a horrorjátékok között. A többjátékos mód hozzáadását néhány kritikus és játékos jól fogadta, azonban a kritikusok és a játékosok egy része úgy vélte, hogy ez elvonja a figyelmet a fő történetről és a játékélményről.

A Dead Space 2 széleskörű kritikai elismerést kapott a továbbfejlesztett játékmenet, grafika és történet miatt, és minden idők egyik legjobb horrorjátékának tartják. Kereskedelmi siker volt, több mint 2 millió példányban kelt el.

 

A játék másik lényegesebb újítása a fegyverek az előzőhöz képest összetettebb fejlesztése: a talált nyersanyagokból egyébként is impozáns arzenálunkat „felspécizhetjük” különböző extra tulajdonságokkal: sőt, akár külön típusokat is összerakhatunk.

 

Dead Space 3: Az utolsó rémálom

 

A sorozat utolsó játéka, a Dead Space 3 2013-ban jelent meg, és a fő sorozat harmadik és egyben utolsó része. A játék folytatja Isaac Clarke történetét, aki a nekromorfok ellen harcol, és felfedezi az igazságot a Markerek mögött. A játék bevezet egy új kooperatív módot, amely lehetővé teszi a játékosok számára, hogy egy barátjukkal együtt játsszák végig a kampányt.

A Dead Space 3 új játékmechanikákat is bevezetett, például a fegyverek készítésének lehetőségét, ami még mélyebbé teszi a játékmenetet. A játék vegyes kritikákat kapott, egyesek dicsérték az új mechanikákat és a kooperatív módot, míg mások kritizálták, hogy a játék eltávolodott a sorozat túlélőhorror gyökereitől. A vegyes kritikák ellenére a játék jól fogyott, és kereskedelmi sikert aratott.

 

 

A franchise befolyása más médiumokra

 

A Dead Space franchise nemcsak a horrorjátékokra van hatással, hanem a média más formáira is. Animációs filmeket készítettek belőle és egy képregénysorozat is megjelent belőle.

A Dead Space: Downfall az első, 2008-as animációs film, amely az első játék előzményfilmjeként szolgál. A film az Isaac Clarke érkezése előtt az Ishimura fedélzetén történt eseményeket tárja fel. A kritikusok általánosságban jó fogadtatásban részesítették, dicsérték az animációját és a történetét.

A Dead Space: Aftermath a második, 2011-es animációs horrorfilm, amely szintén a Dead Space videojáték-sorozat előzménye. A film egy csapat túlélőt követ egy bányászhajó fedélzetén, amelyet elárasztottak a nekromorfok. Az animáció a 2D-s és 3D-s animációt ötvözi, ami egyedi és vizuálisan izgalmas kép világot kölcsönöz a filmnek. A szinkronszínészi játékban tehetséges színészek működnek közre, köztük Christopher Judge és Peter Woodward. A film ügyesen érzékelteti ugyanazt a rettegést és feszültséget, mint a videojátékok, és a sorozat rajongóinak kötelező darab.

Végül az említett Dead Space képregénysorozat a játék univerzumát és történeteit bővíti ki. A képregényeket az IDW Publishing adta ki, és Isaac Clarke-ot és más karaktereket követnek, akik szembeszállnak a Necromorphokkal, és felfedik az igazságot a Markerek mögött. A képregények további háttértörténeteket és részleteket tartalmaznak, amelyek a Dead Space univerzumának általános történetét bővítik.

A franchise-t más horrorjátékok, például az Alien: Isolation és a The Evil Within ihletőjeként is említik.

 

 

Maradandó örökség

 

Összefoglalva, a Dead Space franchise maradandó örökséget hagyott maga után a horrorjátékok világában. Az ötletes játékmenet, az intenzív atmoszféra és az erős történetmesélés kombinációjának köszönhetően helyet kapott a nagy horrorjátékok panteonjában. A Dead Space Remake mai megjelenése üdvözlendő lehetőség mind az új, mind a régi rajongók számára, hogy újra átélhessék a Necromorphok rettenetét.

A siker ellenére a Dead Space franchise mögött álló stúdiót, a Visceral Games-t 2017-ben bezárta anyacége, az Electronic Arts (EA). A stúdió egy új, „Ragtag” kódnevű projekten dolgozott, de a projektet végül törölték, a csapatot pedig feloszlatták. A Visceral Games bezárása sokakat sokkolt a játékiparban, mivel a stúdió jó hírnévnek örvendett a minőségi, kritikusok által elismert játékok készítéséről.

A régi fejlesztő csapat szomorú sorsa ellenére a Dead Space Remake megjelenése üdvözlendő lehetőség az új és régi rajongók számára, hogy újra átélhessék a Necromorphok rémuralmát.

-BadSector-

Spread the love
Avatar photo
BadSector is a seasoned journalist for more than twenty years. He communicates in English, Hungarian and French. He worked for several gaming magazines – including the Hungarian GameStar, where he worked 8 years as editor. (For our office address, email and phone number check out our impressum)

Kiemelt partnerünk: www.konzolkirály.hu