Everything or Nothing (2004) – „Mindent vagy semmit”, avagy a legjobb James Bond, amit nem a moziban láttál

RETRO – A James Bond-filmek mindig is nagy hatással voltak a videojátékokra, hiszen a kémakciók, a látványos üldözések, a különleges kütyük és a karizmatikus főhősök tökéletes alapanyagot nyújtanak egy izgalmas játékélményhez. A Bond-játékok közül talán a legismertebb és legnépszerűbb a GoldenEye 007, amely 1997-ben jelent meg a Nintendo 64 konzolra, és forradalmasította az FPS műfajt. Azonban nem ez az egyetlen kiemelkedő Bond-játék, amelyet érdemes megemlíteni: 2004-ben az Electronic Arts kiadásában megjelent a James Bond 007: Everything or Nothing, amely számos szempontból újított a franchise-on belül.

 

 

Amikor az EA Games 2004-ben megjelentette az „Everything or Nothing”-t, sokan azonnal érezték: ez valami újat és másfajta élményt kínál a Bond videojáték univerzumban. Nem volt kérdés, hogy az EA a korai kétezres évek kreatív robbanását használva kívánt méltóképpen hódítani. Gal Gadotnak került fel egy James Bond-szerű titkos ügynökös akciófilmje a Netflixre a magyar Mindent vagy semmit címmel, amely eszünkbe juttatta ezt az IGAZI James Bond-játékot, Pierce Brosnannal a főszerepben…

 

 

Teljesen eredeti Bond sztori, Ian Fleming is megirigyelhetné

 

Mindenekelőtt a történet volt az, ami kihúzta ezt a címet a mezőnyből. Az EA Redwood Shores stúdiójának írói egy olyan történettel álltak elő, ami méltó volt Bondhoz. A Bond-univerzum egy teljesen új és eredeti kalanddal bővült, amelyben a genetikai manipuláció és a nemzetközi összeesküvések kerültek a középpontba.

A sztori szerint James Bondnak meg kell akadályoznia egy gonosz orosz fegyverkereskedőt, Nikolai Diavolót, hogy egy nanotechnológiás fegyverrel elpusztítsa a világot. A játékban szerepelnek olyan ismert Bond-színészek, mint Pierce Brosnan (Bond), Judi Dench (M), John Cleese (Q) és Richard Kiel (Jaws), valamint olyan híres vendégsztárok, mint Willem Dafoe (Diavolo), Heidi Klum (Katya Nadanova) és Shannon Elizabeth (Serena St. Germaine).

A játék Tajikisztánban kezdődik, ahol James Bond, az MI6 ügynöke egy erődben egy ellopott szovjet hordozható bomba ügyletét szakítja meg. Bond az erődből egy eszközzel menekül el. Hamarosan egy eltűnt tudósnő, Dr. Katya Nadanova nyomába ered, akit végül is meg is talál és kiderül, hogy egy korábbi KGB ügynökkel, Nikolai Diavoloval (Willem Dafoe) működik együtt. Ők ketten az eredetileg nukleáris reaktorok javítására tervezett nanobotokat rosszindulatú célokra kívánják használni.

Bond az MI6-ban értesül egy másik ügynök, Jack Mason eltűnéséről, akit Peruban vesztenek nyomozás közben. A helyszínen Serena St. Germaine (Shannon Elizabeth) segíti őt, akivel kideríti, hogy Diavolo műveletei New Orleans-ba helyeződtek át. A városban Bond egy Arkady Yayakov nevű háborús bűnözővel is összefut, aki szintén Diavoloval dolgozik. Mya Starling (Mýa), egy NSA ügynök is feltűnik, akit egy helyi bűnöző, Jean Le Rouge elfog és elrabol, de Bondnak sikerül megmentenie.

A történet során Bond megtudja, hogy Diavolo módosította a nanobotokat, hogy csak a platina kivételével mindenféle fémet elpusztítsanak. A rosszindulatú terv az, hogy árvízzel elárasztják New Orleans-t, de Bondnak sikerül ezt megakadályoznia. A kalandok során visszatér Peru bányáiba, ahol újra összefut Nadanovával. Diavolo azonban közli, hogy a nanobotokat használni kívánja a Kreml ellen és tankjaival, melyeket platinával védenek a nanobotoktól, el kívánja foglalni Európát.

A finálé Moszkvában játszódik, ahol Bond egy platinából készült tankot lop és azzal akadályozza meg a nanobotok Vörös téren történő elengedését. A játék végén egy rakéta kilövőálláshoz érkezik, ahol Diavolo és Nadanova támadják meg, de Bondnak sikerül őket legyőznie és megakadályozza egy London elleni rakétatámadást.

 

 

 

A kor technológiája a maximumra pörgetve

 

A grafika és a hangzás terén az „Everything or Nothing” azon kevés címek közé tartozott, amelyek igazán kihasználták az akkor elérhető legújabb technológiákat. A karaktermodellezés és a környezeti textúrák a kor szintjén lenyűgözőek voltak, a zene és a hanghatások pedig mélyebben vonták be a játékosokat a játék világába. Pierce Brosnan, Judi Dench és John Cleese visszatértek, hogy hangjukkal életet adjanak karaktereiknek.

Az újítások azonban nem álltak meg a történetnél és a grafikánál. Az „Everything or Nothing” az első Bond-játék volt, amely teljesen harmadik személyű nézetben kínálta az élményt. Ez a váltás lehetővé tette az EA számára, hogy kísérletezzen és új mechanizmusokat vezessen be. Az autó- és motoros üldözéses szekvenciák különösen emlékezetesek voltak, és a közelharc és a fedezékrendszer bevezetésével újraértelmezte, hogyan képzeljük el egy Bond-játékot.

Nem meglepő, hogy az „Everything or Nothing” a kiadása idején nagy siker volt. Az értékelések magasak voltak, és a játékosok is élvezték a frissített és újragondolt Bond élményt. Ugyanakkor a játék hosszú távú öröksége talán még fontosabb. Az „Everything or Nothing” bevezetése óta sok játékfejlesztő és kiadó próbálkozott azzal, hogy hozzon létre egy olyan címet, amely hasonlóan egyensúlyoz a történet, a karakterek és az innovatív játékmechanikák között.

 

 

A sztárok is élvezték a „forgatást”

 

Pierce Brosnan nem csak kinézetével, de hangjával is visszatért, hogy Bond karakterét megszemélyesítse. Brosnan elmondása szerint az „Everything or Nothing” forgatása nagyon hasonlított egy valódi film forgatásához, ahol nem csak beszélő jeleneteket vettek fel, de különböző mozdulatokat, arckifejezéseket is digitalizáltak. Brosnannak külön tetszett, ahogy az arcát digitalizálták.

A játékban szereplő többi sztár is élvezte a munkát, és pozitívan nyilatkozott a játékkal kapcsolatos élményeiről. Például Willem Dafoe, aki a főgonosz Nikolai Diavolót alakította, azt mondta, hogy nagy kihívás volt egy olyan karaktert játszani, aki nem csak fizikailag, hanem mentálisan is veszélyes. Azt is elmondta, hogy nagyon tetszett neki a játék története és a nanotechnológiai téma.

Heidi Klum, aki a tudós Katya Nadanovát formálta meg, azt mondta, hogy nagyon izgalmas volt egy Bond-lány lenni, és hogy szerette volna, ha több jelenete lett volna Pierce Brosnannel. Azt is elárulta, hogy ő maga is nagy Bond-rajongó. Shannon Elizabeth, aki egy NSA ügynököt és Bond szerelmét, Serena St. Germaine-t személyesítette meg, azt mondta, hogy nagyon büszke volt arra, hogy részt vehetett a játékban, és hogy nagyon élvezte a forgatást. Azt is hozzátette, hogy Pierce Brosnan nagyon kedves és vicces volt vele.

 

 

A nevünk Bond, James Bond…

 

Az Everything or Nothing nem csak egyjátékos módot tartalmazott, hanem többjátékos módot is. A játékban lehetett kooperatív módban játszani ketten egy képernyőn vagy online négyen egymás ellen. A kooperatív módban két névtelen ügynököt irányítottunk, akiknek más-más feladataik voltak a küldetésekben. Az online módban pedig választhattunk Bondot, Diavolót vagy Jawsot, és különböző játékmódokban küzdöttünk egymással.

Az EON nagyon jó kritikákat kapott a megjelenésekor, és sokan a legjobb Bond-játéknak tartották. A játék eladásai is sikeresek voltak: több mint 4 millió példányt adtak el belőle világszerte. A játék egy folytatást is kapott volna, amelynek a címe James Bond 007: From Russia with Love lett volna, de ez végül egy másik játék lett, amely az azonos című film alapján készült.

Az Everything or Nothing egy igazi kincs a Bond-játékok között, amelyet minden rajongónak érdemes kipróbálnia. A játék egyedi és izgalmas történetet, változatos és szórakoztató játékmenetet, látványos és hangulatos grafikát és zenét, valamint élvezetes és kihívást jelentő többjátékos módot kínál. Az EON egy olyan játék, amely méltó a Bond-franchise-hoz, és amelyet nem szabad elfelejteni, érdemes például egy emulátor társaságában ismét ránézni a PS2-es verzióra.

-BadSector-

Pro:

+ Eredeti Bond-történet, amelyet Ian Fleming is irigyelne
+ A játék a kor technológiáját maximálisan kihasználta a grafika és hang terén
+ Sokszínű és szórakoztató játékmenet, beleértve a harmadik személyű nézetet és az új játék mechanikákat

Kontra:

– Hiányzik a legendás négyjátékos deathmatch élmény, amit a „GoldenEye” hozott
– A kooperatív játékmód nem teljes mértékben kidolgozott és elkapkodott
– A négyjátékos deathmatch-et csak együttműködési játék után lehet feloldani


Kiadó: Electronic Arts

Fejlesztő:EA Redwood Shores

Stílus: Akció-kaland

Megjelenés: 2003. november 17.

Everything or Nothing

Játékmenet - 9.2
Grafika (2004) - 9.2
Történet - 8.8
Zene/hangok - 9.2
Hangulat - 9.2

9.1

SZÉDÜLETES

Az Everything or Nothing egy igazi kincs a Bond-játékok között, amelyet minden rajongónak érdemes kipróbálnia. A játék egyedi és izgalmas történetet, változatos és szórakoztató játékmenetet, látványos és hangulatos grafikát és zenét, valamint élvezetes és kihívást jelentő többjátékos módot kínál. Az EON egy olyan játék, amely méltó a Bond-franchise-hoz, és amelyet nem szabad elfelejteni, érdemes például egy emulátor társaságában ismét ránézni a PS2-es verzióra.

User Rating: Be the first one !

Spread the love
Avatar photo
BadSector is a seasoned journalist for more than twenty years. He communicates in English, Hungarian and French. He worked for several gaming magazines – including the Hungarian GameStar, where he worked 8 years as editor. (For our office address, email and phone number check out our impressum)

Kiemelt partnerünk: www.konzolkirály.hu