Kipróbálnád a Baldur’s Gate 3-at Steam Deck-en? Íme pár tipp és trükk az optimális teljesítményért!

A Baldur’s Gate 3 tökéletesen játszható Steam Deck-en – ha egyszer kijavítod az összes crash-bugot…

 

 

A Baldur’s Gate 3 viszonylag tiszta műszaki állapotban kerül forgalomba. (Feltéve, hogy egy tisztességes Windows PC-n játszol vele.) A Larian Studios RPG-je történetesen kiérdemelte a Valve „játszható” minősítését is a Steam Deck kompatibilitás tekintetében. Ez általában azt jelzi, hogy a játék a SteamOS kézi konzolon jól működik – lehet, hogy csak kicsi a szöveg, vagy nem támogatja a 16:10-es kijelzőt.

A Playable minősítést a korai hozzáférésű teljesítménye alapján kapta meg, és most, hogy néhány órán át bolyongtam a felülvizsgálati buildben, megerősíthetem, hogy játszható, néhány különösen okos vezérlési módosítással, hogy ne legyen szükség egérre és billentyűzetre.

Idáig eljutni azonban egy kisebb rémálom volt. Egy olyan crash-szériával találkoztam, amelyek kijavításához a Steam Deck egyik leghomályosabb eszköze kellett. Ezért mielőtt belemennénk abba, hogyan fut a Baldur’s Gate 3 a Steam Deck-en, vagy milyen beállításokat érdemes használni hozzá, megosztanám veletek a legfontosabb tudnivalókat.

 

 

ELŐZETES – Újabb ütős trailer, részletes gameplay volt látható és rengeteg információról rántotta le a leplet a tegnap esti Baldur's Gate 3-as másfél órás bemutatón Swen Vincke a Larian Studios vezetője.

 

 

Megmentőnk, a Proton Experimental

 

Amikor először kipróbáltam a Baldur’s Gate 3-at Steam Deck-en, a játék gyakorlatilag minden alkalommal lefagyott/összeomlott. Az indítás pillanatától a logók betöltésén keresztül egészen a kezdőképenyőig – amin nem is sikerült továbbjutnom. Minden alkalommal, órákon keresztül, mind a saját 512 GB-os Deckemen, mind a kölcsön 256 GB-os modellen. Crash crash hátán.

Egyértelmű ok híján, és azzal a tudattal, hogy ennek BIZTOSAN működnie kell, miután kiérdemeltem a „Játszható” jelvényt, alkalmaztam az összes szokásos trükköt. A fájlok ellenőrzése a Steamen keresztül. Újratelepítettem az egészet. Még a korábbi korai hozzáférésű buildekre is visszatértem, de azok sem működtek. A Proton Glorious Eggroll, a Deck kompatibilitási szoftverének frissítése sem segített. (Utóbbi lehetővé teszi a Windows játékok futtatását a SteamOS-en.)

Kiderült azonban, hogy itt van a kutya elásva: miután átváltottam a Proton Experimentalra, a hivatalos instabil ágra, a hibák hirtelen megszüntek, és a Forgotten Realms világa végre felbukkant a Deckem képernyőjén.

A Larian még egy utolsót akciózott, hogy ne legyen olyan könnyú dolgom. Egy 1 GB-os mini frissítés a felülvizsgálati buildhez azonnal visszaküldte a BG3-at az „én aztán el nem indulok” módba. Ám egy újabb fájlellenőrzés elég volt ahhoz, hogy a hibát újra kijavítsák. (Srácok, minden alkalommal, ha telepítetek valamit a Steam-ről, futtassátok le a fájlellenőrzést!) A cikk írásának időpontjában valóban tudok játszani a Baldur’s Gate 3-mal a Steam Deck-en. Ám még mindig csak a Proton Experimental segítségével.

Ha te is ki akarod próbálni magad, ezért az utóbbi telepítése az első és legfontosabb tippem: keresd meg a Proton Experimental-t a Steam könyvtáradban (nem a Steam Store-ban, hogy világos legyen), és onnan töltheted le. Ha ez és a játék is kész, lépj be a BG3 Properties menüjébe, nyisd meg a Compatibility fület, majd kényszerítsd ki, hogy indításkor a Proton Experimental-t használja. (Próbálj meg ellenállni annak, hogy később három bekezdésen keresztül nyafogj róla a PC-s játékokkal foglalkozó weboldalon, ahol dolgozol…)

 

Baldur’s Gate 3 Steam Deck teljesítménye és a legjobb beállítások

 

Legalábbis amint a Baldur’s Gate 3 elkezd viselkedni, funkcionálisan jól illeszkedik a kézikonzolhoz. Talán nem az egyik legjobb Steam Deck játék. Ám nincs benne semmi igazán kényelmetlen sem. A Larian nyilvánvalóan elvégezte a kontrolleres bevitelhez szükséges munkát, teljesen átrendezve a varázslatok és a tárgyak rácsát radiális menükké, amelyek sokkal könnyebben navigálhatók a Steam Deck hüvelykujj- és vállgombjaival. A BG3 ráadásul tökéletesen stabilnak tűnik, miután végre beindult.

Legalábbis abban az értelemben stabil, hogy nem omlik össze. A framerate terén határozottan vannak hullámvölgyei, főleg, ha túl magasra célzol a minőség-beállításokkal. Még így is használhatod az Ultra preset-et kiindulási pontként. Csak egy maréknyi egyedi beállítási változtatást végezhetsz; ezek elégségesek, úgy tapasztaltam, hogy a legsűrűbb területeken 30fps felett maradjanak, és elérjék a 60fps-t a szellősebb területeken.

 

  • Launcher opció: DirectX 11
  • Modellminőség: Low
  • Textúraszűrés: Trilinear
  • Árnyékminőség: Low
  • Köd minősége: Low
  • AMD FSR 1.0: Ultra Quality
  • Környezeti elfedés: Off
  • Minden más: Ultra preset megfelelői

 

 

Baldur's Gate 3

 

 

Ezek többé-kevésbé megegyeznek az asztali gépen való játékhoz ajánlott beállításaimmal. A Steam Deck-en is szépen működnek. Próbáltam más egyedi beállítások, például a textúraminőség és a felhőminőség lejjebb húzását. Egyik sem volt olyan teljesítményhatással, ami miatt érdemes lenne ilyen minőségcsökkentést alkalmazni. Az FSR 1.0 az egyetlen kötelező kiegészítő. Míg a Baldur’s Gate 3 gyakran képes játszható képkockasebességgel végigszáguldani mindenféle felskálázás nélkül, addig a trükkös pillanatokban hajlamos jóval 30fps alá esni. Az FSR 1.0, bár nem olyan szép, mint az FSR 2.0 vagy 2.1, megemeli ezt a szintet, és megvéd a legrosszabb esések ellen.

Ezeket a beállításokat használtam az akkumulátor élettartam tesztemben is. A képernyő 50%-os fényerején és a hangszóró 50%-os hangerején a Baldur’s Gate-nek 1 óra 28 percbe telt, mire egy teljesen feltöltött Steam Deck akkumulátora lemerült a normál játék során. Ez elég gyors égetés, bár szintén összhangban van azzal, amit más nagy, részletes 3D-s kalandjátékoktól elvárhatunk.

Ezek egyébként hátborzongató megbízhatósággal a 90 perc környékén kötnek ki, így a BG3 eredménye nem számít semmi különösnek.

Még egy utolsó tipp: szerezz be a Steam Deckedre egy microSD kártyát, ha még nem tetted volna meg! A BG3 felülvizsgálati példány 122 GB-os, ami elég ahhoz, hogy a 256 GB-os Deck rendelkezésre álló SSD-területének több mint felét elfoglalja, és túl sok ahhoz, hogy a legolcsóbb 64 GB-os modell önmagában elbírjon vele. A Baldur’s Gate 3 valóban méretes, szóval gondoskodj róla, hogy legyen helyed számára. Plusz néhány extra gigabájt a Proton Experimentalnak sem árt.

 

Hogyan javítható ki a Baldur’s Gate 3 nem tud menteni („currently syncing”) hibája?

 

A Baldur’s Gate 3 „can’t save bug” sok gondot okoz a játékosoknak. Egy üzenet arról, hogy a BG3 jelenleg szinkronizál, megakadályoz minket abban, hogy megfelelően mentsünk vagy töltsük be a játékot. Több felhasználó a közösségi médiában, többek között a Twitteren és a Redditen számolt be erről a problémáról. Szerencsére több megoldás is létezik, amivel megpróbálhatod kijavítani ezt a súlyos hibát. Íme az én javaslatom.

 

A következő lépésekkel javíthatod a can’t save or load bugot:

  • Lépj ki a játékból, ha az még mindig fut.
  • Kattints a jobb gombbal a Baldur’s Gate 3-ra a Steam könyvtárban, és nyomd meg a Tulajdonságok gombot.
  • Menj az Általános > Steam Cloud menüpontra, és kapcsold ki ezt az opciót.
  • Menj a Baldur’s Gate 3 Steam mappájához a rendszereden, és töröld azt. Ez általában a „C:\Users\myUser\AppData\Local\Larian
  • Studios\Baldur’s Gate 3″.
  • Indítsd újra a Baldur’s Gate 3-t

 

Lehet, hogy a BG3 beállítások menüjében ki kell kapcsolnod a keresztmentéseket. Opcionálisan ellenőrizheted a játékfájlokat is. A felhasználók szerint ez nem sokat javított, mivel úgy tűnik, hogy a probléma abból ered, ahogyan a felhőmentések működnek a játékkal a Steamen. Megpróbálhatod a játékot DirectX-en vagy Vulcanon is játszani; vagyis amelyik opciót korábban nem használtad a játék indításához.

Sajnos a fenti megoldás használata törölni fogja a játékkal kapcsolatos összes jelenlegi előrehaladásodat, beleértve az általad készített karaktert is. Remélhetőleg hamarosan érkezik egy hotfix, mert ez valóban idegesítő, de feltehetőleg könnyen javítható hiba…

Forrás: PC Gamer, IGN

Spread the love
Avatar photo
"Historian by profession, gamer since historical times."