És a Twitter tulajdonosa mire fogta az újabb paywallos, fizetős falas megoldását? A mesterséges intelligenciával foglalkozó startupok által végzett adatgyűjtésre…
Új korlátozásokat vezetett be a minap a Twitter. Először az volt a korlátozás, hogy a fiókkal nem rendelkező látogatók egyetlen tweetet sem olvashatnak az oldalon, az új, még meg nem erősített fiókok napi 300, a megerősítettek 600, míg a Twitter Blue-előfizetők számára napi maximum 6000 tweet olvasható. Szerinte ez a korlátozás ideiglenes, és később (talán a nagy visszhang miatt) hamarosan felemelik 400/800/8000-re. Az előfizetést Musk korábban például Stephen Kingre, LeBron Jamesre, és minden, 1 milliónál több követőre lényegében ráerőltette.
Musk szerint nagyon agresszív módon gyűjti több száz szervezet (vagy talán még több is) a Twitter adatait, ami szerinte már a valódi felhasználók élményét is rontotta. Másképp rontja, mégpedig jelentősen, de erre még vissza fogunk térni. Az biztos, hogy ez a lépés is egy újabb monetizációs kísérlet a Tesla és a SpaceX vezetőjétől (a Twittert, vagy inkább az X-et már új vezérigazgatóval látta el, ugyanis Linda Yaccarino, egy ex-NBC Universalos vezeti a céget). Márciusban három szintű API-változást jelentett be Musk a Twitter Blue előfizetések elindítása után, és ennek a lényege az, hogy az API-t, a programozási felületet fizetőssé tette (és már a legalacsonyabb szint is borsos árú).
Nem tudjuk a Twitter anyagi állapotát, miután magáncégről van szó. Yaccarino felbérlése egyértelműen a pénzszerzésre törekszik, de az oldalhoz való hozzáférés korlátozása a reklámokat is eltünteti a felhasználók elől. Musk a nagy nyelvi modelleket (LLM-eket) edző mesterséges intelligenciával bíró cégeket (OpenAI – ChatGPT, Microsoft – Bing, Google – Bard) vádolja, de azt nem említi, hogy a tavaly őszi hatalomátvétele óta kevesebb mint feleannyian dolgoznak ott, és olyan emberek is távoztak, akik fontosak voltak az infrastruktúra fenntartásában. Márciusban emiatt is volt már kiesés: a Platformer szerint a hónapok óta nem fizetett Google Cloud-számlák csak nemrég lettek kiegyenlítve, a Reuters pedig arra hívta fel a figyelmet, hogy napi szinten milliónyi dollárt akar spórolni az infrastruktúra költségein. Novemberben nem véletlenül mondta az MIT Technology Review-nak egy névtelen Twitter-mérnök, hogy egyre gyakrabban lesznek egyre nagyobb hibák…
De térjünk vissza az API-témára. Éppen ez az, ami rontja a felhasználók élményét. Aki esetleg asztali Tweetdeck-alternatívát futtat, vagy megnézné, hogy ki az, aki régebben követte, de már nem, mindkét esetben hibákba fut, ugyanis az API-hozzáférés (ami havonta 100, 500, illetve 42000 dollár lehet a Basic, Pro és Enterprise szinten) korlátlan, ingyenes hozzáférésének gátlása okozza az élmény romlását. Még a 42 ezer dollárt fizetők is csak hibákba futnak, és ennek nem kéne bekövetkeznie.
A robusztus, korábban létező külsős fejlesztői ökoszisztéma fel lett rúgva. Collin Robinson, a kb. 14 éve a Who Unfollowed Me-t futtató fejlesztő abbahagyta, holott népszerű volt az applikáció, hiszen így könnyen látható volt, hogy kik nem követnek már minket a Twitteren. Robinson szerint a Twitter nem tájékoztatta a fejlesztőket a régi API törléséről (az elavulás szót használta a site, ami arra utalt, hogy a régi felhasználók alkalmazhatják azt), így az ő projektje június 13-án befuccsolt emiatt. Két héten át dolgozott az app átírásán, ám 26-án a Twitter a követők és a követettek végpontjait kivette az API-ból, és hozzáférés nélkül a Who Unfollowed Me képtelen működni. A Twitter június 26-án a frissítésekben közölte, hogy a hozzáférést a Basic és Pro szintből kivette, azaz Robinsonnak havi 42 ezer dollárt kellene fizetnie, hogy az appja működjön!
Április óta kb. heti szinten függesztenek fel vagy törölnek appokat az API felületről, a Twitter nem tájékoztatja az amúgy fizető fejlesztőket a változtatásokról, és rengetegen panaszkodnak még a havi 42 ezer dollárt fizető fejlesztők közül is, de eddig csak a TweetHunter és a Publer fejlesztői kaptak segítséget. Mindkét app Enterprise-előfizető. Milyen érdekes…