TECH HÍREK – A BioWare sikeres RPG-je, a Dragon Age alkotója, David Gaider igencsak lesajnáló véleményt fogalmazott meg az AI játékírásban betöltött potenciális szerepéről.
David Gaider, aki segített a BioWare Dragon Age című sikeres RPG-sorozatának megalkotásában, úgy gondolja, hogy a mesterséges intelligencia használata a küldetések megírásához időpocsékolás. Gaider a Twitteren tette a megjegyzéseket válaszul a The Guardian egyik cikkére. Utóbbiban a Stanford kutatói egy olyan játékdemót készítettek, amely a ChatGPT-t használja az NPC-k párbeszédének generálására és a csapat szerint mélyreható interakciók létrehozására.
Gaider szerint a mesterséges intelligencia ilyen módon történő procedurális tartalomgeneráláshoz való felhasználása néhány vezető számára álomnak hangzik. Azonban a BioWare már közel tíz évvel ezelőtt megpróbálkozott vele, és csúfos kudarcot vallott.
„A BioWare több iteráción is keresztülment ezen: Mi lenne, ha nem kellene minden beszélgetésnek személyre szabottnak lennie?” mondta Gaider. „Korlátlan játékidő, procedurálisan létrehozott párbeszédekkel, procedurális küldetések mellett!”
„A csapat minden alkalommal kollektíven hitt – mélyén hitték -, hogy ez lehetséges” – mondta Gaider az eredeti tweetjére adott válaszában.
„Csak karnyújtásnyira vagyunk… és minden alkalommal felfedeztük, hogy még ha a procedurális sorokat emberi kéz írta is, a végeredmény, miután összeállították őket… erőtlen volt. Lélektelen.”
Gaider szerint a probléma nem csak az volt, hogy fejlett technológiára volt szükség, vagy hogy több sorral kellett etetni a rendszert, hogy küldetésekké vagy ötletekkel váljon. Hanem a mesterséges intelligencia által kitalált ötletek. Ezek ugyanis Gaider szerint elkerülhetetlenül unalmasak.
„A küldetések procedurális tartalomgenerálása valami olyasmit eredményez, ami úgy >>formálódik<<, mint egy küldetés” – mondta Gaider. „Megvannak benne a szükséges ütemek, persze, de a végeredmény nem jobb, mint a tipikus >>hozz nekem 20 bogárfejet<< MMO-küldetés.”
Elég egy felületes pillantás a Gaider által idézett cikkre. Vagy éppen az Nvidia nemrégiben tartott bemutatójára, amely a procedurálisan generált küldetések AI technológiáját mutatta be. Mindebből láthatjuk, hogy ugyanez a probléma még mindig fennáll. A küldetések unalmasak voltak, a beszélgetések pedig sablonosak, kevés személyiséggel.
Gaider úgy véli, hogy a fejlesztők – indie és AAA – és a vezetők továbbra is erőltetni fogják az AI-t a játékokban. Ám ez csak ugyanazt a következtetést fogja eredményezni, amit a BioWare is a Dragon Age fejlesztésekor. A végén kolosszális idő- és erőforráspazarlás lesz.
Forrás: The Guardian, Twitter
Ah, yes. The dream of procedural content generation. Even BioWare went through several iterations of this: "what if we didn't need every conversation to be bespoke?" Unlimited playtime with dialogue being procedurally created alongside procedural quests! https://t.co/iTLAFgRDUk
— David Gaider (@davidgaider) May 29, 2023